Vakargathatja a fejét az, aki a PSA konszern által kanyarított kínálatból „kénytelen” válogatni. Beleértve a Peugeot-t, a Citroen-t, s miután kivált önálló márkaként, a DS-t. Persze az Opel modelljeiről most nem is beszélünk, mert ugyebár az azért nem ízig-vérig francia, csak (jelentős) nyomokban. Teszteltük a DS7 Crossback-et, 2 literes dízelmotorral.
Ugye emlékeznek olvasóink, amikor a DS még a Citroenhez tartozott? Nemes egyszerűséggel Citroen DS3, meg DS5, meg DS7 elnevezésekkel. Utóbbiból egyértelmű kedvencünk a dízel hibrid volt, ténylegesen alacsony fogyasztással, kellemes menettulajdonságokkal, és sok kényelemmel, luxussal felszerelve.
Nos, tulajdonképp ezek az opciók mind megmaradtak akkor is, miután a DS önálló grandként folytatta útját. A paletta 2 modellre koncentrál jelenleg, van DS7 Crossback, meg DS3 Crossback. Egyelőre csakis SUV, semmi hagyományos értelemben vett szedán, kombi- vagy ötajtós kialakítás.
Ez jó is így, hiszen alapvetően a DS-filozófia egyik alappillére az, hogy egyediséget keverjenek luxussal, úgy, hogy közben talán napjaink legnépszerűbb szegmensét célozzák. Kétségtelen, hogy napjaink vásárlói visszajelzése, s persze az eladási statisztikák szerint is kiemelt pozíciót tölt be az SUV szegmens a többi alternatívához képest, olyannyira, hogy még akár a kombikat is kiszoríthatják.
Reméljük, azért erre nem fog egyhamar sor kerülni. Addig is vannak ilyen remekművek, mint a tesztben is szereplő DS7 Crossback, ami bár EMP-2 padlólemezre épül, s a Peugeot csak 4 modellt rittyent erre a platformra – mégis rengeteg újat tud nyújtani.
Egyediség, egyediség, egyediség
Ha sikerül elvonatkoztatnunk fentiektől, mármint a hasonszőrű platform alkalmazásának tényétől, máris más szemszöggel, megközelítéssel mustráljuk a DS7 Crossback-et.
Eleve a formavilág egyedisége máris meggyőző lehet, a frontrész hangsúlyos hűtőmaszkját tekintve, rengeteg krómberakással, csiloggással. Miért is? Hát persze, hogy a prémiumfeeling miatt, ami van is, jócskán. Már csak azért is, mert első blikkre látszik, hogy a DS7 Crossback nem egy hétköznapi jármű, egyszerre sugall a kiállás erőteljes masszavitást és prémiumérzetet, ami mindkét szempontból nagyon fontos tényező.
Oldalnézetben igazi SUV-fazont kapunk a DS7 Crossback esetében. Csapott hátsó rész, vastagabb C oszloppal (ami nem befolyásol semmit a kilátásban), tekintélyes, igencsak dizájnos kerekek, nagy oldalablak-felületek, morcosra húzott lámpa-oldalívek. Az egész sikkes és kecses, amit robosztus megjelenése ellenére jól tud kezelni.
Hátulnézetben is futurisztikus jelenség a DS7 Crossback. A LED alapú zárófények burái vékonyak, magasra húzottak, míg a rendszámtáblahely kialakítása jóval lejjebb került, közéékelve egy DS logót. A kipufogóvégek remekbeszabottan követik az autó küllemének karakterisztikáját, és még némi diffúzoros hatást is kapunk a köztes mattkróm tónust kapott karosszériaelem által.
Olyan, mintha nem is autóban ülnénk. Exkluzív, és nagyjából egyedülálló is
Minden kétséget kizáróan a DS7 Crossback legegyedibb része az enteriőr. Úgy, hogy a külcsínhez jól passzoljon persze, erre nagyon odafigyelhettek a DS tervezőmérnökei. A kormánykerék fogása kitűnő, ergonomikus, ráadásul az alsó ív egyenes, így masszívabb testalkattal is könnyed a ki- és beszállás. A tesztautó konfigurációja miatt külön pirospont a DS magyarországi importőrének, hiszen a színárnyalatok kiválasztása rendkívül jó összhangot teremtett az utaskabinban.
Anyaghasználat tekintetében a DS7 Crossback hozza az elvártat. Puha tapintású bőrfelületek, műanyagok, a cockpit gumiszerű anyaga szintén prémiumérzetet hordoz, csakúgy, mint a középkonzol teljes kialakítása. Az óracsoport külalakja tökélyre hangoltan illeszkedik közvetlen környezetébe; maga a beltér pedig nagyjából minden négyzetcentiméteren tartogat egyediséget, ezáltal meglepetést.
Kedvencünk az analog időmérő középen, de a váltókar, az ülések bőrözésének varrásmintája is meg egy-egy külön misét. S sikerül az egészet úgy tálalni, hogy az erőteljes divatirányzat megléte ne tegyen kárt a funkcionalitásban, kényelemben, és egyéb DS7 által ígért előnyökben.
Kényelem a maximumon!
Öt per öt a DS7 Crossback kényelme, ténylegesen. Az ülések jól testre szabhatók, az ülő- és hátlapok megfelelő szélességgel, hosszal rendelkeznek. A deréktámasz opciót szintén nagyon jó, segítséget nyújthat egy hosszú utazás alkalmával, csakúgy, mint a combtámasz is. Utóbbi finomállítása is jó, így ténylegesen alkalmazkodhat a vezető és utasa testalkatához.
Elegendő hely áll rendelkezésre a DS7 Crossback hátsó ülésein is. A láb- és térdterek, valamint a vállterek is optimálisak: három átlagos alkatú felnőtt utas minimális kompromisszumokkal utazhat itt; elsősorban a fejtér korlátai miatt. Szinte ugyanazt a kényelmi faktort kapjuk hátul, mint elöl, ami manapság relatíve ritkaságszámba megy.
DS7 Crossback a gyakorlatban
Mielőtt rátérnénk a motor és maga a hajtáslánc taglalalására, nézzük, hogyan viselkedett gyakorlatban a DS7 Crossback. Nem titkolt szándékunk volt, hogy a tesztautó érkezésével párhuzamos programunkhoz bevessük, napi használatban megvizsgáljuk, mit merre és hogyan.
Két programja volt előtervezve a DS7 Crossback tesztautónak: némi fesztiválhelyszín meglátogatása vidéki (Bér) célállomással, valamint gyakorlati városi használat Budapest belvárosában.
Bérre a 2. Dagonya Extrém Fesztivál végett autóztunk ki, négy napon keresztül. Ez pontosan arra volt jó, hogy megvizsgáljuk a DS7 Crossback agilitását, tényleges vegyes fogyasztását, valamint visszafogott terepen a futómű és nyomatékeloszlás képességeit.
Aitópályatempó
Az M3-as autópálya ideális környezet volt, hogy feltérképezzük az autó „utazós” tulajdonságait. Zaj- és hangszigetelés terén messzemenően jók a tapasztalatok, ugyanis a nagy prémiummárkák képviselőihez hasonlóan a külvilág szinte megszűnt létezni, miután felhúztuk az ablakokat. Úgy, hogy sem motorzaj, sem futóműzaj nem zavarta a komfortérzetet. Még 130 kilométer/órás sebességnél is olyannyira alacsony volt a külső zaj, hogy fel sem tűnt a sebesség – figyelni is kellett a visszajelzőket, hogy nehogy túlgondoljuk a tempót.
Nem jelent gondot az offroad. Persze visszafogottan: a DS7 Crossback nem terepjáró nyilván
Lekanyarodva a pályáról rettentő rossz minőségű utakon kellett megtenni az oda-vissza távot négy alkalommal. Bukkanók, kátyúk váltották egymást, úgy, hogy nem egyszer kilencvenről kellett szinte állóra fékeznünk a random előtűnő tankcsapdák miatt. A DS7 Crossback remekül kezelte a helyzetet: az úthibákat többnyire úgy simította ki a futómű, hogy nem is éreztük, mennyire szélsőséges az útfelület minősége, a hirtelen fékezéseket pedig úgy sikerült megoldania, hogy még csak nem is bólogatott be a stáb az autóban.
Földutas, saras helyszín volt a Dagonya Extrém Fesztivál állomáspontja. Bár maga az esemény arról szólt, hogy minél extrémebb körülmények közt tegyék próbára az egybegyűltek járműveiket – sár, pocsolya, kisebb tó, egyebek – mi nyilván erre a szintre nem merészkedtünk. Ugyanis a DS7 Crossback nem terepjáró, hanem egy jó képességekkel felruházott SUV könnyebb terepre. Ennek megfelelően földúton, salakon, murván teszteltük az autót, a társított, előreprogramozott menetopciókkal együtt. Nem vallott szégyent újfent – az utcai nyári gumiabroncsok ellenére gond nélkül vette az akadályokat. Előny volt az átlagosnál magasabb építés, valamint a kitűnő futómű is.
Belváros
Miután végeztünk a Dagonyán, másnap Budapest belvárosa felé vettük az irányt. E vonalon is alapvetően a fogyasztást vizsgáltuk, de megnéztük azt is, mennyire rugalmas az autó irányítása szűkebb utcákon, helyszíneken.
Ötödik kerület, Szabadság tér és környéke. Szűk utcák, sok útmunkálat, építkezés: ideális! A DS7 Crossback fordulékonysága kiváló, kisebb és szűkebb helyekre is – némi előzetes rutinnal – pillanatok alatt bekormányozható, a termetesebb méret ellenére. A párhuzamos parkolás is szimpla, hála a számos vezetéstámogató- és segédrendszernek. A tolatókamera például nagyon jó minőségű 360 fokos képet ad, így a parkolás (szintén a megfelelő rutinnal) gyerekjáték lehet.
Végső etapként megnéztük, parkolóházban hogyan használható a DS7 Crossback. Az emelt hasmagasság miatt a be- és kihajtás sem lehet akadály, amennyiben mélygarázsba parkolunk, és a be- illetve kivezető útszakaszok nagy terepszöget kívánnak. Tehát lehetetlen odaverni az autó elejét, vagy a hátulját, ami szintén megkönnyíti a hétköznapi használatot. Csakúgy, mint az oszlopok közti manőverezés, vagy szűk fordulós helyekre beállás esetében: e téren is jól domborított a tesztelt DS7 Crossback.
Mit tud a hajtáslánc?
2 literes sornégyes BlueHDi motor került a DS7 Crossback tesztautóba. Ezt a motort kimondottan szeretjük, több PSA modellben teszteltük már és fogjuk is nyilván. Maximális teljesítményként 182 lóerőt ad meg a gyártó, ez 3750 RPM-től rendelkezésre is áll. A forgatónyomaték is rendben van, kerek 400 Newtonméter, 2000 RPM-től érezhetjük jelenlétét. A társított 8 sebességes automataváltó fokozatai jól alkalmazkodnak az autó karakterisztikájához, legyen szó nyílt, autópályás felhasználásról, vagy épp könnyedebb terepen való közlekedésről.
Fogyasztás terén kedvező értékek, adatok születtek: városi felhasználással átlag 7.1 literes érték született, míg országúti, 90 kilométer/órás tempónál 4.1-4.9 literes eredmény született 100 kilométerre. Autópályán, 130 kilométer/órás tempónál 5.7-6.9 literes végeredmény született.
Árazás
Tesztelt DS7 Crossback modellünk 9 milliós alapáron vásárolható meg, viszont a cikkben szereplő példány ára csúcsrajáratott felszereltségéből adódóan több, mint 18 millió forintot tett ki.
2019 DS7 Crossback BlueHDi 180 EAT8 specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres soros dízelmotor turbóval
Lökettérfogat: 1997 cm³
Maximális teljesítmény: 182 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4570 mm
Szélesség: 1891 mm
Magasság: 1625 mm
Tengelytáv: 2738 mm
Első gumik mérete: 235/50 R19
Hátsó gumik mérete: 235/50 R19
Tömeg, üresen: 1535 kg
Megengedett össztömeg: 2115 kg
Csomagtartó mérete: 555 liter, bővíthető 1752 literig
Üzemanyagtartály mérete: 62 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 215 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.4 s (gyári), 9.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.1 l/100 km
Országúti: 4.9 l/100 km
Vegyes: 6.9 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.6 l/100km
Országúti: 4.5 l/100km
Vegyes: 6.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 128 g/km
Bővebb információ a DS magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer