Letűnt korok emléke lehet sokak számára a BMW 3-as sorozata, annak minden klasszikus és kevésbé klasszikus képviselőjével. Vegyük is át az 1975-től gyártott portfólió jelentősebb állomásait. Apró BMW 3 gyorstalpaló következzen tehát bevezetőként.
1975 és 1981 közt volt gyártásban az E21 kódnevű, „cápa”, vagy „cápaorrú” BMW-ként emlegetett háromajtós kasznival bíró változat. Ennél a modellnél lett népszerű a vezetőállás felé döntött középkonzol. A legendás E30 1982 és 1991 közt domborított, majd az E36 7 éven keresztül szolgálta ki az igényeket (itt már 321 lóerős verziót is beszerezhettünk – M3). Az E46 1996 és 2008 közt volt piacon, jelentős technológiai újításokkal, majd az E90-E93 szériák 2004 és 2013 közt váltották egymást. Kettő évvel ezelőtt pedig megkezdődött a jelenlegi 3-as, az F30/F31/F34 sorozatgyártása, 4 ajtós limuzin, 5 ajtós kombi (touring) valamint 5 ajtós ferdehátú (GT) karosszériaváltozatokban. Cikkünkben a BMW 320d Limousine-t mutatjuk be olvasóinknak.
A kronológia legfrissebb képviselője
Luxury Line, Individual csomag – ilyen, és ehhez hasonló kifejezések lengik be a BMW konfigurátorát, a teljesség igénye nélkül. Nem véletlenül ragadtuk ki ezt a két kifejezést, ugyanis a szerkesztőségünknél járt tesztautó pontosan ezt a kettő felszereltség-pakkot hordozta büszkén – de majd erre később kitérünk, mit is tartalmaznak ezek a hangzatos elnevezéssel bíró opciók.
Nem véletlenül említettük a címben a hagyományokhoz való hűséget a BMW 3-as szériája esetében, ugyanis a formavilág, a dizájn, a kocsiszekrény kialakítása mind próbálja követni az anno, mára 40 évvel ezelőtti trendeket. Persze átkonvertálva úgy, hogy a mai, huszonegyedik századi ízlésnek maradéktalanul megfeleljen. Nem baj, ha konzervatívnak tűnnek a benyomások, nem baj, ha úgy látjuk, a BMW-nél nem feltétlenül követik a manapság oly népszerű, már lassan minden autóformán fellelhető íveléseket, törésvonalakat, lekerekítéseket – s még sorolhatnánk napestig.
Adott a klasszikus hűtőmaszk, kettéosztva, a dupla kerek fényszórópáros. Ennyi elég is a félreismerhetetlenül bajor recepthez, tévedés joga kizárva, ismérvek első helyre pozícionálva. No de hogyan? Természetesen úgy, hogy az a kifinomult, néha már elfogultnak is definiálható közízlésnek megfeleljen, vagy legalábbis egy olyan réteg ízlésének tegyen eleget, amely vakon bízik a brandben, viszont nem bízik a véletlenben. Sokak által a dupla veseformához hasonlított légbeömlők viszik a hangsúlyt a 2015-ös BMW 3-as esetében is, a lapított, két szélre húzott fényszórópáros vonzza a tekintetet, a körkörös dupla LED alapú menetfények pedig még jobban fokozzák az összhatást. Krómberakás is akad, a maszk egyértelműen, valamint a ködlámpahelyek kialakítása is kapott egy-egy csíkot az ezüstös tónusból, mely szó szerint szigorúan növeli az autó megjelenését.
Mivel a BMW portfóliójának összes képviselője egy és ugyanazon stílusvilág szerint készül – legalábbis, ami a dizájn részét illeti a folyamatnak -, nem nehéz megtalálni a hasonlóságot kezdve az 1-es sorozattól egészen a 7-esig, vagy akár az i modellekig. S pontosan ez a megmagyarázhatatlan varázsa a márkának; nem akar, de közben folyamatosan bír újat mutatni.
Megmaradt minden, ami tradicionális
Nem véletlenül aggatják a BMW tervezőmérnökei, dizájnerei a Limousine utótagot a lépcsőshátú BMW 3-asra, ugyanis a jól bevált karosszériaforma mindmáig népszerű, kiemelten. Aki ferdehátúzik, az tegye, itt a konzervatív ösztönök a nyertesek, nem véletlen tehát a feljebb emlegetett célcsoport kiválasztása sem a 3-ashoz. Tehát a régi összetevők szerint: motorháztető, dupla ajtós oldalvezetés, csomagtértető. Ennyi – lenne, ha a dinamizmus, sportosság, vitalitás és lendület nem lenne jelen, tesztelésre kapott verziónknál 18 colos alufelnik, krómozott (egycsövű) kipufogóvég, indokolt felületeken indokoltan megálmodott fénytöréssel játszó vonalvezetés tekintetében. A teljesség igénye nélkül.
Arányok tekintetében sincs kivetnivaló, a BMW 3-as megtartja sportosságát, méghozzá úgy, hogy az 1429 milliméteres magasság nem zavaróan hozza a „lapos” jelleget, a ki- és beszállás viszonylag könnyeden működhet. Az oldalablakok üvegfelületei 1/3-2/3 arányban vannak beirányozva hozzávetőlegesen, az övvonal talán kicsit magasabbra lett húzva, de a beltér komfortjának testreszabásával optimalizálható a kilátás.
Ejtsünk is néhány szót a külső kapcsán a vezethetőségről: a vékonyra tervezett A és C oszlopok remek kilátást nyújtanak a vezetőnek és utasainak is egyaránt, az emelt far viszont korlátozhat a tolatásnál – itt segítségül hívhatjuk a tükröket, valamint a tűéles képet produkáló tolatókamerát, melyre éjszaka, vaksötétben is nyugodtan támaszkodhatunk.
Jellegzetesen BMW-s a 3-as fara is, letisztultság és egyszerűség jellemzi. A hátsó helyzetjelzők burái kettéosztottak, a belső felek a csomagtérfedél felületén kaptak helyet, a felépítés LED, a kialakítás pedig szorosan követi az autó kocsiszekrényének formavilágát. Így nem meglepő, hogy itt is számtalan párhuzamos ívvel találkozunk, némi gömbölyítéssel is, valamint robosztus lökhárítóelem-kialakítással. Az egész összkép rendkívül egységes, olyan, mintha a BMW 3-as egyetlen elemből állna mindösszesen.
Lényegre tör. Minőségi. Szerethető
A BMW 3-as belső tere egyértelműen a vezető köré épül, persze az utasokkal is törődik. Pontosan olyan arányban, ahogyan azt a biztonságos és kellemes vezetési élmény megkívánja. Prémiumkategóriához hűen az anyaghasználat első osztályú, az illesztések egységesek, az egész vázszerkezet masszív, egyben van, nincsenek fals zizegések, zörgések, nyikorgások – igaz, a tesztautóban alig volt több, mint 11 ezer kilométer.
Teljesen jól átlátható, informatív központi műszeregységet kapunk a BMW 3-as esetében is, a már megszokott műszerelrendezéssel, kialakításokkal. Mint a többi bajor modellben, itt is a vezetőülés köré fonódik az enteriőr, kis szögben döntött középkonzollal, tabletre emlékeztető infotainmenttel, valamint a remekül kapcsolható 8 sebességes automataváltó karjával együtt.
A Luxury Line egyik alappillére a beltér. Konkrétan annak részösszetevői, mint például a intarziás gyökérfa díszbetét, amely véleményünk szerint sokkal inkább kelt oda nem illő műanyag hatást, mintsem egyediséget, eleganciát. Az ergonomikus, hosszában és széltében is kiválóan tartó, hosszú utazások során is kellő komfortot nyújtó első ülések – hasonlóan a hátsó hármas soréhoz – kitűnően megmunkált és egyedi varrású bőrkárpitot kaptak, továbbá rengeteg krómhatású kiegészítőt és felület-részletet találunk a cockpit, valamint a beltér részleteiben elmerülve.
Sok funkció, kevés gomb: a BMW iDrive alapvetően ezt jelenti. A belső rendszerek úgy lettek kialakítva és tervezve, hogy a lehető legkevesebb plusz tevékenységet kelljen eszközölni, teljes irányítás alatt tartva vezetés közben az autó funkcióit. Ami pedig hab a tortán: az iDrive jelenleg minden egyes BMW 3 modellnél az alapfelszereltség részét képezi.
Innováció a lételeme
Rengeteg, mára már szintén elhagyhatatlan biztonsági funkciót tartalmaz(hat) a BMW 3-as felszereltségi listája. A sávelhagyásra figyelmeztető automatika, a táblafelismerő automatika, az adaptív fényszórók, valamint az aktív védelmi rendszer (motormenedzsment, gondosan hangolt futómű, fékrendszer összessége) csak néhány a számos innovatív felsorakoztatott technológia közül.
A vezetés kényelmét szintén számtalan plusz funkció teheti biztonságossá a BMW 3-asban. Az aktív sebességszabályozó automatika például hihetetlenül intelligens, ugyanis precízen képes arra, hogy az előttünk haladó autó mögött megtartsa a mindenkor optimális követési távolságot, úgy, hogy a sebességet a forgalom tempójához igazítja (Stop & Go automatika). Opcionálisan rendelhető a Surrond View rendszer is, melynek lényege, hogy az autóba integrált, akár öt halszemoptikás kamera átfogó képet ad a környezetről, szélsőségesebb esetekben is.
20 híján 400
380 Newtonméteres csúcsnyomatékot képes az 1995 köbcentiméteres, sornégyes, 184 lóerős dízelmotor átvinni a hátsó kerekekre, nyolcfokozatú automataváltón keresztül. A legnagyobb teljesítmény kereken 4000-es, míg a legmagasabb forgatónyomaték-érték 1750-es percenkénti fordulatszámon érkezik.
A BMW 320d dinamikája tökéletes, a 380 Nm ténylegesen érezhető, az automataváltó hirtelen gázadásokra hajlamos reakciókésésekkel reagálni. Manuálisba kapcsolva (akár váltókar, akár a kormány mögötti fülek) azonban jobban testre szabható a hajtáslánc, a fel- illetve visszaváltások többnyire akkor érkeznek, amikor a vezető ténylegesen elvárja. Az 1495 kilogrammos száraz tömeg átlagos, a váltó áttételezése viszont kellően jól van párosítva a motor karakterisztikájával – nem kell nagyon attól tartanunk, hogy kifogyunk az erőtartalékokból, akár egy szimpla országúti előzés, vagy akár autópályán történő közlekedés során. Amennyiben sebességkorlátozás nélküli pályán (Németország) közlekednénk, úgy a 235 kilométer/órás végsebesség is illusztris.
Hihetetlenül stabil az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés. Szinte nincs olyan enyhe, vagy épp erőteljesebb ívű kanyar, amelyet a megfelelő határokon belül tartott sebességgel ne lehetne bevenni könnyedén, úthibáktól függetlenül; az országúti 90 kilométer/órás tempó olyan, mintha hatvannal tötymörögnénk. Mindazonáltal a futómű feszesre hangolt, mégis lágyan csillapít, annak ellenére, hogy a 18 colos kerekek sem éppen a menetkomfort növeléséről híresek méretüket tekintve.
Takarékos? Tud az is lenni, visszafogottan
Legendák keringenek arról, hogy a BMW 320d kimagasló üzemanyag-fogyasztási paraméterekkel bír. Nos, egyik szemünk sír, a másik nevet, ugyanis nagyon egyedi, utánozhatatlan értékek nem születtek a több napos tesztelés során, amelybe megpróbáltunk minden lehetséges utazási környezetet besűríteni.
Először megpróbáltunk rendkívül gazdaságosak lenni, segítségül hívva az ECO PRO módot. A BMW által fejlesztett intelligens rendszer felismeri vezetési stílusunkat, a hajtás összetevőit annak megfelelően konfigurálja és állítja be automatikusan. Nos, ez alapvetően sikerült is, hiszen a városi fogyasztás 5.9, az országúti pedig 4.3 liter lett 100 kilométerre átlagolva. Ha összehasonlítjuk a gyári értékekkel (nem tudjuk, hogy ezek az értékek szintén ECO PRO módban születtek-e), láthatjuk, hogy 5, valamint 4 tizeddel léptük túl a meghatározott adatot. Az ECO PRO kikapcsolásával nagyjából 1 liter pluszt termeltünk mindkét esetben – 6.7 liter/100 kilométer városban, 5.2 liter/100 kilométer országúton. Autópályán ECO PRO nélkül közlekedtünk, hozzávetőlegesen egy 20 kilométeres, emelkedőktől mentes szakaszon, itt 5.5 literes átlag született, ami teljesen korrekt eredmény.
A BMW 3 Limousine legolcsóbban 8 049 000 forintért vihető haza, ezért az összegért 1.6 literes benzinmotort kapunk 136 lóerővel (316i). A legvaskosabb alapárral a 335d xDrive rendelkezik (ha nem számítjuk ide az ActiveHybrid 3 15 795 000, valamint az M3 21 193 000 forintos bruttó ellenértékét), a tesztben szereplő modell pedig (320d) 9 499 000 forintról startol, nyilvánvaló, a gazdag opciós plusz felszereltségi lista jócskán megfejeli a végösszeget.
2015 BMW 320d Limousine specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 184 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 380 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4624 mm
Szélesség: 1811 mm
Magasság: 1429 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1495 kg
Megengedett össztömeg: 1970 kg
Csomagtartó mérete: 480 liter
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 s (gyári), 11.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.9 l/100 km
Országúti: 4.3 l/100 km
Vegyes: 4.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.4 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 117 g/km
Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS