Megszokott sztereotípia: ha BMW, legyen hátsókerékhajtás. Csakis hátsókerékhajtás. Vagy mégsem? Alapvetően a BMW 220d Gran Coupé rácáfol a fenti kijelentésre, ugyanis remek alternatívát jelent, a tesztek pedig tökélyre hangoltan sikerültek. Nézzük is a részleteket!
Az 1-es széria megjelenésével érkezett a BMW-hez a fronthajtás, amelyet aztán a 2-es sorozat is előszeretettel használt, használ a mai napig. A tesztben szereplő BMW 220d Gran Coupé pontosan ezzel a hajtással feszít, és máris megpedzegette az ellenérzéseket szerkesztőségünknél, amikor beálltunk az autóval a garázsba.
S ahogy jöttek az ellenérzések, úgy el is tűntek egy csapásra: a BMW 220d Gran Coupé elsőként nyilván a formavilágával hódít, vagy épp bolondít, kit is érdekelhet, hol hajt? Persze ez is sarkalatos pont, erre majd kitérünk részletesen a cikk utolsó harmadában, ahogyan szoktuk is tematikailag.
Ez tényleg kupé, ugyanakkor szedán jellegű. 4 ajtós.
Küllemét tekintve a BMW 220d Gran Coupé tényleges szedán-formavilágot hordoz, kupésan sportosra alakítva át a jelleget, ugyanis a lapos tetőív, a csapott far-rész, a tömzsi és robosztus kiállás mind-mind ezekre enged következtetni. Persze amikor alaposabban szemlélődünk, máris jön a négyajtós kivitel megléte, innentől inkább szedán, mint kupé, vioszont az ajtók framejeinek hiánya megint sportosabb irányba billenti a mérleget.
Vesék tekitetében nyilván a 2020-as trendek dominálnak: elnyújtott sziluettek, teljes hűtőmaszk-szélességben pöffeszkedő lamellák, amelyek szűken, szorosan fogják közre a vékonyra húzott LED fényszóróbúrákat; mindehhez hozzákapcsolódnak a mellső lökhárítóidom mélyre vágott beömlői, valamint a vesepáros alá kanyarított fektetett-fordított trapézalakzatú kialakítás. Vad és morcos. Pontosan olyan, amilyennek lennie kell egy Gran Coupénak, még akkor is, ha a 2-es sorozatot erősíti.
Egyébként szemből akár lehetne 3-as, vagy netán 4-es is: ha a visszapillantótükörben tűnik fel mögöttünk, nagy eséllyel nem találjuk el elsőre. Aztán amikor elhúz mellettünk, mert udvariasan elengedjük, akkor sejlik csak fel, hogy 220d. Tessék? Egy 20d ilyen aspektusban, tálalásban?
Persze van benzines alternatíva is nyilvánvalóan, viszont nem részletezzük újfent, mennyire szeretjük a 20d-t, ha BMW, meg úgy globálisan a dízeleket. Mint mindennek, ennek is megvan a maga helye és rendeltetése – 3-asig a 20d az egyik legjobb alternatíva. Talán már az 5-ösben kevésnek tűnik, az már más ligás játékos.
Sportosságra törekedve
No de vissza a külcsínhez (nem bírunk már azzal a fránya hajtással, de türelem, pár bekezdés, és ott vagyunk). Oldalnézetből jön át leginkább a BMW 220d Gran Coupé kupé-mivolta, hiszen a hátrafelé csapott és ívelt kaszniforma így látszik leginkább megfelelő perspektívájából. S persze a formához illő hangulat, körítés mind magukért beszélnek.
Van kissé ültetett futómű például, ami nem meglepő, hiszen gyárilag M packettes konfigurálást kapott a tesztautó. Erre figyelmeztet az A oszlopok alatti parányi badge az első sárvédőelemeken, vagy a kormánykerék alsó ívén, vagy akár a küszöbökön. Kell is megadni a módját annak, hogy az a valami, ami sportos, és kupés, az tényleg meghozza a megfelelő hatásfokot.
Far tekintetében a BMW 220d Gran Coupé nem annyira jellegzetes. Legalábbis klasszikus értelemben nem. Hasonlítani nem szeretünk, de most mégis kivételt teszünk: amolyan alfás küllemet kapott a hátsó, a vékonyra húzott lámpatestek, valamint a középen kiemelt BMW-embléma tekintetében. Jó az újdonsült megközelítés, akár meg is szokható, de időbe telik, az biztos. Legalább nem egykaptafás kivitel és dizájn, nem? Ja, és a dupla krómozott kipufogóvégek ismételten emelik a sportos mivoltot, nem beszélve az oldalsó széleken kialakított beömlőnyílás-imitációkról.
Kvalitás, kvalitás és megint csak kvalitás
A beltér igazán béemvés, minőségi anyagokból építkezik, a kialakítás is kacsintgat a prémium-irányba. Persze a BMW 220d Gran Coupé is prémiummodell, hiába középkategória belépőszint, azért a mérce az mérce, az elvárások pedig megvannak értelemszerűen.
Vastag, jó ergonómiájú kormánykereket kapott a BMW 220d Gran Coupé, egy élmény a tapintása, a vezetési élmény ezen része (is) optimális általa. A keresztküllőkön elhelyezett gombok mindegyike kézre (ujjra) esik, a tradicionálisan a sofőr felé döntött középkonzol és infotainment kellemesen informatív, minden információ megérkezik, aminek meg kell érkeznie.
Sportos, de mégis kényelmes első és hátsó üléseket kapunk a BMW 220d Gran Coupé-nál. Hagyjuk is a sportos jelzőt, inkább GT-s, túraautós. Ez a helyes definíció inkább. Így az ülések komfortjának mikéntje is új értelmezést nyer. Amolyan arany középút; közepesen kemény vagy közepesen lágy. Ízlés és irányultság kérdése, de az biztos, hogy keresztben és hosszában is kitűnően tartanak, megfelelő tartással a combtámasznak és gerinctámasznak köszönhetően.
Ahogyan elöl, úgy hátul is kényelmesek a BMW 220d Gran Coupé ülőpadjai, megfelelő szögekkel, jó láb- és fejterekkel. Egyedül a ki- és beszállás hagy némi kívánnivalót, ugyanis a csapott hátsó tetővonal nagyban befolyásol, és erőteljesen le kell hajolni ahhoz, hogy a fejünket ne verjük be. Mindezt átlagos testmagassággal is. A keret nélküli ablakok elsődleges előnye az esztétika, viszont ha nem figyelünk oda, ott is beverhetjük karunkat, oldalunkat, alapvetően beszállásnál. Viszont ha mindezt megszokjuk, makulátlan a komfort e vonalon is.
20d forever
Hőn áhított 20d. Az 1995 köbcentis, sornégyes dízel erőforrás még mindig zseniális, a legzseniálisabb BMW motor (nem csak a mi) véleményünk szerint a mai napig.
Nyomatékos – mi az hogy! Kerek 400 Newtonméter nyomatékot képes ráaszabdítani – sajnos – az első kerekekre sport módozatban. Mindezt 1750-től tudja, a görbe pedig egészen 2500-ig masíroz felfelé, az erő nem nagyon akar fogyni érzetre. Gyakorlatban is a 190 lóerő (4000 RPM) nyújt masszívat, meg is lépi a 235 kilométer per órát az autobahnon. Sajnos ezt nem sikerült most kipróbálnunk.
Takarékos – de olyannyira, hogy nem is nagyon hittünk a szemünknek. Hibrideket megszégyenítő fogyasztás ez, ha ekocentrikusan vezetjük, a 4 literes átlag 100 kilométerre levetítve teljesen természetes és átlagos. Ha haragosabban nyomkodjuk a gázpedált, akkor is maximum 5.5 körüli az érték, autópályatempónál maximum 5.4-5.7 liter százra. Lenyűgöző.
Elöl hajt. Na és?
Fronthajtást kapott az BMW 220d Gran Coupé, de ez egyáltalán nem jelent problémát. Sem kardinálist, sem aprót. Így jó, ahogy van, de az még jobb, ha helyén tudjuk kezelni ezt a kategóriát. Nincsenek kifickándozó fenéktolások padlógáznál, viszont nincs elkaparó elsőkerék sem intenzívebb gyorsításnál. A menetstabilitás tökéletesnek bizonyult, csakúgy, mint a tapadás, vagy épp az úttartás. Utóbbihoz sokat hozzátesz a keményített futómű is, de azzal együtt, hogy pattogósabb az átlagnál, nem befolyásolja a belső komfortérzetet sem.
A tesztelt BMW 220d Gran Coupé induló ára 11.5 millió forint környékén mozog, a tesztelt verzió az extrázásnak köszönhetően közel 16 millió forintba kerül.
2020 BMW 220d Gran Coupé specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4526 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1420 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Első gumik mérete: 225/45 R17
Hátsó gumik mérete: 225/45 R17
Tömeg, üresen: 1580 kg
Megengedett össztömeg: 2050 kg
Csomagtartó mérete: 430 liter, bővíthető – literig
Üzemanyagtartály mérete: 58 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 s (gyári), 7.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.1 l/100 km
Országúti: 3.8-4.2 l/100 km
Vegyes: 4.5 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.5 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 100-119 g/km
Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer