A Peugeot megújította könnyű haszonjárműveinek motorkínálatát, így a vadonatúj Partner után immár a közepes méretű Expert, valamint a legnagyobb Boxer is már most teljesíti az idén ősszel hatályba lépő legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat.
Az Euro 6.2 károsanyag-kibocsátási normának megfelelő motorokkal szerelte fel teljes haszonjármű-kínálatát a Peugeot. Ezzel a márka idő előtt teljesítette a majd szeptembertől hatályba lépő emissziós normákat.
Mi az Euro 6.2?
Az Európai Unióban újonnan forgalomba helyezett könnyű gépjárműveknek (személygépkocsik és kishaszonjárművek) 2019. szeptember 1. után teljesíteniük kell az Euro 6.2 (más néven Euro 6d-Temp) károsanyag-kibocsátási normát. A szén-monoxid (CO), nitrogén-oxidok (NOx), szénhidrogének (HC) és koromrészecskék (PM) engedélyezett mértéke nem változik a 2014 szeptemberében bevezetett, majd egy évvel később kötelezővé tett Euro 6-os alapnormához képest, más azonban a mérési módszer.
Míg annak idején az NEDC (új európai vezetési ciklus) szerint minősítették a járműveket, ma a WLTP (globális harmonizált könnyű gépjármű teszteljárás) szabványt követve állapítják meg az egyes típusok homologizált károsanyag-kibocsátási értékét. A WLTP nagyobb távolságon, hosszabb idő alatt, változó terhelésen, dinamikusabb vezetési stílust szimulálva mér; az így kapott értékek a tapasztalatok szerint jóval közelebb állnak a valósághoz, mint a korábbi, gyakran túlságosan optimistának bizonyuló NEDC séma.
Mindkét esetben laboratóriumi méréssorozatról van azonban szó, ezért bevezették az RDE (tényleges menet-emissziók) mérést, ahol közúton, a forgalomban ellenőrzik a koromrészecske- és nitrogénoxid-kibocsátást. Az új szabványokat 2017 szeptemberétől vezették be, de míg a WLTP alkalmazása 2018. szeptemberében vált kötelezővé, az RDE-nek való megfelelésre idén szeptemberig kaptak haladékot az autógyártók.
Azok a típusok tehát, amelyek megkapják az Euro 6.2 (Euro 6d-Temp) tanúsítványt, a létező legszigorúbb, leginkább életszerű feltételek mellett is képesek teljesíteni a hatályban lévő határértékeket.
Maradéktalanul tiszta üzemű
A Peugeot háromtagú könnyűhaszonjármű-palettájának legkisebb tagja, a 2018 novemberétől forgalmazott Peugeot Partner már eleve a szigorúbb WLTP és RDE normák szerint kapott típusbizonyítványt; a 2019-es modellévben elérhető erőforrásai egytől egyik teljesítik az Euro 6.2-os szabványt.
A márka az új mérési szabványok elfogadásával párhuzamosan megkezdte a 2014-től gyártott, negyedik generációs Boxer, valamint a 2016-ban bevezetett, harmadik kiadású Expert motorpalettájának átdolgozását is, így idén tavasszal előbb az Expert, majd néhány héttel később a Boxer is átesett a hivatalos minősítésen, megelőzve jó néhány versenytárs márkát, amelyeknél még most, három hónappal a határidő előtt is folyamatban van a tanúsítás.
Mindkét modell esetében start-stop technológiával szerelték fel az összes motort. A Peugeot Expert újdonságként megkapta a Peugeot személyautó-kínálatából már ismert, 1,5 literes, 100 és 120 lóerős BlueHDI motort; a többi erőforrás a korábban alkalmazott, 2,0 literes blokkok átdolgozott kivitelei. A BlueHDi 120 és BlueHDi 150 verziók hatfokozatú kéziváltóval elérhetők, a kínálat csúcsát megtestesítő BlueHDi 180 motorhoz pedig az eddigi hat- helyett egy új, nyolcfokozatú automata sebességváltó társul, finomabb, takarékosabb és dinamikusabb működést téve lehetővé. Ami a Peugeot Boxer kínálatát illeti, ott nagyobbak a változások: az eddig 2,0 literes motorok helyett új fejlesztésű, 2,2 literes négyhengeres dízelmotorok léptek szolgálatba. A belépő szintű erőforrás az eddigi 110 helyett 120 lóerőt teljesít, a választék középső tagjának teljesítménye 130-ról 140 lóerőre nőtt, míg a korábban 160 lóerős csúcskivitel helyébe egy 165 lóerős motor lépett. Az új motorizációk a korábbiaknal takarékosabb üzemet, rugalmasabb viselkedést és halkabb működést ígérnek. A 165 LE-s változat nyomatéka ráadásul 20 Nm-rel, 370 Nm-re növekedett. Mindhárom hajtásláncot hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelik.
Elektromos változatok
Hamarosan piacra kerül a Boxer teljesen elektromos változata is, melyet nemrég a Birminghami Haszonjármű Kiállításon mutattak be. A Boxer Electric mind a négy rendelkezésre álló karosszériahosszal megrendelhető lesz; az egyes változatok kétféle lítium-ion akkumulátorcsomaggal állnak rendelkezésre: a két rövidebb variáns 225 kilométert, a két hosszabbik 270 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Az autók elektromos hajtásra történő átépítését a Peugeot partnere, a haszonjárművek villamosításában két évtizedes gyakorlattal rendelkező BD Auto végzi. 2023-ra a Peugeot személy- és haszonjármű-kínálatának minden tagja elérhető lesz nulla károsanyag-kibocsátású kivitelben is. Ennek a stratégiai fejlesztésnek a keretében a Boxer után további haszonjármű típuscsaládjait is elektromos variánssal bővíti ki a Peugeot: 2020-ban a Peugeot Expert / Traveller modellpáros lesz elérhető kibocsátásmentes hajtással, majd egy évvel később bemutatkozik az új generációs Peugeot Partner Electric.