A Volkswagen Csoport és márkái üzletmenetét súlyosan érintette a Covid-19 világjárvány 2020 első féléve során. A költségek csökkentésére és a likviditás megőrzésére irányuló, már idejekorán foganatosított intézkedések sikeresnek bizonyultak, hatékonyan mérsékelve a válság hatásait. Következetesen az ügyféligények szerint alakított termelése révén a vállalatcsoport szigorú készletgazdálkodást valósított meg, jelentősen tehermentesítve működőtőkéjét (Working Capital).
Összességében az autós üzletág nettó likviditása – egy több mint 3,0 milliárd euró értékű hibridkötvény-kibocsátásnak is köszönhetően – 0,9 milliárd euróval 18,7 milliárd euróra nőtt 2020 első negyedévéhez viszonyítva. Az ügyfélkiszállítások az előző év azonos időszakához képest 27,4 százalékkal, 3,9 (5,4) millió járműre estek vissza, aminek következtében a forgalom 23,2 százalékkal 96,1 (125,2) milliárd euróra csökkent. A különleges hatások nélküli működési eredmény
–0,8 (10,0) milliárd euróra adódott, amiben az ügyfélkereslet intenzív visszaesése következtében csökkenő értékesítés bizonyult a legjelentősebb tényezőnek. A Hedge Accounting körén kívül eső származtatott (derivatív) ügyletek (különösen a nyersanyagbiztosítások) Fair-Value értékéből és a devizaárfolyamokból származó –0,9 milliárd eurónyi hatást csaknem teljesen kiegyenlítette az Autonomous Intelligent Driving (AID) társaságnak a Forddal az automatizált vezetés jegyében létrehozott vegyesvállalatba történő beviteléből származó 0,8 milliárd euró likviditássemleges nyereség. A dízel témakörből adódó különleges hatások –0,7 (–1,0) milliárd euróval terhelték a működési eredményt, az adózás előtti eredmény pedig –1,4 (9,6) milliárd euróra csökkent.
Amint Frank Witter, a vállalatcsoport igazgatótanácsának a pénzügy és az IT területeiért felelős tagja kiemelte: „2020 első fele a Covid-19 világjárvány következtében a vállalat története egyik legnagyobb kihívást jelentő félévének bizonyult. Továbbra is munkatársaink, ügyfeleink és üzleti partnereink egészsége számít a legfőbb prioritásnak, a lehető legmagasabb fokú egészségvédelmet szolgáló százpontos tervünkkel például a lehető legkedvezőbb feltételeket alakítottuk ki a biztonságos munkakörnyezethez. Mindemellett már idejekorán átfogó intézkedéseket foganatosítottunk költségeink csökkentése és a likviditás biztosítása érdekében, amivel sikerült bizonyos mértékig határok közé szorítani a világjárvány üzleti tevékenységünkre gyakorolt hatásait. Kiváló csapatmunkával fokozatosan ismét felfuttattuk a vállalatcsoport termelését, s mindeddig stabilan vezettük át a példátlan válságon. Üzletmenetünk az elmúlt hetekben tapasztalható pozitív trendjei alapján, illetve számos vonzó modellünk bevezetésével óvatos optimizmussal tekinthetünk a második félév elé.”
Május óta folyamatosan csökken a kiszállítások az előző év azonos hónapjához viszonyított százalékos visszaesése
A Volkswagen Csoport kiszállításai jelentősen, az előző év azonos időszakához képest 27,4 százalékkal 3,9 (5,4) millió járműre csökkentek június végéig, ám a járvány következtében még erősebb visszaesést mutató teljes piacon a vállalatcsoport növelni tudta globális személyautó-piaci részesedését. Miután az áprilisi kiszállítások még mintegy 45 százalékkal maradtak el az előző év azonos hónapjától, júniusra folyamatosan már csupán nagyjából 18 százalékra zsugorodott e különbség. Ennek egyik okaként Nyugat-Európa, vagyis a vállalatcsoport hazai piacának fellendülése említhető, ahol májusban még 57 százalékkal alakultak a kiszállítások a múlt év azonos hónapjáé alatt, míg júniusban már nagyjából 30 százalékra adódott az elmaradás. Júliusban folytatódott a piacok fellendülése, s a konszern várakozásai szerint ebben a hónapban már csupán egyszámjegyű lesz a kiszállítások az előző év azonos hónapjához mért csökkenése. Az év második felére összességében a piacok további regenerálódása szerepel a tervekben.
Az autós üzletág nettó likviditása javult az első negyedévhez képest
Az autós üzletág nettó likviditása a március végi 17,8 milliárd euróról június végére 18,7 milliárd euróra bővült, amihez a likviditást biztosító átfogó intézkedések mellett egy több mint 3,0 milliárd euró értékben végrehajtott, sikeres hibridkötvény-kibocsátás is hozzájárult. Az autós üzletág –4,8 milliárd eurós nettó cash-flow értéke jelentősen elmaradt az előző évi 5,6 milliárd eurótól. A kutatás-fejlesztés 6,7 (7,0) milliárd eurós költségei az első félévben 4,8 százalékkal alakultak alacsonyabban az előző év azonos időszakáénál, a kutatás-fejlesztési (R&D) arány azonban a forgalom visszaesése miatt 8,7 (6,6) százalékra emelkedett. Az autós üzletág eszközberuházásait jelentősen, 20,6 százalékkal, 4,1 (5,2) milliárd euróra sikerült csökkenteni, az eszközberuházási arány ennek ellenére a járvány következtében csökkenő forgalom miatt 5,4 (4,9) százalékra emelkedett.
Továbbra is pozitív működési eredmény várható a teljes évre
A Volkswagen Csoport várakozásai szerint az ügyfélkiszállítások 2020-ban a Covid-19 világjárvány hatásai következtében jóval elmaradnak az előző évi volumentől. Kihívások adódnak továbbá elsősorban a fokozódó piaci versenyből, a nyersanyag- és a devizapiacok volatilitásából, valamint a szigorúbb károsanyag-kibocsátási követelményekből. A Covid-19 világjárvány következtében a Volkswagen Csoport forgalma 2020-ban előreláthatólag jóval az előző évi érték alatt alakul. Mindösszesen a vállalatcsoport az előző évhez viszonyítva jelentősen visszaeső, ám összességében még pozitív működési eredményt (mind különleges hatásokkal, mind azok nélkül) vár a 2020-as évre.
A kutatás és fejlesztés (R&D), valamint az eszközberuházások ráfordításai abszolút értékben jóval a 2019-es esztendőé alatt alakulnak, az autós üzletág kutatás-fejlesztési és eszközberuházási aránya azonban a visszaeső kereslet eredményezte jelentős forgalomcsökkenés következtében meghaladja az előző évi mértéket. A csökkenő vásárlói igények, a dízel témakörhöz kapcsolódó további kifizetések, valamint a fúziók és felvásárlások (Mergers & Acquisitions) likviditás-kiáramlása következtében 2020-ra a tavalyi évi érték alatti nettó cash-flow várható az autós üzletágban. Ennek eredményeként az üzletág nettó likviditása szintén elmarad az előző évi szinttől. A befektetésarányos megtérülés (ROI) eredménytől függően várhatóan az előző évi értéknél alacsonyabban alakul, illetve a befektetett értékre meghatározott, kilencszázalékos minimális kamatelvárástól is elmarad.
Márkák és üzletágak
A Volkswagen Személyautók márka 1,1 (1,9) millió gépkocsiját értékesítette az idén január és június vége közötti időszak során, azaz 39,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A T-Cross sorozat eladásai e tendenciával szemben örömteli bővülést mutattak és az Atlas Cross Sport is nagyon népszerűnek bizonyult. A forgalom 35,3 százalékkal 28,6 milliárd euróra csökkent, a különleges hatások nélküli működési eredmény pedig –1,5 (2,3) milliárd euróra romlott. A mérsékelt állandó költségek és az előnyösebb árpozicionálás együttesen sem tudták ellensúlyozni a Covid-19 világjárvány okozta volumencsökkenés hatását. A dízel témakörből a beszámoló időszakában –0,6 (–0,4) milliárd euró különleges hatás adódott.
Az Audi márka eladásai világszerte 416 000 (632 000) járműre csökkentek 2020 első hat hónapja alatt, míg a FAW-Volkswagen kínai vegyesvállalat további 271 000 (258 000) Audi gépkocsit értékesített. A Q3, az A6 és az e-tron modellek növekvő keresletnek örvendhettek. Az árbevétel 20,5 (28,8) milliárd euróra, a működési eredmény (a folyó évben különleges hatások nélkül) pedig –643 millió euróra (2,3 milliárd euró) esett vissza. A volumencsökkenés, a nyersanyag-fedezeti és más származtatott (derivatív) ügyletek értékeléséből származó terhek, valamint a negatív devizaárfolyam-hatások és a megemelkedett értékesítési ráfordítások egyaránt kedvezőtlen, míg az állandó és fejlesztési költségek mérséklése, illetve az AID társaság eladásából származó leválasztott (dekonszolidációs) hatás ellentétes befolyást gyakoroltak. A dízel témakörből 2020 első féléve során –0,1 milliárd euró különleges hatás származott. Az Audi márka pénzügyi mutatói a Lamborghini és a Ducati márkák megfelelő számait is tartalmazzák. A Lamborghini 3604 (4710) autóját, a Ducati pedig 22 790 (33 315) motorkerékpárját értékesítette a jelentés időszakában.
A ŠKODA márka 372 000 gépkocsiját értékesítette az idei év első felében, 33,6 százalékkal maradva el a 2019-es volumentől. A Kodiaq és Karoq SUV-modellek, valamint az új Scala és Kamiq sorozat egyaránt különösen népszerűnek bizonyult az ügyfelek körében. A forgalom 7,5 (10,2) milliárd euróra, a működési eredmény 228 (824) millió euróra csökkent. A termékköltség-optimalizáció, valamint a mérsékelt állandó és fejlesztési költségek kedvező hatásai nem tudták kiegyenlíteni a volumencsökkenésből, a devizaárfolyamok alakulásából, valamint a károsanyag-kibocsátáshoz kapcsolódó kiadásokból származó terheket.
A SEAT márka értékesítése 197 000 gépkocsit tett ki a jelentés időszakában, ami 46,9 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Különösen népszerűnek bizonyultak az Arona és az Ateca SUV-modellek, valamint a Leon sorozat. A márka 3,7 milliárd euró forgalma 40,2 százalékkal maradt el az előző év megfelelő értékétől, míg a működési eredmény nagyrészt az értékesítési volumen járvány okozta visszaesése, valamint károsanyag-kibocsátási ráfordítások következtében –271 (216) millió euróra esett vissza.
A Bentley márka 4569 (4670) gépkocsiját értékesítette 2020 első féléve során, miközben forgalma az eladások modellek szerinti megoszlásának (modellmix) hatásaira visszavezethetően 860 (835) millió euróra bővült. A megnövekedett leírások, valamint az átszervezési intézkedések egyszeri ráfordításai következtében a működési eredmény –99 (57) millió euróra csökkent.
A Porsche Automobile világszerte 116 000 gépkocsiját értékesítette a 2020 januártól június végéig terjedő időszak során, vagyis 14,8 százalékkal kevesebbet, mint az előző év ugyanezen időszakában. Forgalma 11,2 (12,2) milliárd eurót tett ki, működési eredménye pedig a lecsökkent értékesítési volumen, valamint az elsősorban a digitalizációból és a hajtásrendszerek elektromossá alakításából adódó költségnövekedés következtében 1,1 (2,1) milliárd euróra csökkent. Mindezen túl a devizaárfolyam-hatások is negatív hatást fejtettek ki.
A Volkswagen Haszonjárművek értékesítése világszerte 157 000 (256 000) gépkocsira esett vissza 2020 első féléve során. A 4,2 milliárd euró forgalom 34,7 százalékkal maradt el az előző évitől, a működési eredmény pedig legfőképpen a szűkülő volumen és az idei évtől alkalmazandó szén-dioxid-kibocsátási ösztönzőadó által terhelve –334 (506) millió euróra mérséklődött. Mindezeken túl az új termékekhez kapcsolódó nagyobb előzetes ráfordítások és leírások, az állandó költségek növekedése, illetve a devizaárfolyam-hatások negatív, míg termékköltség-optimalizáció és az eladások modellek szerinti megoszlása (modellmix) pozitív hatást fejtettek ki.
2020 első hat hónapja alatt a Scania Vehicles and Services 31 000 (52 000) járművét értékesítette, forgalma 5,3 (7,1) milliárd eurót tett ki, működési eredménye pedig 221 (828) millió euróra csökkent. A visszaesés elsősorban a csökkenő értékesítési volumenre vezethető vissza, amivel szemben a modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) és a mérsékelt állandó költségek pozitív hatásai álltak.
Az MAN Haszonjárművek 47 000 darab, vagyis az előző év azonos szakaszához viszonyítva 34,1 százalékkal kevesebb gépjárművét értékesítette a januártól június végéig terjedő időszak során. Forgalma 4,7 (6,3) milliárd euróra, működési eredménye pedig –423 (248) millió euróra csökkent, s mindenekelőtt az új és használt járművek volumencsökkenése, valamint az új tehergépkocsi-generáció bevezetéséből adódó további költségek terhelték.
A Power Engineering 1,8 (1,9) milliárd euró forgalmat generált 2020 első hat hónapja során. Működési eredménye volumen- és költségtényezőkből adódóan 21 (42) millió euróra esett vissza, míg a modellek szerinti előnyösebb megoszlás (modellmix) kedvező hatást fejtett ki.
A Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások pénzügyi finanszírozási, lízing-, szolgáltatási és biztosítási üzletágában 3,4 (4,1) millió új szerződést (–17,4 százalék) kötöttek az idei év első felében. 2020. június 30-án a teljes állomány 21,3 millió szerződést tartalmazott, azaz 0,9 százalékkal kevesebbet, mint 2019 végén. A működési eredmény 1,2 (1,3) milliárd euróra csökkent 2020 első hat hónapja alatt.
Az éves főközgyűlésre 2020. szeptember 30-án kerül sor; módosul az osztalékelőterjesztés
A Volkswagen 2020. szeptember 30-át határozta meg a 2019-es üzleti évről szóló éves rendes főközgyűlés (Annual General Meeting) új időpontjaként. Miután az eredetileg májusra tervezett főközgyűlést a koronavírus terjedése miatt elhalasztották, s szeptemberben sem lehet a megszokott módon tartani, a részvényesek, a munkatársak és a szolgáltatók egészségének védelme érdekében az idei főközgyűlést virtuálisan rendezik meg. Az új időpont megállapításával egyidejűleg a menedzsment módosított javaslatot terjesztett elő a nyereség elosztására. A Covid-19 világjárvány által a társadalmi és gazdasági élet minden területén okozott súlyos károk a Volkswagen Csoportot is világszerte érzékenyen érintik. Tekintettel a járvány méretére és kiterjedésére, valamint megbízható módon még mindig be nem látható további alakulására, az igazgatótanács és a felügyelőbizottság úgy határozott, hogy törzsrészvényenként 4,80 euró, elsőbbségi részvényenként pedig 4,86 euró osztalékot terjeszt az éves főközgyűlés elé. A társaság vezetése ezzel módosítja a 2019-es üzleti évre eddig előirányzott, eredetileg törzsrészvényenként 6,50 euróról, illetve elsőbbségi részvényenként 6,56 euróról szóló nyereségelosztási javaslatát. A fennmaradó 855 millió euró mérleg szerinti eredmény az új évre kerül át. A Volkswagen AG változatlanul fenntartja a legalább 30 százalékos osztalékarányról szóló célkitűzését.