Noha az F13 kódjelű BMW 6-os széria kupé változata 2011 óta a piacon van, 2015 elhozta a várva várt ráncfelvarrást a modellnek, amelyre már igencsak szükség volt, tekintve a viszonylag hosszú facelift előtti ciklust. A változtatások alapvetően finomított kontúrokat, megújított, s a jelen igényeihez igazodó formavilágot hoztak, valamint a technológiai vonal sem maradhatott érintetlenül.
Ha létezik az autógyártásban, azon belül is a prémium szegmensben csúcsra járatott irányvonal, akkor azt a BMW 6 Coupé remekbeszabottan képviseli. Túlzás és elfogultságok nélkül: a szerkesztőségünknél járt 40d erőforrással és M Packettel felszerelt modell tökéletes iránymutató, egyfajta techdemóként is aposztrofálható. Menjünk szépen sorjában, és vizsgáljuk meg, mit is tud egy közel 40 millió forintos árcédulát viselő 6-os, konkrétan egy BMW 640d Coupé!
Rögvest sietve megválaszoljuk az iménti sorokat – szinte mindent, amire igénye lehet annak, aki egy erőteljesen a luxus szegmens, valamint annak képviselőinek irányába kacsintgat. Nem igazán szeretünk autótesztjeinkben összehasonlítgatni, de elég az hozzá, hogy a BMW 640d Coupé már a Porsche 911-Maserati GranTurismo kategória, előbbivel inkább árban, utóbbival kategóriájában egyezik. S miután a BMW 640d Coupé ízig-vérig túraautó, ezért inkább az olasz gyártó variánsával húzható meg a párhuzam. Persze, ha kategorizálnánk, de nem hisszük, hogy túlzottan nagy igény lenne erre; a BMW 640d Coupé magáért beszél.
Számos elismerés a 6-os szériának
Nem véletlen, hogy a BMW 6-os Coupé számos formatervezői díjat bezsebelt az évek során. Stílusosan kecses, masszív dinamizmust sugalló külsejével vonzza a tekinteteket, főként, ha az M csomagot is beleolvasztjuk az imázsba, ahogyan a tesztautó esetében is jelen volt a kiegészítés. Jelen esetben nyilván ez optikai pluszt jelent elsősorban, a front rész hangsúlyosabb alsó spoilerezése méhsejt-rácsozatú beömlőket hordoz, nyújtott hosszal. Az egyenként 9 krómozott lamellát tartalmazó BMW-vesék hatalmasak, meghatározó profilt adnak a BMW 640d arculatához, mellé jól társítva az elmaradhatatlan dupla, adaptív LED alapú fényszórópárost.
A méretekhez képest nem tűnnek túlzónak az egyébként gigászi, 20 colos, szintén az M csomag részét képező felnik, a 10 centiméter híján 5 méteres hosszhoz jól passzolnak, valamint érezhetően optimálisra hangoltnak tűnik a tengelytáv első blikkre a maga 2855 milliméterével. Egyébként a látszat csal, az arányokhoz képest egyáltalán nem kapunk négy személy számára jól utazható belteret, de miért is kapnánk? A BMW 640d Coupé alapvetően két személyről kell, hogy szóljon.
Kifejezetten tetszetős – mint ahogyan a BMW többi modelljénél is meghatározóan – az, hogy a tervezőmérnökök sosem esnek bele a túlzások csapdájába. Ez a BMW 640d Coupé-nál is elsődleges szempont volt, ugyanis a formaterv nem tartalmaz semmiféle olyan pluszt, kiegészítőt (még az M Packet ellenére sem), amely révén túlgondolt lenne a tálalás. Visszafogott törésvonalak, háromnegyedes övvonal, valamint klasszikusan kupés, elnyújtott orr jellemzik a BMW 640 Coupé-t, szigorúan kiiktatva a B oszlopot, hozzá terjedelmes oldalajtókkal, keretmentes üvegezéssel.
Klasszikus kupé-formaiság. Úgy, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva
Keskenyre húzott helyzetjelző tokozásokkal, egy sejtető 640d felirattal, a csomagtér ajtón középre pozícionált BMW emblémával és dupla kipufogóvéggel szembesülünk, ha a BMW 640d Coupé fara környékén vizsgálódunk. A dupla, kör alakú végződések is az M Packet részét képezik, a BMW logó pedig a manuális (kissé körülményes) nyitás mellett a tolatókamerát rejti, így a hátrameneteknél felnyíló plakett kiválóan védelmezi az apró optikát a környezeti behatásoktól – alacsonyabb szennyeződési rátával.
Mint ahogyan feljebb már utaltunk is rá, a BMW 640d Coupé jellegéből és műfajából is adódóan kettő személy szállítására alkalmas elsősorban. Arra nagyon, már-már túlzó méretű térd- és lábterek variálhatóak a vezető és utasa ülésénél, maximumra húzott ergonómiával nyakon öntve. Az első ülések a végletekig testre szabhatóak, a beállítások menthetők több profilba. Széles skálán mozgatható comb- és deréktámasszal felvértezett foteleket kapunk, melyekhez motorosan állítható magasságú fejtámlák is tartoztak a tesztautóban, melyek szélességét is precízen lehetett adjusztálni annak érdekében, hogy mekkora rátartással bírjanak a fejek tekintetében.
Techdemo
Black Panel technológiára építkező, 10.25 col képátlós LCD alapú multifunkciós műszerfalával a BMW 640d újra meg újra lenyűgöz, s közben kivételesen jól közvetíti azokat az adatokat, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos és komfortos vezetéshez. Itt sem találunk felesleges sallangokat, mindig kizárólag azok az infók kerülnek előtérbe, amelyek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy a lehető legjobb körülmények közt érjük el úticélunkat.
Vaskos, jó fogású kormánykerék, korrekt távolságra helyezett váltókar áll a vezetőállásban a sofőr rendelkezésére, mindehhez kiegészítésképp jelen van a dupla fedeles, kulccsal zárható könyöktámasz, mely nem csak a kényelem érzetét fokozza tovább, de túrázáshoz jól pakolható is.
Tulajdonképp a 2+2 személyes kialakítás hozza minden előnyét és hátrányát a BMW 640d Coupé-ban. A hátsó traktus eleve tehát két személyre lett szabva, viszont a beszállás igen nehézkes ide, annak ellenére, hogy az első, biztonsági övvel integrált ülések relatíve hosszú vonalon mozgathatóak előre és hátra is. Nyilvánvaló, hogy a csapott tetővonalból adódó minimálisra húzott fejtér az, ami leginkább gátat szab, 170 centiméter feletti testmagassággal már nem javallott a több száz kilométeres utak megtétele utasként a hátsó ülőpadokon. Mindezekkel együtt minden a helyén van e téren is, mélyített, kagyló jellegű kialakításokkal, puha könyöklőkkel hívogat az enteriőr.
Bőségzavar: technológiai innovációk hada
Megszámlálhatatlan vezetést segítő rendszerrel vértezték fel a BMW 640d Coupé tesztautót. Az alapvető koncepció az volt a tervezésnél, hogy minden a lehető legjobban a járművezető keze alá dolgozzon, minimális mozdulatok megtételével elérhető legyen minden, amire akár a pillanatok töredéke alatt szükség lehet. Nagyon erős ellenfényben is kiválóan olvasható LCD központi panel, beleértve a műszeregységet, az opcionális HUD pedig remekbeszabottan nyújt hathatós segítséget a pillanatnyi sebesség értékének, valamint az aktuális beállított navigációs úti cél értelmezésében, torzítás, szellemkép nélkül, személyre szabhatóan.
A Driving Assistant Plus csomag tartalmazza a hagyományos Driving Assistant felszerelés elemeit, tehát a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, a városi fékezés funkcióval ellátott, kis távolságokra és gázolásveszélyre figyelmeztető jelzést is. Jelen van mindezek mellett a Stop&Go funkcióval megspékelt aktív sebességszabályozó automatika is, mely egészen 210 kilométer/óráig tartja a beállított sebességet és az előttünk haladó járműtől mért optimális távolságot (ideális Németországban, hosszas autópályázások mellett).
Remek opció a BMW Night Vision, azaz a BMW gyalogos-felismerő rendszere. Az alkalmazott technológia révén a fényszórók hatósugarán túl is „láthatunk” éjszaka, így idejében észlelhetők a gyalogosok, és/vagy a nagyobb testű állatok. Az infravörös kamera a BMW vesék egyikébe lett beépítve, a megjelenített képet a központi infotainmenten láthatjuk, s 300 méter körüli távolságból is észrevehetővé válnak a gyalogosok, valamint az állatok. A rendszer automatikusan felméri, hogy a beazonosított tereptárgy tényleges veszélyhelyzetet jelent-e, készenlétbe helyezi a fékrendszert, valamint a HUD-ra is kivetíti a potenciális veszélyre figyelmeztető jelzést. Kiváltképp hasznos kiegészítő ez, főként, ha gyakran közlekedünk erdőket szegélyezőm utakon sötétben.
Ha már éjszakai vezetés, nem feledkezhetünk el a BMW Selective Beam technológiáról sem. Ennek lényege, hogy a rendszer mindig olyan, ténylegesen optimális megvilágítást tesz lehetővé, amely nem vakítja a szemből érkező autók vezetőit, úgy, hogy távolsági fény használata esetén is kiiktatja a kritikus lefedést. A fényszórók átlagosan 400 méteres útszakaszt képesek bevilágítani.
Szűk, átlagosnál jobban alulméretezett helyre való beparkolást segít nagy mértékben a Surrond View, mely egyesíti a kamera alapú felsőnézetes és oldalnézetes funkciókat, mellérendelve a tolatókamerát is. A rendszer nem kevesebb, mint 270 fokos látószöggel rendelkező összképet ad, így szinte minden kiszűrhető a BMW 640d Coupé környezetében. Persze az oldalnézet önmagában is hasznos lehet, például rosszul belátható helyeken (útra felhajtásnál, útkeresztődésekben). A kamerák azonnal aktiválásra kerülnek, amint hátramenetbe kapcsolunk, vagy aktiváljuk a PDC, illetve Side View rendszereket.
Ha hosszabb útra indulunk a frissen beszerzett BMW 640d Coupé-val, elkél egy belevaló navigációs rendszer is. A szerényen Professional névre hallgató berendezés kiegészítve iDrive Touch kontrollerrel maga a tökély, elnevezéséből adódóan érintésérzékeny, valamint saját írásunkkal is bevihetjük a kívánt célállomás címének részleteit. Elegendő egyetlen betűt, vagy szimbólumot felrajzolni a kontroller felületén, máris sebes reakcióval érkezik a válasz, így a navigáció pillanatok alatt beállítható. A Professional navigációs rendszer szintén letisztult dizájnnal rendelkezik, mellé kimagasló szolgáltatás-palettát is kapunk. Alaphangon a rendszerhez jár a DVD meghajtóval felszerelt rádiós egység, 20 GB tárterületet HDD-n; viszont a tesztelt BMW 640d-ben a Bang & Olufsen prémium audiorendszer-remeke volt megtalálható.
Az 1200 Watt összteljesítményű, 16 utas hifi (hét magassugárzó, két mélynyomó – utóbbiak az első ülések ülőlapjai alatt) briliáns hangminőséget produkált, még menet közben is, visszafogott menetzajjal, azonban ne feledjük, hogy minimum wav, flac, vagy 320kbps mp3-at ildomos a playlistbe szervezni. Vibrációt a kiváló illesztéseknek, anyaghasználatnak köszönhetően nem érzékeltünk, még 130 kilométer/órás autópályatempónál sem érkeztek zavaró behatások. Az utaskabinba épített mikrofonnak köszönhetően a Bang&Olufsen rendszer rendelkezik dinamikus hangerőszabályzással is, mellé számos egyéni beállítási móddal és profillal is számolhatunk.
630 Newtonméter könnyedén előcsalogatható
2993 köbcentiméter hengerűrtartalmú, soros, hathengeres, szekvenciális duplaturbós gázolajos erőforrás dolgozott a BMW 640d Coupé orrában. A maximális teljesítmény 313 lóerő, 4400-as percenkénti fordulatszámon, míg a 630 Newtonméteres nyomatékcsúcs már 1500-nál rendelkezésre áll.
Alapvetően a 40d motorok legfőbb erőssége az alacsony fordulatszámon rendkívül jól adagolható forgatónyomaték, mely pontosan arra predesztinálja a BMW 640d Coupé vezetőjét, hogy alacsony tartományokban is dinamikusan közlekedhessen. Így hát nem meglepő, hogy nagyjából indulás után masszívan harap a motor, a hajtásláncba iktatott 8 sebességes Steptronic Sport automataváltó gyönyörűen kapcsolgatja a fokozatokat, mindezt úgy, hogy ténylegesen alkalmazkodik vezetési stílusunkhoz.
Három különböző, s egyben speciális karakterisztika állítható be a BMW 640d Coupé-hoz, COMFORT, ECO PRO, valamint SPORT+ mód személyében. Értelemszerűen a visszafogott, takarékosságra sarkalló vezetési stílust az ECO PRO jelenti, rögvest a műszerfalon megjelenő EfficientDynamics panel, a bónusz hatótávolság-jelzővel, s kezdődhet a kategóriától nem megszokott valós fogyasztás-hatékony vezetés. SPORT+ módba kapcsolva viszont megváltozik az egyébként addig sem visszafogott viselkedés, a futómű és a kormányzás megkeményedik, a gázreakciók közvetlenebbé válnak, a műszerfal kijelzője piros árnyalatot kap, megjelennek a hajtásra és motor teljesítményére utaló kijelzők.
Ha kell, visszafogott, ha szükséges, megmutatja ereje teljét. Csak egy gombnyomás
SPORT+ módban igencsak meggyőző teljesítményre képes a BMW 640d Coupé, megérkezik a nem szimulált, valódi hangorkán is a kipufogók felől; szerencsés, ha az amúgy kitűnően kapcsoló automatát manuálisként működtetjük a kormánykerék mögé applikált fülekkel. Igaz, a kritikus 4400-as RPM felett elfogy a szufla, legalábbis pár pillanat erejéig úgy érezzük, azonban megfelelő váltásokkal áthidalhatjuk (itt is jó szolgálatot tehet a Steptronic Sport nyolcfokozatú.
A féktelen gyorsulásnak alapvetően a közel 2 tonnás tömeg szabhat határt (üres tömeg: 1690 kilogramm, folyadékokkal feltöltve, vezető nélkül: 1890 kilogramm), viszont érdekes és meggyőző, hogy az üzemanyag-felhasználásra ez különösebb kihatást nem jelentett. ECO PRO módban, 2 személlyel autópályán, 130 kilométer/órás átlagtempónál, 1950 RPM-nél 6.4-6.8 liter/100 kilométer közt ingadozott az érték, ez 90 kilométer/óránál, 1400 RPM-nél 4.6 liter/100 kilométerre volt redukálható. Ebben a profilban városi környezetben sem szaladtak fel a mérések, 6.9 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre 12 kilométer megtétele után, araszolgatva, lámpától lámpáig folyamatosan. SPORT+ profilban hozzávetőlegesen 2-3 litert adjunk az értékekhez, feltéve, ha dinamikusan óhajtjuk róni a kilométereket – így a városi átlag 8.8, az országúti 5.8, míg az autópályás 7.1 liter lett 100 kilométerre.
Tévedés tehát azt gondolni, hogy a BMW 640d Coupé sportautó. Elsősorban ez nem a dízel hajtáslánc miatt vetendő el, hanem a karosszéria-kialakítás, a hajtáslánc és az elöl és hátul is kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés aspektusa végett. SPORT módban kiváló, ám felülkormányozottságra hajlamos menettulajdonságokkal bír a BMW 640d, néha orrnehéznek tűnik az autó, ehhez a könnyű far és a kipörgésre-táncoltatásra hajlamos hátsó kerekek tesznek hozzá (SPORT+ módban a legtöbb stabilizáló rendszer kikapcsol).
Remek autó tehát a jelenlegi BMW 640d Coupé, a frissítések pontosan annyit adtak hozzá a megítéléshez, amennyi szükségesnek tűnt – megtartva azokat a tradíciókat, amelyeket az autó, konkrétan a BMW 6-os szériája hordoz megjelenése óta. Minden, ami jelenleg számottevő az autóipar innovációinak, technológiáinak felvonultatásában, az a BMW 6-ban, azaz a tesztelt BMW 640d Coupé-ban – felszereltségtől függően – megtalálható.
Mennyiért?
A BMW 6-os Coupé induló bruttó ára 24 720 000 forint, 40i motorral. A tesztben szereplő 40d motorral felszerelt variáns alapára 25 825 000 forint, azonban a combos felextrázásnak köszönhetően a végösszeg valamivel több, mint 38 millió forintra jött ki. A leginkább vaskos árcédulát alapárazással az M6 modell kapta, 560 lóerővel, itt 39 430 000 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál.
2015 BMW 640d Coupé specifikációk
Motor
Motortípus: hathengeres, szekvenciális biturbó dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 313 LE @ 4400 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 630 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4894 mm
Szélesség: 1894 mm
Magasság: 1369 mm
Tengelytáv: 2855 mm
Első gumik mérete: 245/35 R20
Hátsó gumik mérete: 275/30 R20
Tömeg, üresen: 1690 kg
Megengedett össztömeg: 2220 kg
Csomagtartó mérete: 460 liter
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.3 s (gyári), 5.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.4 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 6.4 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.2 l/100km
Országúti: 4.9 l/100km
Vegyes: 5.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 143 g/km
Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS