Home Autóteszt Honda Egy évtizednyi változás: összehasonlítottunk egy 2014-es Honda CR-V 2.0 AWD-t a...

[TESZT] Egy évtizednyi változás: összehasonlítottunk egy 2014-es Honda CR-V 2.0 AWD-t a 2023-as modellévű Honda CR-V e:HEV AWD-vel

85
0

Az autóiparban egy évtized alatt hatalmas változások történhetnek, és a Honda CR-V modelljei tökéletes példák arra, hogy a technológiai fejlődés és a környezettudatos megközelítés hogyan formálta át a járműipart. A 2014-es Honda CR-V 2.0 AWD és a 2023-as modellévű Honda CR-V e:HEV verziók közötti összehasonlítás jól szemlélteti, hogy mennyit fejlődött az autóipar az elmúlt tíz évben, különösen a hajtásláncok, a vezetési élmény, a technológiai megoldások és a környezeti hatások terén.

Design, külső megjelenés

A 2014-es CR-V külső megjelenése robusztus és praktikus volt, a Honda ezen modellje akkoriban a funkcionalitást helyezte előtérbe. A dizájnra jellemzőek voltak a letisztult vonalak, a masszív karosszéria és a magas építés, amely az autót a terepjárók és a városi SUV-k határmezsgyéjére helyezte. A 17 colos könnyűfém keréktárcsák és az egyszerű, de hatékony első fényszórók biztosították a modellek jellegzetes megjelenését.

Ezzel szemben a 2023-as CR-V már egy sokkal kifinomultabb és aerodinamikusabb külsővel büszkélkedhet. A Honda a modern formatervezési trendekhez igazodva megalkotta az autót, amely egyszerre elegáns és sportos. Az áramvonalasabb karosszéria, a 19 colos kerekek és a LED-es világítás mind a jármű dinamizmusát hangsúlyozzák. A részletek precíz kidolgozása és az anyaghasználat minősége is a prémium szegmens felé mozdította el a 2023-as modellt.

A belterek komfortja

A 2014-es CR-V belső tere elsősorban a funkcionalitásra helyezte a hangsúlyt. Az egyszerű, de tágas elrendezés, a kényelmes ülések és a praktikus tárolóhelyek mind azt szolgálták, hogy az autó ideális legyen családok számára, mindennapi használatra. Az infotainment rendszer alapvető funkciókat kínált, mint például a Bluetooth kapcsolódás, de a mai szemmel nézve ezek a funkciók meglehetősen alapvetőnek számítanak.

A 2023-as modell ezzel szemben a modern technológia és a luxus irányába mozdult el. A tágas utastér továbbra is megmaradt, de az anyaghasználat és a felszereltség szintje jelentősen emelkedett. A bőrborítású ülések, a 9 colos érintőképernyős infotainment rendszer, a digitális műszerfal és a vezeték nélküli töltőállomás mind hozzájárulnak a prémium érzethez. Az új modellben található technológia nemcsak a kényelem, hanem a biztonság és a vezetési élmény javítására is szolgál.

Teljesítmény, vezetési élményfaktor

A 2014-es Honda CR-V 2.0 AWD modellben egy 2,0 literes, négyhengeres benzinmotor található, amely 155 lóerőt és 192 Nm nyomatékot biztosít. Ez a motor megbízható és jól teljesít, különösen városi és autópályás körülmények között. Az összkerékhajtás (AWD) rendszere biztosítja a stabilitást nehezebb útviszonyok között is, bár a rendszer inkább a biztonságot, mintsem a sportosságot helyezte előtérbe. A váltás zökkenőmentes volt, de a vezetési élmény inkább kényelmes, mintsem izgalmas.

Ezzel szemben a 2023-as CR-V e:HEV hibrid hajtáslánca forradalmi változást hozott. Az új modell egy 2,0 literes benzinmotort kombinál egy elektromos motorral, ami összesen 184 lóerős teljesítményt eredményez. A hibrid rendszer jelentősen csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, miközben jobb gyorsulást és simább vezetési élményt nyújt. Az intelligens összkerékhajtás rendszer pedig javítja a jármű kezelhetőségét mindenféle útfelületen. Az új vezetési módok (Eco, Normal, Sport) lehetővé teszik a vezető számára, hogy a preferenciái szerint állítsa be az autó viselkedését.

Biztonság és technológiai fejlesztések

A 2014-es CR-V is rendelkezett számos biztonsági funkcióval, beleértve az ABS-t, az elektronikus stabilitásvezérlést (ESC) és a több légzsákot, amelyek akkoriban a legjobbak közé tartoztak. Azonban a vezetőtámogató rendszerek még kezdetlegesek voltak, és nem nyújtottak olyan szintű segítséget, mint a mai modern rendszerek.

A 2023-as modell viszont már a Honda Sensing technológiai csomaggal van felszerelve, amely magában foglalja az adaptív tempomatot, a sávkövető asszisztenst, a városi ütközéselkerülő rendszert és még sok más fejlett biztonsági funkciót. Ezek a rendszerek nemcsak kényelmesebbé teszik a vezetést, hanem aktívan növelik az utasok és a gyalogosok biztonságát is. A 360 fokos kamera, az éjjellátó rendszer és az automatikus parkolássegítő technológia szintén hozzájárul a vezetői élményhez és biztonsághoz.

Fogyasztás és a környezetbarát-jellemzők

A 2014-es CR-V 2.0 AWD fogyasztása a mai mércével nézve viszonylag magas, különösen városi környezetben. A benzinmotor hatékony, de nem képes versenyezni a modern hibrid rendszerekkel a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén. A Honda már akkor is törekedett a hatékonyság növelésére, de a technológia még nem állt azon a szinten, mint napjainkban.

A 2023-as e:HEV modell jelentős előrelépést mutat ezen a téren. A hibrid hajtáslánc lehetővé teszi, hogy az autó rövidebb távokon teljesen elektromos módban közlekedjen, ami különösen városi környezetben csökkenti drasztikusan a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A Honda célkitűzései között szerepel a karbonsemlegesség elérése, és a 2024-es CR-V már egy fontos lépés ezen az úton.

Egy Honda CR-V tulajdonos őszinte véleménye

Úgy gondolom, manapság nem sok értelme van két különböző generációs autómodellt összehasonlítani, különösen akkor, ha a két modell között 10 év eltérés van. Az elmúlt években a járműiparban olyan jelentős fejlesztések és innovációk váltak általánossá, amelyek alapvetően befolyásolják a modern autózást. Ennek ellenére tettünk egy próbát, és összehasonlítottuk a negyedik generációs Honda CR-V-t a legújabb, 2023-as, hatodik generációs modellel. Gyorsan rájöttünk, hogy bár a CR-V alkalmazkodott a jelenlegi trendekhez, továbbra is megőrizte jellegzetes karakterét. Az egyenes vonalak és élek, amelyek az új autók megjelenését manapság jellemzik, az új modellen is hangsúlyosak. Ugyanakkor a közel 10 évvel idősebb modell még mindig jobban tükrözi a „japános” megjelenést, de így is hasonlóságot fedeztünk fel a két modell között. Természetesen, a 10 év hosszú idő, és a két generáció közötti különbség is jelentős. Érdekes módon gyorsan megállapítottuk, hogy az ötödik és hatodik generáció között sokkal nagyobbnak tűnik a különbség, mint a negyedik és ötödik között, különösen a megjelenés tekintetében.

A felszereltség közötti különbségek tekintetében kár lenne a két járművet hasonlítgatni, egyrészt mivel az autóban található fícsörök egy része 2014-ben még nem tartoztak az alap szolgáltatásokhoz. Napjainkban egy sávtartó asszisztens, egy táblafelismerő vagy fáradtság-észlelő rendszer nem emeli meg a pulzusszámot, de egy évtizeddel ezelőtt ezek még igencsak menő dolgoknak számítottak (ez persze csak egy szubjektív vélemény). 

Belülről mindkét autó (most jön a „meglepetés”) tágas. Kifejezetten ajánlják magukat hosszú utakra, akár 4-5 fő kellemes elhelyezésében. Itt is rendesen szembejöttek velünk az évtizedes eltérések. Amig a régi modellt magasabbnak, az újat hosszabbnak éreztük. Az egyikben a fejednek van több hely, a másikban a lábadnak. Az ülések mindkét modellben kényelmesek, de a 2014-es verzió „plüssös” kárpitozása számunkra előnyösebbnek tűnik. Valahogy komfortosabb, „kanapésabb” érzést nyújt, különösen hosszú órákon át, mint a merevebb, „álkántárás” 2023-as változat.

Az új modellben végre helyet kaptak a sokak által kedvelt zongoralakk betétek (szarkazmus vége). Az idősebb változaton látszik, hogy a dizájnra nem helyeztek akkora hangsúlyt. De gyorsan tegyük hozzá, hogy ennél a modellnél nem a belső megjelenés az, ami bárkit is igazán megragadna.

Kovács Ádám

Konklúzió

A 2014-es Honda CR-V 2.0 AWD és a 2024-es Honda CR-V e:HEV közötti összehasonlítás jól mutatja, hogy az autóipar mennyit fejlődött az elmúlt évtizedben. A régebbi modell megbízhatóságot, kényelmet és funkcionalitást kínált, amely a kor követelményeinek tökéletesen megfelelt. A 2023-as verzió azonban új dimenziókat nyit meg a technológia, a környezettudatosság és a vezetési élmény terén.