A limitált szériás modellel a sportautó elődjének, a GT86-nak a 10. születésnapja előtt tiszteleghet a japán autógyártó.
Tíz évvel ezelőtt a Toyota és a Subaru piacra dobta első közös sportautóját, amelyet a két vállalat közösen fejlesztett és tervezett, és amelynek gyártásáért az utóbbi felelt. A Toyota GT86 (és testvérmodellje, a mechanikailag azonos Subaru BRZ) méltó utódjának bizonyult a 80-as évek legendás Corolla Levin AE86-ának, hiszen ahhoz hasonlóan elérhető áron kínált vérpezsdítő vezetési élményt a pörgős és erős szívó benzinmotorjának, a precíz kézi váltójának, a visszajelzésekkel nem fukarkodó, közvetlen kormányzásának, a könnyű karosszériájának, az alacsony súlypontjának és természetesen az önzáró differenciálműves hátsókerék-meghajtásának köszönhetően. Nem véletlen, hogy a GR86 elismert főtervezőjére, Tecuja Tadára bízta később a Toyota a GR Supra megalkotását is.
Tavaly érkezett a „Toyobarunak” is becézett sportautó második generációja, amely a sikeres receptet még magasabb szintre emelte az erősebb és nyomatékosabb, 20 százalékkal nagyobb lökettérfogatú (2,4 literes) boxermotorjával, a tapadósabb, 18 colos gumiabroncsaival, az 50 százalékkal merevebb karosszériájával, és a korábbinál is mélyebbre került tömegközéppontjával. A Toyota GR86/Subaru BRZ kettős a szaksajtó és a vásárlók véleménye alapján jobb lett, mint valaha: aki manapság keres olyan könnyű, hátsókerék-meghajtású sportkupét, ami a vezetés legtisztább élményét nyújtja elérhető áron, akkor mást nem is igazán tud vásárolni a mai kínálatból.
Úgy tűnik, hogy a Toyota egy különleges kiadású modellváltozattal fogja idén megünnepelni a GT86 10. évfordulóját. Ugyan az információ még nem hivatalos, de a jól informált amerikai online autós közösségek már kész tényként kezelik a limitált széria bevezetését, amit arra alapoznak, hogy a „New Nissan Z” fórum egyik aktív tagja felfedezett egy alvázszám-dekódoló dokumentumot, amelyet a Subaru mint gyártó küldött el az Amerikai Közlekedési és Közlekedésbiztonsági Hivatalnak (NHTSA). Bár ezeket a hivatalos iratokat nem a Toyota adta ki, egyértelműen a 2023-as modellévű GR86-ra vonatkoznak, amely a megszerzett információk szerint két évfordulós modellt is kap hamarosan.
Mindkettőt 2023 GR86 Premium 10th névre keresztelték a dokumentumban, úgy tűnik, lesz egy standard és egy ES verzió, utóbbi a Subaru vezetéstámogató rendszereket tartalmazó csomagját, az EyeSight-ot (és burkoltan az automatikus váltót) jelentheti. A jelenlegi, 2022-es modellévű GR86-nál és BRZ-nél ugyanis az EyeSight biztonsági rendszerek teljes armadáját (adaptív radaros tempomat, táblafigyelő rendszer, automata távfény, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, ütközést megelőző biztonsági rendszer) csak az automatikus váltós verziók kapják meg, és ez valószínűleg a 2023-as modellévben sem fog változni.
Sajnos egyelőre nincs hír arról, hogy milyen technikai módosításokat hajt végre a Toyota a Premium 10th kiadáson, bár a GT86 történetét ismerve inkább csak optikai tuningra, különleges fényezésre és keréktárcsára, plakettekre és egyedi matricázásra, esetleg egy-két új kényelmi extrára lehet számítani. Persze a 234 lóerős, 6,3 másodperces gyorsulású, 226 km/h végsebességű sportautónak nincs is szüksége mechanikai fejlesztésekre, hiszen már alapállapotában is az egyik legélvezetesebben vezethető kupé, ráadásul Magyarországon a jelenlegi árlista alapján 13 millió forintnál olcsóbban meg lehet rendelni, amivel a vezetési élmény/forint versenyszámban sincs riválisa.