A BMW TwinPower Turbo technológia legmodernebb innovációja négy turbófeltöltő megosztott terhelésével és minden korábbinál precízebb Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel feledteti el a turbólyuk fogalmát.
A világ legerősebb hathengeres dízelmotorja a vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-párosban mutatkozik be, 294 kW/400 lóerő maximális teljesítménnyel és 760 Nm csúcsnyomatékkal.
A vadonatúj BMW 7-es sorozat lélegzetelállító képviselőit forradalmi járműtechnológiai innovációk rendkívül széles palettája emeli ki a luxuslimuzinok szegmenséből: a bajor gyártó zászlóshajójában tartotta világpremierjét a CarbonCore karosszériaváz-felépítés, a három BMW iPerformance modell BMW eDrive hajtáslánc-technológiája, a BMW Gesztusvezérlés és a távirányítású parkolás is, az autóipari újdonságok listája most pedig egy újabb nóvummal bővül. A BMW 750d xDrive és a BMW 750Ld xDrive modell-párosban (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5.7–5.9 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 149 – 154 gramm/km) mutatkozik be elsőként a világ legerősebb hathengeres dízelmotorja, amely már az alapfelszereltség részeként BMW xDrive intelligens összkerékhajtással érkezik meg a piacra, 294 kW/400 lóerő maximális teljesítménnyel és 760 Nm csúcsnyomatékkal.
A 3.0 liter hengerűrtartalmú hathengeres dízelmotor vadonatúj fejlesztéseinek műszaki alapját a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának BMW TwinPower Turbo technológiája adta, amely immáron négy, eltérő fordulatszám-tartományokban és megosztott terhelés szerint működtetett turbófeltöltővel, valamint az eddigi legprecízebb, 2 500 bar maximális nyomású Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel dolgozik együtt. Eme két legfőbb, megannyi kiegészítő újítással felvértezett technológiai innováció jelentős mértékű javulást eredményezett az eddig is kimagasló teljesítmény-leadást, vonóerőt és hatékonyságot produkáló előd erőforrás esetében: a vadonatúj BMW 750d xDrive 4,6 másodperc alatt (a BMW 750Ld xDrive modell 4,7 másodperc alatt) gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely 0,3 másodperccel múlja felül a forradalmian új erőforrás elődjének hasonló értékét. A minden korábbinál dinamikusabb menetteljesítmény elsősorban a vadonatúj fejlesztésű többlépcsős turbófeltöltés érdeme, amely szerint a korábbi három helyett immáron négy turbófeltöltő dolgozik össze. Ezen autóipari innováció az alacsonyabb fordulatszám-tartományban is minden korábbinál gyorsabban felépülő turbónyomást és már alapjárattól rendelkezésre álló, letaglózóan intenzív gázreakciót garantál.
Felülmúlhatatlan hatékonyság: 5 százalékos teljesítmény-növekedés a 11 százalékkal csökkentett átlagos üzemanyag-fogyasztás tükrében
A világ legsportosabb karakterisztikájú hathengeres dízelmotorjának legújabb generációja percenkénti 4 400 főtengely-fordulatnál 294 kW/400 lóerő maximális teljesítményt küld a BMW 750d xDrive és a BMW 750Ld xDrive modell-páros négy kerekére, az erőforrás még tovább optimalizált teljesítmény-leadása azonban leginkább az alacsonyabb fordulatszám-tartományban jelentkező gyorsabb és intenzívebb forgatónyomatékban kerül előtérbe: percenkénti 1 000 főtengely-fordulatnál a technológia már 450 Nm nyomatékot rak a gázpedál alá, a hajtáslánc 760 Nm csúcsnyomatéka pedig a percenkénti 2000 és 3000 főtengely-fordulat között mindvégig a sofőr rendelkezésére áll. Mint ilyen, a vadonatúj dízelmotor bőséges és hosszan tartó teljesítmény-leadása a nyolcsebességes Steptronic automataváltó tökéletes együttműködésének köszönhetően már a legalacsonyabb fordulatszám-tartományban is azonnali, lélegzetelállító gázreakciót kínál, a négy turbófeltöltő megosztott terhelésével pedig az erő még a magasabb fordulatszám-tartományban sem fogy el. A BMW 750d xDrive és a BMW 750Ld xDrive modellek végsebességét az elektronika 250 km/óránál korlátozza.
A BMW valaha kínált legerősebb dízelmotorja mindeközben a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás olyan páratlan egyensúlyát garantálja, amely még a prémium szintű erőforrások szegmensében is egyedülálló: a 14 kW / 19 lóerő teljesítmény-növekedést és a 20 Nm forgatónyomaték-többletet (amely hozzávetőlegesen 5 százalékos fejlődésnek felel meg) 11 százalékkal alacsonyabb átlagos üzemanyag-fogyasztás és emisszió kíséri a BMW 5-ös sorozatban, a BMW X5 és BMW X6 modellekben, valamint a BMW 7-es sorozat előző generációjában dolgozó 381 lóerős, 740 Nm csúcs forgatónyomatékú háromturbós dízelmotorhoz képest. A vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-páros az EU-ciklus hivatalos tesztkörén 100 kilométerre vetített 5.7 – 5.9 liter átlagos üzemanyag-fogyasztást és kilométerenkénti 149 – 154 gramm kombinált károsanyag-kibocsátást produkált (az értékek a gumiabroncs-méretektől is függnek).
Letaglózó teljesítmény maximális turbónyomásnál is, avagy a dízelmotorok új királyának technológiai innovációi
A világ legerősebb hathengeres dízelmotorja a járműtervezési innovációk legkorszerűbb mesterműveként újfent a BMW Group tervezőmérnökeinek hajtáslánc-fejlesztés terén nyújtott kimagasló szaktudását igazolja. A vadonatúj dízelmotor kirobbanó erejű teljesítmény-leadását és páratlan hatékonyságát – amelyet az erőforrás nem csupán az alacsony- és közepes fordulatszám-tartományokban, de maximális turbónyomás mellett, a legmagasabb fordulatszám-tartományban is garantál – a motortervezés és -építés terén alkalmazott megannyi járműtechnológiai innováció együttesen tette lehetővé. A vadonatúj fejlesztés műszaki alapját a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának 3.0 liter hengerűrtartalmú, hathengeres erőforrása adta, amelynek hőterhelési képességét és fizikai terhelésbírását a tervezők számos részletmegoldás alkalmazásával emelték új szintre: a maximális turbónyomásnál is üzembiztosan működő extrém teljesítmény-leadás érdekében mindegyik alkatrészt megerősítették, az égési nyomást pedig mindeközben az előd erőforrás 200 bar-járól 210 bar-ra emelték.
Akárcsak az előd erőforrás esetében, úgy a négyhengeres turbómotorhoz is speciális nagynyomású sűrítési eljárással gyártották le a hengerfejet és a forgattyúsházat, a meleg izosztatikus préselés ugyanis az alumínium öntvények kimagasló erősségét és terhelésbírását garantálja. A forgattyús tengely csapágyfedelét és a hengerfejet csatolórudas megoldás szerint szerelték össze, az alkatrész-egység erősségéről pedig egy plusz központi csavar gondoskodik. A különleges erősítések és speciális alkatrészek között az immáron ötrétegű hengerfej-tömítés, a motorblokk hengerfuratainak dupla ívbevonata, az alumínium-szilícium ötvözetből készült dugattyúk, a bronzosított dugattyúcsapszemek és a központilag vezérelt hűtőrendszer is megtalálható.
A minden korábbinál precízebb üzemanyag-ellátást a továbbfejlesztett Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer biztosítja: az immáron 2 500 bar maximális nyomáson dolgozó piezo injektorok rendkívül precíz befecskendezést és kivételesen finom üzemanyag-porlasztást garantálnak. A vadonatúj dízelmotor ezáltal nem csupán nagyobb teljesítmény-leadásra, de még hatékonyabb működésre és még alacsonyabb emisszióra képes. A BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modellek kipufogógáz-kezelő technológiája nem csupán részecskeszűrővel és nitrogén-oxid-megkötő katalizátorral – amelyek az erőforrás közvetlen közelében, egy közös házban kaptak helyet –, de AdBlue adalékanyag-befecskendezéssel dolgozó SCR rendszerrel (Selective Catalytic Reduction – Szelektív Katalitikus Redukció) csökkenti még tovább a luxuslimuzin károsanyag-kibocsátását.
Új ösvényre lépve: tökéletes összhangban dolgozó négy turbófeltöltő a még intenzívebb vezetési élményért
A világ legerősebb hathengeres dízelmotorjának kimagasló hatékonyságát és teljesítmény-karakterisztikáját főként a most először alkalmazott negyedik turbófeltöltő, mindenekelőtt azonban a tökéletes összhangban együttműködő turbófeltöltési szisztéma határozza meg: akárcsak az előd erőforrás esetében, úgy a folyamatos teljesítmény-többletet ezúttal is többlépcsős turbófeltöltés garantálja. A magasnyomású turbófeltöltést két kompakt méretű, egyazon házba szerelt, változó turbinageometriájú feltöltő biztosítja, miközben az alacsonyabb nyomású, nagyobb turbófeltöltőt ezúttal két kisebb – és mint ilyen, gyorsabb reakcióra képes – egység váltotta fel. Az egyes turbófeltöltők működését és összehangolt munkáját, a magasnyomású rendszer terelőlapjainak állását, a feltöltési intenzitás folyamatosságát biztosító terelőlapok mozgását, a kipufogó fojtószelepét, a megkerülő szelep működését és az intercoolert a legmodernebb digitális dízelmotor-vezérlő elektronika (DDE – Digital Diesel Electronics) koordinálja, az éppen aktuális vezetési szituáció és a gázadás mértéke szerint.
A két alacsonyabb nyomású és az egyik magasnyomású turbófeltöltő szinte folyamatosan dolgozik, padlógázas álló rajtos gyorsuláskor azonban a rendszer egy csappantyús elv szerint működő megkerülő szisztémával kizárja a két alacsonyabb nyomású egységet: a kívánt turbónyomás a magasnyomású turbófeltöltőnek köszönhetően így még gyorsabban felépül, majd percenkénti 2 500 főtengely-fordulat körül a második magasnyomású egység is becsatlakozik a töltésbe.
A négyturbós dízelmotor újításaként jelenik meg továbbá az alacsony- és magasnyomású feltöltéskor egyaránt alkalmazott kipufogógáz-visszavezetés, amellyel a technológia a turbófeltöltési szisztéma, és mint ilyen, az erőforrás átfogó hatékonyságát is fokozza. Eme innovációnak köszönhetően ráadásul a kibocsátott nitrogén-oxid szintje még a legmagasabb turbónyomású feltöltés esetén is jelentős mértékben csökken. A vadonatúj dízelmotor hatékonyságának fokozása és optimális üzemi hőmérsékletének fenntartása érdekében a rendszer még az előd erőforrásénál is nagyobb kapacitású, közvetett töltőlevegő-hűtőt, az alacsony nyomású turbófeltöltők pedig kiegészítő hűtőrendszert kaptak. Ez utóbbi egy különálló, a motor központi hűtőrendszerétől független, alacsony hőmérsékletű hűtőkör, amely hőcserélőket és elektromos vezérlésű hűtővíz-szivattyút tartalmaz.
A vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-páros 2016 júliusában érkezik meg a piacra.