Még nem sokkal a hivatalos hazai menetpróba előtt próbáltuk majd’ 1 héten át az új, 2023-as modellévű Ford E-Transit-ot, teljesen elektromos hajtással, RWD kivitellel. A benyomások remekek, mindenféle elfogultság nélkül.
Külsőre a Ford E-Transit teljesen ugyanolyan, mint a megszokott, dízel testvére. Különbség mindösszesen annyi, hogy a hűtőmaszk lamellái kék színűek (csíkozás), a töltőaljzat is itt kapott helyet.
Itt máris megjegyeznénk, hogy nyilvános töltőoszlophoz aműgy sem egyszerű beállni egy közel 7 méteres kisteherautóval, viszont ha tolatva oldjuk (vagy inkább oldanánk) meg a mutatványt, egyszerűbb lenne: a hátsó túllógás ugyanis kompenzálható például egy padka szélére – parkolóban – elhelyezett oszlopnál. Orral beállva a túlnyúlás a hátsó tengelynél jelentős, és egész biztos, hogy ki fog lógni az autó a parkolóállásból. A mellékelt töltőkábel pedig nem volt annyira hosszú, hogy végigérje a feljebb már említett közel 7 métert.
Attól, hogy elektromos, még ízig-vérig „igazi” Transit
Folytassuk a különbségek felsorolását: E-Transit logó, valamint a kipufogó hiánya. Ennyi, semmi más.
A Ford tervezőmérnökeinek nem kevés fejfájást okozhatott, hogy a már meglévő Transit-koncepcióba milyen módon ültessék át a teljesen elektromos hajtásláncot. Nyiván az akkupakk elhelyezése volt az egyik legsarkalatosabb irány, amelyett az alvázkeretbe integráltak. Persze itt rögtön jött a súly-mumus, és valóban: a Ford E-Transit általunk tesztelt verziójának az önsúlya 2.5 tonna (2484 kilogramm egész pontosan), így az 1 tonnás terhelhetőség kiadja a B-vel vezethető összesen 3.5 tonna határt. Ügyesen ki lett maxolva, az tény.
Tesztelt L4H3 hosszú, 3.75 méteres tengelytávú E-Transitunk egész pontosan 6.7 méter hosszú, 2.78 méter magas. A raktér befogadóképessége 15.1 köbméter, amely rendkívül csábító, és nem utolsó sorban kiemelkedően jól pakolható.
Praktikumával a kezünk alá dolgozik
Összesen 2 darab 230 V-os AC aljzatot találunk a Ford E-Transit-ban, rögtön a hátsó ajtóknál, jobb kéz felől. Ez nagyban növeli az autó praktikumát, kihasználhatóságát, fenntarthatóságát. Ugyan az AC box kilóg némileg az oldalburkolatból, de egyáltalán nem zavaróan, a rakodást különösképp nem befolyásolja. A hátsó dupla ajtók kiakaszthatók, tehát teljes értékűen nyithatók, az oldallemezekhez hajthatók, így még inkább előnyösen folyhat le a be- és kipakolás a platót tekintve.
Nem mondanánk, hogy felesleges extra opció az oldalsó tolóajtó teljes motorizáltsága. Tesztautónknál megkaptuk ezt a fícsört, és hasznosnak is tartottuk, ugyanis nem egy olyan szituáció adódhat az áruszállítás során, amikor olyannyira le vagyunk tervhelve, hogy igencsak jól jön egy láthatatlan kéz, ami kitárja az oldalajtót.
Személyautós kényelem?
Utaskabin tekintetében szintén jellemző a praktikum. Alapvetően minden kézre esik, de a fellépés-lelépés is könnyed, a kormánykerék még alsó állásban sem akadályozza a beülést, felállást és/vagy a kiszállást. Rengeteg rekesz, zseb, fakk áll rendelkezésre, kedvencünk a többi Transit-ból, Tourneo-ból ismert palacktartó páros mindkét oldalon, amelyekbe simán befér egy kétliteres palack; ugyanígy az ajtóknál, a térképzsebek melletti résznél. Nyilván nem ez a legmeghatározóbb kiegészítő, de jó, ha van.
Lábterek, fejterek, vállterek: a 2022-es Ford E-Transit mindegyik téren jól teljesít, így a három személy – még ha tagbaszakadtabb felépítésűekről is van szó – tökéletesen elfér egymás mellett, akár hosszabb távon is.
Persze fontos a menetkomfort is. Nagyon fontos, főként, ha egész nap az E-Transitunkban ücsörgünk, akkor pláne. Érdekes, hogy egy másik márka tesztautójából – hangsúlyozzuk: személyautóból – ültünk át a Ford E-Transit-ba, és meglepődtünk. Nagyon is, mivel zongorázni lehetett a különbséget rugózás, futómű, menetstabilitás terén az E-Transit javára, úgy, hogy kemény, fapados (vagy legalábbis annak aposztrofált) kishaszonjárműről van szó, úgy, még csak meg sem volt pakolva. Tudvalévő, hogy a rakomány súlya általában pozitívan hat a menetkomfortra, rugózásra, a pattogás megszűnik egyenesen arányosan a szállított súly mértékével. Nem így a Ford E-Transit-nál: 2 személlyel, nulla terheléssel is remek utazást bírt nyújtani. Jó, ne feledjük a két és fél tonna önsúlyt, oké. Az is nagy valószínűséggel balanszíroz azért.
Hatótáv
No és mekkora a Ford E-Transit tényleges range-e, azaz hatótávja? Amikor elhoztuk a Ford-tól a tesztautót, 198 megtehető kilométert mutatott a műszer. Rövidebb, 10-15 kilométeres távon használtuk legelőször, városi-elővárosi szakaszokon, a range 205 kilométer lett a mutatvány végén, 2% akkukapacitás-mínusszal. Az akku egyébként 96%-ra volt feltöltve.
Mindezek után elautóztunk Esztergomba, majd vissza, nagyjából 120 kilométert megtéve, 11-es út, 80-90 kilométer/órás átlaggal lakott területen kívül, a falvakon át 40-50 kilométer/órás átlaggal. Miután visszaértünk, a hatótáv 152 kilométert összegzett. Tehát számításaink szerint nagyjából és ténylegesen 230-250 kilométer teljesíthető, ha ECO-ban, óvatosan közlekedünk a Ford E-Transit-tal, vegyes módban, ez minimum hozható városi környezetben is – amire ugyebár elsősorban fejlesztették az autót.
Fogyasztás, villanyáramból
Számszerűsítve: az átlagolt fogyasztásunk 16-23 kWh közt mozgott. A Ford E-Transit 68 kWh kapacitású akkumulátort kapott, tehát ezen adatokból is jól látszik a kiszámítható hozzávetőleges átlag. Ugyanakkor nem tudjuk, hogy mondjuk maximális, 1 tonnás terhelhetőséggel hogyan módosulnak az értékek, de ha úgy 75%-ban már hozható a kapacitás és a hatótáv (25% mínusz), akkor nem nagyon van ok panaszra.
Egyébként a tesztelt Ford E-Transit 184 lóerőt teljesített, de létezik combosabb, 270 lóerős verzió is. Mindkét esetben a rendelkezésre álló forgatónyomaték-maximum 430 Newtonméter, amely elegendő a masszívabb előzésekhez, intenzívebb kigyorsításokhoz.
Természetesen hamarosan nagytesztet is készítünk, amint megérkezik a lokális sajtós tesztautó is. Akkor mindenképp terheléssel fogunk tesztelni, mert nagyon kíváncsiak vagyunk a tényleges, ilyen irányú eredményekre is.
2023 Ford E-Transit L4H3 specifikációk
otor
Motortípus: elektromos szinkronmotor
Lökettérfogat: N/A cm³
Maximális teljesítmény: 184 LE @ N/A ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 430 Nm @ N/A ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, fokozatmentes irányváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 6700 mm
Szélesség: 2100 mm
Magasság: 2780 mm
Tengelytáv: 3750 mm
Első gumik mérete: N/A
Hátsó gumik mérete: N/A
Tömeg, üresen: 2484 kg
Megengedett össztömeg: 3500 kg
Csomagtartó mérete: 15100 liter
Üzemanyagtartály mérete: N/A liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: N/A km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: N/A s (gyári), N/A s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 16-23 kWh/100 km
Országúti: 16-23 kWh/100 km
Vegyes: 16-23 kWh/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: N/A l/100km
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal
Fotó: Autóaddikt.hu