Természetesen a Fiat 500-at is utolérte a „hibridesítés”, persze jelen esetben (is) a lágy hibrid-vonalat követi a gyártó. Megnéztük, hogyan teljesít gyakorlatban a MHEV (mild hybrid electric vehicle) divatfiat – Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition teszt.
A forma magárét beszél még mindig, és a hatvanas évek-féle alapok tökéletesen tudnak emóciókat gerjeszteni a mai napig, nemtől és kortól függetlenül. Persze ízlés kérdése, de nem hisszük, hogy akad olyan delikvens, akinek ne tetszene maga az időtlen koncepció, vagy legalábbis ne tetszene benne valami.
Tesztautónk még a régi, egérbajszos orral érkezett, de van már az új érzékiséget képviselő 500-as logós orr-kialakítással rendelkező verzió is (a Fiat tesztautó-flottájában elvileg a full elektromos variáció, majd jön az is hozzánk). Így viszont nem tér el semmi a megszokottól, legalábbis, ami a küllemet illeti.
Autentikus elemek mindenhol
A frontrész tehát a legegyedibb a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition esetében, a fent említett egérbajusz, közepén a Fiat-embléma, kétoldalt a kissé húzott lámpatestek, megtartva kerekded formavilágukat; lejjebb pedig középen az elmaradhatatlan beömlőrostély. Nagyjából ennyi elég is a letisztult Fiat 500-recepthez, bár azért folytatódik a divatorientált tálalás a többi felületen is.
Oldalnézetből látszik a legjobban, hogy a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition alapvetően mennyire apró: a hossz 3.57 méter mindösszesen, a magasság pedig 1.48 méter. Pont így jó ez, bár a korai 500-as és 600-as Fiatok úgy feleekkorák voltak, tehát nincs ok panaszra egyáltalán. Meg különben is: aki Fiat 500-ban gondolkodik napjainkban, az valószínűleg pont ezt a méretezést keresi.
Jellegzetes ám a fara is a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition-nek, letisztult kockalámpa-sziluettekkel, aprócska harmadik hátsó ajtóval, díszkrómberakással a nyitórész felett (500-as felirat kötelező itt is), valamint az egyediségre utaló „hybrid” plakett is feltűnik jobbszélen.
Olyan az enteriőr, amilyennek elképzeljük, mielőtt beülnénk: retró minden mennyiségben
Nyilvánvaló, hogy a Fiat 500 trendiségét fokozza a beltér kialakítása. Itt az olaszok szintén nem változtattak túl sok mindent, maradtak a retró hangulatot árasztó kapcsolók, kezelőegységek, belső nyitókilincsek és még sok-sok egyéb részelem.
Vaskos kormánykerék, jó fogással: a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition-t kellemes vezetni emiatt is, no meg persze a műszeregységek, infokijelzők elhelyezkedése miatt sem vall szégyent a kialakítás. A fényes, lakkhatású műanyag betét-kialakítás kellemes a szemnek, de könnyen tisztítható is, a sebességváltó kulisszája háromszögalakzatban került kialakításra, és a cockpit alsó részén kapta felfüggesztését, felette a klíma kezelőgombjaival. Mindezt ténylegesen retró tálalással, régi idők hangulatát idézve, ahogyan azt a Fiat 500-tól el is várja az ember.
Helykínálat tekintetében nem egy etalon a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition, az első két ülésen átlagos testalkattal egész jól el lehet férni, bár némi komfortérzet-hiány azért így is fellép – hiányzik például egy jó, masszív könyöklő egyebek mellett. A vállterek tehát visszafogottak, de nem, nem kell szorongva ülni egymás mellett, épphogy a határvonalon sikerül billegnie a kényelemfaktornak e téren. Kicsit smartos a feeling, de ez a kategória erről szól, nemdebár?
Hátul minimális a helykínálat, két kisebb gyerek befér, kényelmesen utazgathat mögöttünk. Bátrabb felnőttek megreszkírozhatják az utazást hátul, de semmiképp hosszabb távolságokon. Újfent kijelenthető, hogy a Fiat 500 nem erről szól.
Akkor miről? Egyértelműen az érzésről magáról, amit ez a modell közvetít. Cukiság, aranyosság, ikonikus mivolt, nagybetűs jelenség. És igen, a mai napig megbámulják mosolyra szaladt szájjal a járókelők az utcán. Mert figyelemreméltó, szeretnivaló.
Lágy hibrid hajtás: van előnye?
Tesztelt Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition lágy hibrid hajtásláncot kapott. Ennek alapja egy 999 köbcentis 3 hengeres benzinmotor soros hengerelrendezéssel, 70 lóerő maximális teljesítménnyel (4000 RPM), valamint 90 Newtonméter forgatónyomaték-csúcsértékkel (3250 RPM). A rendszerhez egy 11 Ah-s akkumulátor csatlakozik.
Menetdinamika tekintetében a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition-t visszafogottnak lehet jellemezni, a gyári gyorsulás adata 12.9 másodperc 0-ról 100-ra, saját méréseink 14.1 másodperces eredményt hoztak. A gázreakciók ugyanakkor közvetlenek, a motor nem hajlamos (nagyon) a lefulladásra, a hangja kicsit emlékeztet viszont az ős-Fiat 500-asokéra.
Fogyasztás tekintetében remekül brillírozott a Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition tesztautó: vegyes használattal 3.5-6.2 literes átlag jött ki, országúti 3.5-4.2, városi 5.5-6.2 literrel.
Árcédula
A cikkben bemutatott Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition 4.5 millió forintba kerül, a belépő ár pedig 3.9 milliónál indul.
2021 Fiat 500 1.0 BSG MHEV 6MT Launch Edition specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres turbómotor, lágy hibrid hajtás, 11 Ah hibrid akkumulátor
Lökettérfogat: 999 cm³
Maximális teljesítmény: 70 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 90 Nm @ 3250 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3571 mm
Szélesség: 1627 mm
Magasság: 1488 mm
Tengelytáv: 2300 mm
Első gumik mérete: N/A
Hátsó gumik mérete: N/A
Tömeg, üresen: 900 kg
Megengedett össztömeg: 1340 kg
Csomagtartó mérete: 185 liter
Üzemanyagtartály mérete: 38 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 160 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.9 s (gyári), 14.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.5-6.2 l/100 km
Országúti: 3.5-4.2 l/100 km
Vegyes: 3.5-6.2 l/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100 km
Országúti: N/A l/100 km
Vegyes: 3.9 l/100 km
CO2 kibocsátás: 88 g/km
Bővebb információ a Fiat magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu
Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary
Utómunka hardver: Acer