Főoldal Autóteszt Citroën Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 – francia családi kényelem

[TESZT] Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 – francia családi kényelem

Citroёn SpaceTourer, Toyota ProAce Verso, Peugeot Traveller. Három testvérmodell, amelyek alapjaiban ugyanazok szinte minden csavarra megegyezően, mégis merőben más tálalást, karakterisztikát és szellemiséget hordoznak. Egyértelműen a Citroёn SpaceTourer lett leginkább a komfortra, illetve a kényelemre kihegyezve.

Korábbi tesztünkben, még a nyár elején mutattuk be az Autóaddikt.hu olvasóinak a Toyota ProAce Verso-t. Utazgattunk vele jócskán, mi több, még egy esküvő kapcsán is bevetettük a családi egyterűt. Minden téren kitűnően teljesített, úgyhogy már akkor is úgy summáztuk, hogy belevaló céljármű, ráadásul mellőzi a sztereotip kisbuszos jellemzőket.

Most pedig nagyító alá helyeztük a Citroёn SpaceTourer-t, amely minden túlzás nélkül gyakorlatilag teljesen megegyezik a Toyota, illetve Peugeot testvérmodellekkel. Nyilvánvaló, hogy az orr-rész teljes mértékben átalakításra került, legalábbis, ami a hűtőmaszk rostélyát és a rácsozat vonalvezetését illeti; a lámpatestek ugyanazok, az átalakítás azért látszik. A Citroёn jelenlegi portfóliójára jellemzően a maszk dupla csíkja a féynszórók tokozásában folytatódik, konkrétan itt záródik le, ez kétségkívül eleve hozza az illusztris megjelenést, jól eltaláltan prezentálva az autó lényegiségét.

Gigantikus tengelytávval, optimálisan élhető beltérrel

Ha oldalról szemléljük a Citroёn SpaceTourer-t, egyértelműen látszik a hasonlóság a Peugeot Traveller-rel illetve a Toyota ProAce Verso-val. A tengelytáv hatalmas, 3275 milliméteres, ugyanakkor a kocsiszekrény kialakításának köszönhetően nem szökik égbe a magasság, mindössze 1950 milliméter. Utóbbival már nyugodtan elgondolkodhatunk azon, hogy garázsunkba befér-e az autó, átlag 2 méteres bejárattal sima ügy (nekünk passzolt gond nélkül), a 4956 milliméteres hossz sem jelenthet akadályt, ugyanis ez megegyezik egy középkategóriás, vagy egy felső-középkategóriás hagyományos személyautó paramétereivel.

 

Hátulról is tradicionális elemek köszönnek vissza, a csomagtérajtó felfelé nyílik, ez némi plusz teret igényel, ha visszatérünk a fentebbi garázs témához. Viszont szabadtéren, ha mondjuk a családi utazás során elered az eső, remek feature mindenképpen – ugyanakkor a tűző napsütés ellen is jól véd. Ha már keressük minden területen a praktikumot.

A Citroёn SpaceTourer belterére leginkább a kényelem szó a legjobb tömör körülírás. Persze az anyaghasználatra sincs panasz, minden érezhetően jó minőségű részletekkel operál, kezdve a kárpitozástól egészen a kezelőszervek, kiegészítők puha tapintásáig.

Igazán kisbuszos kényelmet ad: magas és kényelmes üléspozíciók

Kellemes üléspozíciót irányoztak be a tervezők a három márka által forgalmazott kisbuszok tervezésénél, így nem meglepő módon a Citroёn SpaceTourer is erre alapoz. A megfelelő beállítások után szinte egy szögből belátjuk a közvetlen környezetünket, a hátsó traktus kialakítása és hossza miatt itt is bevetésre kerültek a kiegészítő belső tükrök. Jó és hasznos ez, bár a tapasztaltabb sofőr ezek használatát mellőzve még inkább boldogul, de ez persze minden esetben más és más.

Visszaköszön az állandóan felmerülő probléma a Citroёn SpaceTourer esetében is: a nyitható oldalablakok hiánya.

Ezt már a Toyota ProAce Verso tesztünknél sem tudtuk igazán hová tenni, főként, hogy az évszakhoz képest jelentősen melegebb időjárásban sikerült leautóznunk az 1 hetet. Igaz, volt klíma, és korrekt keringetés, de mi van, ha ez netán elromlik egy hosszabb utazás során, és még egy kisgyerek is van velünk a fedélzeten? Télvíz idején nyilván más a helyzet e téren, akkor nem érezzük szükségességét annyira (bár akkor sem árt, ha tudunk kereszthuzatot kreálni néha-néha).

603 liter hasznos csomagtér áll rendelkezésünkre, ha a Citroёn SpaceTourer-t választjuk családi autónkként. Ez bőséges, viszont ha variálunk a hátsó ülésekkel, akár 2.7 köbméterig is feltornászhatjuk a rakfelületet, ami már kishaszonjárműs adat. Több más, hasonló paraméterekkel rendelkező kisbuszhoz képest a Citroёn SpaceTourer-nél volt a legegyszerűbb az ülések hajtogatása, átszervezése, ami külön pirosponttal illeti a gyártót.

Kitűnő nyomatékot és persze fogyasztást produkál a BlueHDi alapú hajtáslánc

2 literes, soros hengerelrendezésű turbódízel erőforrást kapott a tesztelt Citroёn SpaceTourer, maximálisan 150 lóerő teljesítménnyel (4000 RPM), 370 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (2000 RPM). A gyárilag megállapított 1705 kilogrammos üres tömeghez – hozzászámítva a tesztjeink során velünk utazó 4 felnőtt utas, plusz csomagjaik súlyát – bőségesen elegendőnek bizonyult a BlueHDi-s hajtáslánc, közvetlen gázreakciókkal, optimális nyomatékgörbével megspékelve. A hatgangos manuális váltó áttételezése szintén tetszett, közepesen hosszú fokozatokkal, jól hangolt utazótartománnyal.

Utóbbinak köszönhetően a fogyasztás sem tudott elszállni az egekbe: városi környezetben 6.8 litert, országúton pedig 4.8 litert sikerült átlagolnunk 100 kilométerre. Autópályán is mértünk fogyasztást, itt 2450-es percenkénti fordulatszámon, 130 kilométer/óránál 6.2 literes átlag jött ki közel 100 kilométer folyamatos autózás után.

2016 Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4959 mm

Szélesség: 1920 mm

Magasság: 1935 mm

Tengelytáv: 3275 mm

Első gumik mérete: 225/65 R17

Hátsó gumik mérete: 225/65 R17

Tömeg, üresen: 1644 kg

Megengedett össztömeg: 2685 kg

Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Citroёn magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS