1975 óta kereken 40 év telt el. Ez önmagában véve sem kevés idő, 10 év híján fél évszázad: bármilyen hihetetlen, de a BMW 3-as szériájának piaci jelenléte innen számítandó. Ezalatt nem kevesebb, mint 6 generációt sikerült produkálnia a bajor márkának a 3-asból, indulva az E21 „cápa” verziótól, folytatva a talán legsikeresebb E30 generációval – s így tovább.
Jelenleg az F30/F31/F34 kódjelű sorozat modelljei futnak az utakon, legalábbis, ami a legfrissebb szériagyártást illeti. Az F30 kapcsán már írtunk is korábban, ez a szedán, valamint létezik GT variáns is az F34 személyében. Olvasóink máris kitalálhatták, hogy jelen tesztünk alanya, a kombi BMW 320d Touring az F31-es jelzést viseli.
2012 óta van piacon a 6. generáció tehát, azóta kisebb-nagyobb átalakítások, változtatások jellemzik a kifejezetten népszerű modellt. Népszerű, mivel a BMW eladásainak jelentős hányadát a 3-as széria teszi ki, annak ellenére, hogy házon belüli konkurenciának számíthat a 4-es megjelenése: mint ismeretes, a 3-as kupéja már a 4-esé (M verzió is M4-ként létezik, minden esetben azonos padlólemezre építve).
Alapvetően kiknek is javalott a BMW 320d Touring, vagy csak úgy, magában a 3-as kombi? Mindenkinek, aki elhívatott a márka irányába – ez alapvető, de természetesen minden olyan vásárló is a célréteg szerves részét képezi, akik adnak a minőségre, funkcionalitásra, praktikumra. Józan, ész érvek szolhatnak tehát a BMW 320d Touring megvásárlása mellett – most nézzük részleteiben.
Legyen lendületes. Persze nem csak a szó szoros értelmében véve
Mi kellhet a BMW 320d Touring esetében a kitűnő recepthez? Természetesen a sportosan elegáns külső, úgy, hogy még laikus szemlélődés révén is úgy tűnhessen, hogy az autó ültetett, rendkívül lapos. Pedig nem, a tesztautóban nem volt sportpakett, a Luxury Line felszereltség viszont annál több érdekességet és ékességet tartogatott.
Esztétikum és dinamizmus: a BMW 320d Touring erről szól alapvetően a sportosság mellett, a front kiemelten hangsúlyos megközelítését ismételten a BMW vesék kapják, a mellső lökhárító kialakítása tökéletesen harmonizál a mára teljes LED alapokat kapott adaptív fényszórókkal. Személyes kedvenc a nappali menetfény, amely a tradicionális dupla BMW-lámpatestek köré gyűrűzik fel, összetéveszthetetlen karaktert adva az autónak.
Lehet pakolni bőségesen
Ha már LED, legyen hátul is LED: a far szintén megkapta a kötelező jellegű, ám apró faceliftes részleteket, ennek fő eleme a zárófények tokozása, azok mintázata, s a már imént említett LED csíkok. Ahogyan már megszokhattuk, a Touring-mivolt révén a hátsó, egyébként 495 literes, zsebekkel, rekeszekkel és lezárható kampókkal felszerelt csomagteret záró ajtó üvegezése külön nyitható, amely remek abban az esetben, ha csak gyorsan ki- és be szeretnénk pakolni valamit a csomagtérbe, annak nyitása nélkül.
Egyébként a BMW 3-as kombijához rendelhető a lábmozdulattal nyitható csomagtérajtó: ez különösképp praktikus, amikor tele van mindkét kezünk pakkokkal a bevásárlások végeztével, zsebünkben az indítókulccsal; így ténylegesen elegendő egy gyors lábmozdulat, és máris nyílik a csomagtérajtó.
Elkél a Luxury Line a BMW 320d Touring-hoz, kétségtelen. Eleve a 18-as felnik rettentő sokat dobnak az összhatáson, talán ettől lejjebb már nem is az igazi, bár ne legyünk elkényeztetve, mutatós a koncepció minden megközelítésben. Oldalról a klasszikus Touring vonalvezetés köszön vissza, sok gömbölyded, lekerekített részlettel, megoldással, melyek kétségkívül vonzzák a tekintetet. Még akkor is, ha a BMW 320d alapvetően hozzátartozik az utcaképhez, mivel relatíve bő a felhozatal, igaz, inkább a korábbi modellekből.
Mindent a vezetés élményéért
Ismét minden a vezetőről szól a BMW 320d Touring esetében is: a vezetőállás minden apró porcikája a pilóta felé irányul, értve ezalatt a központi műszerek beállítását, a középkonzol kissé balra döntését.
Az alkalmazott anyagok (Luxury Line) minősége kiváló, igényes illesztések, kopogásmentes műanyagok, remek fogású kormány jellemzik. Letisztultság keverve a praktikummal: míg a BMW 320d Touring-ben minden tökélyre hangoltan a kéz alá dolgozik, közben számtalan fiók, rejtett tárolórekesz gondoskodik arról, hogy az utazás kivitelezése a legjobb lehessen.
Kategóriáján belül tehát túl is mutat a határokon a BMW 320d Touring Luxury Line-ja, igaz, ennek vaskos árcédula a kiegészítője, de erről majd bővebben a cikk végén. A középkonzol éke egyértelműen a Professional opcionálisan rendelhető 8.8 col képátlós érintőképernyős infotainment, melyhez a részletes járműfunkciók taglalása, fő és kevésbé releváns adatok kijelzése mellett jó navigációs szoftver is tartozik, gyors GPS eléréssel és szinte 100 százalékos pontossággal.
Ahhoz, hogy a prémiumérzet szárnyaljon, a BMW dizájnerei úgy alkották meg az összhangot jelen esetben is, hogy az mindenekelőtt a csillogásra, kifinomult ízlésre összpontosítson. Ennek folyományaként rengeteg krómhatású felület került kialakításra, díszbetétekkel, egyéb berakásokkal.
A BMW 320d Touring kényelme szintén piros pontot érdemel, hiszen az ergonómiai kialakítás ismét sokat tesz le az asztalra: az első fotelek jó tartásuk mellett megfelelő hosszt és szélességet adnak az ülő- és hátlapok tekintetében, igaz, a combtámasz elkelt volna még pluszban a teljes kényelem érdekében.
Hátul sem lehet ok a panaszra, igaz, itt a korábbi, E46, de még az E90 szériánál is visszatérő helyszűke a jelenlegi F31-ben is visszaköszön: a hátsó felfüggesztés miatt megjelenő oldalkialakítás az ülőfelületből vesz el, ez leginkább a szélesség leredukálásából vehető észre elsősorban. Hátul két átlagos termetű felnőtt utas tud kompromisszumoktól mentesen helyet foglalni, a fejtér átlagos, a lábtér szintén – optimális beállítás kérdése (első ülések), hogy meddig fokozható a komfortráta.
Sportosnak tűnik kívülről a BMW 320d Touring, a futómű is ennek megfelelően feszesebb, mint az átlag. Viszont túlzás azt állítani, hogy egyértelműen kemény, pattogós; az úthibákat jól simítja, de az is tény, hogy sima felületeken van elemében leginkább. Autópályázáshoz kifejezetten javallott, de kanyarodásnál úttartás tekintetében is példamutatóan viselkedik.
Tekintélyes forgatónyomaték, jól eltalált menettulajdonságok. Nem véletlen, ez egy 20d
Finom, kulturált járású a BMW 320d Touring 20d dízele, a TwinPower Turbo feliratot kapott sornégyes aggregát a BMW EfficientDynamics szemlélet és technológia alapján lett optimalizálva.
A motor legnagyobb teljesítménye 190 lóerő, melyet 4000-es percenkénti fordulatszámon képes leadni, a csúcsnyomaték 400 Newtonméter, 1750-től érkezve, 2500-ig gyönyörűen építkezve. A blokk, és a megmunkált alkatrészek is túlnyomó részt ultrakönnyű alumínium alapanyagokból készültek, erőforrástól függően kettő vagy három változó turbinageometriájú turbófeltöltőt kapnak (esetünkben kettőt).
Közvetlen gázreakciók, érzet szerint szinte a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló nyomatékhátteret kapunk, ennek megfelelően a hajtáslánchoz társított 8 sebességes Steptronic automata remekül, hajszálpontosan teszi a dolgát. Még mindig nincs apelláta: a BMW e téren (is) irdatlan magasra tette a lécet.
Üzemanyag-fogyasztás tekintetében sincs ok a panaszra, ugyanis a BMW 320d Touring átlagos, városi környezetben kivitelezett használattal 5.9-6.2 liter között teljesített 100 kilométerre, míg országúti viszonyok között le tudtunk menni 4 liter alá 1 tizeddel, így 3.9 liter/100 kilométer is teljesíthető. A reális vegyes átlag azonban 5.8 liter, ami teljesen jó, elvárt érték, főként, ha figyelembe vesszük az automata hajtáslánc jelenlétét.
Úgy tűnik, a jól megalapozott presztízst kiválóan hozza a BMW 320d Touring 2015-ben is, a kicsit szűkös hátsó terek miatt nem száz százalékos csak az összkép. Minőségi, tartós használatra javasolt, s persze nem kell nélkülöznünk a hétköznapi használat során felmerült igényeinket sem.
A tesztben szereplő BMW 320d Touring alap listaára 10 840 000 forint, melyhez egyértelműen hozzátesz a választott felszereltségi csomag – a tesztautó konfigurálásának köszönhetően közelít a 17 millió forintos értékhatárhoz.
2015 BMW 420d Gran Coupé xDrive specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4633 mm
Szélesség: 1811 mm
Magasság: 1429 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1605 kg
Megengedett össztömeg: 2125 kg
Csomagtartó mérete: 495 liter
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 226 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.4 s (gyári), 7.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.9 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 5.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.4 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 5.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 119 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte