Ismeretlen ismerősként köszöntötte szerkesztőségünk a BMW 640d Gran Coupé-t, ugyanis a pár hónappal ezelőtt nálunk vendégeskedő 640 Coupé-val számos közös rokoni szál fedezhető fel.
A laikusok számára talán nem annyira, maximum a csomagtérfedél 640d plakettja révén, de megsúgjuk: a hajtáslánc is szinte csavarra ugyanaz. A legfontosabb különbség itt az, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive összkerékhajtással bír, nem meglepően.
Lételeme az elegancia. Mindezt úgy, hogy közben rendkívül sportos marad
Talán nem árulunk el különösebb titkot akkor, amikor az elegancia megtestesítőjének kiáltjuk ki a BMW 640d Gran Coupé xDrive-ot, még akkor is, ha tudvalévő, akad ennél magasabb szint is a bajor márka háza táján. Ugyanakkor egyértelmű, ha szeretnénk ötvözni a sportos küllemet az elegáns, reprezentációra is kitűnően alkalmas körítéssel, keresve sem találhatunk a szegmensben jobb alternatívát. És higgyék el, ezt mindenféle túlzás nélkül állítjuk; a léc a magasban. Véletlenek pedig nincsenek.
A BMW 640d Gran Coupé xDrive esetében is – csakúgy, mint a „sima” 6-os Coupé révén – történt némi ráncfelvarrás, de el kell fogadnunk: a jelenlegi 6-os jócskán elfogyasztotta már modellciklusa javát, de még mindig tud újat, vagy legalábbis újszerűt mutatni. Főként, ha a találkozás elsőre történik, vagy netán nincs viszonyítási alap a korábbi elődökhöz.
Minden megvan a BMW 640d Gran Coupé xDrive esetében, hogy teljes mértékben beleilleszkedhessen a felsőkategóriás prémiumszegmens által képviselt környezetbe. Kezdődően a valamivel több, mint 5 méteres (5007 milliméter) hosszal, a számos helyre biggyesztett, de nem eltúlzott krómozás jelenlétével, markáns megjelenésével tekintélyt parancsol a körítés. Ugyanakkor érződik, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive nem hagyományos szedán, sokkal inkább kupé, ahogy a neve is mutatja. Meg persze az ide kapcsolódó paraméterek is elárulják, hogy a kaszni kialakítása sokkal inkább a külsőre helyezi a hangsúlyt, mintsem a már szemmel is felmérhető praktikumra. Ugyanis a BMW 640d Gran Coupé xDrive tesztautó magassága mindössze 1392 milliméteres, ami ugye jóval alulmúlja a kategórián belüli megszokottat.
Igazi, belevaló prémiumkategóriás óriás
Ha nem múlná alul, el is maradna a BMW 640d Gran Coupé xDrive által hirdetett egyediség, varázs, ki hogy definiál. Tudjuk, hogy a BMW tulajdonképpen minden egyes modelljével, szériájával valami olyan maradandót alkot, ami ténylegesen beépül az ember tudatába, óhatatlanul mérlegelve a hasonszőrű versenyzők összehasonlítgatását.
Bár a BMW a nyers értelemben vett prémiumkategória mellett is azért szeret babérokat gyűjteni (lásd 2-es kategória, azon belül is a Tourer, illetve Gran Tourer belépő verzióit), de tény, hogy a legnagyobbat mindig a luxuskategóriában alakítja. A BMW 640d Gran Coupé xDrive egy tökéletes példa erre ismét, hiszen mint ahogyan írtuk már feljebb: remek ötvözet ez a prémium irány és sportos megítélés találkozása gyanánt.
Innentől fogva nem meglepőek a 19 colos peres gumik, méregdrága felniken, vagy épp az önbehúzó ajtómechanika, és az a számtalan vezetést és utazási komfortot erősítő opció, amellyel a BMW 640d Gran Coupé xDrive tesztautót ismét kikonfigurálta az importőr. Ezek taglalásába most külön újra nem is mennénk bele, az előző BMW 640d Coupé tesztünkben részletesen kitértünk rájuk, jelen esetben pedig szinte ugyanaz, teljes az egyezés.
Majdnem kupé
Azért sok külömnbség akad. Konkrétan az utastér esetében, hiszen eleve van plusz kettő oldalajtónk, B oszloppal, mindehhez passzentos Gran Coupé felirattal a C oszlop mélyedésében, a hátsó ajtó felső ívének vonalában, mely csak akkor sejlik fel, ha kinyitjuk.
A szedán jellegnek megfelelően a hátsó traktus kényelmesebben közelíthető meg, mint a 640d Coupé esetében, igaz ez a kiszállásra is, igaz, a hátsó futómű és felfüggesztés elhelyezkedése miatt kisebb akadályként türemkednek ki a hátsó ülőpadot lezáró domborulatok. Nyilván itt előjön a kopásra, elhasználódásra való hajlam, bár feltételezhetően a kárpitozás minőségéből adódóan strapabíróbb az átlagosnál, vagy az átlagon felülinél is.
Tulajdonképp a helykínálat nem sokban különbözik a 640d Coupé-nál tapasztaltaktól, annyi viszont bizonyos, hogy a könnyebb ki- és bejutás azt az érzetet közvetíti, hogy egy (majdnem) teljes értékű limuzinban foglalunk helyet. A kényelemért viszont számos extra funkció található meg itt is, a kardánalagút hozzákapcsolódik a két hátsó ülőhely köztes részébe, így mind esztétikailag, mind praktikum szempontjából sincs kivetnivaló. Ráadásként a hátsó szekció levegőkeringetése is kézre esik, mindenféle különösebb gond nélkül.
Legyen közhelyszerű, de muszáj említést tennünk a BMW 640d Gran Coupé xDrive-ban felhasznált anyagok minőségéről. Újfent szuperlatívuszok jönnek, amelyekben szerepelnek az igényes, a jól összerakott, a perfekt kialakítású és egyéb jelzők.
Tény, hogy az utastér szigetelése, mellette a minőségérzet is csúcsra lett járatva, előbbi alapvetően 130 kilométer/órás autópálya-tempónál is nagyjából úgy funkcionál, mint mondjuk laza, városi lépésben haladásnál, míg a minőségérzet szintén maradéktalan.
Elöl ülve eloszlana minden hiányérzet, ha lenne, de nincs. Egyszerűen pontosan azt kapja az ember, amire számít, amit szeretne, vagy amit netán titkon remél. A kormánykerék tapintása tökéletes, a futómű türelmesen várja a kormánymozdulatokra történő visszajelzések lehetőségét, a kilátás előre, hátra, valamint oldalirányba is tökéletes. S persze minden kézre esik az utastér vezetőállásából.
Perfekt motorizáltságot jelent a 40d
A soros elrendezésű, 6 hengeres dízel turbótöltött erőforrás több, mint elegendő erőt szolgáltat a hajtásláncon keresztül a BMW 640d Gran Coupé xDrive-nak, a 4400-as percenkénti fordulatszámon leadott 313 lóerő derekasan adagolja a teljesítményt minden tartományban.
A 2993 köbcentiméternek, valamint a derék, nyomatékos motornak köszönhetően a nyomatékcsúcs 630 Newtonméterben teljesedik ki, mely már 1500 RPM-nél érkezik, és folyamatosan rendelkezésre áll szinte az összes sebességfokozat kiautózásánál.
Ennek megfelelően a BMW 640d Gran Coupé xDrive-val nem kunszt bármilyen kisebb-nagyobb manőver kivitelezése, értjük ezalatt például a gyors reakcióidőt igénylő hirtelen gázadásokat hirtelen előzésbe kezdésnél. Mindezt takarékos megközelítésben (ECO Plus), viszont ha merészen Sport fokozatba kapcsolunk, máris direktebb lesz jóval a karakterisztika, a gázreakciók közvetlenebbek lesznek, a kormányzás és a futómű megkeményedik, a kocsiszekrény a maga kerek 1800 kilogrammos gyári üres tömegével az aszfalthoz simul. Észrevétlenül, legalábbis ha kicsit visszafogottabban vitelezzük ki a gyorsítást – még a hátul helyet foglaló két utas sem érez szélsőséges behatásokat.
A futómű keményedése ellenére megtartja azt a fennkölt komfortot, ami az egész autó aspektusára jellemző menet közben, sebességtől függetlenül. A mért 5.3 másodperces nulla-százas sprint pedig ezek után nem is kérdés, hanem valamiféle elvárt kegy.
A gyárilag előirányzott városi 6.5 literes átlagot nem tudtuk reprodukálni, viszont egy egész barátságos 7.1 literes érték jött ki 100 kilométerre (Normal mód). Gazdaságosabbra hangoltan pár deciliterrel csökkent is az étvágy, 6.8 literre tudtuk leszorítani, viszort Sport-ban már közel 10 literrel kellett számolnunk (intenzív gyorsításokkal).
Konlúzióként
BMW 640d Coupé vagy BMW 640d Gran Coupé? A választás nem egyeszerű, no és persze mindenki maga döntse el, melyik kasznifazon az, amelyikkel inkább barátkozna. Túl sok különbség ugyanakkor nincsen, a hátsó férőhely mindkét variánsnál korlátozott, a Gran Coupé-nál könnyítést jelent a hátsó ajtópáros. Így a BMW 640d Gran Coupé xDrive egyesít mindent, ami sportosságot és konzervatív eleganciát jelent, az arányok nagyszerűek. Tehát konklúzióként akár: a tiszta kupé-érzet egyértelműen a Coupé kiváltsága, talán a forma is emészthetőbb, viszont a sokoldalúbb vonalat nem kétséges, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive képviseli.
2015 BMW 640d Coupé specifikációk
Motor
Motortípus: hathengeres, szekvenciális biturbó dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 313 LE @ 4400 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 630 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5007 mm
Szélesség: 1894 mm
Magasság: 1392 mm
Tengelytáv: 2968 mm
Első gumik mérete: 245/40 R19
Hátsó gumik mérete: 275/35 R19
Tömeg, üresen: 1800 kg
Megengedett össztömeg: 2400 kg
Csomagtartó mérete: 460 liter, 1265 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.2 s (gyári), 5.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.8 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 6.0 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.5 l/100km
Országúti: 5.1 l/100km
Vegyes: 5.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 149 g/km
Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.
Árlista: IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS