Korábban már hírt adtunk az új, 2018-as modellévű Dacia Duster debütálásáról. Akkor is éreztük, hogy a román terepes magasra helyezi a lécet a konkurenicával szemben, legalábbis, ami a hegymászó-dagonyázó képességek, valamint az oprimális ár-érték arány tekintetében. Elégedetten adtuk le a tesztautót az eltelt 1 hetes próbavezetés után, véletlenek pedig nincsenek. Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 teszt.
Olyannyira beleégett a budapesti (és persze vidéki) megszokott környezeti összképbe a Duster, hogy alapvetően a mélázó, vagy talán kissé elvarázsoltnak jellemezhető járókelők körében nem is váltott ki túlzott érdeklődést az autó. Ha például beparkoltunk az Andrássy úton, vagy akár egy újpesti helyszínen, semmi; ha meg Győrben ment a krúzing, akkor sem. Ez nem is baj, hiszen a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 egyik fő ismérve az általánosság, de van benne visszafogottság, hivalkodásra nem hajazás, és a többi.
Épp ezért remek autó a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 egyebek mellett: ki tud úgy is tűnni a tömegből, hogy nincs hozzátársítva semmiféle extra sallang, nem akar többnek tűnni, mint ami. És abban viszont a maximumot hozza.
Miben változott az új Duster?
Első blikkre is látszik, hogy a külalak kevéssé változott az elődéhez képest. A hűtőmaszk, illetve a frontlámpaburák átrajzolást kaptak, a legjellegzetesebb részlet viszont tagadhatatlanul a kereszt-sziluettet kapott hátsó menetfényburkolatok kiképzése. Ez emlékeztet már-már közhelyszerűen valamire, ami mondjuk Jeep-es áthallás, de nem vészesen, pontosan úgy, hogy belepasszoljon a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 adta tálalásba.
Oldalnézetből igazán klasszikus SUV formát kapunk, relatíve hosszú orr-résszel, csapott fenékkel, jól érzékelhető hasmagassággal és ebből adódóan remek terepszögekkel. Jól kivehető, hogy szegmensében, azaz a mini SUV-ok palettáján magasabb szintre pozícionálható (karosszéria nagysága, beltér), ami szintén pozitív színekben tünteti fel a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4-et.
Kényelmesebb lett. Ez egy nagy pirospontot érdemel
Hátul is jobb lett a helyzet, bár nem annyira érezhetően, mint a vezetőállásban. Az ülő- és hátlapok által bezárt szüg kicsivel nagyobb lett, tehát nincs az a korábbi vigyázzban ülés-érzet, sőt, itt is nagyobbnak, terjedelmesebbnek tűnnek a felületek.
411 literes csomagteret kapott alaphangon az új Dacia Duster 1.5 dCi 4×4, ez átlagos, viszont könnyed mozdulatokkal alakítható át a raktér, s így kapásból kereken 1 köbméter pluszt nyerünk (1444 liter).
A francia alapokon leledző 1.5 literes dCi erőforrásról már többször zengtünk ódákat, miért tennénk újra? Csak ismételnénk magunkat – mindenesetre a Renault által jegyzett közös nyomócsöves dízel most sem vallott szégyent: a maximális teljesítmény 109 lóerő 4000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 260 Newtonméter, 1750-től.
A hajtáslánchoz társított 6 gangos manuális váltó áttételezése tökéletes, az állandó összkerékhajtáshoz jól el lettek találva a fokozatok, minimális turbólyuk-intervallum ugyan van, de megszokás kérdése, és nagyjából észrevehetetlenné válik az utazás során.
Elemében még mindig: az 1.5 dCi kitűnő, úgy ahogy van
Az 1.5 dCi egyik fő jellegzetessége a madárétvágy. E téren sem vallott szégyent a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4, ugyanis városi környezetben 5.5, országúti viszonyok közt 4.1 liter gázolajat égetett el 100 kilométerre átlagolva.
2018 Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 specifikációk
Motor
Motortípus: soros turbódízel motor
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 109 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, hatsebességes manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4341 mm
Szélesség: 1804 mm
Magasság: 1693 mm
Tengelytáv: 2676 mm
Első gumik mérete: 215/60 R17
Hátsó gumik mérete: 215/60 R17
Tömeg, üresen: 1425 kg
Megengedett össztömeg: 2000 kg
Csomagtartó mérete: 411 liter, 1444 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 169 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.4 s (gyári), 12.3 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.8 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 4.8 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.7 l/100km
Országúti: 4.7 l/100km
Vegyes: 4.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 123 g/km
Bővebb információ a Dacia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS