Még tavaly, 2023 őszén masszív menetpróba keretein belül tettük próbára az újragondolt és újjászületett, ízig-vérig amerikai Ford Bronco-t. Most alaposan kiveséztük, elkészült a hagyományos értelemben vett Autóaddikt teszt.
Elöljáróban megjegyezzük, direkt terepes szemszögből most, jelen cikkünkben nem vizsgáljuk a Bronco-t, egész egyszerűen azért, mert az a vonal egy sokkal specifikusabb, konkrétabb publikációt igényel; magyarán szólva megér egy külön cikket, amely a valós képességeket emeli előtérbe. Most sokkal inkább a gyakorlati felhasználás volt fókuszban.
Azonban mielőtt belemélyednénk a részletekbe, jöjjön egy kis összefoglaló a Bronco-történelmet felölelve. A Ford Bronco a Ford által gyártott és forgalmazott terepjárók modellcsaládja. A vállalat által kifejlesztett első SUV-modell, a Bronco öt generációját értékesítették az 1966 és 1996 közötti modellévek között. A modellsorozat hatodik generációját a 2021-es modellévre vezették be. A névmást más Ford SUV-kon is használták, nevezetesen az 1984-1990-es Bronco II kompakt SUV-n és a 2021-es Bronco Sport kompakt crossoveren.
Némi Bronco-történelem és kronológia
A Bronco eredetileg kompakt terepjáróként, saját alvázzal fejlesztették ki, kezdetben a Jeep CJ-5 és az International Harvester Scout ellen versenyzett. 1978-ra a Ford megnagyobbította a Broncót, és az F-sorozatú pickup teherautó rövid tengelytávú változatává tette; a teljes méretű Bronco a Chevrolet K5 Blazer és a Dodge Ramcharger ellen versenyzett.
A nagy kétajtós terepjárók iránti kereslet csökkenését követően a Ford az 1996-os modellév után megszüntette a Bronco gyártását, és helyette a négyajtós Ford Expeditiont választotta; ezt követte a nagyobb Ford Excursion. 25 év szünet után a Bronco hatodik generációját most először kínálják középkategóriás kétajtós SUV-ként az USA-ban, Európába az igényeknek megfelelően 4 ajtós verzióban érkezik – teljes méretű négyajtós SUV-ként is kínálják, 41 cm-rel hosszabb tengelytávval. Kétajtós és négyajtós (keménytetős) kabrióként is közvetlenül a Jeep Wrangler konkurenciájaként lehet aposztrofálni. A Ford Bronco-t, az 1-5 generációt 1965 és 1996 között a Ford gyártotta a Michigan Truck Plantben, a Michigan állambeli Wayne-ben, ahol a hatodik generációs változatot is gyártják jelenleg.
A teszten nálunk járt Ford Bronco Outer Banks tehát a hosszított tengelytávos, négyajtós verzió volt, lenyűgöző formavilággal. Szinte derékszöget bezáró széleivel, íveivel minden kétséget kizáróan vonzza a tekintetet, bár a feljebb említett konkurens márka modellje is hasonszőrű dizájnt kapott – nem véletlenül. Made in U.S.A., és ez mindent meg is magyaráz. Az amerikaiak mindig is tisztában voltak azzal. hogyan kell terepjárót gyártani, vagy a mára inkább Európában is elterjedt SUV-popularitás vonzza magához ezt a szegmenst. A Ford Bronco Outer Banks jelenlegi, hatodik generációja inkább SUV, viszont irdatlan brutális terepképességekkel van felvértezve. De mint említettük, ez majd egy külön cikk lesz.
Forma: Made in U.S.A., na meg minden más is
Formavilág tekintetében tehát van 90 fok, és nagyjából ennyi. Minimalista megközelítés, visszanyúlva a tradíciókhoz, úgy, hogy a 2020-as évek trendjeinek azért megfeleljen a tálalás. Az orr rész kialakítása a leginkább hangsúlyos a Ford Bronco Outer Banks esetében, a körformát mintázó lámpatestek félbe lettek vágva, és középen indul mindkét oldalról egy-egy csík, ami közrefogja a Bronco feliratot. Jó nagy, vaskos felirat ez, hogy még véletlenül se lehessen eltéveszteni a típust. Így lesz egyedi, igazán uniqe, és így fog kitűnni igazán az európai autókavalfádból. Bár legutóbb, amikor Manhattan-ban jártunk, meglepően sok Bronco Badlands-et és Outer Banks-ot láttunk a forgalomban, jellemzően a 5th Avenue-n, inkább a fiatal korosztály közkedvelt alternatívájaként. Azzal együtt, hogy ott nem számít egyáltalán prémiumnak, vagy luxuskategóriának (utalunk ezzel a 5th Avenue közegére), természetesen árazásban sem.
Oldalnézetből is igen jellegzetes a Ford Bronco Outer Banks, klasszikus formavilág modern köntösben – nem ismételjük magunkat, szimplán ez a jelző illik az egész autó mivoltára. A két oldalajtó négyzetalakzatú üvegfelületei illusztrisak, a hátsó, C oszloppal záródó rész üvegezése szintén hasonló formaiságot követ. Mindehhez a jellegzetes sávédőívek, vonalvezetés rengeteget tesz hozzá, a csapott far-rész pedig kiemeli a kategória lényegiségét.
S igen, a hátsó fertály szintén kimondottan jellegzetes a maga pótkarekével, azon egy rakoncátlankodó Bronco-sziluett, amely a modell (egyik) védjegye. A C oszlopra húzott függőleges zárfény-lámpatestek pedig kiemelik a karakterisztikát, vagy inkább finomítják a formákat. Se több, se kevesebb, hamisítatlan eredetiség minden egyes porcikájában.
Örök életre tervezve?
A karosszéria alatt egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz található hét keresztmerevítővel; ez a szerkezet szilárd és biztonságos alapot biztosít, emellett pedig lehetővé teszi, hogy az autó szabad magassága 259 mm legyen, ami kivételes off-road képességet jelent.
A Bronco különleges Nagy Teljesítményű Off-Road Futóművet (HOSS) kapott, amiben az első felfüggesztés egy független keresztlengőkaros szerkezet, hosszú úton mozgó tekercsrugókkal. Ez a megoldás 20 százalékkal csökkenti a rugózatlan tömeget a merevtengelyes kialakításhoz képest, ugyanakkor kiváló rugózást és állandó tapadást kínál. Hátul öt lengőkaros merevtengely található hosszú úton mozgó, változtatható feszességű tekercsrugókkal és mind a négy kerék mozgását nagy terhelésre tervezett lengéscsillapítók szabályozzák.
Jöjjön a beltér: a Ford Bronco Outer Banks itt is az alapkoncepciót bírja követni, tehát az élces részletekben rejlik a lényeg ismét. A cockpit egyenes vonalait egy-két süllyesztett tárolórekesz, kijelző jelenléte töri meg, legyen szó az óracsoportról, vagy a központi infotainment paneljéről, minden hasonul környezetéhez. A kormánykerék fogása kellemes, tenyérbe simuló, a küllőkről irányítható rendszerek kezelőgombjai is jól kézre (hüvelykujj) esnek. A kijelzett értékek jól olvashatók, értelmezhetők, s mivel LCD alapú minden, a brightness megfelelő hangolásával bármilyen külső időjárási viszony mellett remekül használható.
Rengeteg egyedi dologgal találkozhatunk a Ford Bronco Outer Banks enteriőrjében. Egyik kedvencünk a plakett, amelyen fel van tüntetve a Michigan-i Dearborn-ban található gyár, ahol a 6. generációs Bronco-kat összeszerelik. Az ajtók kárpitozásának része a háló térképzseb,m ami szintén nagyon tetszetős, s természetesen hozza a szabadidős, kirándulós, challenge-es feelinget. Vagy ott van a kétoldali kapaszkodó is, amely az ajtók nyitása után máris elérhető, megfogható, így a be- és kiszállás máris klasszisokkal egyszerűbb, mint nélküle.
Terepre lett tervezve és kitalálva: mindent az élményért és a funkcionalitásért
Külön érdekesség, hogy a Ford Bronco Outer Banks-et nagyjából elemeire szét lehet bontani: eltávolíthatók az oldalajtók, a tető, a hátsó ajtó – mindezeket azért, hogy a lehető legjobban személyre szabható legyen az élményhez, amikor is offroadozunk, vagy akár egy jót kirándulunk a közeli kanyonban. Így az autó pillanatok alatt kabriója is alakítható (természetesen az oldalajtók bennhagyásával). Az első ajtókhoz tartozó oldaltükrök külön vannak felszerelve, a szélvédővonallal párhuzamosan, így az ajtók kiszedésénél a visszapillantó tükrök természetesen rendelkezésre állnak.
Mindez persze az USA-ban elfogadott és megengedett – ott ugyanis az autónkat úgy alakíthatjuk, ahogyan szeretnénk- egy kitétel van, mégpedig a személyes felelősségvállalás. Tehát ha az átalakításból adódóan baleset, vagy bármilyen probléma történne, akkor azért teljes egészében a tulajdonos tehető felelőssé.
Az enteriőr kényelme
Kényelmes, inkább puhának, mintsem keménynek jellemezhető ülések fogadják az utasokat a Ford Bronco Outer Banks-ben, remek oldaltartással, megfelelő ülő- és hátfelületekkel az első sornban. A fellépés nem kényelmetlen egyáltalán, könnyedén helyet tudunk foglalni a vezetőülésben, vagy épp anyósoldalon. A hátsó traktus is tágas, szellős, kényelmes, a lábterek is remekek – a tengelytáv hossza megteszi itt is pozitív hatását. A felhasznált anyagok minőségiek, rég nem emlékeztetnek a korábbi, mondjuk 20-25 évvel ezelőtti kvalitásra, amely főként a belépő szintű SUV-ok körében volt általánosnak. mondható.
Viszonylag rendhagyó módon a Bronco czomagterének ajtaja is klasszikusan, ajtó jelleggel nyílik, és varoálható úgy, hogy a hozzá tartozó üveget külön is mozgathatjuk. Nyitás után szimplán kiemeljük nyitásra, aztán zárásnál csak szimplán visszapattan a helyére, és maga az ajtó-elem zárja és rögzíti. Praktikus, és nagyon egyszerű megoldás. Ami nem praktikus, az maga az ajtó szélessége, így ne nagyon parkoljunk be mélygarázsba falhoz tolatva, mert nem lesz könnyű a pakolgatás a csomagtérből, csomagtérbe. Vagy ráhagyunk úgy 1 méter pluszban.
Jelenleg a Ford Bronco két felszereltséggel – Badlands és Outer Banks – kaphjató Magyarországon. Összeszedtük az Outer Banks főbb jellemzőket:
Alapfelszereltség főbb külső elemei:
- 17″-os könnyűfém keréktárcsák, 6×2 küllős, festett Carbonized Grey, csiszolt burkolatok
- H.O.S.S. 2.0-s felfüggesztési rendszer Bilstein helyzetérzékeny lengéscsillapítókkal
- Négykerékhajtás teljesen automata, igény szerinti meghajtással (EMTC – Electro Mechanical Transfer Case)
Alapfelszereltség főbb belső elemei:
■ Kétzónás automata klímaberendezés (DEATC)
■ Részben bőr-/vinilborítás Navy Pier és Dark Space Grey színben
■ Tetőkonzol belső kupolavilágítással és napszemüvegtartóval
Ki van hegyezve a teljesítmény is
A tesztelt Ford Bronco Outer Banks orrába egy 2.7 literes, V-elrendezésű, 6 hengeres dupla turbós 355 lóerős motor került, amely kellő dinamikával képes mozgatni az egyébként 2.5 tonna száraz tömeget, maximum 568 Newtonméterrel. A grafitvasból készült, kompakt motorblokk erősebb és merevebb (mégsem nehezebb) a hagyományos vasöntvényeknél; az erőforrás lehengerlő erejéhez és csekély fogyasztásához az elektronikus működtetésű turbónyomás-szabályozás és a nagy nyomású kipufogógáz-visszavezető rendszer is hatékonyan hozzájárul. Úgyhogy ha megtankoljuk (maximum üzemanyag nagyjából 75 liter), beleülünk ötödmagunkkal, és még csomagokat is viszünk, könnyedén elérjük a 3 tonnát, nem beszélve az 1 tonnányi vontatható súlyról.
Az alapáras, 10 fokozatú automata sebességváltó erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt az aszfaltra vagy a terepre; utóbbi esetben a vezető bekapcsolhatja a felezőt is, és a kúszófokozat áttétele ilyenkor 64,33:1. Ennek köszönhetően a Bronco képes 6 km/órás sebességgel araszolni, miközben a motor fordulatszáma 2400 1/perc, így az autó a nehéz terepen is határozottan, lefulladás nélkül halad át.
Az alapáras, 10 fokozatú automata sebességváltó erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt az aszfaltra vagy a terepre; utóbbi esetben a vezető bekapcsolhatja a felezőt is, és a kúszófokozat áttétele ilyenkor 64,33:1. Ennek köszönhetően a Bronco képes 6 km/órás sebességgel araszolni, miközben a motor fordulatszáma 2400 1/perc, így az autó a nehéz terepen is határozottan, lefulladás nélkül halad át.
A Bronco Outer Banks változatot egy kétfokozatú elektronikus terepváltóval szerelik fel, amit a vezető menet közben, gombnyomással kapcsolhat.
Mindent az extrém igénybevételért
Azok a vásárlók, akik szeretnék, hogy autójuk létfontosságú részegységei terepezés közben is a legmagasabb szintű védelmet élvezzék, kérhetnek acél fenékvédő lemezeket, valamint a motort, a váltót, a terepváltót és az üzemanyagtartályt biztosító burkolatokat is. Az ugyancsak külön rendelhető küszöbvédő rudak akár a jármű teljes tömegét elbírják, és a mérnökök a Bronco elejére és hátuljára is terveztek vonószemeket. A nagy szilárdságú bóracél tetőmerevítő rúd nem akadályozza a függönylégzsák működését, és az utasok testi épségét emellett oldallégzsákok és első légzsákok is óvják.
A Ford Bronco különleges, többlépcsős fényezési eljárásnak köszönheti tartós külsejét. A viaszos üregvédelemmel ellátott acél karosszériaelemek, a fedőlakkréteg nyújtotta védelem és a felhordási eljárások biztosítják, hogy az autó sok évig megőrizze vonzó külsejét. Kell is, hiszen egy őszintébb terepezésnél bizony lehet számítani némi felpattanó tereptárgyra – kavicsokra, de méginkább kődarabokra is. Bár ezt a részét nem teszteltük a Bronco-nak, de természetesen elhisszük a gyár állítását.
A cikkben szereplő Ford Bronco Outer Banks listaára bruttó 30 500 000 forintról indul.
2023 Ford Bronco Outer Banks specifikációk
Motor
Motortípus: V-elrendezésű 6 hengeres, duplaturbós benzinmotor
Lökettérfogat: 2701 cm³
Maximális teljesítmény: 335 LE @ 5250 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 563 Nm @ 3100 ford./perc
Erőátvitel: kapcsolható összkerékhajtás, 10 fokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4811 mm
Szélesség: 2199 mm
Magasság: 1852 mm
Tengelytáv: 2950 mm
Gumiabroncsok elöl: 255/70 R18
Gumiabroncsok hátul? 255/70 R18
Tömeg, üresen: 2289 kg
Megengedett össztömeg: 2700 kg
Csomagtartó mérete: 820 liter
Üzemanyagtartály mérete: 79 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 161 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.7 s (gyári), 6.5 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 12.6-14.1 l/100 km
Országúti: 6.2-9.3 l/100 km
Vegyes: 10.1-12.4 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: 11.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 267 g/km
Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu