Valahány alkalommal Dacia tesztet írunk az Autóaddikt.hu, illetve a Napimagazin.hu hasábjain, annyiszor jutunk el a végső hipotézishez: a romániai gyártó modelljei tulajdonképp minden tekintetben racionális döntéshozásra és használatra sarkallnak.
Miért is pontosan? A Dacia-nál remekül tudják a receptet, miszerint a low budget szellemiség nagyon is fontos részösszetevője a piac egy szeletének, és az ide, ebbe a körbe tartozó vásárlóréteg kifejezetten érzékeny arra, hogy ténylegesen pénztárcabarát megoldások tárházából válogathasson. Mindenféle sallang, felesleges körítés és rejtett plusz költségek nélkül.
Hagyományos recept szerint, mégis rendhagyóan?
A Dacia tehát szorgalmasan menetel az általa sziklaszilárdan kitaposott ösvényen, az eladási ráták (nem csak Magyarországon) mind az elképzelések gyakorlati pozitívumait igazolják. A Dacia Sandero pontosan az a rétegmodell, amely beletartozik a populáris vonalak egyikébe, ugyanis a Logan ötajtós változataként közismert kisautó számos kisebb költségvetéssel rendelkező család elsőszámú választása. Nem beszélve tesztünk alanyáról, a Dacia Sandero Stepway modellről, mely kifejezetten szabadidőautós mivoltával (robosztusabb felépítés, emelt hasmagasság) és gazdag felszereltségével remek alternatívát jelent.
Méhsejt-rácsozatú hűtőmaszk, kihangsúlyozott, alsó szélekre húzott ködlámpafészkek jellemzik a Dacia Sandero Stepway frontrészének kialakítását, ahol máris belefuthatunk a matt, sötét árnyalatú műanyagokba – ezek az egész kocsiszekrény terjedelmében fellelhetők, kisebb-nagyobb arányban. A hatást el is éri vele a Dacia Sandero Stepway, hiszen a berakások az autó ellenálló jellegét hívatottak hangsúlyozni, valamint azt, hogy a román kompakt nem jön zavarba alacsonyabb szintű terepviszonyok esetén sem.
Persze ne higgyük, hogy csak a matt, olcsó hatású műanyagok játszanak, a hűtőbeömlőt kettős krómcsíkozás osztja meg, középen az újragondolt Dacia emblémával. Nem célja a Dacia Sandero Stepway-nek, hogy prémiumjelleget varázsoljon az autóra, viszont mindenképpen komolyabb arculatot ad a megjelenésnek.
A mortorháztető első szélvédőhöz közel eső sarkainak eldolgozása hasonló, mint a Logan esetében, tehát a zsanérok nyitott felület alatt fekszenek, ugyanakkor az esővíz elvezetése jól megoldott, nem kell tartani felesleges korróziótól – apropó, ne feledkezzünk meg az alapból járó három év garanciáról sem.
Irány a szabadba. Kell, hogy legyen szabadidőnk
Ha nem lenne elég robosztusnak ható a megjelenés a Dacia Sandero Stepway esetében, vessünk egy röpke pillantást a tetővonalra: mattezüst-mattfekete kombinációban virító tetőcsomagtartó-előkészítést láthatunk, ami az autó sokoldalúságát növeli ismételten – szabadidő, kirándulások, utazás. Hiába no, a fő profil úgyis ez.
Crossoveres jelleget kapott a Dacia Sandero Stepway, félreismerhetetlenül, bár a karosszéria méretei kicsit rácáfolnak erre. 4081 milliméteres hosszúsággal, 1559 milliméteres magassággal és 1733 milliméteres szélességgel egyértelműen az alsó kategória képviselőjét köszönthetjük; a 16 colos Flexwheel kerekek jócskán hozzáadnak a vizualitáshoz. Itt látszik egyébként leginkább a Dacia Sandero Stepway emelt, 207 milliméteres hasmagassága is, valamint szembetűnőek a fókuszált műanyaggal körbevont sárvédőívek is.
Míg elöl kartervédő-utánzatú kiegészítést kapott a lökhárítóelem, hátul is találkozhatunk hasonlóval, kiemelendő újfent a modell masszívabb hatását. Mindezeken felül a Dacia Sandero Stepway fara egyezik a hagyományos modellével, a zárófények burái, valamint az ötödik ajtó is onnan lett átemelve, a tető lezárásaként alkalmazott parányi légterelővel egyetemben.
Csomagtér-kapacitás szempontjából nem elhanyagolandóak a méretek, valamint a pakolhatóság mikéntje és a praktikum. 328 liter a rakodófelület mérete, ez nem rossz érték, figyelembe véve a Dacia Sandero Stepway méreteit. Ahogyan már feljebb is utaltunk rá: kis szabadidőautó, kis családoknak. Nem is kell ennél több talán.
Lényegretörően céltudatos
Tévedés azt gondolni, hogy a Dacia Sandero Stepway enteriőrje kizárólagosan az olcsó, alacsony- vagy közepes minőségű anyaghasználatra épít. Nyilvánvaló, hogy a matériák kiválogatásánál az elsődleges szempont itt is az volt, hogy minél költséghatékonyabban ki lehessen hozni a maximumot a lehetőségekből, de a tervezőmérnökök kínosan ügyeltek arra, hogy alapvetően mindez ne a komfort és kvalitásérzet rovására menjen. A Stepway felszereltséghez konkrétan bőrbevonatú kormánykerék tartozik, kellemes, lágy fogással, ami rögtön rátesz egy nagy lapáttal a kényelemre; a kicsit kopogós műanyagokból felépülő, de mégis összetetten egységes műszerfal-cockpit páros kellemes benyomást kelt a vezetőben és utasaiban egyaránt. A kijelzők elrendezése kitűnően átlátható, a lényegre koncentrál minden, ahogy annak lennie kell.
Lényeges, hogy egy szabadidőautó rendelkezzen rekeszekkel, pakolórészekkel. A Dacia Sandero Stepway első ajtózsebei simán elnyelnek akár 1.5 literes palackokat is, valamint rendelkezésre állnak pohártartók is.
A Stepway Arctic felszereltséghez (is) hozzátartozik a megfelelően kontrasztos és jó fényerejű infotainment LCD, melyhez opcionálisan rendelhető iGO alapokon nyugvó érintőképernyős navigációs rendszer is (100 ezer forint alatti felárral). Az autóban találkozhatunk még ESP-vel, ABS-szel, tempomattal, a biztonságos közlekedést még 6 légzsák egészíti ki (az ESP és a légzsákok felár nélkül).
Napi strapa
Utazási komfort tekintetében nem lesz nyilván korszakalkotó a Dacia Sandero Stepway, viszont az tény, hogy az emelt karosszéria végett a ki- és beszállás egyszerűbbnek tűnik, mint az alap-Sandero esetében. Az első ülések jól testreszabhatóak, az ülőpadok felülete elegendő hosszal és szélességgel kecsegtet, míg a hátlapok minősége, ergonómiája sem hagy kívánnivalót maga után. Optimális fej-, láb- és térdtér várja a hátra behuppanókat, két felnőtt és egy gyerek kényelmesen róhatja a kilométereket itt.
Ellenállónak és strapbírónak tűnő kárpitozást kapott a Dacia Sandero Stepway. Ez fontos, hiszen a célcsoport nyilván hétköznapi igénybevételnek teszi majd ki az autót, ami nem feltétlenül jelent meghitt kiruccanásokat és családcentrikus programokat. Újfent egy plusz pont, ami a kihasználhatóságot emeli előtérbe.
Sokszor bizonyított: most sem okoz csalódást
0.9 literes benzines, valamint 1.5 literes dízelmotorral férhető hozzá a Dacia Sandero Stepway, mi az utóbbit, tehát a 90 lóerős dCi öngyulladóst próbáltuk a tesztautóban. Az aggregát maximális teljesítményét 4000-es percenkénti fordulaton adja le, 220 Newtonméteres csúcsnyomatéka pedig már alacsony fordulatszámon, 1750 RPM-nél rendelkezésre áll.
Nem kell bemutatnunk a Renault fejlesztésű 1.5 dCi-t, melynek elsődleges, és ezáltal fő erénye az aszkéta üzemelés – most sem volt ez másképp. Országúton 3.4, városban 4.9 literes átlagot sikerült hoznunk 100 kilométerre kivetítve, három személlyel – megkapó érték, nemdebár? S ugye hangsúlyozandó: a Dacia Sandero-t, illetve a Dacia Sandero Stepway-t vásárló réteg nem fogja elhanyagolandó részletként kezelni a gazdaságosság mikéntjét.
Az 1.5 literes dízel karakterisztikája tehát remek, az ötsebességes manuális kéziváltó áttételezése is jó, leginkább városi-elővárosi közlekedéshez hangolt, de nem jön zavarba a hajtáslánc országúti tempónál sem – autópályán érezhető viszont, hogy elkelne egy hatodik sebességfokozat is.
Masszív útfekvéssel szerethető. Az árazás is népszerű
Közepesen keményre hangolt futóművet kapott a Dacia Sandero Stepway, a felfüggesztések masszívan egyenlítenek erőteljesen bevett kanyaroknál is, bár bizonyos sebesség felett már jelentősen dől oldalra a viszonylag magas kaszni. Mint minden orrnehéz autónál, a Dacia Sandero Stepway-nél is érzékelhető enyhe alulkormányozottság.
A tesztben szereplő Dacia Sandero Stepway Arctic felszereltséggel 3 420 000 forintos listaárról indul. Belépő szinten, Access csomaggal, 1.2 literes 75 lóerős benzinessel 2 120 000 forintot kell kifizetni, míg a legvaskosabb, 3 460 000 forintos árcédulát a limitált szériás Celebration kapta, 1.5 literes dCi dízellel, 90 lóerővel.
2015 Dacia Sandero 1.5 dCi specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1461 cm³
Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4081 mm
Szélesség: 1733 mm
Magasság: 1559 mm
Tengelytáv: 2590 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1083 kg
Megengedett össztömeg: 1745 kg
Csomagtartó mérete: 320 liter, 1200 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 167 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.5 s (gyári), 11.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.9 l/100 km
Országúti: 3.4 l/100 km
Vegyes: 4.1 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.6 l/100km
Országúti: 3.7 l/100km
Vegyes: 4.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 105 g/km
Bővebb információ a Dacia hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS