Korábban már több ízben foglalkoztunk a BMW i3 modellel. Teszteltük, kiveséztük, próbáltuk, majd jött a (kifejezetten optimista) konklúzió. Közben befutott szerkesztőségünkhöz a BMW i3 REX, a hatótávnövelt verzió, mely alapvetően sokkal élhetőbb variánst takar.
Tudjuk régóta, hogy a BMW igen eredményesen alakít innováció terén, az egyik legfontosabb ilyen irányvonaluk az i sorozat. A BMW i3 REX ismét élő példája annak, hogy miként lehet megtenni akár 300 kilométert úgy, hogy közben az átlagolt károsanyag-kibocsátás mindösszesen 12-13 gramm CO2 legyen 100 kilométerre.
REX, azaz Range Extender – hatótáv-kibővítő. Minden egyes olyan BMW i3 modell kapja ezt a kiegészítő feliratot, melyben leledzik a tisztán elektromos hajtás mellett egy 647 cm3 hengerűrtartalmú, soros, 2 hengeres benzinmotor. Nem titkolt cél a hatékonyság, valamint a hosszabb távok leküzdése.
Tesztünk során bebizonyosodott, hogy a BMW i3 REX ténylegesen megbirkózik azzal az összesen 300 kilométer körüli hatótávolsággal, amelyet a kijelző adatai ígérnek teljesen feltöltve, induláskor. Külön kell választanunk a villany- és benzinüzemet, alaphangon a tisztán elektromos hajtás mozgatja az autót, majd 75 százalékos akkumulátor töltöttségi szintnél eldönthetjük, hogy igénybe vesszük-e a rásegítést. Ami tulajdonképpen nem is rásegítés, inkább szinten tartás, hiszen a BMW i3 REX 650 köbcentis 2 hengeres, márkán belüli nagyrobogótól örökölt benzinese egy generátort táplál, ami folyamatos utántöltést biztosít az akkumulátornak.
Megtankolva, feltöltve
Napos, száraz időben futottunk neki az éles próbának, úgy gondoltuk, Budapest és vonzáskörzete lesz ideális a gyakorlati adatok összegyűjtésének. Annak rendje s módja szerint maximum akkutöltöttséggel, teletankkal (úgy 3 liter) vágtunk neki a becélzott 300 kilométeres távnak. Klímát, egyéb elektromos berendezést nem használtunk, pontosan azért, hogy leredukáljuk az energiafelhasználást. Ügyeltünk azonban arra, hogy mindenféle útviszonyt behívjunk a tesztbe, tehát irányoztunk meredek, kevésbé meredek, illetve teljesen sima útszakaszokat is. Hogy teljes legyen az összkép, kivittük autópálya-szakaszra is, megvizsgálva, hogy néz ki a BMW i3 REX produkciója 100 kilométer/óra felett.
Látványos range-csökkenést nem tapasztaltunk úgy 80 kilométer megtételéig, átlagosan 3 kilométerenként számolt vissza egyet a fedélzeti információs egység. Amikor az Istenhegyi útra felkanyarodtunk (töltést nem beirányozva), a megtehető távolság 41 kilométert apadt, amíg a Normafáig felértünk – tesztnapunk nagyjából felénél jártunk már, a tiszta elektromos hátralévő táv 47 kilométert mutatott. Lefelé viszont a hatékony fékenergia-visszanyerés révén (sok motorfékezés) visszakaptunk 16 kilométert írd és mondd, úgyhogy jöhetett is a gyorsabb szakaszok egyike.
Budaörs felé, az M1-M7 kivezetőt irányoztuk be, fokozatosan terheltük a rendszert, komótosan elérve a 100 kilométer/órás sebességet, majd a korlátozás feloldása után megfutottuk a 130 kilométer/órát is. Nyilván a BMW i3 REX esetében nem a dinamizmussal van probléma, a 0-ról 100-ra sprintet villámgyorsan megfutja – inkább a hatótáv-csökkenés jön képbe ismét, mint minden egyéb tisztán elektromos hajtású modellnél.
Csak úgy termeli a kilométereket
Törökbálint határát elérve lekanyarodtunk az M0 autóútra, majd mellékutakon folytattuk a BMW i3 REX-tesztkört.
Ekkora már közelített az az 5 százalékos töltöttségi szint, amikor automatikusan bekapcsol a társított benzinmotor; a folyamat meg is történt, észrevétlen duruzsolás kezdődött, és az elektromos hatótáv kitartott egy szinten, apró, pár kilométeres növekedéssel.
Mivel a BMW i3 REX központi kijelzőjén folyamatosan, egymástól elkülönítve jól láthatóan figyelemmel kísérhető végig a villany- illetve benzines hajtáshoz szükséges kapacitás hátralévő értéke, most jól megfigyelhetővé vált az üzemanyagszint csökkenése, párhuzamosan a hatótávval.
Végezetül, amikor visszaértünk Vecsésre, még mindig volt tarsolyunkban 48 kilométer. Összevetve a BMW i3 REX-szel 271 kilométer sikerült megtennünk egyhuzamban, ehhez hozzáadjuk még a nyers 48 kilométeres értéket: 319 kilométer kapunk, ami véleményünk szerint gyakorlatban elérheti a 330-340 kilométeres távot is.
Persze sok minden függ vezetési stílusunktól: ha kiiktatjuk az ECO PRO profilt, eleve a kisebb rendelkezésre álló hatótáv mellett pillanatok leforgása alatt megkurtíthatjuk a tartalékokat – igaz, sportkompaktokat megszégyenítő gyorsulással és nyomatékgörbével egyetemben.
2016 BMW i3 REX specifikációk
Motor
Motortípus: 360 V DC szinkronmotor, folyadékhűtéssel, plusz benzinmotor, 2 hengerrel
Lökettérfogat: 650 cm³ (benzinmotor)
Maximális teljesítmény: 170 LE @ 4800 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 0-4800 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 1 fokozatú irányváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3999 mm
Szélesség: 1775 mm
Magasság: 1578 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Első gumik mérete: 155/70 R19
Hátsó gumik mérete: 155/70 R19
Tömeg, üresen: 1195 kg
Megengedett össztömeg: 1620 kg
Csomagtartó mérete: 260 liter, 1100 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 9 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 150 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Vegyes: 0 l/100km, REX: 0.9 liter/óra
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.6 l/100km
Országúti: 5.1 l/100km
Vegyes: 0.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 152 g/km
Még több információ a BMW magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág