Tény és való: a Citroën nagyon ért, s mindig is értett az egyedi és formabontó megoldások kivitelezéséhez. Nem meglepő módon, a jófajta francia megközelítésnek köszönhetően megmaradtak a tradíciók mára is, merítve a régmúlt tapasztalatából.
Gondoljunk csak rögtön az instant klasszikus DS19-re (mily’ véletlen a DS típusjelzés itt is már), melyet 1955 és 1975 közt gyártottak. Az autó akkoriban jóval megelőzte korát, futurisztikus küllemével, előremutató technológiai irányzataival egyaránt kápráztatta a nemzetközi vásárlóközönséget, sőt, még a filmipart is inspirálta nem egy ízben – gondoljunk csak a Fantomas-szériára. Kanyarkövetős fényszóróival, hidropneumatikus felfüggesztésével maga volt a megtestesült jövő, s a mai napig kuriózumnak számít.
Maradt a régi, megkülönböztetett megjelenés
Nos, azt nem tudni, hogy a jelenlegi DS-sorozat tagjai megmaradnak-e ilyen mély benyomást keltően az utókor számára, viszont az bizonyos, hogy a Citroën-ből azóta különvált DS brand folyamatosan szállítja az egyediséget előtérbe helyező megvalósításokat. Egyik személyes kedvencünk, a Citroën DS5 járt szerkesztőségünknél, immáron sokadjára, különböző konfigurációkkal – most 2 literes gázolajos BlueHDi hajtással, Sport felszereltséggel.
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni a formabontóságot, unalomig ismételhetjük; de a részletek magukért beszélnek. A döntés nehéz, amikor is definiálnunk kellene a karosszéria formavilágát, ugyanis egyszerre egyterűs (!), sportos, kombis, limuzinos, vagy akár sportlimuzinos. Sietve tesszük hozzá, hogy jelen esetben a Sport csomag alapvetően a felszereltségre utal, nem tesz hozzá érdemben több lőerőt, dinamikát, egyebet (az más kérdés persze, hogy a 2 literes dízel 400 Newtonméteres csúcsnyomatéka már más dimenziókat idéz).
Futurisztikus benyomások
Prémiumjelleget erősítő, küszöbvonalat előtérbe helyező célzattal lettek integrálva az ezüstös árnyalatú díszlécek, remek harmóniát alkotva az imént már felvázolt motortértető oldalait díszítő krómelemekkel.
Jellegzetes zárófényekkel és lámpakialakításokkal, domináns DS5 logóval (alatta még a Citroën felirattal), dupla krómkipufogóvégekkel, kicsi csomagtérajtó-ablakkal domborít a far. Vizuálisan jól passzol környezetébe, a vaskos C oszlop mattnak ható üvegberakása is emeli a látvány minőségét, a kilátást viszont rontja tolatáskor.
Ha kell – és nagyon kell – a beltér is elvarázsol
No és az egyediség jelen van-e vajon az enteriőrben? Akad belőle, de nem túlzóan, hivalkodóan, pont annyira, amennyire azt az igények megkívánják. Bár hiányoltuk a C5-ben megkedvelt (korábbi felső-közép kategóriás Citroën modellekben is már megismert) kormánykerék-megoldást. Arra gondolunk, amikor a kormánykerék középen rögzített, s csak a kormány forgatható körbe. Rendkívül jópofa megoldás, de úgy tűnik, megmarad a C5 kiváltságának.
Mindegy, van épp elég más különlegesség is a Citroën DS5 repertoárjában. Ha már kormánykerék, akkor nem mehetünk el szó nélkül a kiegyenesített alsó ív mellett, a hozzávetőlegesen könyökmagasságig felhúzott középkonzol, az űrhajó (vagy inkább repülőgép) jelleget kölcsönző mennyezetre helyezett kapcsolókról, melyek tulajdonképp tükörképet alkotnak a kardánalagúton elhelyezett bal- és jobb oldali gombsorral.
Kényelmesek a fotelek, comb- és deréktámasszal egyaránt rendelkeznek, hűthetőek és fűthetőek évszaktól függően. Tartásuk optimális, kevésbé sportos, annak ellenére, hogy a kialakítás jellege kagylóülés-fazont idéz. Az ülőlapok, valamint a hátlapok szélessége és hossza átlagos, ennek megfelelően átlagos testalkattal teljes komfort élhető át az első traktusban.
Az információs LCD minden fontos adatot közvetít, a beállítások megszokást igényelnek, mint minden újonnan feltérképezendő autónál, a Denon prémium hangrendszer (és infotainment) kapcsoló együttese tárcsa alakú kezelőfelületet kapott, csakúgy, mint a klímát és keringetést életre bíró egységé.
Hátul kényelmesen lehet utazni, a nagykönyvben megírtak szerint két fő számára garantálható a komfortérzet elsősorban. Mindez alapvetően az ülések kialakításának, valamint a csökkentett fejtérnek köszönhető, ugyanakkor a láb- és térdterek korrektek.
Számos opció, mely a vezetést és az utazást segíti
Nem bocsátkozunk bő lére eresztett extra és kiegészítő felsorolásokba, mint ahogyan azt minden, az Autóaddikt.hu illetve a Napimagazin.hu hasábjain bemutatott autó esetében tehetnénk.
Tehát ha nem is hordozza a hagyományokat, a Citroën DS5 felfüggesztése jól eltalált, bár néha pattogós viselkedést mutatott az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros felfügesztés. Erőteljesen vett kanyarokban az enyhe alulkormányozottság mellett oldalirányú bedőlések is érzékelhetők, ez betudható a karosszéria magasságának, ugyanakkor a kormányzás direkt marad nagyobb sebességtartományokban is, jó marad a közvetítés az út, illetve a futómű között.
2 literes dízellel, elegendő erőtartalékkal. Mindemellett takarékosan is, viszonylag
1997 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 180 lóerős (3750 percenkénti fordulatszám) soros turbódízel motor mozgatja a gyári 1540 kilogramm száraz tömegű kasznit. Nyomatékos a hajtáslánc, kereken 400 Newtonméter kerülhet mozgósításra már 2000-es percenkénti fordulatszámtól, mely dinamikus gyorsításokra, reakciókésés nélküli manőverekre enged következtetni. Gyakorlatban mindez ténylegesen perfekt, eltekintve a hatfokozatú bolygóműves automataváltó reakcióitól, melyek néha késéssel érkeznek. Néhol a felváltások is túlhúzottak, magasabb fordulatszám-tartományokban enged csak elváltani az automata, ami felesleges motorzajt és plusz üzemanyagfogyasztást is eredményez hosszabb távon – utóbbi főként városi közlekedésnél mutatja magát.
Mindezek tekintetében a városi fogyasztás 6.3 liter/100 kilométerre jött ki átlagolva, sok araszolással (jelenlegi Széll Kálmán tér felújítások, ugyebár), némi elővárosi autóutazással megspékelve. Permanens országúti tempónál, 78 kilométer megtétele után viszont már kedvezőbb helyzet alakult ki, ugyanis a fedélzeti computer 3.9 literes átlagnál stagnált.
A cikkben is szereplő Citroën DS5 Sport csomagban 9 985 000 forintos alapárról indul, a tesztmodell árcéduláján feltüntetett összeg közel járt a 12 millió forinthoz. A Citroën DS5 belépő szintjét a Design felszereltség jelenti, itt 7 915 000 forintos az alapár, melyet a kasszánál kell hagynunk.
2014 Citroën DS5 BlueHDi 180 specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 180 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú bolygóműves automata kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4530 mm
Szélesség: 1871 mm
Magasság: 1513 mm
Tengelytáv: 2727 mm
Első gumik mérete: 235/45 R18
Hátsó gumik mérete: 235/45 R18
Tömeg, üresen: 1540 kg
Megengedett össztömeg: 2145 kg
Csomagtartó mérete: 468 liter, 1288 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 220 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.3 l/100 km
Országúti: 3.9 l/100 km
Vegyes: 5.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.2 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 116 g/km
Bővebb információ a Citroën hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS