Sarkalatos kérdés minden autóvásárlási procedúra esetében az ár-érték arány, a minőség és a gazdaságos üzemeltetési költségek. Alapvetően hihetnénk azt – jogosan – hogy ilyen kondícióknak megfelelő alternatíva vajmi kevés akad, vagy talán nincs is.
Olyan autómárka, és annak modellje valóban nincs is, amely a fentieknek teljes mértékben, maradéktalanul megfelel. Viszont akad, ami nagyon közel jár az ilyen jellegű kívánalmakhoz – viszont a Dacia pontosan ilyen jellegű megoldásokra lett predesztinálva.
Szinte minden benne van, ami a maximumot jelentheti. Természetesen a Dokker esetében értendő
Valóban, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi masszív felszereltségi szintet jelent a típus esetében. Úgy, hogy a sima, mezei Dokker kivitelnél az erősített, robosztusabbnak ható, amolyan laza offroados beütést kapott, bár szó sincs valós, akár állandó összkerékhajtásról, vagy bármiféle terepes képességről. Egyszerűen ellenállóbb a körkörösen műanyag berakásokkal díszített, hangsúlyosabb részelemekkel operáló Stepway variáció, így tesztünk főszereplője, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi Arctic is.
Hagyományos, a jelenlegi Dacia-portfólióra jellemző stílusjegyek jellemzik a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi-t, tehát az arculat manapság oly divatosan (hasonlóan egyéb márkákhoz) szinte azonos: hangsúlyos, nagy, fordított trapézt mintázó hűtőmaszk, kissé morcosra húzott fényszórók határozzák meg az alapokat elöl, míg a ködlámpafészkek az alsó sarkokra lettek húzva, középtájt pedig látható a Stepway szellemiség egy mattezüst árnyalattal megspékelt lezárásban.
Klasszikus, családi autós formatervezés, kishaszonjármű-felhanggal
Hasonlóan a hátsó ülések felosztásához, a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi farának leginkább jellemző elemei az igencsak szélesre tárható raktérajtók, mögöttük tekintélyesen terjedelmes csomagtartóval. No és számos rekesszel, mélyedéssel a hétköznapi kiruccanások, utazások könnyebbé tételéért. S mivel a rakfelület síkban van a hátsó lökhárító határvonalával, így a praktikum adja magát – könnyed táska, bőrönd és egyéb úti dolgok mozgatása tekintetében.
Low budget solutions
Egyszerűség, lényegre törő megoldások és olcsó anyaghasználat folytatja tovább a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi low budget szellemiségét a beltérben.
Érdekes, hogy sikerült úgy összerakni az utaskabin részleteit, hogy az imént említett spórolás nem érződik sem elsőre, sem másodjára az autóban ülve, főként úgy, hogy az zavaró lenne. Az újdonsült Dacia vásárló ugyanis elfogadja, hogy a megállapított végösszegért pontosan azt kapja a pénztárnál, amire befizetett. Valamilyen szinten még többet is annál, hiszen a visszafogott tálalás mögött azért erőteljesen megbúvik a már többszörösen bizonyított Renault technológia, és alapvetően a milliók nagy hányadát ez teszi ki az ár megállapításakor egyértelműen.
Kiváló, magas üléspozíció elöl, közepes távra kifejezetten kényelmes székek megfelelő ülő- és hátpadokkal fogadják a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi-be huppanó delikvenseket. Ergonmia szempontjából tulajdonképp nincs is hiba, úgy, mint helyhasználat terén sem, hatalmas fejterek, jó láb- és térdterek fogadják az érdeklődőket.
A lehető legjobb alternaítvát jelenti: 1.5 dCi
Ha minden egyben van a költséghatékony családi kiruccanáshoz, már csak egyetlen kínos pont lehet: a legjobb hajtáslánc kiválasztása.
Szempontokként itt alapvetően az alacsony költséggel bíró üzemeltetés, illetve a hatékony teljesítmény szokott vezető szerepet kapni – joggal, hiszen ezek mindegyike kiemelt prioritással rendelkezik. Véleményünk szerint a Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi tesztautó konfigurálása a motor megválasztása terén is csillagos ötöst érdemel, ugyanis a már több ízben bemutatkozott 1.5 literes, 90 lóerő leadására és kereken 200 Newtonméter forgatónyomaték leadására képes öngyulladós aggregát egy briliáns megoldást takar a Renault-nál.
Erőteljes, bőségesen tud erőtartalékaival gazdálkodni, ennek megfelelően szinte minden ésszerű tartományban dinamikus tud maradni, minimális turbólyuk-jelenléttel tud domborítani. A hajtáslánc részét képező ötsebességes manuális kéziváltóhoz társított áttételezések kisteherautós jelleggel bár, de a körülményekhez képest elfogadhatóan gyorsítják a mindössze 1205 kilogramm önsúlyú, 1854 kilogrammig terhelhető kocsiszekrényt 0-ról 100 kilométer/órás sebességre.
A Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi futóművbe közepesen kemény, meglepően jól kezeli a rosszabb útviszonyokat, a felfüggesztések alapvetően a hátsó traktust töltik meg menetzajjal bizonyos sebességtartományban, így az itt utazók számolhatnak némi decibellel, alapvetően a csomagtér irányából.
Fogyasztás terén nagyon jól domborított a tesztautó: városban teljesen a gyári adatokkal megegyező, 5.2 literes átlagot sikerült mérnünk, míg országúti körülmények közt 3.8 liter/100 kilométeres érték született, itt alulmúlva a papír szerinti értéket.
A cikkben szereplő modell listaára 4 070 000 forint.
2015 Dacia Dokker Stepway 1.5 dCi specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4363 mm
Szélesség: 1751 mm
Magasság: 1852 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 195/55 R16
Hátsó gumik mérete: 195/55 R16
Tömeg, üresen: 1205 kg
Megengedett össztömeg: 1854 kg
Csomagtartó mérete: 800 liter, 3000 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 162 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.9 s (gyári), 13.8 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.2 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 4.5 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.2 l/100km
Országúti: 4.1 l/100km
Vegyes: 4.5 l/100km
CO2 kibocsátás: N/A g/km
Bővebb információ a Dacia hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte