Bár a BMW i3 sosem a visszafogottságról volt híres, mostanra sikerült ténylegesen dinamikusabbá tenni a koncepciót. Kívül és belül is jelentős evolúción ment át a modell, s végeredményként megszületett a BMW i3S. Teszteltük.
Nem fogjuk fecsérelni a sorokat a BMW i3 részletezésére küllem, belső részletek terén – számtalanszor megtettük. Inkább azt vizsgáljuk, mennyiben és hogyan tér el a „hagyományos” i3-tól az i3S.
Elsősorban a külső kapott számottevő változtatásokat. A futóművet 15 milliméterrel ültették meg a tervezők, ezáltal a grasshopper-jelleg háttérbe szorul; mindehhez szélesebb, 175/55 R20-as gumiabroncsok lettek társítva. Ez szemmell láthatóan is vastagabb, mint az alapmodell esetében – íme, az első tényleges, kézzel fogható sportos vizuális hatás.
Teljesen új megközelítésbe helyezett felniket kapott a BMW i3S. A jelleg ténylegesen személyautós, vagy inkább sportautós: ötküllős kiosztással, a tesztaitónk esetében lakkfeketére fújt árnyalattal talán a legjobb választás konfigurálásnál.
Ami külcsín, az belbecs is a BMW i3S esetében
Egyébként a BMW i3S esetében szó sincs szimplán optikai tuningról, ugyanis az ültetetés már eleve fizikailag tesz hozzá az összképhez: a futómű nyomtávját is sikerült megnövelni, tehát szélesebb lett, kereken 40 milliméterrel. Itt máris jól kivehető gyakorlatban is a stabilabb úttartás, főként nyári gumik esetében lehet kiváló teszteredményeket produkálni szűkebben bevett, szélsőséges kanyarokban. A kanyartartás tehát remek lett, a tradicionális építésű i3-hoz képest érzetre is sokat javult a tapadás.
Természetesen a BMW i3S kerékjáratai is szélesebbek lettek, ez egyértelmű, hogy a nyomtáv növelése miatt volt szükség a beavatkozásra. Tetszetős, meg kell hagyni, s végre meg tudja mutatni külcsín tekintében is az i3, hogy bizony kimondottan dinamizmust kell sugallnia a megközelítésnek.
Morcosabb, kifejezőbb tekintetet kapott az orr-rész, a lökhárítómodul például újra lett gondsolva. A BMW-vesék alatt egy aláhúzás jellegű vonalat kapunk, fekete berakással. Ráadásként a front fényszórók száz százalékosan LED technológiát használnak.
Szinte minden átalakult. Igaz, a tervezésnél nem estek túlzásokba
A fart is átalakították részleteiben a BMW i3S esetében: Plusz 40 milliméter szélesítést kapott a lökhárítóelem, valamint nagyobb hangsúlyt irányítottak az eDrive i3S plakettre is a jobb szélen.
Oldalnézetben is találhatunk változást: az A oszloptól kiinduló díszcsík is hordozza a feljebb részletezett felnikre jellemző lakkfekete beütést, a szegély végigfut a BMW i3S tetővonalával párhuzamosan, egészen a C oszlop zárásáig. A mindezidáig halogénizzót használó nappali menetfények is teljes LED felszereltséget kaptak, így ténylegesen elmondható, hogy az új i3 és i3S globálisan LED technológiát használ.
Cikkünkből kiderülhetett mostanra, hogy a BMW i3S az egyébként megfrissített BMW i3 sportosított verziója. Egyértelmű tehát, hogy a „sima” i3 is hasonló újításokat hordoz részleteiben, nagyjából ugyanannyit, mint a BMW i3S, az ültetés és a futómű szélesítése kivételével.
Nézzük, mi a helyzet a BMW i3S enteriőrjével. Alapvetően hasonlók maradtak a paraméterek az alapmodelléhez képest, a központi LED LCD kapacitív érintésérzékeny infotainment kijelző 10.2 col képátlója bőségesen elegendő az informatív közvetítéshez. A szoftver, illetve maga a firmware is jelentős upgrade-et kapott, természetes nyelvfelismeréssel, élő menetközbeni parkolás információgyűjtéssel, valamint az Apple CarPlay-jel.
A beltérben alkalmazott anyagok most is minőségiek. A BMW i3S sportos jellegét elsősorban itt a kárpitozás és a színösszeállítás adja, az ülések kagyló-jellegét nagyban kiemeli a borítás, valamint a bordázat elrendezése.
CFRP alapú kocsiszerkrénnyel bír az új BMW i3S, mely amellett, hogy rendkívül áramvonalas, jelentős súlycsökkenést jelent továbbra is. Ehhez alumíniumötvözet váz társul, így a rugalmasság és persze a kellő merevség is megvan az autóban.
Növekedett a teljesítmény, a forgatónyomaték, és a végsebesség is
185 lóerős eDrive technológiát felvonultató elektomos szinkronmotort kapott a BMW i3S. Az egységbe most is integrálva lett az energiavisszatáplálás, amely fékezésnél, valamint motorfékezésnél fejti ki optimális hatását. A csúcsnyomaték 270 Nwetonméter, amely igencsak jelentős menetdinamikát sejtet.
A hajtáslánchoz egy 94 Ah-s lítium-ion akkumulátor társul, hasonló, mint a korábbi, növelt hatótávú, nem REX i3-asok esetében is. Ennek megfelelően az új BMW i3S-sel simán megtehető egy töltéssel 260-280 kilométer, persze ehhez nem árt tudatosan, ECO módban közlekednünk. Tesztjeink során mért átlagos energiafogyasztásunk 14.8 kW/h volt, 100 kilométerre, vegyes használattal.
2016 BMW i3S specifikációk
Motor
Motortípus: 360 V DC szinkronmotor, folyadékhűtéssel
Lökettérfogat: –
Maximális teljesítmény: 185 LE
Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 0-4800 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 1 fokozatú irányváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4006 mm
Szélesség: 1791 mm
Magasság: 1590 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Első gumik mérete: 175/55 R20
Hátsó gumik mérete: 175/55 R20
Tömeg, üresen: 1340 kg
Megengedett össztömeg: 1700 kg
Csomagtartó mérete: 261 liter, 1100 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: –
Menetteljesítmények
Végsebesség: 159 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.9 s (gyári), 6.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Vegyes: 14.8 kWh/100 km
Gyárilag mért eredmények
Vegyes: 12.9 kWh/100km
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, EPSON, AOC, Philips, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer