Valójában a BMW X1 25d xDrive tesztautó ténylegesen többet mutat magából, mint amennyi valójában – elsősorban ez az eggyel magasabb, X3-as modellcsalád tekintetében értendő. Az X1 második generációja még a tavaly évben mutatkozott be, s már akkor is érződött: nem marad el a siker, valamint az egyértelmű népszerűség.
A siker egyik alapköve a BMW-nél a formaterv. Jelen portfóliójának szinte összes darabja – az 1-estől a 7-es szériáig, beleértve az X modellcsaládot, vagy az időközben külön kategóriát teremtő M sorozatot – mind felsorakoztatnak olyan szerethető, elvárható részleteket, pontokat, amelyek már nélkülözhetetlenné váltak időközben, ha a hárombetűs bajor márka alternatíváiról esik szó.
Ugyanaz, kicsiben
Mivel a hűtőmaszk, jelen esetben a vesék hatalmasra lettek húzva a BMW X1 25d xDrive esetében is, ezért máris az orr-rész vizsgálatánál esünk zavarba: biztosan X1-es modellel van dolgunk? Hát persze, hogy azzal, ha jobban beleásunk a részletekbe, rögvest látszik, hogy néhány centiméteres különbségek akadnak mind a szélesség, a tengelytáv, vagy akár a hossz tekintetében is. Ami viszont bizonyos, hogy a félreismerhetetlen jelleg megmaradt itt is, a kedvesen morcosra kanyarított mellső lámpatestek kontúrja régi ismerősként köszön vissza, a dupla, egyenként 7 lamellás vesék alatti trapéz alakzatú beömlő látja el a tényleges hűtési feladatokat, kiegészülve egy-egy krómberakással díszített alsó lélegeztető egységgel, melyek a ködlámpafészkek alá kerültek. Kartervédős jelleget is kapunk, igaz, ez közvetlenül az első lökhárító alsó peremére került kialakításra, az ezüstös, matt árnyalat megmaradt.
Legalább annyira jellegzetes hátulról a BMW X1 25d xDrive, mint elölről; itt is megtaláljuk az iménti bekezdésben felemlegetett kartervédős dizájnt, közrefogva kettő krómozott kipufogóvéget, hogy azért a prémiumjelleg itt is látszódjon jól. A záró menetfények burái követik a jól bevált BMW fazonírozást, a hátsó, ötödik ajtó nagy üvegfelülete jó kilátást biztosít hátrafelé is.
Oldalirányból jól domborít a 2670 milliméteres tengelytáv. Ez is többnek hat, valamilyen módon hosszít a BMW X1 25d xDrive tényleges méretezésén, igaz, fél méter azért hiányzik a nagyobb kategóriákhoz való felzárkózáshoz. Persze így sincsen ok a szégyenkezésre, hiszen a 4439 milliméter sokatmondó, és elhiteti velünk újfent, hogy felsőközép-versenyzőben foglalunk helyet. S pontosan a jól eltalált arányokhoz lett hozzáillesztve a 17 colos alufelni garnítúra is, javítva a körítést, az egész elképzelés üde gyakorlati tálalását.
Minőség- és prémiumérzet az enteriőr minden részletében
Háromküllős, vaskos markolatú kormánykerék mögé huppanunk a BMW X1 25d xDrive vezetőülésébe, igényes anyaghasználattal, perfekt illesztésekkel csábít vásárlásra az enteriőr.
A német pedantéria ismét jó tanúbizonyságot tesz, a kifejezetten leegyszerűsített felületekkel, a kevésbé agyonbonyolított műszerekkel, azok szerkezeti egységével a tesztautó esetében sem éreztünk bármiféle hiányt. A BMW egyébként kitűnően ért a hangszigeteléshez, ami mondjuk az 5-ös sorozattól felfelé nem is lenne akkora kiváltság, viszont az mindenképpen az, hogy az 1-es, 2-es és 3-as szériák mind megfelelnek a magas minőségi kívánalmaknak e térten is.
Azzal együtt, hogy a BMW X1 25d xDrive tesztautóhoz társított 2 literes gázolajos viszonylag hangos működéssel mozgatta a kasznit, szinte semmit nem éreztünk belőle az utastérben, igaz, végig felhajtott oldalablakokkal, ECO üzemmódban pedzegettük az autó korlátait (legalábbis akkor, amikor a gazdaságosságra kihegyezve teszteltünk).
Annak ellenére, hogy a BMW SUV kategóriájába a belépőt az X1 jelenti, nem érződik különösebb kvalitásbéli különbség a nagyobb testvérekkel szemben. Ez azért jó, mivel a BMW X1 25d xDrive – azzal együtt, hogy az X1 kategória leginkább felszerelt verziója, ráadásként a hazai importőr még egy masszív M Packettel is megfejelte a konfigurációt – néhány millió forinttal azért jóval alulmarad akár az X3, vagy az X5 árazásánál. Innentől kezdve pedig ki-ki döntse el maga, mi mennyit ér meg, ráadásul az X1 ugyebár elsőkerékhajtással is rendelhető. Mi mégis kitartóan az összkerekes xDrive variációk mellett voksolunk.
Legyen szó pár kilométeres városi utazgatásról, vagy több száz kilométeres túráról, egyértelműen helyt áll a BMW X1 25d xDrive, hiszen a kiváló ergonómiát felvonultató első fotelek remekül szabhatók testre, tömöttségük közepes puhasága pedig nem okoz fárasztó perceket semmilyen szituációban.
A hátsó hármas üléssor meglepően tágas helyet biztosít, még akkor is, ha az első bal 1-jobb 1 utazói viszonylag terjedelmesebb testalkattal rendelkeznek. Optimális térd, láb- és fejterek állnak rendelkezésre, talán a vállak tekintetében kell némi kompromisszumkötési készség, leginkább akkor, ha harmadmagunkkal foglalunk itt helyet. S egy jó SUV-hez méltóan, a BMW X1 25d xDrive is el lett látva számtalan tárolóhellyel, ezek rekeszek, mélyedések, valamint az alaphangon 505 literes, a hátsó ülések lehajtásával 1550 literesre bővíthető csomagtérben kampók és hálóval leszorítható tárolórekesz is kialakításra került.
Akár élményautó is lehetne?
A legerősebb, 2 literes 25d motorral lett felvértezve a BMW X1 25d xDrive, 231 lóerős tekintélyes teljesítménnyel (4000 RPM), még tekintélyesebb, 450 Newtonméteres forgatónyomatékkal (1750 RPM).
A specifikációk szerint a BMW X1 25d xDrive igazi élményautó is lehetne, hiszen a gyári gyorsulási adat nem kevesebb, mint 6.6 másodperc 0-ról 100-ra, ám koncentrált gyorsításnál ez nem tűnik annyira észveszejtőnek. Több oka is van ennek: alapvetően a kifinomult hangolású futómű, a redukált külső zaj-beszűrődés, valamint az állandó xDrive összkerékhajtás. Ugyanakkor a kilométeróra mutatójának intenzív felkúszása óva int a féktelen száguldástól, ami egyben meg is lepheti a vezetőt és utasait, viszont korlátozás nélküli német autólályaszakaszokon áldásos lehet az utazás vele, egészen 235 kilométer/órás végsebességig.
A 8 fokozatot felvonultató Steptronic váltót ismét a ZF jegyzi, más nem is lehetne a véleményünk, mint eddig: briliáns, pontos, időben történő fel- és visszaváltások, vezetési stílustól függően, jól alkalmazkodva. A 25d hajtáslánc éke ezzel együtt az 1995 köbcentis gázolajos aggregát, a papírforma szerinti 1750-es nyomatékküszöb valahol ténylegesen akörül kezdődik el, és folyamatosan épül a görbe, észrevétlen erődemonstrációba kezdve Sport módozatban.
Érdekes, hogy a kiélezett teljesítmény, az automataváltó, valamint az 1650 kilogrammos tömeg ellenére az üzemanyagfogyasztás kifejezetten kellemesen alakult a tesztek során. Városi körülmények közt 6.5 litert, míg országúti környezetben 4.5 litert rögzítettünk 100 kilométerre átlagolva – tehát igazán gazdaságos használat is garantált, nyilván ehhez szükségeltetik az ECO üzemmód közbeiktatása. Teljesítményre koncentráltan a városi érték egészen 7.9 literig húzható fel, így az átlagfogyasztásunk 6.4 liter lett 100 kilométerre, ECO-ban ez az érték 5.7 liter.
Mennyibe kerül a BMW X1 25d xDrive?
A cikkben szereplő modell 13 855 000 forintért vihető haza a kereskedésekből, a belépő szint már 9 141 000 forintos vételáron férhető hozzá (Advantage felszereltséggel sDrive 18i, 1.5 literes, 3 hengeres benzinmotor, 136 lóerő teljesítmény.
2015 BMW X1 25d xDrive specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres dízelmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1995 cm³
Maximális teljesítmény: 231 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4439 mm
Szélesség: 1821 mm
Magasság: 1612 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Első gumik mérete: 225/55 R17
Hátsó gumik mérete: 225/55 R17
Tömeg, üresen: 1650 kg
Megengedett össztömeg: 2170 kg
Csomagtartó mérete: 505 liter, 1550 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 61 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.6 s (gyári), 6.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.5 l/100 km
Országúti: 4.5 l/100 km
Vegyes: 5.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.9 l/100km
Országúti:4.8 l/100km
Vegyes: 5.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 137 g/km
Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike