Site icon AutóAddikt

Napelemes autótöltő létesült az Óbudai Egyetemen újrahasznosított Nissan LEAF akkumulátorokkal

Az Óbudai Egyetemen, nemzetközi szinten is egyedülálló módon napelemes töltőállomást helyeztek üzembe 2020. január 15-én. Az Intézmény a Premium Napelem Kft.-vel konzorciumban hozta létra az innovatív elektromos autó töltőt (SOLAR CARPORT), melyben az energiát napelemek biztosítják, és újrahasznosított elektromos akkumulátorban tárolják. A K+F projekt az Európai Unió szervezete, az EIT Urban Mobility támogatta. A fejlesztés révén az Egyetem hallgatói értékes szakmai-gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek. Az innováció rendkívül gyorsan, négy hónap alatt valósult meg.

Az Óbudai Egyetem számára kiemelten fontos fejlesztés üzembe helyezésének napján Prof. Dr. Kovács Levente rektor beszédében köszönetét fejezte ki a projektben részt vevő szakembereknek. A projekt megvalósítását, az akkumulátorok újrahasznosítását és a töltő ilyetén használatát az országban egyedülállónak nevezte. Hozzátette, hogy az Óbudai Egyetem vezetése szívesen vesz részt minden ilyen és hasonló innovatív fejlesztésben. 

A beruházás megvalósításának ötletét Ormándi Gabriella, az Óbudai Egyetem kancellárja a kezdetektől kiemelten támogatta. 

Prof. Dr. Kádár Péter, az Óbudai Egyetem Villamosenergetikai Intézetének igazgatója arról beszélt, hogy ez a berendezés is beleillik abba másfél évtizedes kutatás-fejlesztési ívbe, ami az Óbudai Egyetemen a napelemek technológiája és energetikai alkalmazásának területén folyik. Bár a napelemek és inverterek hazánkban is széles körben elterjedtek, mégis az akkumulátorok másodlagos hasznosítása, a szigetüzemű töltés és az autóból történő hálózati irányú visszatáplálás újdonságnak számít.

Reizer Levente, a Nissan PR Managere úgy fogalmazott: „2010 óta forgalmazzuk a Nissan LEAF-et és Magyarországon jelenleg ebből az elektromos autóból fut legtöbb az utakon. Bár az akkumulátorok nagyon megbízhatóak, fontos, hogy készüljünk arra az időre, amikor az autók elérik az életútjuk végét. Ezt követően – a Nissan számításai alapján – az autóból kiszerelt akkumulátorok energia tárolásra még akár 2-3 évtizeden keresztül is alkalmasak lehetnek. A mai napon átadott rendszer segít abban, hogy tapasztalatokat szerezzünk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudjuk Magyarországon is meghosszabbítani az elektromos autók akkumulátorainak az életútját.” 

 „Az EIT Urban Mobility (eiturbanmobility.eu) az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) támogatásval létrejött és működő innovációs hálózat, melynek fő célja az innovatív technológiák támogatása a városi közlekedés és árúszállítás terén. Nagy örömünkre szolgál, hogy a hazai egyetemek és kisvállakozások is részt tudnak venni az innovációs hálózat munkájában és fejlesztéseikkel hozzájárulnak a városok környezetbarátabbá és élhetőbbé tételéhez. Gratulálunk az Óbudai Egyetemnek és a Premium Napelem kft.-nek a fejlesztéshez és a további kapcsolódó innovatív kutatómunkához.”  – mondta Huba Bence, az EIT Urban Mobility, Regional Innovation Scheme Managere.

Az Óbudai Egyetem kitűnik az oktatásban és kutatásban

Sok egyéb terület mellett az Óbudai Egyetem jeleskedik a napelemes rendszerek kutatása és oktatása terén. Magyarországon két intézmény biztosít ilyen szakirányú továbbképzést, az egyik az Óbudai Egyetem. Az Intézmény egyúttal lassan egy évtizede szaktudással és helyszínnel támogatja a napelemes iparág egyik legfontosabb konferenciáját a Magyar Napelem Napkollektor Szövetséggel közösen. Ugyanakkor az Egyetem vezetése számára fontos törekvés az e-Mobilitás érvényesítése is, mely területre felkészítik a jövő mérnökeit. 

A projekthez szükséges akkumulátorokat két, használaton kívüli japán autóból szerelték ki. A Solar Carportot az Óbudai Egyetem Szőlő utcai telephelyén helyzeték üzembe annak érdekében, többek közt azért, hogy a hallgatók tanulmányozhassák az árammenedzsmentet. Az innovatív Solar Carport-tal lehetőség nyílik a napelemes rendszerek struktúrájának, főbb szerkezeti elemeinek, üzemeltetésének gyakorlati bemutatására. A hallgatók mérhetik a napelemek performanciáját, az akkumulátorok karakterisztikáját vagy az elektronikai egységek (inverter, töltő, akkuvezérlő) főbb jellemzőit. Mindezen túl a rendszer alkalmas kutatás-fejlesztési feladatok végzésére is, mit például az akkumulátorok másodlagos felhasználásával kapcsolatos tapasztalatok szerzése, a hálózati visszatáplálás vizsgálata (V2G – Vehicle to Grid), vagy akár az ütemezett töltés algoritmusainak fejlesztése.”

Az EU-ban különösen hangsúlyos cél a CO2 csökkentés, ezért elengedhetetlen a megújuló energia, azon belül is a napenergia használata. Az egyik megoldás a rohamosan növekvő eMobilitásban rejlik, mivel szerte a világban növekszik az autópark, ezáltal sokszorozódik az autókban lévő egységnyi akkupakk is. Ezért különösen fontos, hogy a szakemberek hasznosítani tudják a termékben rejlő kiváló lehetőséget. A projekt partnerek arra számítanak, hogy a jövőben nagymennyiségű elektromos autó akkumulátor érkezik majd vissza a piacra, melyek még több évtizedig alkalmasak lesznek energiatárolásra. 

„Nemzetközi téren is újdonság”

A Solar Carport, napelemes autóbeállónak – azon kívül, hogy megújuló áramot termel, amelyet aztán mobilitásra hasznosítanak az elektromos autók – egyéb praktikus előnyei is vannak. Például az, hogy árnyékot is ad parkolás közben. Nemzetközi téren is újdonságnak számít, hogy a rendszer kiegészül egy újrahasznosított elektromos autó akkumulátorral. Az e-autók szegmense Magyarországon és Európában is a legdinamikusabban fejlődő iparág, és a (2020.01.01.-től) hatályos európai CO2 szabályozásnak köszönhetően az elkövetkező néhány évben ez minden bizonnyal így is marad. Az autóban lévő áramterhelés sokkal nagyobb, mint ami egy napelemes rendszernél szükséges, így akár több évtizedig is alkalmas lesz még erre a típusú felhasználásra. 

Konzorciumi partnerek

Az Egyetem konzorciumi partnere a Premium Napelem Kft, amely az innovatív projektek mellett (például napelemes kapacitások drónokkal történő felmérése egy adott településen) elsősorban a lakossági piacon tevékenykedik. A támogató szervezet, az EIT Urban Mobiliy, mely az Európai Unió által létrehozott szervezet. Célja a felhasználó-központú, integrált, valóban multimodális közlekedési rendszerre történő áttérés felgyorsítása. A városi mobilitás vezető európai innovációs közösségeként az EIT Urban Mobility szakemberei azon dolgoznak, hogy megkönnyítsék a városok, az ipar, az egyetemek, a kutatás és az innováció közötti együttműködést a legsürgetőbb mobilitási kihívások megoldása érdekében. A szervezet kutatói és egyetemi partnerei megmutatják, hogy az új technológiák miként segíthetnek a valós problémák megoldásában az emberek, az áruk és a hulladék intelligensebb szállításával.

További információ: www.eiturbanmobility.eu. A projekt a regionális innovációs rendszer (RIS) keretében valósult meg. 

Technikai részletek

A rendszer a következő részletegységeket foglalja magába: 

A jövő

Tekintettel arra, hogy az EU-ban kiemelt cél a CO2 csökkentés, ezért elengedhetetlen a megújuló energia használata, azon belül is az egyik leghangsúlyosabb a napenergia. Az egyetlen nagy hátránya a zöld energia termelésnek, hogy a felhasználás időben elválhat a termeléstől, azaz hektikus a termelés, ami instabillá teheti az energia rendszert, vagyis szükség van tároló rendszerekre. 

Az egyik megoldás pontosan a rohamosan növekvő eMobilitásban rejlik, ugyanis növekszik az autópark és nő az autókban lévő egységnyi akkupakk is, ezért egy-két évtizeden belül hatalmas mennyiségű, olcsó tárolókapacitás áll majd rendelkezésünkre, így fontos, hogy hasznosítsuk ezt a kiváló lehetőséget. Az már bizonyított tény, hogy az akkumulátorok az autó életútja után még sokáig használhatóak, egyszerűen csak szervezés, és akarat kérdése, hogy ezt megtegyük. A jelen projekt sok hasznos tapasztalatot halmoz majd fel a témában.

A nemzeti színű szalagot Prof. Dr. Kovács Levente, Szabó Tamás kancellárhelyettes Reizer Levente, Huba Bence vágta át. 

Exit mobile version