Néhány nappal ezelőtt íródott autótesztünkben utaltunk arra, hogy a vadonatúj Ford Mondeo nemzetközi menetpróbáján szerzett tapasztalatainkat megosztjuk olvasóinkkal. Mi mást is tehetnénk, mint hogy friss élményekkel felvértezve adjunk számot az egyébként remekbeszabottan sikerült két napos eseményről, melynek apropóját az idén 21 éves Ford Mondeo ötödik szériájának debütálása jelentette.
Végre tehát megérkezett az új Ford Mondeo, bár a látvány és az összhatás nem ismeretlen annak, aki egy kicsit is képben van a kék ovál európai zászlóshajójának evolúciójával. Már csak azért is, hiszen Amerikában hasonló jelleggel és karakterisztikával már jó ideje kapható-rendelhető a Fusion, ami ugyebár odakinn átlagos középméretű alternatívának számít a mai napig is; ráadásul a honi, illetve európai autósok nagy valószínűséggel az alsó-középkategóriás korabeli Fusion kapcsán teljes más képet építettek fel magukban feltételezhetően.
No de mindegy is, térjünk vissza cikkünk tárgyára, a vadonatúj Ford Mondeo részletezésére. Stílszerűen Spanyolországot jelölte meg az európai központ a menetpróba levezénylésére, hiszen az autót kizárólag itt gyártják – s mi más is lehetett volna a legalkalmasabb a számos új erőforrást és innovációs technológiákat felsorakoztató modellek kivesézésre, mint a dél-spanyolországi lankás hegyvidék kanyargós, néha szélsőséges szerpentinekkel tűzdelt keskeny útjai?
A valamivel több, mint három órás repülőút végeztével Malagán landoltunk, a magyarországi zord, 6-8 fokos (reggeli) átlaghőmérséklet után kissé mellbevágó volt – persze pozitív értelemben – a 25-26 fok nyári rekkenő napsütés. A kicsekkolás után máris autóba pattantunk, és beirányoztuk az északabbra fekvő Loja elnevezésű kisvárost, ahol az elszállásolásunk is történt.
Elsőként egy klasszikus, 2 literes, 160 lóerős TDCi gázolajossal felszerelt 5 ajtós verziót próbáltunk. A majdnem teljes csúcsfelszereltség (Titanium) számos kiegészítő pluszt tartalmazott, nagyszerűen körvonalazta már a szállodához vezető úton is mindazt, ami az újítások, változások lényegét jelenti az új Ford Mondeo révén. Malaga szűk utcácskáin barangolva a kapcsolható Start-Stop automatika máris bizonyíthatott élesben, a kezdődő emelkedők máris visszaváltogatásokra késztettek – látszott is, hogy a jól eltalált hosszabbra nyújtott sebességfokozatok áttételezései rendkívül jól kiautózhatóak, főként, ha rövidebb távolságok megtételéről esik szó (lámpától lámpáig, városi körülmények közt).
Már itt tapasztalható volt az is, hogy az új Ford Mondeo manuális, 6 sebességes kéziváltójának elhelyezése kissé hátra került, legalábbis ez akkor feltűnő, ha alacsonyabb termetű sofőr foglal helyet a vezetőülésben, a kormányoszlophoz közelebb pozícionált ülésállással. Ugyanis így a negyedik és hatodik fokozatok kapcsolásánál úgy érezheti a delikvens, hogy jelentősen hátra kell könyökölnie a folyamat levezényléséhez, ugyanakkor egy átlagos, 180 centiméter, vagy afeletti testalkatú felhasználó ezt a jelenséget nem feltétlenül érzi magáénak.
Elhagyva Malaga külvárosi részeit következhetett az új Ford Mondeo 2 literes dízelének hegyvidéki környezetben történő vizsgálata. Remek próbahelyszínt szolgáltatott Andalúzia legdélebben fekvő sarka, hiszen aki ismerős e környéken, tudja, hogy szinte nem léteznek sík terepviszonyok errefelé, hacsak a fennsík-szerű hegytetők nagyjából 1 percig tartó egyeneseit nem vesszük annak. Tulajdonképpen a kihúzott útszakaszok nincsenek is itt, jobb kanyar, bal kanyar, erőteljesebb, kevésbé ívelt – van minden, ami például egy autó tesztvezetéséhez nélkülözhetetlen, főként, ha a futóművet, és/vagy a nyomatékgörbe felépülését kell vizsgálnunk.
Elsőként jöjjön a felfüggesztés. Hagyományosan elöl MacPherson, viszont hátul a korábbról megismert ControlBlade rendszert nyugdíjazó IntegralLink teljesen új fejlesztés, kissé sportos keménységűre hangolva, de pontosan annyira, hogy a limuzinos, nagyautós viselkedést nyomokban azért megtartsa. Választható adaptív és hangolható, 3 állású lengéscsillapítás is, Normal, Sport és Comfort állásban. Nincs is probléma az alapállással, rendkívül kis belső ívű kanyarok bevétele szempillantás alatt kivitelezhető, minimális lassítással, elegendő egy apró gázlevétel, visszaváltás sem szükségeltetik a legtöbb esetben – a 2 literes dízel négyhengeres megfelelő fordulatszám-tartománya, illetve a perfekt, vaskos áttételezések jól bírják a gyűrődést. Mivel az új Ford Mondeo is jellegzetesen orrnehéz, a súlyeloszlás arányainak köszönhetően tapasztalható volt némi alulkormányozottságra való hajlam, de szinte külső korrekció nélkül is tökéletesen hidalja át a futómű az ilyen jellegű felmerülő behatásokat. Már-már sportautós az új Ford Mondeo kezelhetősége, ha nagyobb sebességgel haladva manőverezünk. Kanyarokban.
Néhány fotóhelyszín és egy kávészünet után megérkeztünk Lojába, a festői környezetben, hegyoldalban elterülő városkába, annak autentikus, minden kellő stílusjegyet hordozó szállodájába, hogy kipihenhessük az aznap megtett (repülőúttal együtt) több ezer kilométeres utazást.
Másnap reggeli és kijelentkezés után ismét autóba pattantunk, ezúttal egy kombi következett – jó összehasonlítási alapul szolgálva a múlt héten publikált Ford Mondeo kombi tesztünkhöz. A szintén Titanium felszereltségű, Deep Impact Blue színben pompázó, alapvetően majd családosok kedvencévé váló wagonba 1.5 literes EcoBoost benzines került, 160 lóerő mozgosításával, 6 sebességes manuális váltóval. Az útvonal most különbözött az előző napiétól, talán még több kaptató, még több gyönyörű panorámával megspékelt szerpentin következett, melyek folyományaként az 1.5 literes aggregátot is alaposan meg lehetett izzasztani. A négyhengeres benzines viselkedése remekbeszabottan kulturált összképet mutatott, a jól hangolt turbónyomásnak köszönhetően masszív nyomatékgörbét kaptunk, ami már alacsony, hozzávetőlegesen 1500 feletti tartományban is ereje teljében tündökölt. Érdekes módon – mivel alaphangon jobban húzunk a gázolajos egységek irányába ebben a szegmensben (főként, ha kombiról, vagy egyterűről szól a fáma) – a karakterisztika és tálalás valahogy testhezállóbb volt jelen esetben a benzines révén. A viszonylagosan nagy önsúlyú kasznit erőlködés nélkül sikerült mozgatnia a motornak, az optimalizált és újragondolt hangszigetelésnek köszönhetően menetzaj szinte be sem szűrődött az utastérbe; motorhang is csak 5000 felett, emelkedőn kiautózva az épp aktuális sebességfokozatokat, egészen Malagáig ismét, hogy aztán elégedetten summázva a Spanyolországban eltöltött időt, újra repülőre szállhassunk, élményekkel és intuíciókkal gazdagon.
Miután taglaltuk a próbált motorokat (1 literes benzinest, illetve a hibrid hajtást idő hiányában sajnos nem sikerült vizsgálnunk – utóbbi kapcsán majd később ejtünk szót), jöjjön az enteriőr részletezése: itt számos újdonság felfedezhető szintén, a korábbi, több ízben megújított, jelenleg leköszönő Ford Mondeo beltér teljesen átlényegült. Kezdve a kormánykerék kialakításával – a jelenlegi márkaarculathoz tartozó háromküllős megoldás köszön itt is vissza, a keresztküllőkre helyezett, hamar átlátható funkciógombokkal. A központi műszeregység is újraértelmezett, két sarkán lefelé ívelő fészekben, krómcsíkokkal emelve a prémiumhatás jellegét. Az analóg stílusú számlapok jól, a mutatók (sebességmérő) kevésbé jól láthatók, ez az alap kontraszt- és színbeállítás értékére vonatkozik, csekély beavatkozással optimálissá tehető.
A fényszórók-helyzetjelzők kapcsolása bal kéz felől történik hagyományos tárcsás módszerrel, ide rutinnal nyúl a korábbi Ford Mondeo tulaj, nem úgy, mint a középkonzol irányába. Ugyanis az infotainment teljes metamorfózison esett keresztül, a 8 col képátlós kapacitív érintésérzékeny panel SYNC 2 rendszerrel a meghatározó, minden opció, funkció innen érhető el, innen állítható. A beépített navigációs rendszer hajlamos volt a helyes útiránytól való eltérések produkálására, az itiner szerint viszont hamar visszataláltunk a helyes elágazásokhoz. A csúcsminőségű Sony audiorendszerhez tartozó tekerőgomb felel a hangerő szabályozásáért többek közt, továbbá a két oldalra kerültek egyéb funckióbillentyűk, mint például az első- és hátsó szélvédő fűtése, a klíma központi kapcsolója, és egyebek.
A kardánalagút burkolatára kerültek egyéb kezelőgombok is, itt felfedezhető volt néhány ergonómiai baki, ugyanis az első, vezető melletti utasülésen helyet foglaló kolléga többször is belekönyökölt óhatatlanul a parkolássegéd aktiváláshoz használatos gombkiosztásba, így az autó nem egy ízben kezdett azonnali párhuzamos parkolóhely keresésbe a forgalomban, piros lámpához begurulva. Tehát e gombsorokat lehetett volna leheletnyivel feljebb húzni a középkonzolra, vagy a könyöklő alá applikálni, bár véleményünk szerint minden megszokás kérdése csupán.
A dízelmotorral szerelt, Ruby Red fényezést kapott új Ford Mondeo modellben Black Luxury Perforated Leather üléskárpit kapott helyet, míg a benzinesben Ceramic Luxury Leather elnevezést kaptak az ülőalkalmatosságok (hátha valakit ez a részlet is érdekel a későbbi konfigurálás tekintetében). A fotelek egyébként egységesen hűthetők-szellőztethetők-fűthetőek (Titanium), elöl és hátul is, a hátsó hármas üléssorhoz övlégzsák is tartozik, mely kiegészítő ebben a szegmensben egyedüli jelenleg. A tekintélyes 2850 milliméteres tengelytávnak köszönhetően mindkét modellnél hatalmas a lábtér, a fejtér viszont szűkösnek tűnt az ötajtósnál (190 centiméter testmagasság).
Nézzük a méreteket! Az új Ford Mondeo 4- illetve 5 ajtósa egységesen 4871 milliméter hosszal, 1852 milliméter szélességgel, és 1482 milliméter magassággal büszkélkedhet. Utóbbi számadatból is jól látszik, hogy az autó újragondolásánál kiemelt figyelmet fordítottak a mérnökök arra, hogy a kialakítás inkább a sportos irányba tendáljon, úgy, hogy a klasszikus limuzin jelleget azért sikerüljön megtartani.
A kombi és hibrid változat rövidebb (!) pár milliméterrel, mint a 4, illetve 5 ajtósok, 4867 milliméteres a hossz, a szélesség megegyezik a fentiekkel, jelen esetben is 1852 milliméter. A magasság viszont értelemszerűen növelt, 1501 milliméter – ennek folyománya a szellősebb hátsó traktus a Ford Mondeo Wagon (kombi) esetében.
A 4 ajtós új Ford Mondeo csomagtere 525, míg az 5 ajtósé 550 literes. Érdekes, hogy a kombi nem licitál rá az 5 ajtós befogadóképességére, ugyanis marad az 525 literes érték, viszont 1630 literig bővíthető a hátsó 60:40 arányban hajtogatható ülések állításával. A hibrid verziónál viszont jönnek a kompromisszumok, itt 383 liter rakfelülettel lehet tervezni utazáshoz.
S hogy mi minden technológiai fejlődést demonstráló kényelmi, illetve biztonsági plusz található az új Ford Mondeo felszereltségében? Adaptív tempomat aktív ráfutásvédelemmel, táblafelismerő automatika, aktív sávtartó asszisztens, holttérfigyelő, elektromos fűthető tükrök és kormánykerék, fűthető első- és hátsó szélvédő, parkolóasszisztens merőleges és párhuzamos parkoláshoz, gyalogosfelismerő rendszer, tolatókamera, kulcsnélküli indítás, programozható kulcs funkcó (testre szabható vele az autó viselkedése előre programozott profilokkal) a teljesség igénye nélkül.
Külön ki kell emelnünk az új Ford Mondeo LED alapú fényszóróját is. Az első nap zárásaként megtartott sajtótájékoztatón megtudhattuk, hogy a Hella által szállított, mintegy 500 összetevő alkatrészből felépített fényforrás futófényes irányjelzővel és adaptív távfénnyel van felszerelve.
Magáért beszél a formavilág: a Ford jelenlegi márkaarculatához felzárkózva az új, 2015-ös Ford Mondeo is megkapta a hatalmas hűtőmaszkot, a fényszórók vékonyra húzottak, még morcosabbak lettek – ismét előtérbe helyezve a sportos megközelítést. A tengelytáv maradt a korábbi értéken, a 18 colos keréktárcsák abszolút nem túlzóak, még a 19-est is elbírja a látvány, ám a praktikum már nyilvánvaló, mást diktál és követel meg. Az oldalvezetés mindkét próbált kaszniformánál jól eltalált, az 5 ajtósnál szembetűnő a magasságcsökkentés, a lágyabb, modernebb vonalvezetés, ám déja vu visszavonatkoztatva a leköszönő szériával párhuzamban mindkét esetben van és lesz jószerivel: főként, ha a far kialakításait szemléljük, az 5 ajtósnál és a kombinál egyaránt.
Sikerre számíthat az új Ford Mondeo Magyarországon is, hiszen mint tudjuk, a modell több ciklusától számítva az egyik legpopulárisabb felső-középkategóriás választásnak bizonyul mind céges, mind pedig magánvásárlók körében.
Az új, 2015-ös modellévű Ford Mondeo első hazai képviselői november vége felé, vagy stabilan decemberben lesznek elérhetőek a márkakereskedésekben. Az új Ford Mondeo 7.75 millió forintos indulóára versenyképes, ezért az összegért 5 ajtós, 160 lóerős EcoBoost benzinmotorral szerelt alapmodellt vihet haza majd a vásárló. Magyarországon az 1 literes erőforrással szerelt Ford Mondeo modellt az importőr nem szándékozik forgalmazni, viszont a hibrid verziót igen, méghozzá 9.35 millió forintos induló árral.
Még több információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI