Három évvel ezelőtt járt nálunk a BMW 220d Gran Tourer-je, pont akkor, amikor kimondottan újdonságnak számított. Egyrészt azért, mert a BMW 2-es szériája akkor kapta meg az Active illetve a Gran Tourer családi verziókat (egyterűket, MPV-ket, kinek hogy), másrészt a 2-essel mutatkozott be először a BMW fronthajtása, no meg a downsizingelt motoropaletta is.
Az akkori Gran Tourer tesztautó annyiban különbözött a mostanitól, hogy ott összkerékhajtást konfigurált a hazai importőr (az Active Tourer viszont elsőkerekes, 3 hengeres benzinmotors variáció volt). Jelen tesztalanyunk viszont fronthajtást kapott, így ténylegesen meg tudtuk vizsgálni: vajon akad-e bármiféle hátránya annak, ha egy BMW formabontó módon nem hátsókerékhajtású?
Rögvest leszögezzük: az égvilágon semmit nem vesz el a feelingből jelen esetben, ugyanis itt nincs szükség gyorsulásérzetre, fenékdobálásra, klasszikus sportautós viselkedésre. Miért is lenne? A BMW 220d Gran Tourer ízig-vérig családi megoldás, itt a megfontoltságról, nyugalomról, megbízhatóságról, és nem utolsó sorban a praktikumról szól a történet.
Mindenesetre még mindig bizonyos, hogy a BMW nagy fába vágta akkor a fejszéjét, amikor arra az elhatározásra jutott, hogy a szabadidő-szegmens azon irányát is illenék becélozni, amely a családos túrákat veszi nagyító alá. Mondván, az egyik legfőbb konkurens már bizony jóval előbbre jár – ekkor került véglegesítésre a koncepció, melynek folyományaként megszületett többek közt korábban – idestova több, mint 3 éve – hasábjainkon is már korábban bemutatott BMW 2-es Active Tourer modell.
Egyértelmű, hogy az alapvető tulajdonságokkal felvértezett Active Tourer nem tudta száz százalékosan teljesíteni azt a normatívát, amellyel igazándiból (nagy) családos megoldássá válhatott volna. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem remek autó a BMW 2-es Active Tourer-je, mindösszesen tovább járatható a csúcsra a praktikum, a pakolhatóság, a helykihasználás. Kiegészítő megoldás tehát: legyen a márkának Gran Tourer-je a szériában.
Van változás, de csak a szakavatott szem veszi észre elsősorban
Szerkesztőségünkhöz tehát megérkezett a 2018-as modellévű, nem kimondottan jelentős faceliften átesett BMW 220d Gran Tourer. Már első blikkre szimpatikus arculatát mutatta az autó, köszönhetően az ismét az importőr korrekt tesztautó-konfigurálásának, mely első ízben a tetszetős színárnyalat-választásnak volt betudható, nem beszélve az egyébként vaskos árcédulával bíró felextrázás mikéntjének is.
Nincs olyan érzetünk, ha vizsgáljuk a BMW 220d Gran Tourer formavilágát, hogy bármit is elnagyoltak volna a tervezők, sőt, az sem ötlik fel a leghangsúlyosabb rész – jelen esetben a far – körbejárásánál, hogy holmi kontármunkával toldották volna oda azt a hosszt kiegészítő pluszt, melynek következtében választhatunk tekintélyes méretű csomagtér, vagy plusz 2 ülés felhajtása mellett.
Természetesen a BMW 220d Gran Tourer hordoz minden olyan, jelenlegi BMW-portfólióra jellemző külső és belső tulajdonságot, amely meghatározó és mutatja a márkaarculat minden atomi részét, a front egyenként 12 lamellával felvértezett veséi, valamint a morcos tekintetet felvonultató duplalámpás fényforrások is elmaradhatatlanok. Már itt jól érződik az 1800 milliméteres szélesség, tehát a kaszni befogadóképessége sem kérdőjelezhető meg; ez nyilván az oldalnézet 4556 millimétere is alátámasztja, nem beszélve a 2780 milliméteres tengelytávolságról.
Teljes harmónia a dizájn és tudás tekintetében
Hosszított karosszériának megfelelően az oldalajtók méretezése is illik arányaiban a megjelenéshez, hátrafelé, inkább a tető felé ívelő övvonalakkal, nagy üvegfelületekkel, a C oszlop előtt még kis kémlelőablakkal virít a BMW 220d Gran Tourer – minden megalapozott tehát a komfortos, akár hosszabb távra húzott utazásokhoz, természetesen családi megközelítéssel.
Mi kellhet még? Egyértelműen a tágas, variálható csomagtér, melynek hatalmas záróajtaja könnyedén nyitható és zárható, alaphangon 5 ülés használata mellett 645 literes helyet biztosít. A praktikusság már itt kezdődik, hiszen számtalan olyan rekesz, mélyedés található itt, amelyek jelentősen megkönnyítik a használatot, célratörően, jól irányzottan.
Egyértelmű, hogy a BMW 220d Gran Tourer enteriőrje is a szabadiőautózás szellemiségében került kialakításra. Ugyan a konfiguráció – mint ahogyan már feljebb is említettük – elragadó volt ismét, nem biztos, hogy gyakorlatban is jó szolgálatot tesz a teljes Dakota perforált bőrbelső, főként, ha gyerkőcök is színesítik a csapatot egy-egy kirándulás alkalmával.
A felület magától értetődően szennyeződésre hajlamos, főként, ha világosabb árnyalattal találkozunk, viszont a prémium-érzet egyik alap meghatározója ez, így nehéz lenne lemondanunk róla. Győzzön a racionalitás és a szépérzék, de az tény, hogy nem egyszerű a választás.
Igazáb BMW-s, prémiumos megoldások
Bársonyos, kellemes tapintású anyagok, kitűnően eldolgozott felületek jellemzik a BMW 220d Gran Tourer utaskabinjának tálalását, így egyből számottevő prémiumhatás érkezik.
Minden a megszokott, legalábbis annak, aki a BMW modelljeit behatóbban ismeri: a műszeregység elrendezése, a kissé sofőrirányba befordított középkonzol (itt is takálunk az infotainment és a keringetésért felelős panel közt tárolórekeszt), valamint a 8 sebességes automataváltó és a körülötte lévő kialakítás (funkció választó tárcsa, kézifék működtető gomb) mind a helyükön vannak. Ergonómia tekintetében sincs ok a panaszra, minden kézre esik, jól elérhető, működtethető. Nem is érdemes ragozni, közhely lenne csak, főként egy BMW modell esetében.
Az első sofőr- és utasülések jól testre szabhatóak, gerinctámasz és combtámasz is szerepelt a felhozatalban. A szélesség és hossz egyaránt megfelelőek, a legkülönbözőbb testalkatokhoz is jól idomulnak az ülőpadok és háttámlák, kifejezetten hosszabb távokra tervezve, optimális kényelemmel.
A hátsó hármas üléssor jól variálható, egyenként is állítható, mindegyik rendelkezik ISOFIX kiegészítéssel is, úgyhogy a sokoldalúság ismét kap egy piros pontot.
Mindhárom, egymástól jól elkülönülő szék sínen mozgatható, így alapállásban a csomagtér mérete bővíthető, vagy épp csökkenthető, 7 ülés esetében viszont a láb- és térdterekkel lehet variálni.
Hátra, a harmadik sorba a régi recept szerint két fő épphogy befér, kiváltképp, ha felnőtt, átlagos testalkattal bíró egyénekkel tervezünk – ideális ez a kettes férőhely inkább gyerekek számára, figyelembe véve a korlátozott láb, térd és fejteret.
Ráadásként jöjjön a szűkössé váló csomagtartó: 7 személlyel minimális pakolhatóságra kell számítanunk, ahogyan az lenni szokott.
Felvértezve mindennel, ami szükséges lehet
Rengeteg hasznos vezetés- és biztonságtechnikai asszisztenssel lett felszerelve a teszten nálunk járt BMW 220d Gran Tourer.
Sávtartásra figyelmeztető asszisztencia, adaptív tempomat, head-up display táblafelismerővel, valamint a navigáció alapopciói kivetítésével, forgalomfigyelő rendszer egyaránt megtalálható volt, igaz, mindennek, és az egyéb felszereltség kiegészítőknek masszív árazást kanyarít az importőr – a tesztautó ugyanis közel 18 millió forintot kóstált. Igaz, a belépő szint árazása 11.2 millió forinttól indul, tehát viszonylag széles skálán mozoghatnak elképzeléseink az árkalkulátor használatánál.
Jól megszokott bajor prémiumminőség
Soros elrendezésű, 4 hengeres gázolajos aggregátot kapott a „ – a 20d motort több ízben bemutattuk már olvasóinknak különböző BMW modellekben.
A turbótöltött, 2 literes egység 190 lóerő leadására képes kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon, 400 Newtonméteres forgatónyomaték csúcsát pedig 1750-nél éri el. A hajtásláncba iktatott 8 fokozattal rendelkező automataváltó remekül teljesít, a fel- és visszaváltások szigorúan mindig időben érkeznek, pontosan akkor, amikor elvárnánk, nincsenek idegesítő felpörgések, kicsapongó karakterisztika. Ennek megfelelően a sebességfokozatok minden esetben jól kiautózhatók, ötödiktől felfelé a takarékosság a fő szempont, főként, ha ECO PRO-ba állítjuk a profilválasztót.
Így akár 4.6 literes átlagfogyasztást is kaphatunk városi-elővárosi-autópálya-országút szakaszokon, lebontva ez városban 5.1 litert, országúton 3.9-4.4 litert jelent 100 kilométerre átlagolva méréseink szerint.
A BMW 220d Gran Tourer magasabb sebességnél is visszafogott zajszinttel rendelkező futóműve azzal együtt, hogy próbál viszonylag lágy maradni szélsőségesebb útviszonyok közt, inkább a pattogósabb, keményebb arculat a jellemző. Autópályán, országúton kisimul teljesen, viszont a magasabb BMW kategóriák által prezentált utaskabinban tapasztalható csend jelen esetben nyilván visszafogottabban van jelen.
Érdemes tehát elgondolkodnunk azon, hogy beruházzunk-e egy BMW 2-es Gran Tourer-re; a BMW 220d Gran Tourer kifejezetten jó választás lehet fronthajtással is, a szeretett, milliószor bizonyított 20d erőforrással, valamint 7 foteljával (ami inkább 5+2).
2018 BMW 220d Gran Tourer specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4568 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1608 mm
Tengelytáv: 2780 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1530 kg
Megengedett össztömeg: 2210 kg
Csomagtartó mérete: 645 liter, bővíthető 1905 literig
Üzemanyagtartály mérete: 51 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 7.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.1 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 4.6 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.1 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 4.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 121 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Canon Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS