Nem egy ízben mutattuk már be hasábjainkon a BMW 3-as sorozatának képviselőit olvasóinknak. Konkrétan a 20d hajtáslánc került sokadjára előtérbe, de volt 18d-centrikus megközelítés is a palettán, pár héttel ezelőtt. Most pedig úgy döntöttünk, hogy a BMW 330d xDrive Touring kerül terítékre, tehát kombi verzió, hozzá állandó összkerékhajtással, ráadásként M Packet felszereltséggel. Tehát pontosan úgy, ahogyan azt maximumra konfigurálhatjuk, nem mellőzve a relatíve túlzásba esés fogalmát sem.
Eddigi tesztjeink jól bizonyítják, hogy a frissített s egyben megújult BMW 3-as sorozat rendkívül jól sikerült koncepciót teljesített be, a középkategóriás prémiummodellek zászlóshajója mindennemű elfogultság nélkül; az alapok és a háttér mind megvannak: kiválóan eltalált formaterv, ízlésesen kialakított beltér, kifogástalan illesztések, minőségi anyaghasználat a jellemző. Kiváltképp, ha csúcsra konfiguráljuk az amúgy sem elhanyagolandó felszereltséget: nos, a tesztben szereplő BMW 330d xDrive Touring pontosan ilyen.
Mindent bele, amit lehet
Igaz, a borsosra húzott vételár a BMW 330d xDrive Touring esetében visszahőkölésre késztethet, mivel 20 millió forint felett már azért jócskán akad egyéb, akár magasabb kategóriában is alternatíva – akár márkán belül (5-ös széria modelljeinek variációja, masszívan jó konfigurációval). Ennek ellenére eszünk ágában sincs lebeszélnünk bárkit is arról, hogy az M Packetes BMW 330d xDrive Touring mellett tegye le voksát, ugyanis e választással egy (szó szerint) utolérhetetlen családi kombival gördül majd ki a szalon kijáratán. Ez tény.
Sokakban azonban felmerül, hogy valóban elegendő-e a tér egy 3-asban – jelen esetben vegyük a BMW 330d xDrive Touring lehetőségeit – főként azt fókuszba helyezve, hogy egy egész famíliát kell utaztatni átlagos esetben. A válasz egyértelműen: igen, elegendő, viszont nem árt tisztában lenni azzal, hogy a BMW 330d xDrive Touring leginkább amolyan presztízsautó, vagy ha jobban tetszik: egyfajta szimbóluma a bajor márka klasszikus sorozatának. Tehát ha visszafogottabban is, de teljesíti az elvárásokat. Nyilván zöldségszállításra, vagy költöztetéshez nem javallott, de az is bizonyos, hogy három meglett, tagbaszakadt felnőtt utas is nehézkesen fog tudni utazni a hátsó traktusban.
A tesztre fogott BMW 330d xDrive Touring ülései jó kényelmet adnak, ez legfőképp az első fotelekre érvényes. Viszont az M Packet közbeiktatása magában rejti a komfortra kiható negatívumokat is, konkrétan a kagylóülések már megszokott keménysége (persze nem Recaro szinten), valamint a gyári ültetésből adódó ki- és beszállási kompromisszumok is előtérbe helyeződnek. A hátsó ülések szélességéből jelen esetben is levesz a hátsó felfüggesztés elhelyezése, azaz a kerékjárati alagutak belső domborulatai mindkét oldalon, de ez több generációra visszavezethetően jelen van a 3-as sorozatnál. Viszont az ülések tartása kiváló, ez egyértelműen az elsőkre értendő – nincs az a kanyarvételezés, amelyben a vezető és első utasa ne maradna stabil testhelyzetben a rájuk ható oldalirányú erők ellenére.
Számos előremutató és példaértékű funkcióval lett ellátva a BMW 330d xDrive Touring, pontosan azokat az extrákat kapta, amelyeket szinte mindegyik tesztautóban megtalálunk bizonyos felszereltség mellett/felett. Így hát ezeket most nem is részleteznénk, elég az hozzá, hogy a szokásos infotainment még mindig az egyik első számú kedvenc, remek felépítésével, funkcionalitásával, könnyed kezelhetőségével egyetemben.
Stabilitás: jeles
Imént már szó esett a menetstabilitásról az ülések kapcsán. A BMW 330d xDrive Touring M csomagja révén még stabilabb, egyúttal keményebb futóművet kapott. Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztés kitűnően tette dolgát, az autó gyakorlatilag megingathatatlan az úttartást illetően, alul- illetve felülkormányozottságot nem tapasztaltunk a tesztek során.
Ahhoz, hogy az összhatás még nagyobb stabilitást mutasson, elengedhetetlen az xDrive jelenléte. Nos, a tesztalany BMW 330d xDrive Touring fel volt szerelve ilyennel is, igaz, a 30d hajtás, illetve az egyéb finomságok mellett közel 1.7 tonnás üres súlyra kell számítani. Ráadásként nem egy magazin végzett saját méréseket, volt, ahol már-már a 2 tonnát is megközelítette a hasonló felszereltségű BMW 330d xDrive Touring súlya, ami valljuk be: nem kevés.
Nincs is esélye a sportautóknak? De hát ez csak egy 3-as dízel
Viszont az is biztos, hogy a 2993 köbcentiméteres, sorhatos gázolajos aggregát uralja a helyzetet, nagyon is: a maximális, 258 lóerős teljesítmény kerek 4000-es percenkénti fordulatszámon érkezik meg, viszont az 560 Newtonméteres forgatónyomaték már 1500-tól rendelkezésre áll.
S valóban: Sport Plus állásba kapcsolva a BMW 330d xDrive Touring olyan irdatlan erővel, ugyanakkor könnyeden startol el nulláról, hogy az embernek ténylegesen leesik az álla, az automatikák csendben, a háttérben teszik dolgukat, a 8 sebességes ZF által jegyzett automata pedig észrevétlenül kapcsolgatja a fokozatokat, néha olyan érzést közvetítve, hogy nincsenek is.
Ismét bebizonyosodott, hogy a BMW-k, így a BMW 330d xDrive Touring ZF automatája is jelenleg a legkifinomultabb, legpontosabb, legprecízebb egység a piacon, összehasonlítva a többi konkurensével. Nem véletlen, hogy a közvélemény is kifejezetten imádja, mint ahogyan az sem lehet véletlen, hogy a BMW modellek javarésze automataváltós hajtáslánccal kerül értékesítésre. S bár mi inkább azon csoportba tartozunk, akik a manuális váltós megoldásokat kedvelik, a BMW erre határozottan rácáfolt.
Közvetlen gázreakciók, folyamatos görbével épülő nyomaték: a BMW 330d xDrive Touring rettentően dinamikussá tud válni, sportautókat megszégyenítő módon. Nulláról százra elegendő volt 5.4 másodperc (ez hajszálpontosan megegyezik a gyárilag közölt értékkel), viszont az xDrive állandó összkerékhajtás visszafogja a gyorsulási élményt. Bár papíron és a mérések szerint is lenyűgöz az érték, érzetre többnek tűnik. Pedig nem több, csak nincsen meg így a klasszikus hátsókerékhajtás adta feeling, nincs orremelkedés. Van viszont tátott száj, amikor pillanatok alatt 100-ra kúszik a sebességmérő mutatója.
Nyilván a minőségi hangszigetelés is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a BMW 330d xDrive Touring sebességérzete leginkább a műszerek visszajelzése alapján érvényesüljön, ugyanakkor a futómű is közvetít azért: kemény hangolásának köszönhetően nem kultiválja kifejezetten az úthibákat, tehát nem árt elkerülni az ilyesmit, ha a teljesítményre koncentrálunk.
Bár a BMW 330d xDrive Touring alapvetően csendes, viszont intenzív gyorsításnál megmutatkozik az autó igazi énje, a hat henger tökélyre hangoltan muzsikál, a váltás folyamatába pedig belenyúlkálhatunk a kormánykerék mögötti fülekkel is – bár felesleges, a ZF praktikumát nem igazán szárnyaljuk túl.
Meglepően gazdaságos, még akkor is, ha hajtjuk
Fogyasztás tekintetében jött a végső hidegzuhany, persze jó értelemben véve: városi, igencsak vegyes jellegű használattal, sok kigyorsítással, de dugóval hömpölyögve is a maximális érték 6.3 liter lett 100 kilométerre átlagolva, ami több, mint remek. Átlagos, üzemanyagtakarékos módozatban történt használat mellett akár 5.3 literes átlag is elérhető, ez pontosan 1 liter gázolajat jelent az amúgy sem egekbe szökő fogyasztás tekintetében – ismét remek. Ha pedig ráállunk egy szolid 90 kilométer/órás országúti tempóra, mindössze 4.9 litert kér a 3 literes dízelmotor, ami unalomig ismételve megint csak remek. Autópályázáshoz is kiváló a BMW 330d xDrive Touring, 130 kilométer/óránál 1820-at forog percenként a főtengely, a fogyasztás átlaga pedig 5.5 literre jött ki 63 kilométer megtétele után, Magyarországon, vegyes domborzati viszonyok között.
Remek autó tehát a BMW 330d xDrive Touring, bár ezt olvasóink sejthették már az első pár bekezdés elolvasása után. Eddigi összes 3-as BMW-t bemutató tesztünk ezt bizonyítja, az pedig, hogy az árcédula hogyan szabható testre leginkább, csakis a vásárló igényeitől, elképzeléseitől, s persze a pénztárcájától függ. A cikkben szereplő M csomagos BMW 330d xDrive Touring listaára meghaladta a 20 millió forintot, részletes konfigurálásért érdemes felkersni a BMW hazai importőrének honlapját.
2015 BMW 330d xDrive Touring specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 6 hengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 258 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 560 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4633 mm
Szélesség: 1811 mm
Magasság: 1434 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 225/50 R17
Hátsó gumik mérete: 225/50 R17
Tömeg, üresen: 1640 kg
Megengedett össztömeg: 2130 kg
Csomagtartó mérete: 495 liter, 1500 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 57 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.4 s (gyári), 5.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.3 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 5.8 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.2 l/100km
Országúti: 4.9 l/100km
Vegyes: 5.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 142 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike