Bizony, hat az érzékekre a bajor 4-es kupé, azaz tesztalanyunk, a BMW 430i Coupe M Sport. És így van, az újragondolt hűtőmaszk-fazonnal domborít. Vagy sem. Megosztó a koncepció, nézzük, hogyan teljesített az autó a közel 1 hetes próba alatt.
Tehát az új, 2021-es modellévű BMW 430i M Sport magját az újragondolt dizájn jellemzi legfőképp. A front rész esett át a legnagyobb változáson (meg ugyebár az M3 kupé egyenlő M4), tehéát a sportos gyökerek a hármas szériához nyúlnak vissza.
Jelentős újítás az orr-részen: itt a hatalmas dupla vese-hűtőmaszk!
Tetszhet, vagy nagyon nem tetszhet az új vese-kialakítás a BMW 430i M Sport esetében. Mi alapvetően a semlegesség felé húzunk, húztunk, ami egyáltalán nem negatív felhangú; szokni kell, és ha megszokjuk, akkor már magától értetődik, hoigy ez az úh trend vonala a BMW-nél. Látványos megoldás, ahogyan a vesék rácsozata kirajzolódik a krómkereteken belül, és látványos az is, ahogy a kettő, a korábbinál még inkább morcosabbra rajzolt lámpabúrák közrefogják a hatalmas felületet. Arányaiban hatalmas persze, de olyannyira, hogy a középső 2 negyedet teljesen elfoglalja a BMW 430i M Sport orr-felületéből. Tehát az autó elejének fele – középen – maga a dupla vese.
Olyan ez már, mint egy matematikai feladvány felvezetése, valamiféle szöveges feladat, pedig azért annyira nem bonyolult a képlet: a formaterv mostantól inkább szögletes idomokat vonultat fel, a maszk alatti rész V-alakot formál, a ködlámpafészkek pedig hívogatóan sportosak. Bestiális kinézete van, legyen ez a végső konklúzió.
Igazi mivolta oldalnézetből tükröződik a legjobban
Oldalnézetben jöhet máris a klasszikus kupé-séma, és itt mintha egy kicsit barátságosabban bántak volna az élekkel, sarkokkal. Ugyanis a vonalvezetés itt sokkal lágyabb és kecsesebb, mint a drasztikus frontrésznél, majd’ hogy elpilledünk, amint végigsiklik a szemünk a sziluetteken. Az övvonalak enyhén felfelé íveltek, magasak, szépen zárnak a C oszlopnál (itt a leggömbölydedebb a forma).
Hátulról pedig újfent a BMW-motívumok jönnek, igaz, nekünk kicsit olaszos temperamentumú beütéssel elegyítve. A két termetes kipufogóvég megint a sportosságot, a dinamizmust sugallja, a diffúzor-imitálás is megvan visszafogottan. Laposnak és szélesnek hat a BMW 430i M Sport hátulról is, pedig megáll 1.85 méternél.
Az enteriőrben ennyi újtás nem érzékelhető első blikkre, de azért itt is akadnak jótékony változások. Fura, de a vaskos és brutálisan jó fogású korménykerék alsó köríve nem lett kiegyenesítve, ami olyan szempontból hiányzik, hogy sportkupéban – oké, legyen túrakupé – ülünk. Lehet, hogy pont a túra-jelleg miatt nincs egyenesítés? Ki tudja, mondjuk személy szerint mi jobban pártoljuk a tradicionális részmegoldásokat, kivéve, ha nem egy 1.2 magas egzotikumról van szó, amelybe nagyjából nlgykézláb kell bekúszni.
Központi infotainment tekintetében kisebbek lettek a méretek, de ez nem jelenti azt, hogy ne közvetítene maradéktalanul minden szükséges információt – jól léthatóan és értelmezhetően – a BMW 430i M Sport a vezető irányába. A bedöntés ugyanúgy jelen van, mint eddig, tehát a kijelző minden üléspozícióból remekbeszabottan látható, kezelhető érintéssel és gesztúra-vezérléssel is.
Pont annyira kemény, amennyire elviselhető, és nem megy a komfort rovására
Mindez az ülések kialakítására, valamint a felfüggesztésre is egyaránt vonatkozik. Utóbbinál azért állítható a karakterisztika a megfelelő vezetési mód kiválasztásával, de a fotelek elöl a számtalan beállítási módozatnak köszönhetően nagy mértékben testre szabhatók és használhatók még hosszabb utazásoknál is. Pont úgy, mint egy nagybetűs GT autót, úgy képzeljék el olvasóink.
Mert az is, nem győzzük elégszer hangsúlyozni, és erre ráerősít a hátsó traktus is. Vagy mégsem? A beszállás, csakúgy, mint a kiszállás igényel némi hajlékonyságot és rugalmasságot, a lefelé ívelő tetővonalnak köszönhetően (a B és C oszlop között) ténylegesen le kell hajolni, amikor mozgunk ki- és be.
Viszont ha beültünk, és hátradőltünk, olyan fejedelmi kényelem érkezik, amit sok négy- vagy ötajtós megírigyelhetne. Hatalmas lábterek, térdterek, és még a fejtér is meglepően tágas, kupé ide, vagy oda.
Kétliteres, sornégyes 30i
A 30i motor nem hathengeres 3 literes már rég, az a 40i. Ennek megfelelően a tesztelt BMW 430i M Sport-ba egy 1998 köbcentis, sornégyes turbótöltött benzines egység került, amely 258 lóerőt képes az aszfaltra küldeni 5000-es RPM-en, viszont ami jó hír, hogy a hátsó kerekekre kizárólag.
Nincs xDrive, csak a hátsóhajtás, de az viszont embertelenül stabilan. Nincs olyan kanyar, amit ne venne be ez a futómű, elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztésekkel. Tapad az útra, szögegyenesen, még aprócsak dőlést sem érez az ember, nem hogy kipörgő kereket. Azért meg lehet táncoltatni nyilván, persze az elektronika belemagyaráz, de nem is baj, így kordában tartható a téma. Még az is fontos, hogy a tesztautón téli gumiszett volt a tesztek során, nevezetesen a Pirelli Sottozero Winter-je, és ezzel együtt tapasztaltuk ezt a mérhetetlen masszivitást. Milyen lehet nyárival? Borzongató, bízunk benne, hogy azt is megtapasztalhatjuk majd a következő hónapokban.
Összesen 400 Newtonméternyi forgatónyomatékot képes virítani a BMW 430i M Sport 2 literes 30i-je, mindezt 1550-nél már meg is lépi, és viszonylag sokáig kitart a húzóerő. Olyan egyébként, mintha nagyobb köbcentis lenne a vas, simán elhihető (lenne), hogy a sorhatos duruzsol az autó orrában, de a tényleges helyzet visszarántja a sofőrt és az utazókat a realitás talajára. Motorhang visszafogottan, négyhengeresen van, a kipufogók talán rátesznek valamennyit a feelingre, de ez lehetne jóval több is.
Persze ne felejtsük, hogy a BMW 430i M Sport nem sportautó, az M pakett nyilvánvalóan csak optika, a motorizáltság és maga a hajtás viszont ki van azért hegyezve a mindennapos túrázós élvezetekhez. Annyi, amennyi kell, sőt, több is annál, kanyarvadászok, hegyi szerpentinek előnyben.
Tesztelésünk során az autó vegyes használattal 9.5-10.3 litert kért benzinből, viszont az ecomód felejtős volt többnyire. Valószínű, hogy a fogyasztásoptimalizálásra koncentrálva az érték lejjebb tud bukdácsolni 1-2 litert, ami hasznos, hiszen az általános, hltköznapibb használat inkább ebbe az irányba mutat. Országúton 5.7-6.6, míg városban 10 felett volt a fogyasztás.
Mennyibe kerül?
A cikkünkben szereplő BMW 430i M Sport induló/belépő ára 15 millió forint felett kezd, a felextrázott BMW 430i M Sport pedig súrolja a 23 millió forintos vételárat.
2021 BMW 430i Coupe M Sport specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval
Lökettérfogat: 1998 cm³
Maximális teljesítmény: 258 LE @ 5000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1550 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 sebességes tiptronic automata váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4768 mm
Szélesség: 1852 mm
Magasság: 1383 mm
Tengelytáv: 2851 mm
Első gumik mérete: 225/45 R18
Hátsó gumik mérete: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1520 kg
Megengedett össztömeg: 2030 kg
Csomagtartó mérete: 440 liter
Üzemanyagtartály mérete: 59 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 6.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.4-10.4 l/100 km
Országúti: 5.7-6.6 l/100 km
Vegyes: 7.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.9 l/100 km
Országúti: 5.4 l/100 km
Vegyes: 6.6 l/100 km
CO2 kibocsátás: 150 g/km
Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary
Utómunka hardver: Acer