Járt már a szerkesztőségünkben a BMW i4-es palettájának legerősebb tagja, az i4 M50. Le voltunk taglózva, szerettük, párhuzamoltunk a Tesla-val, sok-sok Newtonméter, remek hatótáv, minden. Most a visszafogottabb, hétköznapibb verzióját, a BMW i4 eDrive40-et teszteltük.
A jelenleg még mindenkit megosztó formavilágról annyit, hohgy teljesen megszokható. Tényleg. A hódfog-vese egyre inkább beleég a tudatunkba, persze ehhez nem árt félretenni az elmúl ptá évtized BMW-s formaiságokat, részletmegvalósításokat. A lényeg az, hogy illik a jelenlegi future-koncepcióba, főként az innovatív i-vonulathoz meg pláne; s ha az egész tálalás sportos nyakonöntést is kap mellé, akkor teljesen finomhangolt az összkép.
Így hát elölről a BMW i4 eDrive40 hozza a fomáját, az elvártat: hatalmas maszk, kétoldali rostélyokkal, oldalbeömlőkkel a lökhárító két oldalán, de a vesék alatt is kapunk egy terjedelmes levegőztetőrészt. Ezek egyike sem talmi, mindegyiknek megvan a maga funkciója, legyen az vagy rendszerhűtés, vagy levegőáramoltatás a kedvező légellenállási értékek elérése végett.
Oldalnézetből a speciális felnik lehetnek leginkább szembetűnőek a BMW i4 eDrive40-en, ezek rendkívül dizájnosak, előremutató innovációt sugallnak, és láttatják rögvest, hogy itt bizony az elektromosság dominál. Légterelés, levegőáramoltatás, CW-érték-optimalizáció. Csakúgy, mint az A-oszlop alatti díszcsík, amely végződése szintén a feljebb leírt funkciók valamelyikét látja el – de ott van az a temérdek törésvonal, szinteltérés, amely remekbeszabottan optimalizálja a BMW i4 eDrive40 suhanását, energiahatékonyságát. Mindezt úgy, hogy rendkívül látványos és kellemes legyen az összhatás.
Kifejezetten sportos hátsót kanyarítottak a BMW i4 eDrive40-nek, még kipufogóvég-hatás is akad, morcosra húzott zárófényekkel, beszögellő törésvonalakkal, levágásokkal, diffúzorhatást keltő műanyag elemekkel. Ráadásul nem is hatchback, hanem szedán, ami hordoz némi tradíciót, amolyan 3-as feelinggel elegyítve.
BMW minőség: nem érezhető a visszafogottság
Minőségi anyaghasználatot kapunk a BMW i4 eDrive40 belterében. És ami fontos: teljesen „autós” a tálalás, hétköznapi értelemben: nincsenek nyakatekert megoldások, kialakítások, a váltó is a helyén van, az infotainment is olyan, mint egy hagyományos 4-esben vagy 3-asban, a kormánykerék nem emlékeztet joystickre (mondjuk ilyesmivel még nem is nagyon lehet találkozni gyakorlatban), az ülések élhetően kényelmesek mind ülőlapok, mind hátlapok tekintetében. Tehát minden olyan pont, mintha egy megszokott szedánban utaznánk.
Persze annál több is: a kiváló bőrök használata, a zörgéstől és ropogástól mentes műanyagok alkalmazása mind a prémiumérezetet erősítik, nem beszélve a messzemenően jó hangszigetelésről. Ehhez hozzájön a teljesen zajmentes üzemeltetés, csak a futómű által generált hangok, meg persze a légellenállás által generált huzat effektjei szűrődnek be, de azok sem vészesen. Ebből adódóan nincs sebességérzet sem nagyon, amikor már bőven autópályatempóval haladunk, úgy érezzük, hogy ez még csak 80-90 km/h, maximum. Tehát nem árt figyelni, mert elszaladnak a lovak eléggé rendesen.
Teljesítmény, lóerők…
A BMW i4 eDrive40 egy állandó mágnesű elektromos szinkronmotort kapott, 340 lóerő rendszerteljesítménnyel, ami 250 kW-ot jelent. Az akkumulátor nettó 80.7 kWh-t tud mozgósítani, renkdívül gazdaságos formában. Olyannyira, hogy jelenleg ez az egyetlen olyan elektromos autó, amit vezettünk/teszteltünk, amely képes volt a ténylegesen gyárilag megadott 493-590 kilométer hatótávot teljesíteni egy töltéssel. A 493-590 kilométer gyakorlatban 450 környékén mozgott, viszont az 590 kilométer is simán hozható, ha visszafogottan autózunk a BMW i4 eDrive40-nel folyamatosan. Ezalatt azt értjük, hogy az autópályázást kizárjuk teljesen, mindig ECO PRO-ban megyünk mindenhová, és kellően visszafogott vezetési stílust gyakorlunk.
…rendkívüli hatékonysággal párosítva
Viszont ha hétköznapi módon használjuk a BMW i4 eDrive40-et, meglepően jó hatótávot kapunk. Nem számít, ha például autóúton 110 kilométer/órával haladunk masszívan, nem nyom a latba, ha autópályán ráállunk az egészséges 130 kilométer/órára. Mindezt úgy is el lehet már képzelni, hogy folyamatosan levezetünk mondjuk 70-80 kilométert az M0-n, és nem tizesével számolja le a fedélzeti computer a kilométereket 1 kilométerenként. Sőt, ha a terepviszonyokhoz megfelelően eltaláljuk a jó sebességtartományt, még növekedni is tud a hatótáv annak ellenére, hogy az akkumulátor töltöttsége 1-2 százalékkal értelemszerűen csökken.
Nyilván ehhez azért kell, hogy ECO PRO-ban legyünk, de ez semmire sincs hátrányos kihatással, a gázreakciók (villanyreakciók – hogy helyes ez?) lesznek visszafogottabbak. Viszont ha hatékonyan akarunk közlekedni, akkor senkit nem érdekel a gyorsulás – bár így is, ha például kielőznénk egy kamiont, bőségesen akad erőtartalék a hajtásláncban.
Végre megcsillan a remény a BMW i4 eDrive40 által, hogy talán nem is olyan utópisztikus elképzelés a hatékony, hétköznapi villanyautózás. Ha az infrastruktúra is fejlődik még egy cseppet, valamint tisztán megújuló energiával sikeresen tölthetjük otthon – akár a BMW i4 eDrive40-et – nincs nagyon probléma, és nem is lesz.
2022 BMW i4 eDrive40 specifikációk
Motor
Motortípus: teljes elektromos hajtás, állandó mágnesű elektromos szinkronmotor
Lökettérfogat: N/A cm³
Maximális teljesítmény: 340 LE @ N/A ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 430 Nm @ N/A ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, irányváltó
Akkumulátor: 80.7 kWh
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4783 mm
Szélesség: 1852 mm
Magasság: 1448 mm
Tengelytáv: 2856 mm
Első gumik mérete: 245/40 R19
Hátsó gumik mérete: 245/40 R19
Tömeg, üresen: 2050 kg
Megengedett össztömeg: 2605 kg
Csomagtartó mérete: 470 liter, 1290 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: N/A liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.7 s (gyári), 5.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Elektromos hatótáv: 493-590 km
Városi: N/A l/100 km
Országúti: N/A l/100 km
Vegyes: N/A l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Vegyes fogyasztás: 13.3-17.5 kWh/100 km
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: N/A l/100km
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu