Hol tart ma az autógyártás? Melyek a leginkább hasznos, jól értékelhető innovatív kiegészítő opciók? Ha egy felextrázott BMW 730d xDrive modellt vezetünk, máris tudni fogjuk a választ, úgy, hogy onnantól kezdve a képzeletbeli léc pozíciója igen magasra lesz definiálva.
Luxus, prémium: az autóipar felsőkategóriás szegmense alapvetően mindig arról szólt, hogy a már meglévő, jól bevált és megszokott formátumok, egységek hogyan fokozhatók és járathatók csúcsra. Nem titkoltan a konkurenciaharc is minden esetben előtérbe került és kerül a mai napig is, hiszen jó dolog az, ha van mire rálicitálni, vagy bizonyítani, hogy igenis van más megközelítésű profil. Ami lehet, hogy kismilliószor többet nyújt, mint az addigi elképzelés a csúcstechnológia fogalmáról jelen esetben.
A BMW 730d xDrive tesztautónk pontosan megfelelt a fentieknek. Se több, se kevesebb, mint amilyennek látnik-érezni szerettük volna, talán túlmutatva a hétköznapiság luxus-igényein; azzal együtt, hogy a formavilág jól célozza a konzervatívizmust és a jéghideg eleganciára épülő frázisokat. Nincs semmi túlgondolva, fotós szakzsargonnal élve semmi túlexponálás, csak a lényegre törő egésze annak, amit a 7-es szériának jelentenie kell a köztudatban.
G11-es kódnévre hallgat a nóvum, így a legfrissebb szériás 7-es is, esetünkben a BMW 730d xDrive. Természetesen van L, azaz hosszított kivitel, ez a G12, de ez még így is bőségesen elegendő az a méret- és helykínálat, amelyet megkapunk alaphangon. A jövőre negyvenedik életévébe lépő prémium 7-es sorozat tavaly kapta meg a legfrissebb ráncfelvarrását, így ténylegesen sikerült feljavítani és optimalizálni azokat a megjelenésbéli különségeket, amelyeket a G11/12 hordoz. A hossz 2.6 centiméterrel növekedett az elődéhez képest, az orr-rész kecsesebb vonalvezetéssel büszkélkedhet, az opciós, ám a tesztautó konfigjában is szereplő lézerfényszórók keskenyebbre húzott lámpatestekben terpeszkedtek, a vesék ugyanakkor hangsúlyosabb formát kaptak. Az alsó traktusra helyezett LED ködfények L alakzatú feles krómkeretet kaptak, hangsúlyozva a prémiumkategóriát – bár nem nagyon szükséges amúgy sem rávilágítani egy 7-es BMW esetében. Ha mattfekete, szimpla felületeket kapnánk, akkor is egyöntetűen lehetne véleményezni: autó a felső tízezerből, a felső tízezernek.
Igazán konzervatív megközelítésben vett formavilág
Imént említettük a veséket. A BMW 730d xDrive esetében a lamellák alaphelyzetben zártak, azonban sebesség- és hőmérsékletfüggően nyitnak, adott szituációhoz mérten keringetik a levegőt. Ha alaposabban megvizsgéljuk a kiépítést, nyomban rátalálunk a rejtett kamerák optikáira, ezek az előttünk lévő és az oldalirányban felfedezhető veszélyforrásokra figyelmeztetnek menet közben.
Igazán limuzinos az összkép oldalról nézve. A BMW 730d xDrive klasszikus, félreismerhetetlen formaisága lenyűgöző, lehet rá mondani, hogy konzervatív – teljesen helytálló. Ugyanis a már jól bevált, többszörösen is bizonyított receptúra alapján jártak el ismét a bajor tervezőmérnökök: hátrafelé csapott tetővonallal, hangsúlyos motorháztető- és csomagtér egységgel domborít a G11, szigoróan körbekrómozva az oldalablakok framejeinél; a keskenyre húzott oldaltükrök megkapták az elmaradhatatlan irányjelző csíkokat, illetve a küszöb felett is láthatunk egy-egy krómberakást. S persze beölőt is az A oszlop alatt, a sárvédőlemezen: nem csak optikai sallang, tényleges hatással van az első futómű fékrendszerének hűtésére.
Hátulról akár 5-ösnek is nézhetjük a BMW 730d xDrive-ot, ugyanis nagy a hasonlóság a felületek kiképzése terén. Valaki egyszer hozzáfűzte egy 7-es kapcsán, hogy tulajdonképp az 5-ös széria lényegében azonos a 7-essel, mindössze annyi a tényleges különbség, hogy ha sokat utaztatunk a hátsó üléseken, akkor józanabb a 7-es mellett dönteni a nagyobb tengelytáv végett.
Nos, valamennyire ez igaz is, bár jónéhány különbség akad, ami alapvetően a helykínálatban mutatkozik meg valójában, ahogy írtuk is pár sorral előrébb. Mindenesetre a BMW 730d xDrive far-része szintén összetéveszthetetlen, jellemző a hátsó lámpatesteket összekötő krómcsík, a nagy, öblös, 511 literes csomagtér fedele, illetve a dupla ezüstös árnyalatot kapott kipufogóvégek.
Van tovább?
Makulátlan belteret kapunk a BMW 730d xDrive esetében. Tulajdonképp nincs is olyan pont, amibe bele lehetne kötni, minek is, hiszen úgyis rácáfolna millió egy másik pozitívum. Hangsúlyozzuk: a BMW 7-es szériája jelenleg az abszolút etalon, kiváltképp, ha az enteriőrt, illetve a menettulajdonságokat és kezelhetőséget nézzük. Állítjuk mindezt úgy, hogy az eddigi több száz autótesztünk negírása során rendkívül sok tapasztalatot gyűjtöttünk más márkák hasonló kategóriába sorolható modelljeiről – így megvan a tényleges összehasonlítási alap.
Bár a BMW 730d xDrive alaphangon is rengeteg extrát tartalmaz, azért ne feledjük, hogy a konfigurálhatóság teteje már-már a csillagos ég. Mindezt úgy, hogy az alap beléő szint is már közelít a 30 milliós vételárhoz, a tesztre befogott 730d árazása viszont túl is lépte annak rendje s módja szerint a bűvös 40 miliós álomhatárt. Mindennel együtt, a közel 2 millió forintot kóstáló M Packettel értve.
A BMW 730d xDrive ülései kifogástalanok, rengeteg beállítási lehetőséggel messzemenően testre szabhatók, a comb- és gerinctámasz megléte nem is kérdés, a szellőztetés-fűtés funkció is remekbeszabottan foganatosítható menet közben, vagy akár álló helyzetben is. Az ergonómia tehát nagybetűs konkrétan, nincs olyan testalkattal rendelkező utas, aki ne találná meg a megfelelő üléspozíciót. Ha pedig hozzávesszük, hogy az ülések masszázsfunkcióval is fel lettek vértezve, teljes lehet az örömmámor, ráadásul az utastér csúcsra járatását parfümionizációs keringetéssel is fokozhatjuk (az importőr mellékelt is ehhez illat-sample csomagot).
Csúcsra húzott komfortérzet
Még hátul is, hiszen az ülő- és hátlapok itt is állíthatók, igaz, a középre helyezett könyöklő egy teljes ülőfelületet elvesz a férőhely rovására. A könyöklőbe a Samsung által jegyzett 7 col képátlós kapacitív érintőkijelzős táblagép került, ez rögzített, viszont könnyedén kiemelhető a tartóból. Innen elérhetjük a BMW 730d xDrive szinte összes olyan funkcióját, amellyel befolyásolhatjuk a komfortfaktort, illetve egyéb beállításokat is végezhetünk.
A BMW 7-es szériájában debütált először a kijelzős indítókulcs, a Display Key. Ez a világelső megoldás kifejezetten praktikus, ugyanis a kulcs LCD kijelzőjén keresztül távolról is figyelemmel kísérhetjük az autó státuszát, ellenőrizhetjük a beállításokat, valamint azt, hogy biztonságban tudhatjuk-e a rendszert, zárva vannak-e az ajtók, mekkora a hatótáv, és a többi. Mindezek mellett beállíthatjuk az indulás időpontját, az utasteret temperálhatjuk, valamint az automatikus beparkolást is kezdeményezhetjük innen.
Akinek nem lenne elég e számos kényelmi funkció, ne csüggedjen, kimeríthetetlen a lehetőségek tárháza. A 7-es BMW-ben debütált például a szintén világelső 3D gesztúra-vezérlés is, melynek lényege, hogy a sofőr különféle kézmozdulatokkal is állíthatja a hangrendszer illetve a csatlakoztatott okostelefon különböző funkcióit.
Mi kell még a komforthoz? Természetesen a finomra hangolt, kifogástalannak mondható felfüggesztés. Ebben sem szenved hiányt a BMW 730d xDrive, ugyanis az elöl dupla keresztlengőkaros, hárul multilink futómű kifogástalanul teljesít: szinte nincs olyan úthiba (kisebb és közepes), amelyen ne haladnánk át észrevétlenül, az 1.7 tonnás, az elődéhez képest csökkentett önsúly elenyészőnek tűnik – ez igaz a menetdinamikára is, de erről majd lejjebb részletesen. A tesztautóba beépítésre került a vezetést még inkább megkönnyítő, szintén opciós elektromechanikus kanyarstabilizátor és változó áttételű kormánymű is, általuk az autó irányíthatósága hihetetlenül közvetlenné válik, minden a sofőr keze alá dolgozik.
Így a manőverezés is gyerekjáték, szűk és keskeny parkolóházakban ideális és hathatós a parkolás. Ehhez is nagy segítséget nyújt a 3D kamerarendszer, mely révén az infotainment kijelzőjén szinte minden szemszögből kitűnően kísérhető végig a BMW 730d xDrive-ot körülvevő környezet. Az optikák ugyan nagylátószöggel dolgoznak, ennek ellenére nincs halszem-effektus, ami ugye zavaró lehet a tényleges távolságok felismerésében.
Számos utasbiztonsági- és sofőrsegédrendszerrel halmozták el az új BMW 730d xDrive modellt. A tempomat például ki lett egészítve olyan sebességtartó automatikával, mely segítségével nagyobb dugókban megoldható úgy az araszolás, hogy a vezetőnek szinte egyszer sem kell közbelépnie, a fékezések aprók, de hatékonyak, ügyelve a mindenkori legoptimáélisabb távolságtartásra.
30d erőforrással is igazán uralja a helyzetet
Ahogyan látszik is, a tesztelt BMW 730d xDrive a jelen esetben legkisebb választható 30d erőforrással érkezett.
A sorhatos, 2993 köbcentiméteres, 4000-es percenkénti fordulatszámon 265 lóerőt leadó turbótöltött aggregát agilitása kitűnő, a 620 Newtonméteres csúcsonyomaték 2000-es percenkénti fordulatszámtól érkezik, így az erőtartalékokkal sincs hiány. Négy felnőtt személlyel a nulláról százra sprint kereken 6 másodperc alatt volt kivitelezhető Sport módozatban, a társított 8 fokozatú ZF automata ismét szuperlatívuszokban bírt teljesíteni – ennél jobb automata jelenleg nem létezik a piacon ebben a katehgóriában. A BMW 730d xDrive gázreakciói közvetlenek, nincs késleltetés, az összkerekes xDrive hajtáslánc azonnal készenlétbe vágja magát, ha a gázpedálra lépünk.
A hangszigetelés is teljesen jó, igaz, az előző szériához képest csak minimális előrelépés történt – alapvetően nincs is nagyon hová előrelépni, hiszen az utaskabin felhajtott ablakok melletti zajszintje közel egyenlő a nullával, még bőven 100 kilométer/óra felett járva is.
Ha Eco Pro-ba kapcsolunk, a menetdinamika ugyan kicsit visszafogottabb lesz, viszont az üzemanyag-felhasználás is barátságosabbá válik. Vegyes felhasználással sikerült egy masszív 6 liter környéki átlagot betájolni, ami lenyűgöző, országúton 4.1, míg városban 6.5 litert rögzítettünk 100 kilométerre átlagolva. A BMW 730d xDrive-hoz 78 literes üzemanyagot társítottak, így visszafogottabb vezetéssel akár 1000 kilométer fölé is kitolhatjuk a tényleges hatótávot.
2016 BMW 730d xDrive specifikációk
Motor
Motortípus: soros turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 265 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 620 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5098 mm
Szélesség: 1902 mm
Magasság: 1478 mm
Tengelytáv: 3070 mm
Első gumik mérete: 245/50 R18
Hátsó gumik mérete: 245/50 R18
Tömeg, üresen: 1770 kg
Megengedett össztömeg: 2540 kg
Csomagtartó mérete: 511 liter
Üzemanyagtartály mérete: 78 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 5.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.5 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 6.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.7 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 4.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 127 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.