Nehéz eldönteni, hogy a BMW 640d xDrive Gran Turismo (GT) alapjában véve melyik szegmenst, kategóriát képviseli a palettán. A BMW tudta, lehetetlen mellélőni, bár a Gran Turismo-vonal megosztó, mégis imádják. Teszteltük.
Mint ismeretes, az első GT, azaz Gran Turismo próbálkozás az 5-ös BMW modellt érintette. Sokan értetlenül álltak az alapkoncepció előtt: nem limuzin, nem egyterű, de inkább a crossoverekre hajaz, minek is ez? Aztán a célközönség gyorsan ki is alakult; olyan felhasználók szerettek bele elsősorban a GT-be, akik valamilyen szinten már „unják” a konzervatív limuzin fazont, jobbára sportos küllemmel felruházott autót keresnek. Mindezt úgy, hogy a hatalmas(abba) beltér azért jelen legyen a maga összes pozitívumával.
Tehát a BMW 640d xDrive Gran Turismo az 5-ös GT továbblépése, egy szinttel feljebb, de úgy, hogy megtartotta szuveneritását. Ez gyakorlatban annyit tesz, hogy a 6-os széria összes ismérve fellelhető a 6-os GT-ben, miközben már-már 7-es jelleggel bír, nagyjából ugyanolyan, felsőkategóriás opciókkal és felszereltségi szinttel.
Szeretnivaló formavilág
Mi személy szerint a szerkesztőségben szeretjük a Gran Turismo-s BMW fazont. Elölnézetből még semmi extra, jórészt semmi különleges pluszt nem fedezünk fel az orr kialakításában, nyugodtan lehetne 5-ös, vagy 6-os, netán 7-es is, ha mögöttünk halad, és a tükörbe pillantunk. A mai BMW-palettára jellemző morcos-élces ívvonalak, a LED nappalifény-csíkok, valamint a széthúzott soklamellás vesepáros is jellemző, mindezt jelentős mennyiségű krómberakással nyakonöntve.
Van persze máris sok-sok sportosságra utaló részlet a BMW 640d xDrive Gran Turismo esetében is: a lökhárító alsó szoknyarészén dizájnos, mattezüstre fújt ködlámpafészkek, felfelé húzott ívekkel hirdetik a dinamizmust, az orrvonal csapott végződései pedig szintén a lendületes feclingre utalnak.
Nem szokványos. Ezért nincs konkurencia
Hátulról máris egyértelmű, hogy mellőzve lett a limuzinfazon. Sokkal inkább az X-szériára hajazó küllemmelgoldást láthatunk, jelentősen homogén felületkiképzéssel, magasra rakott zárófénybúrákkal (követve a 3-as, 4-es, 5-ös és 7-es vonalvezetést), szolidan, ám annál feltűnőbben megbújó krómkipufogó végződésekkel.
Igazán SUV-s, vagy inkább amolyan crossoveres az oldalnézet. Az 5-ös GT-hez képest a BMW 640d xDrive Gran Turismo sokkal masszívabb, maszkulinabb, tömb-jellegűbb, ami még több erőt, nyers diadalt sugároz, hozva a felsőközéptől felfelé jellemző BMW-tálalást.
Pontosan úgy adagolva, ahogyan kell. Relatíve hosszú motorháztetővonal, magasra húzott utaskabin, majd fokozatosan fogyó hátsó ívek a C oszloptól; mindez egy, a már feljebb emlegetett homogenitás jegyében született farrésszel lezárva. Egyszerűen mesteri, meg kell hagyni.
Nézzük a méreteket: a BMW 640d xDrive Gran Turismo 5091 milliméteres hossza igazán a nagyautó-kategóriába sorolja a modellt, ehhez hozzájárul még az 1902 milliméteres szélesség is. A magasság 1540 milliméter, ebből (is) jól látszik, hogy rendkívül tágas beltérrel rendelkezik az autó.
A BMW 640d xDrive Gran Turismo enteriőrje természetesen megad mindent, ami a luxuskategória fogalmát kimerítheti. Nyilván ez konfigurálástól függ nagyban, de az tény, hogy a tesztautó megkapott minden földi jót, amit csak a megrendelő felhasználó szeme-szíve megkívánhat.
Minőségi anyaghasználat, szép eldolgozások, varrások jellemzik a BMW 640d xDrive Gran Turismo belterét, a bőrfelületek selymesen lágyak, itt is érződik a prémium, a luxus, csakúgy, mint mondjuk egy 7-es megfelelően konfigurált enteriőrjében. Tehát túlmutat a 6-os GT kategóriáján, itt újfent kitűnik, ami nem is baj – ráadásul egyelőre 7-es Gran Turismo modell nem létezik, tehát jelenleg a legtöbb luxust nyújtó, és legmagasabb felszereltséggel kérhető GT a 6-os.
Kényelem mindenek előtt: igazi túraautó, igazi GT
Sportosra hangoltak a BMW 640d xDrive Gran Turismo első és hátsó ülései, kissé szűknek érezhető a tartás miatt, főként nagyobb termetű utasok számára. Az ülőfelületeket (ülőlap, hátlap) ugyanakkor remekbeszabottan lehet állítani, úgyhogy mindenki megtalálhatja a maga számításait. Az ülőfelületek egyébként közepes keménységgel bírnak, pont jó átmenettel a puha és a tömör közt, így hosszabb távú utazásoknál – amire a 6-os GT-t tervezték – kitűnően megállja a helyét.
Felesleges lenne felsorolni, mennyi elektronikát, segédet, vezetéstámogató rendszert sűrítettek a BMW 640d xDrive Gran Turismo tesztautóba. Ezek túlnyomó többsége a mai felső- illetve felsőközép szegmensben megtalálhatók, rendelhetők, és tökéletes kiegészítői a mindennapos használatnak.
Markáns erőtartalék a sorhatos 3 literes turbódízelben
A 40d sorhatos remek motor. A 3 literes turbódízel 320 lóerős (@4400 RPM) teljesítménye meggyőző, a majd’ 2 tonnás (1910 kilogramm) üres tömegű kasznit 5.9 kg/LE tömeg/teljesítmény aránnyal könnyedén mozgatja, és méréseink alapján 5.4 másodperc alatt éri el a százas tempót álló helyzetből. Mindehhez rendkívül meggyőző, 680 Newtonméteres forgatónyomaték-jelenlét társul, amely 1750-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre is áll, a görbe egészen 2500-ig aktív.
Nyolcfokozatú automatát integráltak az összkerekes Drive hajtásláncba, a fokozatok megfelelő átmenetet képeznek egymás közt. A fel- és visszaváltások precízek, a váltó alkalmazkodik mindenkori vezetési stílusunkhoz. Gyorsításnál nincs kifejezett reakcióidő, a rendszer nem gondolkodik, azonnal kapcsol a megfelelő fokozatba sebesség- és fordulatszámtartománytól függően.
Túlontúl sportos aspektust ne várjunk a BMW 640d xDrive Gran Turismo-tól – legalábbis komfortfokozatban.
Viszont ha sportosabbra vesszük a stílust, az autó karaktere képes olyannyira megváltozni, hogy már-már sportautós jelleggel szembesülünk, ami teljesen pozitív hatással lehet zsigereinkre egy-egy monoton, hosszas autópályázás után. Például ha átérünk Ausztriából Németországba, és feltűnik egy masszív korlátozásmentes pályaszakasz.
Teljesítményéhez képest a BMW 640d xDrive Gran Turismo kiváló üzemanyag-fogyasztás rátákat produkált a teszt során. Városi vegyes felhasználással 6.4, míg országúti környezetben 5.1 literes átlagok születtek 100 kilométerre.
Ár
A BMW 640d xDrive Gran Turismo induló alapára 22.5 millió forint környékén mozog, a tesztautó 32.6 millió forintot kóstál.
2019 BMW 640d xDrive Gran Turismo specifikációk
Motor
Motortípus: hathengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 320 LE @ 4400 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 680 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5091 mm
Szélesség: 1902 mm
Magasság: 1540 mm
Tengelytáv: 3070 mm
Első gumik mérete: 245/40 R20
Hátsó gumik mérete: 275/35 R20
Tömeg, üresen: 1910 kg
Megengedett össztömeg: 2615 kg
Csomagtartó mérete: 610 liter, 1800 literre bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 66 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.3 s (gyári), 5.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.8 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 6.9 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.7 l/100km
Országúti: 5.4 l/100km
Vegyes: 5.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 154 g/km
Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer