Tovább haladt növekedési pályáján 2018 első félévében a Volkswagen Truck & Bus, jelentősen növelve haszonjármű-értékesítését.
Az MAN Truck & Bus, a Scania és a Volkswagen Caminhões e Ônibus összesen 112 130 járművét értékesítette, ami jelentős, az előző év azonos időszakához képest 16 százalékos bővülést jelent a vállalatcsoport számára. A Volkswagen Truck & Bus nagy lépésekkel halad Global Champion stratégiája megvalósításában, amely során a 2018. júniusi részvénytérsasággá alakulás és a küszöbön álló névváltoztatás – TRATON AG – egyaránt további jelentős mérföldkőnek számít.
A globális gazdasági növekedés által is támogatva mindhárom haszonjármű márka nagyban hozzájárult az eladások 2018 első félévi, az előző év azonos időszakához viszonyított erőteljes növekedéséhez. Az MAN Truck & Bus értékesítése éves szinten jelentősen, 18 százalékkal 49 040 járműre bővült, míg a Scania nagyjából hét százalékkal több, összesen 46 780 tehergépkocsiját és autóbuszát értékesítette, a Volkswagen Caminhões e Ônibus termékei iránt pedig – a brazil gazdaság újbóli növekedésének köszönhetően – 48 százalékkal nőtt a kereslet, ami összesen 17 340 eladott járművet jelent.
A tehergépkocsik piacán a Volkswagen Truck & Bus mindhárom márkája növekvő eladásokról számolhatott be. 2018 első félévi teherautó-értékesítésük együttesen 97 710 darabot tett ki, ami jelentős, mintegy 12 százalékos bővülés az előző év azonos időszakához képest. E kedvező mutatók egyebek mellett a csaknem minden régióra kiterjedő növekedés eredményei.
Az EU28+2 régióban (EU-tagországok, valamint Norvégia és Svájc) a vállalatcsoport a haszonjárművek továbbra is erős európai piacának köszönhetően az előző év azonos időszakánál 6 százalékkal több, összesen 56 990 tehergépkocsiját értékesítette. 30,7 százalékos piaci részesedésével a Volkswagen Truck & Bus továbbra is piacvezető az EU28+2 régióban. Dél-Amerikában 19 220 tehergépkocsi eladásával márkái meggyőző, 45 százalékos növekedést produkáltak az előző év azonos időszakához képest, aminek fő hajtóerejéül a brazil gazdasági növekedés és az export bővülése szolgált. Noha a nehéz éveket követően számos jel szerint Brazília gazdasága elérte a fordulópontot, a helyzet továbbra is feszült. A vállalatcsoport emellett erős, piacvezetői pozíciójának előnyeit is élvezhette a brazil teherautó-piacon, ahol részesedése az első félévben 40,8 százalékot tett ki. A folytatódó gazdasági növekedés következtében Oroszországban az első félév során jelentős mértékben, 32 százalékkal 4870 járműre bővült az értékesítés az előző év azonos időszakához képest. Az ázsiai/csendes-óceáni térségben a visszaeső kínai kereslet enyhe, az előző év azonos időszakához viszonyított 6 százalékos csökkenést eredményezett a 7070 darabra adódó első félévi tehergépkocsi eladásokban. A Közel-Keleten mintegy 8 százalékkal 3790 darabra nőtt az értékesítés a tavalyi év megfelelő időszakához képest.
Az autóbuszok piacán a Volkswagen Truck & Bus mindhárom márkája sikeresen szerepelt 2018 első féléve során, világszerte 11 250 autóbuszt értékesítve, ami jelentős, nagyjából 33 százalékos növekedésnek felel meg az előző év megfelelő időszakához képest. Az eladások bővüléséhez minden régió hozzájárult.
„Jelentősen sikerült növelnünk eladásainkat 2018 első felében, újabb lépést téve a Global Champion stratégia megvalósításában. Részvénytársasággá alakulásunk és küszöbön álló névváltoztatásunk – TRATON AG – ugyancsak jelentős mérföldkőnek számít” – hangsúlyozta Andreas Renschler, a Volkswagen Truck & Bus AG vezérigazgatója (CEO), egyben a Volkswagen AG igazgatótanácsának a haszonjárművek területéért felelős tagja.
MAN: jelentős autóbusz-megrendelések, sikeresen elindított platooning-együttműködés a DB Schenkerrel, az elektromos eTGE transzporter bemutatása, partneri kapcsolat a Solerával
Rekordmegrendelésről számolhatott be 2018 júniusában az MAN Truck & Bus: 2019 és 2022 között a vállalat akár 1000 új Lion’s City és Lion’s Intercity autóbuszát szállíthatja le a DB Regio AG 31 helyi német autóbusz-társasága számára. Az együttműködés opcionális szervizszerződésekre és alkatrész-szállításra is kiterjed. A DB Regio Németország legnagyobb autóbusz-üzemeltetője és hosszú évek óta az MAN Truck & Bus ügyfele. Az MAN teljes egészében új fejlesztésű autóbusz-generációja gazdaságossága, kényelme és ergonómiája tekintetében egyaránt fejlődött és már most megfelel a csupán 2019. szeptember 1-jével hatályba lépő Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásainak.
A lengyel fővárosban, Varsóban, 61 Lion’s City Hybrid városi autóbusz kerül a jövőben forgalomba, jelentősen hozzájárulva a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez. A járművenkénti üzemanyag-megtakarítás a korszerű elektromos motoroknak köszönhetően a 30 százalékot is elérheti. A járműveket Lengyelország legnagyobb autóbusz-vállalata, a Mobilis állítja szolgálatba.
Ugyancsak 2018. júniusban vette kezdetét az MAN Truck & Bus, a DB Schenker és az Alkalmazott Tudományok Fresenius Főiskolája közös platooning kutatási projektjének gyakorlati szakasza. Első ízben közlekedett két hálózatba kapcsolt MAN-járműszerelvényből álló önvezető konvoj (platoon) a DB Schenker München-környéki, neufahrni telephelyétől Nürnbergig. Az A9 autópálya München és Nürnberg közötti szakaszán bonyolított rendszeres tesztek az önvezető konvoj (platoon) gyakorlati próbáit szolgálják, ahol továbbra is fontos szerep jut a járművezetőknek, illetve e technika ésszerű integrációjának a teljes logisztikai láncolatba.
A 2018. márciusban bemutatott eTGE elektromos hajtásrendszerű transzporter fontos hozzájárulás az elektromos mobilitáshoz. Akár 160 kilométer hatótávjával és akár 1,7 tonna hasznos teherbírásával az eTGE kiválóan alkalmas a károsanyag-kibocsátás nélküli nagyvárosi terítőfuvarozás feladataira. Az eTGE sorozatgyártása 2018. júliusban vette kezdetét.
Az MAN Truck & Bus a digitalizáció területén kifejtett tevékenységének része a Solera vállalattal 2018 márciusában indult hosszú távú együttműködés, amely aftersales területének további digitalizálását célozza. Ennek része a Solera „Digital Garage” platformjának jövőbeni alkalmazása.
Scania: tervezett autóbuszrendszer Burkina Faso számára, elindult a felsővezeték-táplálású tehergépkocsik projektje, a „Zöld Tehergépkocsi Díj” („Green Truck Award”) átadása, platooning- együttműködés az Aholával
2018. júniusban a Scania szándéknyilatkozatot (Memorandum of Understanding) írt alá Burkina Faso kormányzatával korszerű és gazdaságos autóbuszrendszer kiépítéséről az ország fővárosában, Ouagadougouban. A tervek 460 városi és 90 távolsági autóbusz üzembehelyezéséről szólnak, de a Scania autóbuszdepó létesítését és a járművezetők oktatását is támogatja. Emellett alternatív üzemanyagok használatának lehetőségét is vizsgálja, hogy a járműflotta biogázzal és biodízellel üzemelhessen.
Egy a német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium által támogatott kutatási projekt keretében két felsővezeték-táplálású hibrid Scania tehergépkocsi közlekedik a Németországban kijelölt tesztútszakaszokon. A járművek áramellátását felsővezetékről pantográf-áramszedő biztosítja. A kutatási projekt célja annak vizsgálata, hogyan tehető a távolsági teherfuvarozás klíma- és környezetkímélőbbé. Az első jármű tesztjei 2019. elejétől, Frankfurttól délre, az A5 autópálya egyes szakaszain, majd az A1 autópálya Lübeck, illetve a B462-es út Gaggenau környéki szakaszán is zajlanak. A német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium projektpartnerei a Siemens, valamint a Scania szakembereivel szoros együttműködésben dolgozó Volkswagen Group Logistics.
A Scania 2018 márciusában – 2017-ben bemutatott – R 500 modelljével elnyerte a tekintélyes „Zöld Tehergépkocsi Díj” („Green Truck Award”) kitüntetést. Az elismerést évről-évre a Verkehrs-Rundschau és a Trucker német szakmai magazinok ítélik oda közösen. 100 kilométerenként 25 liter alatti üzemanyag-fogyasztásával az R 500 az összehasonlítás legtakarékosabb modelljeként bizonyult meggyőzőnek.
Fontos lépés az automatizált vezetés útján az Ahola finn logisztikai vállalattal 2018. márciusban létrejött együttműködési megállapodás, amelynek értelmében Finnország közútjain tesztelik majd a Scania önvezető teherautó-konvojait (platoon). Az extrém időjárási körülmények között zajló, széleskörű tesztek értékes tapasztalatokkal szolgálhatnak arról, hogyan mérsékelhető a platooning üzemanyag-fogyasztása és balesetveszélye a közúti közlekedésben.
Volkswagen Caminhões e Ônibus: jelentős autóbusz-megrendelés, piacvezetői pozíció Brazília tehergépkocsi-szegmensében
Jelentős, összesen több mint 1000 távolsági autóbuszalvázra szóló megrendelést kapott 2018 májusában közösen a Volkswagen Caminhões e Ônibus és a MAN Truck & Bus Mexikóban, ami jól mutatja a vállalatcsoporton belüli kiváló együttműködést. A konszern így optimális helyzetből elégítheti ki az egyes ügyfelek igényeit.
A feltörekvő piacok specialistája a brazil iskolabusz-program keretében 2018. áprilisban 3400 iskolabusz 12 hónap alatti leszállítására kapott megbízást. A járműveket egész Brazília települései, illetve régiói használják majd. A brazíliai autóbuszgyártás területén 25 év tapasztalattal, valamint 17-féle járműalváz kínálatával a Volkswagen Caminhões e Ônibus Dél-Amerika egyik vezető autóbuszgyártója és ismét piacvezető Brazíliában a tehergépkocsik körében. Az első negyedévben a Volkswagen Caminhões e Ônibus több kategóriában elnyerte a tekintélyes brazil „Lotus Award” szakmai díjat, a könnyű-, közép- és nehézkategóriájú tehergépkocsik között pedig „Az év márkájává” („Brand of the Year”) választották.
RIO: sikeresen elindult a RIO Marketplace, folyamatosan bővülő termékportfolió
A RIO Marketplace már január óta elérhető online. A költségmentes RIO Essentials alapszolgáltatás a fuvarelemzés és a flottamonitor használatát teszi lehetővé, a jármű pillanatnyi pozíciójára, vezetője azonosítására, futásteljesítményére és üzemanyagszintjére vonatkozó információkkal. A funkciók köre a díj ellenében igénybe vehető RIO Advance, RIO Geo és RIO Perform szolgáltatásokkal bővíthető. A RIO Maintenance keretében az ügyfél a járművek karbantartási adataiba és állapotjelzőibe tekinthet be, míg a RIO Compliant a tachográf- és járművezetői térképadatokkal kapcsolatos jogi kötelezettségek intézését egyszerűsíti.
A RIO Marketplace olyan szolgáltatásokhoz is hozzáférést kínál, mint a Synfioo Premium ETA, amely az érkezési időkről nyújt részletes információt. Az MAN ServiceCare a RIO által kínált első OEM-szolgáltatás a proaktív karbantartás-menedzsment lehetőségével. A tervek szerint a jövőben a Volkswagen Truck & Bus OEM-szolgáltatásai és más partnermegoldások is megjelennek a platformon. Az International Transfer Center for Logistics GmbH és a Berlin Műszaki Egyetem jelenleg közös tanulmányban vizsgálja a RIO szolgáltatások igénybevételének hatásait, az első eredmények 2018. szeptemberre, a Haszonjármű-IAA során várhatók.