Megszokhattuk már, hogy a BMW háza táján mindig alakul valami újszerű, már-már formabontónak tekinthető történés. Elég arra összpontosítanunk, amikor is bejelentésre került a downsizing szellemiségében fogant négy- illetve háromhengeres motorcsalád, valamint az elsőkerékhajtás – utóbbi konkrétan a kettes szériánál.
Az is bizonyos, hogy a BMW nagy fába vágta akkor a fejszéjét, amikor arra az elhatározásra jutott, hogy a szabadidő-szegmens irányát is illenék becélozni, mondván, az egyik legfőbb konkurens már bizony jóval előbbre jár – ekkor került véglegesítésre a koncepció, melynek folyományaként megszületett többek közt a hasábjainkon is már korábban bemutatott BMW 2-es Active Tourer modell.
Nyilvánvaló, hogy az alapvető tulajdonságokkal felvértezett Active Tourer nem tudta száz százalékosan teljesíteni azt a normatívát, amellyel igazándiból (nagy) családos megoldássá válhatott volna. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem remek autó a BMW 2-es Active Tourer-je, mindösszesen tovább járatható a csúcsra a praktikum, a pakolhatóság, a helykihasználás. Kiegészítő megoldás tehát: legyen a márkának Gran Tourer-je a szériában.
A több jelen esetben nem kevesebb
Lett is, jött is szerkesztőségünkhöz tesztre, méghozzá egy BMW 220d xDrive Gran Tourer személyében. Már első blikkre szimpatikus arculatát mutatta az autó, köszönhetően az ismét az importőr korrekt tesztautó-konfigurálásának, mely első ízben a tetszetős színárnyalat-választásnak volt betudható, nem beszélve az egyébként vaskos árcédulával bíró felextrázás mikéntjének is.
Nincs olyan érzetünk, ha vizsgáljuk a BMW 220d xDrive Gran Tourer formavilágát, hogy bármit is elnagyoltak volna a tervezők, sőt, az sem ötlik fel a leghangsúlyosabb rész – jelen esetben a far – körbejárásánál, hogy holmi kontármunkával toldották volna oda azt a hosszt kiegészítő pluszt, melynek következtében választhatunk tekintélyes méretű csomagtér, vagy plusz 2 ülés felhajtása mellett.
Természetesen a BMW 220d xDrive Gran Tourer hordoz minden olyan, jelenlegi BMW-portfólióra jellemző külső és belső tulajdonságot, amely meghatározó és mutatja a márkaarculat minden atomi részét, a front egyenként 12 lamellával felvértezett veséi, valamint a morcos tekintetet felvonultató duplalámpás fényforrások is elmaradhatatlanok. Már itt jól érződik az 1800 milliméteres szélesség, tehát a kaszni befogadóképessége sem kérdőjelezhető meg; ez nyilván az oldalnézet 4556 millimétere is alátámasztja, nem beszélve a 2780 milliméteres tengelytávolságról.
Le sem tagadhatná
Hosszított karosszériának megfelelően az oldalajtók méretezése is illik arányaiban a megjelenéshez, hátrafelé, inkább a tető felé ívelő övvonalakkal, nagy üvegfelületekkel, a C oszlop előtt még kis kémlelőablakkal virít a BMW 220d xDrive Gran Tourer – minden megalapozott tehát a komfortos, akár hosszabb távra húzott utazásokhoz, természetesen családi megközelítéssel.
Mi kellhet még? Egyértelműen a tágas, variálható csomagtér, melynek hatalmas záróajtaja könnyedén nyitható és zárható, alaphangon 5 ülés használata mellett 645 literes helyet biztosít. A praktikusság már itt kezdődik, hiszen számtalan olyan rekesz, mélyedés található itt, amelyek jelentősen megkönnyítik a használatot, célratörően, jól irányzottan.
Egyértelmű, hogy a BMW 220d xDrive Gran Tourer enteriőrje is a szabadiőautózás szellemiségében került kialakításra. Ugyan a konfiguráció – mint ahogyan már feljebb is említettük – elragadó volt ismét, nem biztos, hogy gyakorlatban is jó szolgálatot tesz a teljes Dakota perforált bőrbelső, főként, ha gyerkőcök is színesítik a csapatot egy-egy kirándulás alkalmával.
A felület magától értetődően szennyeződésre hajlamos, főként, ha világosabb árnyalattal találkozunk, viszont a prémium-érzet egyik alap meghatározója ez, így nehéz lenne lemondanunk róla. Győzzön a racionalitás és a szépérzék, de az tény, hogy nem egyszerű a választás.
Minőség: így kell egy családi autóban is. Reprezentáljunk pluszban
Bársonyos, kellemes tapintású anyagok, kitűnően eldolgozott felületek jellemzik a BMW 220d xDrive Gran Tourer utaskabinjának tálalását, így egyből számottevő prémiumhatás érkezik.
Minden a megszokott, legalábbis annak, aki a BMW modelljeit behatóbban ismeri: a műszeregység elrendezése, a kissé sofőrirányba befordított középkonzol (itt is takálunk az infotainment és a keringetésért felelős panel közt tárolórekeszt), valamint a 8 sebességes automataváltó és a körülötte lévő kialakítás (funkció választó tárcsa, kézifék működtető gomb) mind a helyükön vannak. Ergonómia tekintetében sincs ok a panaszra, minden kézre esik, jól elérhető, működtethető. Nem is érdemes ragozni, közhely lenne csak, főként egy BMW modell esetében.
Az első sofőr- és utasülések jól testre szabhatóak, gerinctámasz és combtámasz is szerepelt a felhozatalban. A szélesség és hossz egyaránt megfelelőek, a legkülönbözőbb testalkatokhoz is jól idomulnak az ülőpadok és háttámlák, kifejezetten hosszabb távokra tervezve, optimális kényelemmel.
A hátsó hármas üléssor jól variálható, egyenként is állítható, mindegyik rendelkezik ISOFIX kiegészítéssel is, úgyhogy a sokoldalúság ismét kap egy piros pontot. Mindhárom, egymástól jól elkülönülő szék sínen mozgatható, így alapállásban a csomagtér mérete bővíthető, vagy épp csökkenthető, 7 ülés esetében viszont a láb- és térdterekkel lehet variálni. Hátra, a harmadik sorba a régi recept szerint két fő épphogy befér, kiváltképp, ha felnőtt, átlagos testalkattal bíró egyénekkel tervezünk – ideális ez a kettes férőhely inkább gyerekek számára, figyelembe véve a korlátozott láb, térd és fejteret. Ráadásként jöjjön a szűkössé váló csomagtartó: 7 személlyel minimális pakolhatóságra kell számítanunk, ahogyan az lenni szokott.
Minden, mi szemnek s szájnak ingere
Rengeteg hasznos vezetés- és biztonságtechnikai asszisztenssel lett felszerelve a teszten nálunk járt BMW 220d xDrive Gran Tourer.
Sávtartásra figyelmeztető asszisztencia, adaptív tempomat, head-up display táblafelismerővel, valamint a navigáció alapopciói kivetítésével, forgalomfigyelő rendszer egyaránt megtalálható volt, igaz, mindennek, és az egyéb felszereltség kiegészítőknek masszív árazást kanyarít az importőr – a tesztautó ugyanis közel 18 millió forintot kóstált. Igaz, a belépő szint árazása 11.2 millió forinttól indul, tehát viszonylag széles skálán mozoghatnak elképzeléseink az árkalkulátor használatánál.
Bizonyított, most is azt tette: kevés a kompromisszum
Soros elrendezésű, 4 hengeres gázolajos aggregátot kapott a BMW 220d xDrive Gran Tourer – a 20d motort több ízben bemutattuk már olvasóinknak különböző BMW modellekben.
A turbótöltött, 2 literes egység 190 lóerő leadására képes kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon, 400 Newtonméteres forgatónyomaték csúcsát pedig 1750-nél éri el. A hajtásláncba iktatott 8 fokozattal rendelkező automataváltó remekül teljesít, a fel- és visszaváltások szigorúan mindig időben érkeznek, pontosan akkor, amikor elvárnánk, nincsenek idegesítő felpörgések, kicsapongó karakterisztika. Ennek megfelelően a sebességfokozatok minden esetben jól kiautózhatók, ötödiktől felfelé a takarékosság a fő szempont, főként, ha ECO PRO-ba állítjuk a profilválasztót.
Így akár 5 literes átlagfogyasztást is kaphatunk városi-elővárosi-autópálya-országút szakaszokon, lebontva ez városban 6.1 litert, országúton 4.4 litert jelent 100 kilométerre átlagolva méréseink szerint.
A BMW 220d xDrive Gran Tourer magasabb sebességnél kissé zajos futóműve azzal együtt, hogy próbál viszonylag lágy maradni szélsőségesebb útviszonyok közt, inkább a pattogósabb, keményebb arculat a jellemző. Autópályán, országúton kisimul teljesen, viszont a magasabb BMW kategóriák által prezentált utaskabinban tapasztalható csend jelen esetben csak mérsékelten van jelen.
Érdemes tehát elgondolkodnunk azon, hogy beruházzunk-e egy BMW 2-es Gran Tourer-re; a BMW 220d xDrive Gran Tourer kifejezetten jó választás lehet összkerékhajtásával, a szeretett 20d erőforrással, valamint7 ülésével (ami inkább 5+2). Ne feledjük, jelenleg ez az egyetlen olyan BMW modell, amely 7 ülésessé alakítható.
A cikkben szereplő modell árazása az összes extrával együtt könnyedén elérte a 17 millió forintos határt, ugyanakkor a belépő szintet jelentő 216i már eélvihető 7 730 000 forintos bruttó listaáron.
2015 BMW 220d xDrive Gran Tourer specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4556 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1608 mm
Tengelytáv: 2780 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1540 kg
Megengedett össztömeg: 2210 kg
Csomagtartó mérete: 645 liter, bővíthető 1905 literig
Üzemanyagtartály mérete: 61 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 218 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 7.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.1 l/100 km
Országúti: 4.4 l/100 km
Vegyes: 5.3 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.5 l/100km
Országúti: 4.5 l/100km
Vegyes: 4.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 128 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte