A 2016-os idénytől új biztonsági autó lép a BMW M4 MotoGP Safety Car helyébe a kétkerekű versenysportok királykategóriájában: a BMW M divízió tervezőmérnökei mélyreható módosításokat hajtottak végre a BMW M2 Coupé modellen, hogy a MotoGP március 20-i szezonnyitóján már a vadonatúj BMW M2 MotoGP Safety Car állhasson a leggyorsabb motorkerékpár-pilóták biztonságának szolgálatába.
„Világszerte több millió motorsport-rajongó számolja a MotoGP 2016-os szezonnyitójáig hátralévő napokat. A világ legjobb kétkerekű pilótái idén is tizennyolc hajmeresztő futamon szállnak szembe egymással, a világ minden kétséget kizáróan legkeményebb motorkerékpár-versenysorozatában” – mondta Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke a vadonatúj biztonsági autó nemzetközi bemutatkozása kapcsán.
„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy immáron közel két évtizede részesei lehetünk a kétkerekű versenysportok királykategóriájának. A MotoGP versenyszezonjait szervező Dorna Sports-szal 1999 óta ápoljuk hosszú távú partneri kapcsolatunkat, így az idei immáron a tizennyolcadik olyan szezon lesz, amikor a BMW M adja a MotoGP™ hivatalos biztonsági autóját. Nagyra értékeljük a Dorna Sports irányunkba mutatott legmélyebb bizalmát e téren, a BMW M divízió pedig minden esetben a motorsportban kitapasztalt legkorszerűbb járműtechnológia és a leginnovatívabb ötletek egységét állítja a versenysorozat biztonságának szolgálatába. Mint ilyen, a Dorna Sports egy rendkívül erős partnert tudhat maga mellett, akinek a nagyteljesítményű prototípusok megalkotásakor mindenekelőtt a versenyzők biztonsága az abszolút elsődleges szempont. Szaktudásunk legjavát adjuk bele ebbe a partnerségbe. A nagyteljesítményű BMW M MotoGP Safety Car modellek génjeikben hordozzák a motorsportok színtiszta örökségét, és ez alól a vadonatúj BMW M2 MotoGP Safety Car sem kivétel: a világpremierjét idén januárban, a 2016-os Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon tartó BMW M2 Coupé modell vérpezsdítő teljesítményét, kimagasló menetdinamikáját és élmény-orientált felszereltségét mérnökeink a versenypályák technológiai követelményei szerint hangolták át. Akárcsak elődjei, a BMW M2 MotoGP Safety Car is technológiai innovációk egész sorával, bámulatos teljesítménnyel, rendkívül precíz vezethetőséggel és versenyautós agilitással garantálja a futamok biztonságát” – fogalmazott Frank van Meel.
Nagyteljesítményű biztonsági autók a kétkerekű versenysportok királykategóriájában
A MotoGP és a BMW M divízió immáron közel két évtizede virágzó partneri kapcsolatot ápol egymással. A MotoGP a kétkerekű versenysportok királykategóriájaként minden évben a motorkerékpár-gyártók innovációkkal tarkított, nagyteljesítményű verseny-prototípusaira ülteti fel a világ legjobb pilótáit, akik több mint 300 km/órás sebességgel száguldanak a legendás aszfaltcsíkokon. A nagyteljesítményű motorsport-gének a BMW M divíziót is átjárják, aki 1999 óta meghatározó tagként van jelen a MotoGP™ nemzetközi családjában. A BMW és a leggyorsabb kétkerekű versenyszezonokat szervező Dorna Sports közötti együttműködés az évek során újabb és újabb elemekkel gazdagodott, és eme gyümölcsöző partnerség a jövőben is folytatódik: 2014-ben a BMW M divízió és a Dorna Sports egészen 2020-ig meghosszabbította együttműködési szerződését. Az efféle, évtizedeken átívelő kiváló partnerség rendkívül ritka a nemzetközi versenysportok élmezőnyében.
Az együttműködés középpontjában a kiugróan megbízható biztonságiautó-flotta áll, amelyet immáron tizennyolcadik esztendeje a BMW biztosít a MotoGP™ számára: a BMW M divízió a legkorszerűbb járműtechnológiai innovációk széleskörű alkalmazásával garantálja a pilóták biztonságát, minden körülmények között. A biztonságiautó-flotta tagjai kivétel nélkül nagyteljesítményű BMW M modellek, amelyeket részletekbe menő műszaki módosításokkal hangolnak tökéletes versenypályás jelenlétre a mérnökök. A legújabb példa a vadonatúj BMW M2 MotoGP Safety Car, amely a 2016-os szezonban debütál a versenypályán.
„Dinamizmus, agilitás és mérnöki pontosság: ezek a BMW M modellcsalád négykerekű tagjainak elsőszámú erényei, amelyek az M logót a világ legerőteljesebb betűjévé emelték. A MotoGP megadja nekünk a lehetőséget arra, hogy évről évre professzionális körülmények között, rajongók milliói előtt mutassuk be a BMW M modellekben rejlő potenciált. Együttműködésünk az idő előrehaladtával újabb és újabb elemekkel bővült, partnerségünk így már messze túlmutat a MotoGP biztonságiautó-flottáján. 2003 óta minden szezon végén egy hőn áhított BMW M Különdíjjal jutalmazzuk az idény legeredményesebb összetett kvalifikációját elérő versenyzőt. A BMW M MotoGP Experience keretein belül szakértőink a kétkerekű versenysportok királykategóriájának kulisszatitkaiba vezetik be a rajongókat, miközben első kézből adják át a csúcsteljesítményű dinamizmus fantasztikus élményét” – mondta Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke.
A BMW M2 MotoGP Safety Car
A BMW M divízió a MotoGP™ 2016-os versenyszezonjától a BMW M2 Coupé műszaki alapjaira épített vadonatúj biztonsági autót helyezi az elsőszámú biztonsági autóként szolgálatot teljesítő BMW M4 MotoGP Safety Car helyére. Elsőszámú biztonsági autóként a március 20-i szezonnyitó futamtól kezdve a BMW M2 MotoGP Safety Car gondoskodik a világ leggyorsabb motorkerékpár-pilótáinak fordulónkénti felvezetéséről és a versenysorozat biztonságáról.
A Detroitban január 11-24. között megrendezett 2016-os Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalonon debütáló BMW M2 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás az M duplakuplungos automataváltóval: 7,9 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 185 gramm / km) a génjeibe kódolt motorsport-karakterisztikának köszönhetően biztosítja a BMW M2 MotoGP Safety Car tökéletes műszaki alapjait, miközben az extrém sportos menetteljesítményről a vadonatúj fejlesztésű, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó soros hathengeres benzinmotor gondoskodik: a 3.0 liter hengerűrtartalomból percenkénti 6 500 főtengely-fordulatnál 272 kW / 370 lóerő maximális teljesítményt, a percenkénti 1 400 és 5 560 közötti főtengelyfordulat-tartományban pedig 465 Nm csúcsnyomatékot varázsoltak elő a mérnökök. A nagyteljesítményű sportoló versenyautós agilitását és kirobbanó dinamizmusát az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés koncepciója, az alacsony súlypont és a minimálisra csökkentett rugózatlan tömeg együttese garantálja.
A BMW M2 Coupé 2015. október elejétől tíz héten át tartó intenzív edzésen esett át a BMW M divízió müncheni gyárában, amelynek keretein belül a fejlesztőmérnökök részletekbe menően módosították és optimalizálták a kompakt sportolót a MotoGP™-ben betöltött szerephez. A széleskörű finomhangolások és utólagos alakítások mellett a modell a BMW M Performance alkatrészeket is megkapta, amelyek nem csupán a hátsókerék-meghajtású kupé megjelenéséről, de légellenállási együtthatójának javításáról, az erőforrás és a fékrendszer optimális hűtéséről, illetve az alacsony önsúly további fokozásáról is gondoskodnak. A BMW M2 MotoGP Safety Car BMW M Performance alkatrészeinek nagy része – beleértve a versenypályára hangolható sport futóművet és az intelligens szelepvezérléssel ellátott sport kipufogórendszert is – utólagos kiegészítőként a sorozatgyártott BMW M2 Coupé modellhez is elérhető.
A teljes körű finomhangolás részletei
A típusspecifikus BMW M Performance alkatrészek felszerelésével a BMW M divízió fejlesztőmérnökei százszázalékosan kiaknázták a BMW M2 Coupé sorozatgyártásban elérhető versenyautós lehetőségeit, a MotoGP™-ben való helytálláshoz azonban további módosításokra is szükség volt. A tervezők első körben kiszerelték a modell hátsó üléssorát, és helyére a BMW M4 GTS versenyautós bukócsövét építették be, a kompakt sportautó méreteihez igazítva. A bukócső alatt egy tűzoltó készülék is helyet kapott, az első üléseket pedig hatpontos biztonsági övekkel szerelt Recaro kagylóülésekre cserélték.
A vadonatúj biztonsági autó tetejére egy rendkívül lapos, LED-technológiás fényhidat szereltek fel, amelyet a modell frontrészén és hátulján is további LED-villogók egészítenek ki. A piros és kék fényeket kibocsátó LED-ek egy speciálisan erre a célra kifejlesztett vezérlőpanelről működtethetők az utastérből, a színek mellett ráadásul a fénykibocsátás programja és a villogás ritmusa is beállítható. Hiába azonban a rendkívül lapos kialakítás, a tetőre szerelt fényhíd jelentős mértékben rontja a BMW M2 Coupé légellenállását, kiváltképp versenypályás sebességnél. A biztonsági autó körüli légáramlat optimalizálása és a hátsó tengelyre ható felhajtóerő csökkentése érdekében a mérnökök a BMW M4 GTS szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült, állítható légterelő szárnyát erősítették a csomagtérajtóra, ugyancsak a BMW M2 Coupé méreteihez és jármű-karakterisztikájához igazítva.
A BMW M Performance alkatrészek első lökhárító alatti toldatát némileg módosították, amely a légterelő szárnnyal és a hátsó diffúzorral együttműködve immáron versenypályán is tökéletes leszorítóerőt, vezethetőséget és tapadást garantál. A kerekek mögötti, extrém terhelésbírású fékbetétekkel szerelt fékrendszert a BMW M3 / M4 sportmodell-páros karbon-kerámia M fékrendszerére cserélték, amely korrózió-mentes, extrém hőálló és kimagasló terhelésbírású összetevőkből áll, miközben a jármű rugózatlan tömegét is jelentős mértékben csökkenti.
A BMW M divízió versenypályán is megbízik a sorozatgyártású BMW M Performance alkatrészek palettáján megtalálható sport kipufogórendszerben, a technológiát azonban teljes mértékben lecsupaszították az optimális MotoGP™-szereplés érdekében, így a hangtompító dobtól, a katalizátortól és az intelligens szelepvezérléstől megfosztott sport kipufogórendszernek köszönhetően a világ leggyorsabb motorkerékpár-pilótái még nagy tempónál is észreveszik a biztonsági autó érkezését.
A karakteres BMW M trikolor színek mellett az Alpine White alpesi fehér fényezést viselő biztonsági autó számos eleme arany árnyalatban pompázik, így a bukócső, a keréktárcsák, a féknyergek, a légterelő szárny konzoljai, a sportkormány függőleges küllője és az Alcantara / bőr kettős borítást viselő utastéri elemek kontrasztos varrása is.
A BMW M2 MotoGP Safety Car főbb műszaki adatai
- Motor: soros hathengeres benzinmotor M TwinPower Turbo technológiával (kettős megfúvású (TwinScroll) turbófeltöltő, magas pontosságú közvetlen üzemanyag-befecskendezés, VALVETRONIC változó szelepvezérlés, dupla VANOS vezérműtengely-állítás)
- Összlökettérfogat: 2 979 cm3
- Maximális teljesítmény: 272 kW / 370 lóerő
- Csúcsnyomaték: 465 Nm (túltöltéssel 500 Nm-re növelhető)
- Gyorsulás 0-100 km/óra: 4,3 másodperc (az M duplakuplungos automataváltóval)
- Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,9 liter / 100 km (az M duplakuplungos automataváltóval)
- Kombinált károsanyag-kibocsátás: 185 gramm / km
A BMW M2 MotoGP Safety Car főbb módosításai
- BMW M Performance sport kipufogórendszer szénszálas kipufogóvégekkel
- BMW M Performance szénszálas küszöbtoldatok
- BMW M Performance magasfényű fekete hűtőrács
- BMW M Performance magasfényű fekete Air Breather légkivezető nyílás
- BMW M Performance szénszálas visszapillantó-házak
- BMW M Performance szénszálas lökhárító-koptató (elöl)
- BMW M Performance szénszálas hátsó diffúzor
- Szénszálas légterelő szárny a BMW M4 GTS modellről
- BMW M Performance sport futómű
- Karbon-kerámia fékrendszer a BMW M3 / M4 sportmodell-párosról
- Michelin Cup gumiabroncsok
- Gyorszáras motorháztető
- LED-technológiás tető-fényhíd
- LED-villogók az első lökhárító központi légbeömlőjében
- LED-villogók a hátsó lámpákban
- Recaro kagylóülések hatpontos Schroth biztonsági övekkel
- Bukócső a BMW M4 GTS modellből
- Tűzoltó készülék
- Alcantara-borítású BMW M Performance sportkormány
- BMW M Performance szénszálas utastéri kiegészítők
- BMW M Performance rozsdamentes pedálsor és lábtámasz
- BMW M Performance szőnyegek