A Ford újabb szerteágazó kutatást végzett. Volt idő, amikor még a bizalom legmagasabb fokát jelentette, ha autónk kulcsait odaadtuk valakinek. Mára megváltozott a helyzet, így az is büszkeséget és örömöt jelenthet számunkra, ha az autómegosztás keretében mások használhatják járművünket.
Ez a végkövetkeztetése annak az új európai közvélemény-kutatásnak, amit a Ford Motor Company rendelt meg, hogy jobban átlássa az egyre népszerűbb megosztási kezdeményezések (autók, szakmák és szolgáltatások) gazdasági hátterét.*
A 10.016 francia, német, olasz, spanyol és brit válaszadó 55 százaléka szívesen megosztaná autóját pénzért; 44 százalékuk ugyanezt az otthonával, 33 százalékuk pedig a mobiltelefonjával is megtenné – sőt az emberek 17 százaléka akár még a kutyáját is megosztaná.
A megkérdezettek többsége másoknak is megengedné, hogy vezessék az autóját (78 százalék) vagy csomagokat szállítsanak vele (78 százalék), és túlnyomó többségüket kifejezetten érdeklik a környezetükben elérhető megosztási szolgáltatások. 76 százalékuk szívesen használna telekocsi-szolgáltatásokat, 73 százalékukat pedig a parkolóhely-megosztás, illetve 72 százalékukat az autómegosztás is érdekelné.
“Az autóktól kezdve a zenén át egészen a nyaralásokig az emberek egyre több területen készek elfogadni a megosztást és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Okostelefonunk segítségével gyorsan és könnyen kölcsönkérhetjük valaki más dizájner-cipőjét, fűnyíróját, vagy megszervezhetjük, hogy mi sétáltatjuk meg a kutyáját,” mondta el Will Farrelly, a Ford Intelligens Mobilitás felhasználói élményért felelős fejlesztője. „A mobilitás szerves részévé váló megosztás (legyen szó akár autómegosztásról, telekocsiról, csomagszállításról vagy bármi másról) rugalmas megoldást kínál, méghozzá sokkal takarékosabb formában, ráadásul a közlekedés zsúfoltságát is csökkenti.”
A megosztási üzletág évente több mint 13 milliárd eurós forgalmat generál világszerte, és az előrejelzések szerint ez az összeg 2025-re akár a 293 milliárd eurót is elérheti, amelyből az autómegosztás forgalma 23 százalékot tehet ki.** Farrelly a mai napon egy “A Mobilitási Ökoszisztámák Jövője” című kerekasztal-beszélgetésen vett részt a párizsi OuiShare Fesztiválon, a világ legnagyobb, a megosztási üzletággal foglalkozó rendezvényén.
A Ford jelenleg is dolgozik az új lehetőségek kiaknázásán is a Ford Intelligens Mobilitás terv alapján, aminek célja, hogy piacvezetővé tegye a vállalatot a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan működő autók, a vásárlói élmény és az adatfeldolgozás területén.
A FordPass, a vállalat új felhasználói élmény platformja idén jelenik meg Európában. A FordPass új partnerei közé tartozik majd a BP, valamint a Mobile City piacvezető parkolásidíj-fizető vállalat. A FordPass platformban a Ford Germany által kínált Ford CarSharing program is megjelenik, amit a számos partnert összefogó Flinkster Carsharing autómegosztó vállalat működtet.
A felmérés eredménye szerint a spanyolok hajlanak leginkább arra, hogy pénzért cserébe megosszák autójukat (61 százalék). Utánuk az olaszok következnek a sorban (58 százalék), majd a franciák (56 százalék), a britek (50 százalék) és a németek (48 százalék). A franciák 87 százaléka érez kedvet ahhoz, hogy utasokat vegyen fel autójába, míg az olaszoknál ez az arány 86 százalék, a németeknél 82 százalék, a spanyoloknál 80 százalék, a briteknél pedig 58 százalék.
A megosztást leginkább a fiatalok és a férfiak találják jó megoldásnak: a férfiak 61 százaléka kész arra, hogy járművével részese legyen egy autómegosztó szolgáltatásnak, míg a nőknél ez arány 49 százalék. Ugyanakkor a 25-34 éves korosztályban a férfiak és a nők 68 százaléka nyitott erre az ötletre.
A Ford Carsharing ugyanúgy működik a kis- és közepes városokban, mint a nagyvárosokban. Ma már 176 Ford Carsharing állomás szolgálja ki ügyfeleket, akik a Ford Carsharing és a Flinkster közti megállapodásnak köszönhetően mintegy 3600 jármű közül választhatnak.
Londonban fut a Ford GoDrive autómegosztó pilotja, ami a valós autóhasználat utáni fizetést és a garantált parkolást teszteli a városban. Emellett a Ford 2015-ben Belgium első peer-to-peer rendszerű autóbérlési piacterével, a CarAmigo-val is együttműködésre lépett, a Ford Credit pedig egy hat hónapon át futó pilot-programot indított útjára az Egyesült Királyságban, amelynek keretében a brit autósok ezrei adhatják bérbe járművüket más autósok számára.
Az USA-ban a Ford kísérleti jelleggel üzemelteti a Dinamikus Ingajáratot, amely igény szerint fuvarozza a dolgozókat az egyik helyről a másikra a dearborni kampuszon. Ugyancsak ebben az évben mutatta be a vállalat a SYNC 3 technológiához kapcsolódó MyBoxMan alkalmazást, aminek segítségével a felhasználók pénzt kereshetnek azzal, hogy elvállalják mások csomagjainak kiszállítását.