Site icon AutóAddikt

[TESZT] BMW 520d – túllépi saját határait

Kimondottan nagy hírverést kapott az új, G30 kódjelzésű BMW 5-ös széria a bajor gyártó háza táján – jogosan, hiszen azt a temérdek újítást és pluszt, amit a korábbi modellsorozathoz képest kapott, mindenféleképpen be kellett harangozni megfelelően. BMW 520d teszt.

Nagy elvárások övezték tehát a BMW 5-ös érkezését, és kimondottan örültünk annak, hogy első körben a paletta legkisebb motorjával (20d) szerelt modell teszi tiszteletét szerkesztőségünknél. Tudvalévő, hogy a fent említett 20d egy remek motor, talán a BMW leginkább jól sikerült 4 hengeres dízele – bizonyított már 3-asokban, 4-esekben, most pedig megvizsgáltuk a prémium felső-középkategóriás felhozatal szerves részeként is.
Azon laikusok, akik nincsenek igazán képben a jelenlegi BMW típuskínálat részleteivel, egészen bizonyos, hogy elsőre összekeverik az 5-öst a 7-essel.

A BMW 520d ugyanis elődjéhez képest hosszában és széltében is növekedett (pár centiméter a differencia), a hangsúlyos hűtőmaszk a dupla vesés kialakítással ismét jelen van, a morcosabbra húzott lámpatest-sziluettek is a helyükön. Kiváltképp a BMW hazai importőre minden létező és lehetséges extrával felkonfigurálta a tesztautót, ennek eredményeképp mind a küllem, mind a belbecs rendkívüli (Luxury Line jelen van), valamint a fókuszba helyezett krómdíszítések (oldalajtók vonalvezetésénél, ködlámpafészkeknél) is dominálnak jócskán.

Modernebb, sportosabb. Hozzá stílusosabb is

Kecsesebb formavilágot kapott az új BMW 5, a hagyományos, már-már BMW-etalon limuzin forma sokkal gömbölydedebb lett, megtartva a tradicionális konzervatívizmust. Ettől BMW a BMW, főként, ha az 5-ös, vagy a 7-es változatokat vizsgáljuk. Prémium business szedán egyenlő hármastól felfelé, nincs helye vitának.

Jól ismert motívumok köszönnek vissza a far felületeiről is, sallangmentesen, a lényegre térve: felfelé rajzolt helyzetjelző-lámpatestek, hűvösen elegáns csomagtérfedél, s persze a konfigurálásnak köszönhető dupla kipufogóvég.

Pedig 20d, de milyen! Csak a jobb felső sarokba biggyesztett felirat árulkodik a motorizáltságról, nehéz elsőre nem azt gondolni, hogy combosabb, minimum elvárás szerint sorhatos gázolajos dolgozik az autó orrában. Az nyilván az 530d, az már szinte egy kategóriával feljebb (lesz teszt is hamarosan), de a felszereltségben és az opciós listában nem sok különbséget találunk – ez már előre borítékolhatónak tűnik.

Nincs is nagyon mit vizionálni tovább a BMW 520d külleméről, a képek magukért beszélnek, ráadásul – ahogy írtuk is – a konzervatív üzleti szellemiség mintaképe a formaterv. Ennek megfelelően a beltér is hasonló részletekkel operál: perfekt fogású, relatíve vastag kormánykerék, jól elhelyezett központi LCD alapú műszeregység, kissé a sofőr irányába döntött középkonzol tabletet idéző infotainmenttel, némi zongoralakk-hatású berakással, összetett funkciópanellel a 8 gangos váltót működtető joystick körül. Nagyjából ennyi, semmi több, a német pedantériának megfelelően lényegre törő tálalással, minimális változtatással az elődmodellnél alkalmazott megoldásokkal szemben.

Megszokott márkaminőség

Minőségi anyaghasználat jellemzi a BMW 520d enteriőrjének kialakítását, a bőrözés nem hat szintetikusnak, a felületek puhák, kellemes tapintásúak. Kifejezetten érződik az a robusztusság, az a masszív környezet, az igényes kvalitás, amit konkrétan szinte csak a bajor márka modelljeiben érezhetünk ennyire erőteljesen. Nyilván persze más egy 2-es, vagy egy 7-es széria összehasonlítása, a de a lényegiség hasonló minden esetben.

Komfort tekintetében ismét pozitívak a benyomások, az első fotelek széles skálán szabhatók testre, rendkívül sok finomhangolási lehetőséggel. A méretesre húzható combtámasznak köszönhetően az ülőfelület megfelelően terjedelmessé alakítható, alaphangon sem apró, mindenhol úgy tart, ahogyan az elvárható. A hátlapok szintén, hossz- és szélesség tekintetében is remekek, közepesen kemények, magas szinten támogatják a hosszabbra tervezett utazásokat. A hátsó üléssor szintén csábít a kilométerek legyűrésére, 3 közepes testalkatú felnőtt utas is tud kompromisszumoktól mentesen utazni. Érdekes módon a hátsó tetőív, illetve a kaszni lapos jellege ellenére sincs korlátozva a fejtér, a vaskos tengelytávnak köszönhetően pedig bőséges helykínálat áll rendelkezésre a lábaknak, térdeknek egyaránt.

Kényelem mindenek felett

Perfekt menetkomfort jellemzi a BMW 520d futását. Legyen szó kicsit hepehupásabb útburkolatról, vagy tükörsima autópályáról, a futómű egyetlen esetben sem jön zavarba, a hangszigetelés most is kitűnő – a képzeletbeli léc pedig igen magasan van ismét a konkurens márkákkal szemben.

130 kilométer/órás autópályatempónál például úgy érezzük, mintha 80-nal mennénk, úgyhogy aktívan kell sandítani a sebességmérő számlapjára, vagy a direktben a szélvédő belső felületére vetítő headon displayre. Utóbbi opció egyébként nagyon szerethető szintén, mivel a legtöbb lényeges információt magas kontraszttal kivetíti közvetlenül elénk, az útra (vizuális értelemben persze), beleértve a táblákat, vagy a navigáció éppen aktuális iránymutatását. Amennyiben a táblaérzékelő által felfedezni vélt korlátozást túllépnénk, a sebesség kijelzése vörös árnyalatot vesz fel, így sokkal szimplábban értelmezhető maga a sebességhatár.

Felesleges lenne részletezni, mennyi sofőrsegítő és biztonsági rendszer működik hathatósan a BMW 520d-ben, hiszen megtettük már többször – elég csak a BMW 730d teszünkhöz visszatérni pár bekezdés erejéig. Ami viszont sokak számára csalogató lehet (vagy egyeseknek inkább ijesztő), az a parkolóautomatika, amellyel felvértezték ezt a modellt is – ugyebár ez korábban a 7-esek privilégiuma volt.

Hogyan is működik az automata parkolás?

A távirányító funkciógombjai, illetve az érintésérzékeny LCD kijelzője segítségével a sofőr autóban tartózkodása nélkül is beparkolható a BMW 520d, a fejlett és sokoldalú szenzorok közreműködésével – tesztjeink szerint is – hiba- és akadálymentesen beáll két autó közé. Figyelni kell arra kiemelten, hogy a parkolás végeztével maradjon annyi hely az ajtóknak, hogy zökkenőmentesen ki tudjuk nyitni azokat, és be tudjunk szállni. Az automatika egyébként tévedhetetlen, ezt gyakorlati próbáink is alátámasztották: mélygarázsban próbáltunk egyebek mellett parkolni, a falakat, további veszteglő autókat és oszlopokat ügyesen felismerte, és a korrekcióknál minden esetben fékezett, amikor útjába került volna bármiféle tereptárgy, akadály.

Mindezek ellenére természetesen kellő óvatossággal szabad csak kezelni ezt a funkciót, és minden esetben bizonyosodjunk meg az automatikus parkolás megkezdése előtt arról, hogy nincsen semmi hátráltató tényezője ténykedésünknek.

Zseniális a 20d hajtáslánc a BMW 520d-ben. Nagyobb kaszni ide, vagy oda, a 190 lóerős öngyulladós aggregát 4000-es percenkénti fordulatszámon éri el teljesítményének csúcsát, míg a maximális forgatónyomaték tekintélyes 400 Newtonméterben lett megállapítva, mely már 1750-től rendelkezésre áll. Tapasztalataink szerint az 1750 környéki tartomány hozható is, masszív gyorsítással meg is lehet futni 7 másodperc környékén a 0-100 kilométer/órás sprintet. Az 1695 kilogramm saját tömegű kocsiszekrény tehát fickósan, szinte sportosan cikázik, nincs jele erő- vagy nyomatékhiánynak – ebben egyébként ismételten kiemelt szerep jut a leheletfinom hangolású, immár 8 sebességes tiptronic automataváltónak is.

Gazdaságosság a prémium szegmensen belül

Féltünk a fogyasztás alakulásától, de mint utólag kiderült, alaptalanul: a gyári vegyes 4.5 literes értéket sikerült nagyjából tartanunk – 5.1 literrel zártunk, ebben volt autópálya, város, előváros és nyílt országút is. Részletezve: országúti, 90 kilométer/órás sebességnél 3.9 liter/100 kilométer lett a legalacsonyabb eredmény, míg városi-elővárosi szakaszokon 6.8 litert rögzítettünk. Egyértelműen a BMW 520d autópályán érzi szinte a legjobban magát, itt sikerült 6 liter alá is bevarázsolnunk magunkat (5.9 liter/100 kilométer).

2017 BMW 320d specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1395 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4936 mm

Szélesség: 1868 mm

Magasság: 1466 mm

Tengelytáv: 2975 mm

Első gumik mérete: 245/40 R19

Hátsó gumik mérete: 245/40 R19

Tömeg, üresen: 1255 kg

Megengedett össztömeg: 1840 kg

Csomagtartó mérete: 530 liter

Üzemanyagtartály mérete: 66 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 235 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 s (gyári), 7.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.5 l/100km

Országúti: 4.1 l/100km

Vegyes: 4.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 109 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
Exit mobile version