Egy koncepcióautó jelenti mindig az esélyt a formatervezők számára, hogy megmutassák valódi képzelőerejüket.
A formatanulmányok minden autókiállításon kitűnnek a sorozatgyártású modellek közül, lázba hozzák, elvarázsolják, megosztják a közönséget. Amikor azonban eljön az ideje, hogy szériagyártásba vegyék az egykori tanulmányt, rendszerint közbeszól a pénzügyi vagy a marketing osztály, és az egykori merész álom egy unalmas hétköznapi négykerekűvé silányul.
A történet azonban nem mindig végződik ilyen banálisan. Vannak gyártók, akik mindent megtesznek azért, hogy a forgalomba kerülő járművek a lehető legtöbbet őrizzenek meg az eredeti koncepció személyiségéből. Ezek az autók válnak aztán igazi legendává.
Lássunk most – a teljesség igénye nélkül – néhány példát arra, miként valósultak meg legmerészebb elgondolások.
Lexus LF-LC/LC500
A Lexus a 2012-es Detroit-i Autókiállításon mutatta be egészen megdöbbentő LF-LC Concept tanulmányát. Habár akkor kerek perec bejelentették, hogy az elgondolásból soha nem lesz szériamodell, a tanulmány elsöprően pozitív fogadtatása nyomán a gyár meggondolta magát.
Ugorjunk előre három évet: a későbbi sorozatgyártású Lexus LC500 kupéról ugyanitt, Detroitban hullott le a lepel, Európa pedig két hónappal később, Genfben láthatta először az autót. A hamarosan Magyarországon is kapható kupé kétféle motorral lesz elérhető: egyikük az 5.0 V8 szívómotor, 467 LE teljesítménnyel, a másik pedig egy 3,5 literes V6-os benzinmotorra épülő hibrid 359 LE összteljesítménnyel.
Acura NSX
Az Acura NSX Concept szintén 2012-ben, szintén Detroitban lépett először színre, és a látogatók túlzás nélkül beleszerettek. A kedvező vélemény nyomán a Honda észak-amerikai luxusmárkájának új ékköve a „Bosszúállók” című Marvel-filmbe, valamint a Gran Turismo 6 konzoljátékba is bebocsátást nyert.
Az NSX volt a márka reklámarca az Egyesült Államok első számú sporteseményén, a Super Bowl-on. Szintén három évig tartott, amíg elkészült a modell sorozatgyártású változata, és a 2015-ben leleplezett szériamodell csaknem tökéletes mása volt az eredeti tanulmánynak. Az NSX kizárólag hibrid hajtással kérhető, összteljesítménye 573 lóerő.
Jaguar C-X16 Concept/ F-Type
A Jaguar C-X16 Concept szintén hibrid sportautóként mutatkozott be a 2011-es Frankfurti Autószalonon. Klasszikus szépségű vonalaival levette lábukról a látogatókat, a 3.0 V6-os benzinmotor és a 94 lóerős villanymotor párosa a technikai finomságok iránt érdeklődők kedélyeit borzolta. Később ebből az autóból nőtt ki a Jaguar F-Type kupé és roadster.
A hibrid technológiát egyelőre félretette a gyár, az autó 3,0 literes hathengeres, illetve 5.0 V8-as motorokkal kapható, a teljesítménypaletta 340-től 575 lóerőig terjed.
BMW i8
Az autó előtanulmánya 2009-ben került reflektorfénybe, mint BMW Vision EfficientDynamics Concept. A Frankfurti Autószalonon debütált modell később a sorozatgyártási keresztségben a könnyebben megjegyezhető, a márka névadási szokásaihoz jobban igazodó i8 nevet kapta, formavilága azonban alig változott a koncepcióhoz képest.
A BMW i8 plug-in hibrid, azaz akkumulátorát nem csak a fedélzeti generátor tölti (a benzinmotorról, illetve fékezés közben), de normál elektromos hálózatra is köthetjük, vagy gyorstöltőre csatlakoztathatjuk. A hátsó kerekeket egy másfél literes, háromhengeres benzines turbómotor hajtja 223 lóerővel, az első tengelyen villanymotor dolgozik. A rendszerteljesítmény 326 LE.
Toyota C-HR
A C-HR előtanulmánya néhány hónap különbséggel két fázisban, három és ötajtós kivitelben látta meg a napvilágot. A 2015-ös premier után a Toyota merész ígéretet tett: amit látunk, azt kapjuk majd, azaz a szériamodell a lehető leghűségesebben ragaszkodik majd a koncepcióautó formai elgondolásaihoz.
A gyár nem is okozott csalódást: a végleges modell a kifinomult, érzéki kupék és a túlméretes kerekekre szerelt, robusztus szabadidőjárművek szerelemgyereke. Arra azonban ügyeltek a Toyota stilisztái, hogy a típus igazodjon a márka családi arculatához, így a hűtőmaszk a nagy testvér RAV4 stílusát öltötte magára. Megmaradt viszont a rejtett hátsó oldalajtó, a hajtást pedig a Prius 122 lóerős hibrid hajtásláncára, vagy az új 1,2 literes turbómotorra (116 LE) bízzák.
Infiniti Q60
A japán luxusmárka 2015-ben, Detroitban mutatta be a Q60 kupé előtanulmányát. A gyártósorról lekerülő modell formavilága ugyan valamivel szolidabb lett, a hasonlóság azonban így is jelentős.
A harmadik generációs Infiniti kupé (elődei a 2002-es G35, majd a 2008-as G37) 3,0 literes V6-os turbómotorja több teljesítményszinten elérhető.
Plymouth Prowler
Az 1993-as év nagy meglepetése volt a Plymouth Prowler koncepcióautó. A retro stílus és a futurisztikus megoldások vakmerő párosítása mindenki számára egyértelművé tette: ebből nem lesz soha semmi, mint annyi egyéb, ígéretes tanulmányból.
Aztán mégis: a gyártó vett egy nagy levegőt, és négy év múlva piacra dobta az azonos nevű, csaknem teljesen változatlan megjelenésű autót. Gyártását 2002-ben fejezték be.