Hajszálpontosan egy évvel ezelőtt fogtuk tesztre a Napimagazin.hu hasábjain az Opel Zafira Tourer 1.6 literes 136 lóerős szentgotthárdi dízellel szerelve – akkor már kifejtettük a részleteket (mivel ugyebár a lényeg a részletekben rejlik), és arra a megállapításra jutottunk, hogy az Opel Zafira Tourer ezen gázolajos megoldása remekül kiszolgálja egy közepes, vagy annál esetlegesen kicsivel bővebb család hétköznapjait.
Eleve a dízelmotor remek választás lehet egy akár 7 személyesre is bővíthető egyterűhöz, így minden remekül klappolt. Ám mi a helyzet akkor, ha egy családi túraautót felruháznak mindenféle sportosságot sugalló részlettel? Lehet-e jó egy alapvetően familiáris célszerszámként bepozicionált autó 200 lóerős, 1.6 literes benzines egységgel?
Ha egy kicsit különbözni szeretnénk
Sietve válaszolunk is egységesen, bár nem akarunk a dolgok elébe menni teljesen: pozitívak a benyomások, némi kompromisszummal. Az OPC Line felirat máris utal arra, hogy a tesztalany Opel Zafira Tourer dinamikus és egyben lendületes külsőt kapott, leginkább szembetűnőek a még ehhez a kasznihoz is hatalmasnak tűnő, 19 col átmérőjű papucsok, szigorúan peres gumikkal; az 1685 milliméteres magasság gyárilag ennyi, valóságban valamivel alacsonyabbnak hat, mint a hagyományos értelemben vett fix futómű magasságú Opel Zafira Tourer modellek.
Itt rögvest meg is említjük, hogy a szóban forgó Opel Zafira Tourer-hoz 244 ezer forintos felár ellenében megrendelhető a változó lengéscsillapítás, így a választható menetprofilokhoz megfelelő keménységet illetve lágyságot kapunk menet közben, úgy, hogy az Sport üzemmódban sem rázza ki az autóban ülőkből a lelket. Természetesen a kormányzás direktebbé válik, amolyan OPC jelleget kap azonnal az egész viselkedés globálisan, a már kismilliószor hangsúlyozott perfekt menetstabilitás a tesztautónál is tökélyre csiszoltan volt érezhető.
Minden harmonizál
Az enteriőrbe huppanva ugyanaz a letisztult, ám mégis elegáns, valójában felsőbb szegmensek felé kacsintgató minőség és komfortérzet fogadja a vezetőt és utasait is, az OPC jelleg persze itt is jelen van, de nem tolakodóan, vagy épp hangulatrontóan. Nincs felesleges sallang, nincs kiegyenesített alsó ívű kormánykerék, van viszont sportosra húzott első kettő fotel, derék- és combtámasszal, jó tapadást ígérő és gyakorlatban teljesítő bőrkárpitozással, optimális szögű hátsó, sínen hosszában tág intervallumon belül állítható hármas üléssorral egyetemben. A műszerek elrendezése tradicionálisan kellemes, az analóg számlapok, és egyéb központi kijelzők szinte tükröződésmentesek, direkt napsütésnél is jól kivehető minden adat, ami fontos lehet menet közben.
A kissé magasra helyezett sebességváltó karja is mindenféle megerőltetés nélkül kezelhető, középső könyöktámaszon pihentetett alkarral (a beállítás itt is rendben van, ugyanis jó pár centiméternyi úton mozgatható a felület – mellette még praktikus is a kialakított tárolórekesz viszonylatában).
Felszereltségének részeként igen jó szolgálatot tett a kormány- és ülésfűtés, főként akkor, amikor a garázs elől indulva néhány reggelen hozzávetőlegesen mínusz 7-8 fokot mutatott a külső hőmérő: mindkét rendszer gyorsan, zökkenőmentesen kapcsolódott be a komfortérzet növelésébe, ami nem tartott tovább 2-3 percnél. Mint tudjuk, egy bőrülésekkel felszerelt autónál ez az opció elengedhetetlen, még akkor is, ha nyakig fel vagyunk öltözve – ami ugye nem kényelmes még rövidebb távon sem.
Remek családbarát autó, akár 7 személynek is
Nyilván kompromisszumot kell kötni akkor, ha heten utazunk, mind kényelem, mind férő-rakodóhely szempontjából, ugyanis teljes bevetésen, azaz 7 üléssel a csomagtartó mindössze 152 literesre zsugorodik. Tehát vagy 5 fő, csomagokkal, vagy 7, redukált számú és méretű pakkok társaságában. Szerencsére az Opel Zafira Tourer lényege pontosan itt keresendő, ha gyakorlati célmegoldásokról szól a fáma: rendkívül jól szabható testre.
Szentgotthárd büszkesége a motortérben. 200 lóerővel, nem mellesleg
Nézzük az 5 személlyel megtett távot, átlagokkal: 100 kilométerre lebontva 11.7 literes városi értéket mértünk hozzávetőlegesen 20 kilométer viszonylatában, míg országúton, 80-90 kilométer/órás tempónál 5.7-6.9 literre jött ki a fogyasztás. Autópályára kanyarodva (130 kilométer/óra, tempomat, viszonylag fix 3100 fordulat percenként, hatodik fokozatban) 8.2 literes átlagértéken állapodott meg a fedélzeti számítógép összegzése, ami átlagosnak tűnő eredmény, figyelembe véve az autó paramétereit; míg a totális átlag 8.1 literrel zárt.
7 millió forint alatt, alapáron
Selection felszereltséggel, 1.4 literes, 120 lóerős benzinmotorral, 6 fokozatú manuális kéziváltóval az Opel Zafira Tourer 6 730 000 forintos listaáron vihető haza, míg a legvaskosabb árcédula az 1.6-os turbótöltött, 170 lóerős, hatgangos automataváltóval szerelt modellre került: itt 8 070 000 forint a végösszeg, Cosmo csomagban.
A cikkben szereplő, szintén Cosmo-s és 1.6 literes, ám 200 lóerős, 6 fokozatú manuális váltós Opel Zafira Tourer 7 820 000 forint bruttó listaárat hordoz, tehát érdemes elgondolkozni azon, hogy előnyös választás-e a 30 lóerővel kisebb teljesítményű, ám automataváltós variáns. Mindezeken felül rendelhető az Opel Zafira Tourer CNG átalakítással is, itt viszont már 8 570 000 forintos árral kell számolnunk.
2014 Opel Zafira Tourer Tourer 1.6 Turbo 200 Cosmo specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 1650 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4658 mm
Szélesség: 1884 mm
Magasság: 1685 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Első gumik mérete: 235/40 R19
Hátsó gumik mérete: 235/40 R19
Tömeg, üresen: 1564 kg
Megengedett össztömeg: 2235 kg
Csomagtartó mérete: 152 liter (7 személlyel), 710 liter (5 személlyel), 1680 liter (2 személlyel)
Üzemanyagtartály mérete: 58 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 225 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 11.7 l/100 km
Országúti: 6.3 l/100 km
Vegyes: 8.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.5 l/100km
Országúti: 5.8 l/100km
Vegyes: 7.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 169 g/km
Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI