Kismillió variáció létezik arra, hogy a jelenlegi, második generációs X6 szériát kedvünkre szabhassuk testre konfigurálásnál. A BMW X6 M50d pontosan ilyen alternatíva: szinte mindent felvonultat, ami ma létezik az autógyártás innovációjaként, szinte minden téren. Amolyan techdemó, de ezzel itt nem árulunk el semmiféle újdonságot.
Teszteltük már a 730d-t, teljes konfiguráltsággal, mindennel felvértezve, amit csak el lehet képzelni, vagy korábban a 640d publikációnk szintén ezt a vonalat pedzegette. Most pedig itt van, porondon a BMW X6 M50d, a stílus- és műfajteremtő kategória, egyfajta iránymutatásként aposztrofálva: igen, így kell ezt kivitelezni, követendő példaként.
Második generációját éli jelenleg az X6, a BMW X6 M50d pedig e modellcsalád dízeles csúcsa. Az M jelzés itt nem összekeverendő a klasszikus értelemben vett X6 M esetében használatossal, az egy teljesen más kategória, no meg ott mellőzve van kötelező jelleggel mindenféle gázolajos megoldás. Még akkor is, ha menettulajdonságokban, agilitásban közelít ahhoz a kategóriához – de erről majd a teszt vége felé, bővebben.
A klasszikus X6-fazonról oldalakon át lehetne fejtegetni, s mivel megosztó az autó maga, lenne is bőségesen célirányos kommentelés. A BMW X6 M50d hangsúlyos frontoldali légbeömlőket kapott a középtájra helyezett ködlámpafészkek alá, valamint a gigászi BMW-vesék alatt is megbújik egy szolidabb verzió; az adaptív LED fényszorókettős (egységenként) jól illeszkedik a szélesre és keskenyre gondolt lámpatestek rajzolatához. Az egész motorteret borító burkolat hatalmas, ebből adódóan a BMW X6 M50d orra monumentális, nem mintha a közel 2 méteres szélesség (1989 milliméter) nem sejtetne sokat a külső paramétereket illetően.
Megvannak a hatalmasnak tűnő méretek, de ez kell is
Oldalról méretessebnek tűnik a hossz, pedig „csak” 4909 milliméterről beszélünk a BMW X6 M50d esetében.
A 20 colos kerekek úgy tűnnek el a kaszni öblös kerékjárati íveiben, hogy öröm nézni, a terepes jellegre elsősorban az oldalvonal megerősítése utal elsődlegesen. Pluszban a prémium-megközelítés sem elhanyagolandó, ugyanis az elmaradhatatlan krómcsíkok, berakások természetesen fellelhetők (igaz, nem olyan nagy arányban, mint egy hagyományosabb, kevésbé sportos külalakkal felvértezett modell esetében). Hiányzik az oldalajtók üvegezése alatti, övvonalat végigkísérő díszléc például, ehelyett fényes felületű és sötét tónusú részelemeket kapunk. Az A oszlop alatti beömlő szintén illusztris, felette a megbúvó M biléta emlékeztet: elüt jócskán a tradicionális X6 utcai verzóitól ez az alternatíva.
Mindennemű kényelmi igényt kielégít az X6 M50d enteriőrje
Legalábbis az első két fotel esetében: ezek aprólékosan szabhatók testre, több profilt is elmenthetünk, de masszásfunkciót és hűtést, fűtést is találunk a repertoárban. Az ülő- és hátlapok egyaránt kimerítik szinte bármely testalkattal rendelkező sofőr és utasa összes igényét, az oldaltartás jeles, ugyanakkor a háttámlák szélessége is megfelelő a sportosság ellenére.
A kezelőszervek jól elérhetők, bár az első ajtók ablakemelői (főként az utasoldali részen) kicsit előre lettek elhelyezve, ezért nyújtózást igényel, ha egy kisebb, vagy közepes testalkattal bíró delikvens utazik a vezető mellett. Itt a térd-, váll-, és fejtér is fejedelmi, ugyanúgy, ahogy a két irányba felnyitható könyöktámasz is két főnek garantálja az utazás közbeni kényelem fokozását – ráadásul remekbeszabott hűtőalkalmatosságként is helyt állt a közel 40 fokos kánikulában – hidegen tartott álló helyzetnél is, sokáig).
Mindennek van helye, ha mi azt úgy akarjuk
A hátsó üléssor szélességével nem is lenne baj – bár talán kicsit nagyobbat gondol ki az ember a kategória alapján, amelyet a BMW X6 M50d képvisel -, a lábtér nagynak mondható, még három közepesen megtermett utas tekintetében is, ugyanakkor a fejtér kimondottan kevés.
Köszönhető mindez a hátrafelé lejtő tetőkialakításnak, ami kell nyilván, hiszen az X6 fő jellegét az imént is már felemlegetett kupés fazon alkotja. Az ülőhelyek persze itt is komfortot hordoznak, de tény, hogy kettő főre van szabva itt is, akárcsak a többi, hasonszőrű osztályba sorolt BMW modell esetében.
580 liter sok mindenre elegendő, főként, ha rakodófelületről van szó. A BMW X6 M50d esetében pontosan ennyivel gazdálkodhatunk, de akár 1525 literig is felbővíthetjük a kapacitást, az osztott hátsó ülések hátlapjainak előrehajtásával. Elmaradhatatlan rekeszek, plusz pakolóhelyek (padlólemez alatt is) bővítik a lehetőségeket.
Közepesen lágy a tesztelt BMW X6 M50d futóműve, az első, kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés párosítva a hátsó többlengőkarossal tulajdonképp hozza az elvártat, ugyanakkor visszavesz a komfortérzetből az enyhén pattogós aspektus. Jó, jó, csak ott díszeleg egy M plakett az autón, de mindenesetre levon az utazási élményből az alapvetően hátul jelentkező rugózási keménység, főként egyenetlen úttesteken, keresztbordás úthibák esetében.
Menetzaj tekintetében átlagosak a tapasztalatok, országúti környezetben megmarad a luxusautós tendenciánál, viszont 130 felé közelítve egyre intenzívebb a futóműzaj, megspékelve erősödő menetszéllel. Egyébként nem érdemes csodálkozni, ugyanis a tesztmodellen elöl 275-ös, hátul pedig 315-ös (!) gumiabroncsok tették a dolgukat.
2993 köbcentiméteres, sorhatos dízelaggregát került a BMW X6 M50d orrába. Az egység nem kevesebb, mint három turbóval lett felszerelve, így máris nem meglepő a 740 Newtonméteres maximálisan elérhető forgatónyomaték-érték, amelyet a hajtás szabadít a négy kerékre, már 2000-es percenkénti fordulatszámtól. A teljesítmény is illusztris, ugyanis 381 lóerővel gazdálkodhat a BMW X6 M50d, mindez 4000-es fordulaton érhető el, a végsebesség pedig szokás szerint 250 kilométer/óra, leszabályozással.
Rugalmasnak jellemezhető a BMW X6 M50d, 5.4 másodperces 0-100 kilométer/órás sprintet rögzítettünk 1 fővel (sofőr). Figyelemre méltó eredmény ez, főként, ha hozzávesszük az autó 2125 kilogrammos gyári üres tömegét, valamint a SUV-jelleget.
Elképzelhetetlen nyomaték. A valóságban is meggyőző a 740 Nm?
Ahhoz képest, hogy mit tud a BMW X6 M50d, a fogyasztás sem tekinthető túlzónak. Városban 8.2, országúton 5.9 litert mértünk 100 kilométerre átlagolva (gazdaságos üzemmódban), míg autópályán 7.2-8.1 közt ugrált az érték. Ezzel együtt a hatótáv – ha visszafogottabban vezetünk – 8-900 kilométer is lehet, köszönhetően a 85 literes üzemanyagtanknak. Amúgy pedig, ha nem számítanak a költségek, könnyedén feltornászhatjuk az átlagfogyasztást akár 15 literig is.
2016 BMW X6 M50d specifikációk
Motor
Motortípus: hathengeres dízelmotor, három turbóval
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 381 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 740 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4909 mm
Szélesség: 1989 mm
Magasság: 1702 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Első gumik mérete: 275/40 R20
Hátsó gumik mérete: 315/35 R20
Tömeg, üresen: 2125 kg
Megengedett össztömeg: 2900 kg
Csomagtartó mérete: 580 liter, 1525 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 85 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.2 s (gyári), 5.4 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 8.2 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 6.9 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.2 l/100km
Országúti: 6.3 l/100km
Vegyes: 6.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 174 g/km
Még több információ a BMW magyarországi importőrének weboldalán található.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.
Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág