Citroёn SpaceTourer, Toyota ProAce Verso, Peugeot Traveller. Három testvérmodell, amelyek alapjaiban ugyanazok szinte minden csavarra megegyezően, mégis merőben más tálalást, karakterisztikát és szellemiséget hordoznak. Egyértelműen a Citroёn SpaceTourer lett leginkább a komfortra, illetve a kényelemre kihegyezve.
Korábbi tesztünkben, még a nyár elején mutattuk be az Autóaddikt.hu olvasóinak a Toyota ProAce Verso-t. Utazgattunk vele jócskán, mi több, még egy esküvő kapcsán is bevetettük a családi egyterűt. Minden téren kitűnően teljesített, úgyhogy már akkor is úgy summáztuk, hogy belevaló céljármű, ráadásul mellőzi a sztereotip kisbuszos jellemzőket.
Most pedig nagyító alá helyeztük a Citroёn SpaceTourer-t, amely minden túlzás nélkül gyakorlatilag teljesen megegyezik a Toyota, illetve Peugeot testvérmodellekkel. Nyilvánvaló, hogy az orr-rész teljes mértékben átalakításra került, legalábbis, ami a hűtőmaszk rostélyát és a rácsozat vonalvezetését illeti; a lámpatestek ugyanazok, az átalakítás azért látszik. A Citroёn jelenlegi portfóliójára jellemzően a maszk dupla csíkja a féynszórók tokozásában folytatódik, konkrétan itt záródik le, ez kétségkívül eleve hozza az illusztris megjelenést, jól eltaláltan prezentálva az autó lényegiségét.
Gigantikus tengelytávval, optimálisan élhető beltérrel
Ha oldalról szemléljük a Citroёn SpaceTourer-t, egyértelműen látszik a hasonlóság a Peugeot Traveller-rel illetve a Toyota ProAce Verso-val. A tengelytáv hatalmas, 3275 milliméteres, ugyanakkor a kocsiszekrény kialakításának köszönhetően nem szökik égbe a magasság, mindössze 1950 milliméter. Utóbbival már nyugodtan elgondolkodhatunk azon, hogy garázsunkba befér-e az autó, átlag 2 méteres bejárattal sima ügy (nekünk passzolt gond nélkül), a 4956 milliméteres hossz sem jelenthet akadályt, ugyanis ez megegyezik egy középkategóriás, vagy egy felső-középkategóriás hagyományos személyautó paramétereivel.
Hátulról is tradicionális elemek köszönnek vissza, a csomagtérajtó felfelé nyílik, ez némi plusz teret igényel, ha visszatérünk a fentebbi garázs témához. Viszont szabadtéren, ha mondjuk a családi utazás során elered az eső, remek feature mindenképpen – ugyanakkor a tűző napsütés ellen is jól véd. Ha már keressük minden területen a praktikumot.
A Citroёn SpaceTourer belterére leginkább a kényelem szó a legjobb tömör körülírás. Persze az anyaghasználatra sincs panasz, minden érezhetően jó minőségű részletekkel operál, kezdve a kárpitozástól egészen a kezelőszervek, kiegészítők puha tapintásáig.
Igazán kisbuszos kényelmet ad: magas és kényelmes üléspozíciók
Kellemes üléspozíciót irányoztak be a tervezők a három márka által forgalmazott kisbuszok tervezésénél, így nem meglepő módon a Citroёn SpaceTourer is erre alapoz. A megfelelő beállítások után szinte egy szögből belátjuk a közvetlen környezetünket, a hátsó traktus kialakítása és hossza miatt itt is bevetésre kerültek a kiegészítő belső tükrök. Jó és hasznos ez, bár a tapasztaltabb sofőr ezek használatát mellőzve még inkább boldogul, de ez persze minden esetben más és más.
Visszaköszön az állandóan felmerülő probléma a Citroёn SpaceTourer esetében is: a nyitható oldalablakok hiánya.
Ezt már a Toyota ProAce Verso tesztünknél sem tudtuk igazán hová tenni, főként, hogy az évszakhoz képest jelentősen melegebb időjárásban sikerült leautóznunk az 1 hetet. Igaz, volt klíma, és korrekt keringetés, de mi van, ha ez netán elromlik egy hosszabb utazás során, és még egy kisgyerek is van velünk a fedélzeten? Télvíz idején nyilván más a helyzet e téren, akkor nem érezzük szükségességét annyira (bár akkor sem árt, ha tudunk kereszthuzatot kreálni néha-néha).
603 liter hasznos csomagtér áll rendelkezésünkre, ha a Citroёn SpaceTourer-t választjuk családi autónkként. Ez bőséges, viszont ha variálunk a hátsó ülésekkel, akár 2.7 köbméterig is feltornászhatjuk a rakfelületet, ami már kishaszonjárműs adat. Több más, hasonló paraméterekkel rendelkező kisbuszhoz képest a Citroёn SpaceTourer-nél volt a legegyszerűbb az ülések hajtogatása, átszervezése, ami külön pirosponttal illeti a gyártót.
Kitűnő nyomatékot és persze fogyasztást produkál a BlueHDi alapú hajtáslánc
2 literes, soros hengerelrendezésű turbódízel erőforrást kapott a tesztelt Citroёn SpaceTourer, maximálisan 150 lóerő teljesítménnyel (4000 RPM), 370 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (2000 RPM). A gyárilag megállapított 1705 kilogrammos üres tömeghez – hozzászámítva a tesztjeink során velünk utazó 4 felnőtt utas, plusz csomagjaik súlyát – bőségesen elegendőnek bizonyult a BlueHDi-s hajtáslánc, közvetlen gázreakciókkal, optimális nyomatékgörbével megspékelve. A hatgangos manuális váltó áttételezése szintén tetszett, közepesen hosszú fokozatokkal, jól hangolt utazótartománnyal.
Utóbbinak köszönhetően a fogyasztás sem tudott elszállni az egekbe: városi környezetben 6.8 litert, országúton pedig 4.8 litert sikerült átlagolnunk 100 kilométerre. Autópályán is mértünk fogyasztást, itt 2450-es percenkénti fordulatszámon, 130 kilométer/óránál 6.2 literes átlag jött ki közel 100 kilométer folyamatos autózás után.
2016 Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4959 mm
Szélesség: 1920 mm
Magasság: 1935 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Első gumik mérete: 225/65 R17
Hátsó gumik mérete: 225/65 R17
Tömeg, üresen: 1644 kg
Megengedett össztömeg: 2685 kg
Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 170 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.8 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 6.6 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 5.3 l/100km
Vegyes: 5.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 129 g/km
Bővebb információ a Citroёn magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS