A Citroën mindig is kiválóan értett ahhoz, hogy a mindenkori autógyártás trendjét valamilyen módon kicsit elbillentse a szokásostól eltérő irányokba. Több ízben kitértünk már e témára autótesztjeinkben, számtalanszor példálóztunk formabontó, egyedi, jó értelemben véve sajátos és egyéb kifejezésekkel – tény, hogy a francia márka folyamatosan törekedett arra, hogy kitűnjön a néhol már-már monotonitásba fulladó klisék tengeréből.
Ez a tradíció alapvetően a múlt század második felére tehető, akkor is nagyjából a 80-as évek elejéig bezárólag; utána úgy tűnt, hogy kissé alacsonyabbra került a képzeletbeli léc, a visszafogottság érája következett. Néhány év elteltével azonban úgy tűnt, ismét magára talál a gyártó, előtérbe helyezve a korábban megszokottakat.
Citroën Xsara Picasso – nyilvánvalóan emlékeznek olvasóink erre a típusra, 1999-től egészen 2008-ig volt gyártásban, s a mai napig is rengeteggel találkozhatunk az utakon. Alapjaiban véve a Picasso-vonalat ez a modell hozta be a kronológiába, az akkori MPV-fejlődéstörténet egyik alappilléreként – a formaiságra rendkívül adó, szokásostól exhibicionista módon eltérő megvalósításokkal és jelleggel. S most, 2014-re (tavalyi érkezéssel) egyre nagyobb népszerűségnek örvend az utód, a Citroën C4 Picasso, melynek most „nagytestvérét”, a Grand C4 Picasso-t fogjuk górcső alá venni.
Összehasonlítási alapok, kívül és belül is
Alapvető különbség C4 és Grand C4 közt egyértelműen a méretbeli eltérés, konkrétan a hosszabb tengelytáv, s az opciós 7 személyes kivitelezés. A karosszéria kialakítása rendhagyónak definiálható, a front-rész lehet talán a legmegosztóbb: a lámpatestek mindkét oldalon három részre tagolt egységet alkotnak, a motorháztető vonalában egy rendkívül keskeny csíkkal, középtájt egy kiemelt megközelítésű fordított trapézalakzattal, illetve a szokásos ködlámpákkal az alsó, nyújtott méhkaptár-mintázattal felvértezett légbeömlő oldalain. A rendszámtáblahely felett is találkozunk egy kétfelé osztott beömlővel, ám mégis a legszembetűnőbb a legfelső menetfény-kettőssel harmonizáló dupla krómcsík, integrálva a Citroën-logóval; itt máris megkezdődik a hamisítatlan ezüstös prémiumérzet.
Leginkább oldalnézetben támad – stílszerűen franciásan gondolva – déja vu-je a szemlélődőnek, ugyanis nyomokban megvan a hasonlóság a feljebb már emlegetett Xsara Picasso-val. Nagyon is, hiszen a nyújtott formák (igaz, a letisztultság és a kevésbé gömbölyded formavilág alkalmazása kevésbé jellemző), a kívülről is hatalmas terekre utaló sziluettek múltidéző szerepet kaptak. Az A oszlop szélesre húzott, a cockpitet körbeöleli, egyfajta panorámaablakként, melynek következtében minimális az A oszlop jelenléte, szinte mindent egyben látunk a szélvédőn kitekintve. Tehát nincs semmiféle korlátozó tényező, csak a panoráma, ebbe besegít a hosszában állítható napellenző is: hátratolva bődületes térérzetet kapunk, mintha kabrióban ülnénk, közben mégsem; csak a körpanoráma, de az nagyon.
A 17 colos könnyűfémfelnik szinte eltörpülnek a Grand C4 Picasso méretei mellett, a 4597 milliméteres hossz még többnek tűnik vizuálisan (ez lehet, színválasztás függvénye is), 1634 milliméteres magasságával és 1826 milliméter szélességével igazán beleillik a klasszikusan értelmezett egyterű-szegmensbe. Az oldalajtók megfelelően szélesek, szélesre is tárhatók, ez fontos kiemelten a hátsó üléssorok elérése szempontjából. Persze természetes, hogy a Citroën jelen esetben is operál különböző esztétikai elemek becserkészésével – a tetővonal például szintén eltér a hagyományostól, az A oszlop háromszögének felső zárásával egészen a C oszlopig plusz rétegcsík fut, ezáltal is kiemelve a testes üvegfelületek jelentőségét.
Mi ne lenne megosztó még a Citroën Grand C4 Picasso esetében? Hát persze, hogy a far is idetartozik! A helyzetjelzők sziluettje befelé fordított „C” betűkre emlékeztet, az ívek-vonalak játéka dominál, középre biggyesztett Citroën felirattal és emblémával, bal oldalon C4, jobb oldalon zsinorírott Picasso szignóval. Elég is ennyi, minek túlbonyolítani, ha már egyszer így is túltengéssel érkezik a sok, egyébként rendkívül könnyen emészthető és feldolgozható információ?
Remek ergonómiával megspékelt enteriőr
Kényelem felsőfokon – a Citroën egyik alapszintű filozófiájának is betudható lehetne ez a megállapítás, főként, ha visszanyúlunk úgy harminc évvel ezelőttre, például a hidropneumatikus felfüggesztések korába. Ahogyan jeleztük, a klasszikus értelemben vett Citroënek mára ismét kezdenek jelen lenni (DS kategória), e megközelítések folyományaként a Grand C4 Picasso is kimagasló komfortérzetet nyújthat.
A vezetési élmény a gigantikus üvegfelületeknek, a vékony A, B és C oszlopoknak köszönhetően teljesen optimalizált, a jó ergonómiával felvértezett első ülések ülő- és háttámlái jól eltaláltak, megfelelő hosszal és szélességgel bírnak, belevaló, hosszabb utazásokra tervezettek, az Intensive felszereltséghez tartozó kárpitozás célravezetően ellenállónak tűnt (több, mint 15 ezer megtett kilométer mutatott az óra).
Az oldaltartás megfelelő, a mindkét üléshez lehajtható karfák jól tartják a könyököt, a tökéletesen eltalált méretezésű, vajbőr bevonatos kormánykerék pedig jó fogást és kezelhetőséget garantál. A középre helyezett teljesen LCD alapú konzol rengeteg funkciót kínál, ezek többnyire grafikus jellegűek, tehát hátteret, stílust, felosztást tudunk változtatni pár gombnyomással. Kiváló testreszabhatóságot garantál mindez, a formabontóságért kiáltás úgy tűnik, meghallgattatott: talán ez a C4 Picasso vonal egyik leginkább közkedvelt és nagyon szerethető részeleme. Sokak szerint szokatlan lehet (eleve a középre helyezés), de a fej elmozdítása nélkül remekbeszabottan felügyelhető az autó működésével kapcsolatos szinte minden apró részlet.
Öt és hét személlyel egyaránt. Hosszabb utazásokra tervezve
Jó az anyagkidolgozás tehát, ugyanakkor vannak azért hátulütők is. No nem a szó szoros értelmében, a hátsó, sínen mozgatható üléssor kiemelten kényelmes tud lenni, főként, ha a plusz kettő széket lecsukva tartjuk – a lábtér így hatalmas, elnyújtózkodva is utazgathatunk akár itt, hosszabb távokon.
A szélesség is megfelelő, ráadásként az ülések egymástól függetlenek, így a variálhatóság is ennek megfelelően rendben van. Hátrány viszont – folytatván a bekezdés felvezetését – a hátsó ülőpadok rövidsége, a hátlapok keskenysége: testesebb utas már-már az egyéb, hasonló kategórián belüli típusokéhoz megszokottan kevésbé fogja élvezni a kiruccanást hosszabb távon, így az aranyszabály szerint három átlagos testalkatú felnőtt, kicsit nagyobb testalkatú gyerekek férnek el kompromisszumok kötése nélkül. Viszont a hátsó két szükségszék hozza az elvárásokat, igaz, a padlóba süllyesztettek ezek, így a lábak kinyújtására nem sok a lehetőség, viszont a fej- és térdtér meglepően kellemes korlátok közt mozog.
Némi illesztési problémának tudható be véleményünk szerint az alaphangon erősebb úthibáknál jelentkező rezonancia az utaskabin egyes irányaiból, leginkább hátulról. Mindezek mellett az autó akusztikája a sebesség növekedésével egyenes arányban romlik, 130 kilométer/órás autópályatempónál már emelnünk kell a hangerőt, mind beszéd, mind pedig az egyébként kiválóan szóló hangrendszer tekintetében is.
Stabil és feszes, ugyanakkor lágy, puha rugózást produkál a Citroën Grand C4 Picasso. Városi közlekedésnél beköszön a hajó-effektus, szinte altat menet közben, viszont masszívabb igényeknél is jól teljesít az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű. A gyárilag 1430 kilogramm száraz tömegű kocsiszekrényt erőteljes kanyarvételezéssel sem nagyon lehet kizökkenteni nyugodt, komótos viselkedéséből, 60 kilométer/óra felett közepes kanyaroknál enyhe alulkormányozottság észlelhető – hiába, itt is az orrnehéz mivoltnak megfelelő behatások érzékelhetők.
115 lóerő: az e-Hdi hajtáslánc mozgatórugója az 1.6-os gázolajos
Próbáltuk 2, illetve 5 személlyel terhelten a Grand C4 Picasso-t, különbség a menettstabilitásban nem volt tapasztalható, egyedül a teljesítménynek köszönhetően lehetett érezni, hogy a percenkénti 3600-as fordulatszámon 115 lóerőt leadni képes gázolajos aggregát bizony már keményebb diónak véli az effektív terhelést, nyilvánvaló, teljes terheléssel még inkább érezhető az erő hiánya. Hiába az 1750-2500 RPM tartományban leledző 270 Newtonméteres nyomatékcsúcs, sajnos a szufla elfogy 3000 felett (2 személlyel ~5000 környékén kezd gondolkodásba a hajtáslánc), persze az aktivált e-HDi rendszer is visszavesz a teljesítménygörbéből. Cserébe a fogyasztás redukálódik, országúton 2 fővel 3.4 liter/100 kilométer sem lehetetlen (5 fővel 4.4), míg városban, igazán araszolgatósan sem szökött az egekbe – 2 fővel 5.2, 5 fővel 6.3 litert konstatáltunk. Mindegyik érték tehát magáért beszél, elfogadható határértékek ezek, s bizony azt is hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy nincsenek direkt, turbólyukmentes gázreakciók.
Ugyanis a Citroën Grand C4 Picasso 1.6 literes dízele start-stop automatikával ténylegesen az az autó, amely visszafogott, nyugodt közlekedésre sarkall, amolyan meglett, nagycsaládos módon. Pontosan úgy, ahogyan ennek lennie kell, noha pluszt ad az a némi háttértartalék, plusz pár tizedmásodperces százas sprint: jelen esetben feledhető tényezők. Mindenképp megfontolandó vásárlás előtt, hogy a többletkiadást megéri-e a Grand verzió választása, szerintünk mindenképp. Vagy inkább közelítsünk másik irányból: sikerült egy kedves nagycsaládos barátunkkal megszerettetni az autót, ő egyöntetűen a Grand C4 Picasso mellett voksolt, hasonló motorizáltsággal, mára büszke tulaja egy ilyen járműnek. Természetesen nullkilométeresen vásárolta, s az azóta eltelt pár hónap leforgása alatt csak pozitív élményekkel gazdagodott. Remélhetően ez így is marad.
Korrekt árképzés, szimpatikus kedvezmények
Végül pedig következzen a szokásos árazással kapcsolatos fejtegetésünk. 5 090 000 forintért a belépő szintű, Tendance felszereltségű modellt vihetjük haza a kereskedésből, 1.6 literes, 120 lóerős VTi benzinessel, 5 sebességes manuális váltóval, 720 000 forint kedvezménnyel. Az alapár egészen 8 680 000 (540 000 forint kedvezmény) forintig tornázható, ennyi pénzért egy 2 literes, 150 lóerős blueHDi dízelmotoros verziót szerezhetünk be, méghozzá hatsebességes automataváltóval egyetemben.
A legdrágább benzines 155 lóerős 1.6 literes THP aggregátos, 6 sebességes manuális váltós darab, Exclusive felszereltséggel, itt 7 350 000 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál (540 000 forint kedvezménnyel). A cikkben szereplő tesztautó Intensive csomagos, 115 lóerős e-Hdi dízellel szerelt, 6 gangos manuális kéziváltót kapott modell volt, 6 980 000 forintos alapáron, itt a már leszámított kedvezmény értéke szintén 540 000 forint. Figyelembe kell vennünk, hogy az imént említett bruttó fogyasztói listaárak 2014. július 24-én érvényesek, és tartalmazzák a kedvezményt, illetve további 210 000 forint kedvezményt is tartalmazhatnak használtautó-beszámítás esetén.
2014 Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi 115 specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1560 cm³
Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: hatfokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4597 mm
Szélesség: 1826 mm
Magasság: 1644 mm
Tengelytáv: 2840 mm
Első gumik mérete: 205/55 R17
Hátsó gumik mérete: 205/55 R17
Tömeg, üresen: 1310 kg
Össztömeg: 2150 kg
Csomagtartó mérete: 645 liter, bővíthető 725 literig
Üzemanyagtartály mérete: 55 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 189 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.1 másodperc (gyári), 11.2 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.2 l/100 km
Országúti: 3.4 l/100 km
Vegyes: 4.5 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.5 l/100km
Országúti: 3.8 l/100km
Vegyes: 4.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 105 g/km
Még több információ a Citroën magyarországi importőrének weblapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI