Noha az előd mindösszesen 6 lóerővel nagyobb teljesítményt tudott nyújtani, a 2019-es BMW X4 M40i jóval kifinomultabb, csiszoltabb képet nyújt. Bár a nyersebb sportosság a múlté, az autó így is ígéretes tálalást nyújt. Teszt.
Újfent felmerül a kérdés? kicsi az X1, X2 vagy az X3? Túl böhöm az X5, az X6? Semmi gond: a jelenlegi paletta – mivel ingen sokrétű – bőségesen tartogat alternatívát mindenkinek, akik a BMW mellett teszik le voksukat, amikor is családi, vagy business célzattal választanak SUV-t a prémiumszegmensből. A BMW X4 pontosan az a méret, az a tálalás, amely közhelyesen sem kicsi, sem túl nagy, ugyanakkor minden olyasmit felvonultat, amelyet a nagytestvérek is az X modellszériában.
Nyilván megosztja a közvéleményt az X-paletta, s aki netán túlontúl hivalkodónak, fennköltnek tartaná mondjuk az X4-től felfelé eső modelleket, az minden bizonnyal megtalálja számítasait majd a tesztben is szereplő BMW X4 M40i xDrive tekintetében.
Ahogy már fentebb említettük, az autó – persze megfelelően konfigurálva, így M40i tálalásban – mindent tud, mint a nagyobb X-ek, ugyanannyira elegáns, viszont kellőbben visszafogott, mellé egy nagy adag sportosságot is szállít.
Formaviág tekintetében a BMW X4 M40i xDrive követi a tradicionális X-jelleget, oldalnézetből a masszív, terepes jelleg köszön vissza, természetesen lágyra húzott élekkel, tónusokkal és törésvonalakkal. Jelezve, hogy a robosztusság azért könnyedén emészthető lelkületet takar, igazán BMW-s hangulattal, rettentően sok prémiumos kisugárzással elegyítve. Szemből egyébként a BMW X4 M40i xDrive simán összetéveszthető a korábbi X5-tel, vagy a korábbi X3-mal; a laikusok bizonyára legyintenek ilyenkor,mondván. úgyis nagy a hasonlóság.
Ebben valamilyen szinten igazuk is van, ami ugyanakkor nem nagy baj, hiszen a márkaarculat örök, amíg a BMW BMW marad, addig nem nagyon kell számítani egetrengető változtatásokra. Bár az X3 új vesekialakítása, vagy az X5 számos újdonsült megoldása valamennyi, ám minimális változást ígér, de a tradíciók itt is megmaradnak.
Jellegzetes BMW-s far, pont olyan, amilyet elképzelünk
Hátulnézetből igazán fiatalos és sportos a BMW X4 M40i xDrive, ugyanis a hagyományos, két hátsó helyzetjelző közé helyezett rendszámtábla-kialakítást itt (is) elhagyták, utóbbi a hátsó lökhárító domborulatai közé került, közrefogva a dupla, krómozott kipufogóvégek által. A lámpaburák közé nemes egyszerűséggel a BMW logója került, mely egyben a csomagtérajtó nyitási funkcióit is ellátja.
Minden kétséget kizáróan a legsportosabb részlet a BMW X4 M40i xDrive-n a hatalmas, 21 colos keréktárcsák, mely optikailag remekül növeli az autó méreteit – sajnos, vagy nem sajnos, a téli időszak miatt most “csak” 19-es kerekek jutottak, de higgyék el: gyönyörű látvány így is. Bár a kaszni hossza 4.75 méter, a magasság szegmensen belül laposabbnak számító 1.6 méter, mégis egy kategóriával magasabb szintet képvisel a tesztautó. Legalábbis külcsínre, de nem meglepő módon belbecsre is.
Pazar belteret kapott a BMW X4 M40i xDrive, ami ismételten kellemes élményt nyújtott – a BMW hazai importőre mindig kiemelten figyel a részletekre, és úgy állítja össze az opciós listát minden esetben, hogy a lehető legtöbb feature rendelkezésre álljon az újságíró számára. Nos, ennél a tesztalanynál is így történt, szinte a létező összes, X4-hez rendelhető asszisztencia, sofőrsegéd, menetautomatika, biztonsági rendszer konfigurálásra került.
Minőségi prémiumanyagokból épül fel a BMW X4 M40i xDrive tesztautó beltere, tradicionális és sportosan elegáns megjelenéssel párosítva. A remek fogású kormánykerék multifunkciós gombjai pár pillanat alatt megszokhatók, az infotainment kezelése – innen is – pofonegyszerű, a középre helyezett, ma oly’ divatos táblagépre emlékeztető középkonzol jelenléte is igencsak hasznos.
Az autó beállításait szimplán módosíthatjuk innen, de nyilván a többi tekerő, kapcsoló és egyéb kezelőszerv is a kezünk alá dolgozik. A BMW-kben jól megszokott multifunkciós tárcsa ismételten kellemesen teszi dolgát, a gesztusvezérlés is viszonylag hibamentesen működött a tesztelés során.
Sportosra hangolt, de nyújtja a maximális menetkényelmet
Nem árulunk el titkot akkor, amikor kijelentjük: a kényelem mindenek előtt, ha a BMW felsőbb kategória felé kacsintgató modelljeiről esik szó. A BMW X4 M40i xDrive esetében is csúcsra lett járatva a komfort, az első ülések többlépcsősen testreszabhatók, remek derék- és comtámaszokkal, jól adagolható fűtéssel, hűtéssel és szellőztetéssel. Oldaltartásuk kitűnő, csakúgy, mint az ülőlapok hossza (ez a combtámasszal értelemszerűen változtatható) és szélessége is.
Bőségesen elegendő helykínálat fogadja az utasokat a BMW X4 xDrive 25d hátsó traktusában. Nem kell kompromisszumot kötni a fejtér és térdtér végett, ráadásul három teljesen átlagos testalkatú felnőtt is minden további nélkül elfér, és utazhat akár hosszabb távok megtétele esetén is.
Hoszabb távokra is ideális a BMW X4 M40i
Apropró, utazás. A BMW X4 M40i xDrive 525 literes csomagteret kapott, melyet igény szerint lehet bővíteni akár 1430 literig is – alaphangon is bőséges a helykínálat, így az akár 5 utas kisebb poggyászai, útitáskái is minden gondot mellőzve bepakolhatók.
Itt érdekességképp megjegyezzük, hogy az eggyel kisebb X3 esetében nagyobb csomagteret kapunk, ami szintén túlmutat saját kategóriáján. Persze vásárlásnál célszerű eldöntenünk, hogy a nagyobb jobb-e, és mennyit számít az a plusz elegancia és intenzív megjelenésfaktor, amellyel az X4 többet nyújthat.
A második generációs X4 új padlólemezt és hozzá megújult technikai alapokkal rendelkező, B47 kódnévre hallgató erőforrást is kapott. A BMW X4 M40i xDrive 3 literes sorhatos benzinmotorja 354 lóerőt tud mozgósítani 5500-6500-as percenkénti fordulatszámon, míg a maximális forgatónyomaték-csúcs kereken 500 Newtonméter (1550-4500 RPM). A 40i több, mint elegendő az egyébként 1825 kilogram önsúllyal rendelkező kocsikszekrényhez, sportos, nem túl visszafogott dinamizmussal és elánnal mozgatja az autót. A nulla-százas sprint nekünk 5 másodperc alatt sikerült sportmódban, ami remek érték, ráadásul a karakterisztika ilyenkor ténylegesen megváltozik, és sorhatosra emlékeztető elánnal, s főként hangbravúrral kapjuk az élményeket egymás után. Ami ugyebár igencsak mosolycsalogató tényező, s pont ez az egyik fő ismérve a BMW X4 M40i xDrive-nak: a pozitív érzéseket keltő, lendületes sportosság.
Minden BMW tesztünkben külön cikkelyt kanyarítunk a ZF váltók taglalása végett, mellé ódákat zengünk a technológiáról. Most sem lesz ez másképp a tesztelt BMW X4 M40i xDrive esetében: remekbeszabott, érzetre jól elkülönített fokozatok jellemzik a nyolcgangos automata viselkedését, nincs gondolkodás, nincs megtorpanás, legyen szó bármilyen közlekedési helyzetről.
Ha előzni szeretnénk, miért is ne, a rendszer azonnal visszakapcsol kettő, vagy akár három fokozatot is szituációtól függően. Ha úgy gondoljuk, ötvennel mennénk nyugodtan, visszafogottan, nem probléma: a maximum elérhető, még optimálisan kiautózható fokozat megválasztása pillanatok alatt érkezik, így nem üvöltve, kettesben kell megtennünk útunk ezen részét. Mondjuk azért közhelyfelhanggal az hosszátennénk, hogy a jelenlegi párhuzamos modellfelhozatalban (szegmenstől függetlenül) már egyre jobbak és kiegyensúlyozottabbak az automaták, nyilván az evolúció e téren is érzékelhető.
Végeredményben optimális fogyasztási értékeket produkált a BMW X4 M40i xDrive, a városi norma 10.6-11 liter közt alakult (vegyesen normá-sport- és eco módban), az országúti átlagérték 6.2-6.9 literrel zárt 100 kilométerre.
2018 BMW X4 M40i xDrive specifikációk
Motor
Motortípus: soros hathengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 2998 cm³
Maximális teljesítmény: 354 LE @ 5500-6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 500 Nm @ 1550-4500 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4752 mm
Szélesség: 1918 mm
Magasság: 1621 mm
Tengelytáv: 2864 mm
Első gumik mérete: 245/45 R20
Hátsó gumik mérete: 245/45 R20
Tömeg, üresen: 1825 kg
Megengedett össztömeg: 2510 kg
Csomagtartó mérete: 525 liter, 1430 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 68 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.8 s (gyári), 5.0 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.6 l/100 km
Országúti: 6.2 l/100 km
Vegyes: 8.3 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 11.5 l/100km
Országúti: 7.7 l/100km
Vegyes: 9.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 206 g/km
Még több információ a BMW magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Panasonic, Camera Kft.