Vajon miért kiemelten népszerű a mai napig a BMW 3-as sorozata? A recept egyszerű és egyben nagyszerű: praktikum és prémium találkozik, pontosan eltalált paraméterekkel és opciókkal. Klasszikus értelemben véve pedig az alsó-közép, illetve középkategória irányadó képviselője ez a modell – most a BMW 318d Limousine variánst fogtuk tesztre.
Legutóbb pont egy kombi verzióról írtunk, ez volt a BMW 320d Touring; akkor már taglaltuk, hogy mitől és miért ennyire jó az az irányvonal, amelyet a bajorok követnek minden egyes jelentősebb facelift és megújulás után. S nem csak akkor, gondoljunk a folyamatosan megújuló, innovatív koncepciókra, műfajteremtő megoldásokra!
Nem, nem az elfogultság szól ilyenkor, de tény, hogy a prémium szegmens becsempészése kiemelten jól sikerült és sikerül is a BMW-nek, legyen szó akár az 1-es vagy 2-es széria megközelítéséről is. Az persze megint más kérdés, hogy a felszereltségfüggő ugyan, de az árazás az egekbe szökhet még az alsó-középkategória képviselőinél is a márka esetében, de ezt tudjuk, ezért (is) szeretjük a BMW-t. Jelen tesztalanyunk józan és visszafogott színekben érkezett szerkesztőségünkhöz, igaz, a 8 gangos kedvenc automataváltónk azért bekerült a konfigurációba, hála az égnek.
Megújult, de a klasszikus elemek a régiek maradtak
Bár a közelmúltban megújuláson esett át a BMW 3-as sorozata, így a cikk tárgyát képező BMW 318d is hasonló cipőben jár – beleértve a vékonyra húzott mellső fényszóró-kialakításokat, a félreismerhetetlenül morc tekintetet, a hangsúlyos BMW-veséket, vagy akár a szolidnak ható króm berakásokat is. Mindezt a front részeken, mert ugyebár egy BMW-nek a leginkább középpontba kerülő fő részlete az orr, tagadhatatlanul, lássuk akár a visszapillantóban, vagy egy mélygarázs felhozatalában. Kínos is lehet, amikor összetévesztjük az eggyel nagyobb 4-es szériával elölről, nem nehéz, de még akár az 5-ösökkel is vonható párhuzam.
Vonalvezetés tekintetében megmaradtak a klasszikus limuzinos formák, de ez a klasszikus 3-as, le sem lehetne tagadni. Jó, jó, kombiban is az, de ott már más a helyzet, inkább céleszközként tekintenek rá. Főként a családosok, azok, akiknek készül, bár ha szereti a kuncsaft a Touring jelleget, miért is ne vásárolna inkább azt? Hiszen így nyerhet néhány liter pluszt a csomagtérben, ami számíthat sok esetben.
Téli gumikkal 17-es felnit kapott a BMW 318d, így is impozáns az összhatás, bár a 18-as, eredetileg felvonultatott kerekek még inkább vonzzák a szemet. Tegyük hozzá, úgy azért már – 1 col ide, vagy oda – érződik a komfortérzeten menet közben a túlontúl sportosság, de mivel a felszereltségi csomag Sport Line, el lehet nézni természetesen. Mindenesetre ésszerűbb a 17-es garnitúra választása évszaktól függetlenül, a karosszéria arányaihoz is tökéletesen passzol.
Minden részletében hordozza a stílusjegyeket. Ahogyan azt el is várják a vásárlók
Ha már felvetettük az arányokat, meg kell említeni a BMW 318d hátsó felületeinek kialakítását is: precízen kigondolt vonalvezetés jellemző itt is, a zárófények burkolatai remekbeszabottan illenek környezetükbe, a LED-es kialakítás minden egyes fékezést még üdítőbbé tesz (főként, ha az autó mögött haladunk), a 480 literes csomagtér könnyen nyíló, felcsapódásra nem hajlamos fedele is megfelelően vékony a hátfalon, igaz, zsanéros megoldást kapott. Viszont a zsanérok nem vesznek el jelentősen a rakfelületből, szolidan mutatják csak magukat.
Kétségkívül vidámságot hoz az enteriőrbe a tetszetős színösszeállítás, a komorságba húzó hajlamot tökéletesen ellensúlyozza az élénk színárnyalatú berakás a műszerfal középső részén futva. Ez a stíluselem tovább folytatódik az ajtók kárpitozásán, de a szövetkárpitozást kapott üléseknél is fellelhetők.
Jó szokás szerint a BMW 318d beltere ugyancsak minőségi anyagokból építkezik, kifogástalan illesztésekkel, német precizitású összeszereléssel. A kormánykerék burkolása ugyan sprődebb, mint a párral feljebb pozícionált konfig esetében, de ezt a pénztárcánk vastagságától függően változtathatjuk értelemszerűen. Mindenesetre ha már a visszafogott koncepció jelen tesztünk fő sugallata, úgy tökéletesen elmegy néhány helyen, ha puritánabb a kiképzés.
Minőség, aláhúzva
Kényelmes, elegendő felülettel gazdálkodó üléseket kapott a BMW 318d, az viszont bizonyos, hogy tagbaszakadtabb alkattal bíró delikvensek esetében már szűkösnek érezhető a helykínálat. Elsősorban a láb- és térdterek redukáltak 185 centiméter felett, s bár az ülések jól állíthatók, mégis szükség lesz kompromisszumokra. Hamar feledteti hiányérzetünket a bőséges extrázás, ami azzal együtt, hogy a tesztelt BMW 318d masszív közepes felszereltséget kapott, elegendő mindenre, amit a hétköznapok megkívánhatnak. Példának okáért a combtámasz egy szerethető funkció (nem csak jelen esetben), hathatós kiegészítője az utazásnak.
Ismerve a BMW 3-as sorozatát, a hátsó traktus jelen esetben sem hoz újdonságot: két átlagos testalkatú felnőtt optimálisan elfér, nagyban függ a hely rendelkezésre állása az első székek hangolásától. Ezzel nem árulunk el újdonságot, de biztos az, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő beállítást.
BMW 318d: a hajtáslánc összes előnye
Miért jó a 18d-vel szerelt 3-as BMW-t választani? Elsősorban azért, mert példaértékűen takarékos, még automatával is. Sztereotip közvélemény tárgya egyébként mára az automaták legendásan magasabb fogyasztása, vannak persze emellett szóló példák, de az egészen bizonyos, hogy nem a BMW-k 8 sebességes S/S egységére irányulnak. Ugyanis ez a modul került a BMW 318d tesztautóba, amely rezzenéstelenül, alkalmazkodva a mindenkori vezetési stílushoz tette dolgát ismételten.
A fel- és visszaváltások kifogástalanul érkeztek, ha épp 50 kilométer/órás tempóval szándékoztunk közlekedni, akkor egy szempillantás alatt kikereste a viszonyokhoz legmegfelelőbb és egyben legmagasabb fokozatot a rendszer. Mindezt úgy, hogy semmit sem éreztünk szinte, mintha fokozatmentes váltó dolgozna a hajtásláncban. A hangszigetelés ismét kifinomultra sikerült, ez általában a BMW modelljeinél minden esetben egyike a sok prémiumérzetet adó opciónak – futómű- és motorzaj nulla, vagy reálisan nézve a minimális alatt, miközben a külvilág zaja (többi, közlekedésben résztvevő jármű, atmoszféra) gyönyörteli módon szűrődik be az utastérbe. Szolidan, ahogyan annak lennie kell.
Rettentő stabil a BMW 318d is, ehhez a klasszikus MacPherson-Multilink párosítás tesz hozzá nagyban, a hátsókerék-hajtás ellenére nem volt olyan szituáció, amikor ki lehetett volna billenteni nyugalmából az autót. Belefutottunk hagyományos esőzésbe, de kaptunk ónosesőt is, nyílt, nem kifejezetten szélvédett, felfagyásra hajlamos útszakaszokon. Az elektronika közebjárásával azonban – persze megtartva a higgadt vezetési stílust – minden maradt alapszinten.
Sokat emlegetett 18d központú hajtást kapott a BMW 318d: 1995 köbcentiméter hengerúrtartalom, 150 lóerő maximális teljesítmény kerek 4000-es percenkénti fordulatszámon, nem csekély 320 Newtonméteres forgatónyomaték-csúcs már 1500-től, kitartva 3000-ig. Mindez érezhető is, bár ECO PRO-ban ne várjunk csodákat, viszont ha normálba vagy sportosba kattintunk, azért megindul a ménes. Visszafogottabban, mint a 20d esetében, ez érezhető is, viszont nem akkora különbséggel, mint amennyit ténylegesen hozzátesz a vezetés élményéhez jelen esetben is. Tehát körültekintő választás eredménye mindenképp lehet a BMW 318d – a Sport Line felszereltség pedig nyilván hab a tortán, teljesen opcionális és relatív, milyen (optikai csomagot) választunk szájízünk szerint a frissen beszerzendő autónkhoz.
Végül pedig nézzük az üzemanyagfogyasztást, ami ugyebár a BMW 318d-nek az egyik legnagyobb erénye. S tényleg: városi ciklusban 5.5, míg országúton (vegyes domborzati tényezők) 3.7 literes átlagot sikerült összehoznunk. Utóbbi érték 2 tizeddel múlja alul a gyári adatot, míg az urbanista megközelítés szintén 2 tizedet ad a hivatalos értékekhez.
Árazás
A cikkben szereplő, Spor Line felszereltséget kapott BMW 318d Limousine összes kiegészítőjével meglépte a 14 millió forintos határt, viszont ezért az árazásért erőteljes csomagot kapunk. A BMW 318d induló árazása 9 595 000 forintról (alapár) indul.
2015 BMW 318d Limousine specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1500-3000 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4633 mm
Szélesség: 1811 mm
Magasság: 1429 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 225/50 R17
Hátsó gumik mérete: 225/50 R17
Tömeg, üresen: 1450 kg
Megengedett össztömeg: 2070 kg
Csomagtartó mérete: 480 liter
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 212 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.4 s (gyári), 8.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.5 l/100 km
Országúti: 3.7 l/100 km
Vegyes: 4.5 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 116 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte