A Ford Explorer EV modelljével a Ford az ikonikus Explorer-t hozza el teljesen elektromos formában, ötvözve a márka erős SUV múltját a modern elektromos hajtáslánc összes előnyével. Az európai piacra optimalizált Ford Explorer EV igyekszik kielégíteni a városi közlekedést és a hosszú utak kényelmét keresők igényeit. Jelen cikkünkben megvizsgáljiuk részletesen a legújabb Ford-modellt, annak dizájnját, belső kialakítását, teljesítményét, töltési lehetőségeit és összességében a vezetési élményt is.
Külső dizájn: modern és naprakész a megközelítés, mégis ízig-vérig Explorer
A németországi Köln-ben gyártott, kizárólag Európában forgalmazott új Ford Explorer EV formavilága megőrzi az Explorer robusztus, magabiztos karakterét, ám új, aerodinamikusabb vonalai és finomabb részletei a korszerű elektromos megjelenést sugározzák. Ugyanakkor szembetűnő különbség a hagyományos, párhuzamosan futó, benzinmotoros USA-modellhez képest a méretkülönbség: az Explorer EV nagyjából 1 méterrel rövidebb, és a szélessége is visszafogottabb.
Az első LED-fényszórók futurisztikus megjelenést kölcsönöznek, amely a Ford új dizájnnyelvét tükrözi. A karosszéria aerodinamikus vonalvezetése és a letisztult, erőt sugárzó forma eleve hozzájárul a hatótáv maximalizálásához, míg a letisztult hűtőrács és az egyedi felnik modern megjelenést adnak az autónak.
Belső tér, technológia: luxus funkcionalitással ötvözve
Az Explorer EV enteriőrje tágas, prémium anyagokkal és korszerű technológiával felszerelt. Az ülések puha bőrborítással rendelkeznek, és ergonomikus kialakításúak, hogy a hosszabb utakon is kényelmesek lehessenek a sofőr, és utasai számára. A központi 15 colos, állítható érintőképernyő dominálja a műszerfalat, amely a Ford SYNC 4 rendszerét futtatja, intuitív és könnyen kezelhető kezelőfelülettel. Az infotainment rendszer teljesen integrálható az Apple CarPlay és Android Auto funkciókkal, lehetővé téve a vezető számára, hogy az okostelefonját egyszerűen és gyorsan csatlakoztassa az autóhoz.
A Ford Explorer EV nagyvonalúan kialakított hátsó üléstérrel és bőséges lábtérrel rendelkezik, amely családok és hosszú utakat kedvelők számára egyaránt ideális. A 470 literes csomagtér elegendő helyet biztosít, és a hátsó ülések lehajtásával még tágasabb, akár 1300 literes csomagteret is kapunk, amely alkalmas lehet nagyobb tárgyak szállítására vagy hétvégi kirándulásokhoz is.
Dinamikus elektromos meghajtást ígér és ad az Explorer EV
A Ford Explorer ebben a változatban hátsókerék-hajtást kapott, amelyet egy 286 lóerős elektromotor hajt meg. Az autó 0-ról 100 km/h-ra körülbelül 7 másodperc alatt gyorsul, ami egy ekkora méretű SUV-nál tiszteletreméltó teljesítmény. A 77 kWh-s akkumulátorcsomag Extended Range verziója gyakorlatban akár 450 kilométeres hatótávot is biztosít egyetlen feltöltéssel, otthoni, 10A-s töltéssel (1.7 kWh), csepptöltést is beleértve 602 kilométert kaptunk előrejelezve (ECO). Ezt a hatótávot teljesen megfelelőnek tartottuk nyilván a városi ingázáshoz, de hosszabb kirándulásokra is alkalmassá teszi az autót véleményünk, s saját tapasztalataink szerint is; nagyjából a 450 kilométeres vidéki oda-vissza út, autópályázással egyetemben tökéletesen teljesíthető volt.
A töltési idő az Explorer EV egyik nagy előnye, mivel a gyorstöltő állomásokon akár 150 kW teljesítménnyel is tölthető, így az akkumulátor 10%-ról 80%-ra mindössze körülbelül 30 perc alatt feltölthető. Ez ideálissá teszi az autót azok számára, akik gyakran utaznak, és értékelik a gyors és egyszerű töltési lehetőséget.
A Ford Explorer EV sokoldalúságát a töltési lehetőségek is erősítik
Az Explorer EV támogatja a villámtöltést is, így gyorsan feltölthető, ami különösen előnyös a városokban és az autópályák mentén található töltőállomásoknál. Egy megfelelő teljesítményű DC villámtöltővel mindössze 30 perc alatt akár 80%-ra is feltölthető az akkumulátor, ami hosszú utakon jelentős időmegtakarítást eredményezhet. Otthoni töltővel is tölthető, bár ez akár 8-10 órát is igénybe vehet, így inkább éjszakai töltésre javasolt.
Vezetési élmény technológiai felszereltséggel párosítva
Az Explorer EV vezetési élménye kiemelkedően kényelmes és zökkenőmentes. Az adaptív felfüggesztés jól csillapítja az útegyenetlenségeket, így a nagyobb városi bukkanókat vagy akár a könnyebb terepet is magabiztosan kezeli. A vezetést támogató rendszerek között megtalálható az adaptív tempomat, sávtartó asszisztens, parkolássegítő és a Ford BlueCruise, amely lehetővé teszi a részleges önvezetést autópályákon, bár ez még mindig igényli a vezető figyelmét és ellenőrzését.
A cikkben szereplő modell stabil úttartással és kiváló vezetési élménnyel rendelkezik, ami részben az elektromos hajtáslánc csendes, egyenletes működésének köszönhető. Az autó felfüggesztése az egyenetlen útfelületeken is jól teljesít, és még a kanyarokban is megőrizni az SUV-ra jellemző masszív stabilitást.
A Ford elérhetővé tette a legújabb vezetéstámogató technológiákat is, beleértve az adaptív sebességtartó automatikát, a sávtartó asszisztenst, a vészfékezési rendszert, és a holttér-figyelő rendszert. Ezek mind hozzájárulnak a vezetés biztonságához, és nagymértékben csökkentik a balesetek kockázatát, különösen városi környezetben.
Az Explorer EV árkategóriája a prémium szegmensbe sorolja, ami versenytársává teszi a jól bevált elektromos SUV modelleknek, például a Tesla Model Y-nak vagy a BMW iX3-nak. A hatótáv ígéretes, az Európában (és Magyarországon is) a relatíve nagynak számító méret miatt a városi közlekedés során kihívást jelenthet egyeseknek a parkolás és a manőverezés. Ugyanakkor a Ford által kínált európai töltési infrastruktúra még nem mindenhol teljesen kiépített, ami hosszabb utak esetén szintén kihívást jelenthet a töltési idő optimalizálásában.
A Ford Explorer EV tehát egy prémium elektromos SUV, amely az Explorer robusztus dizájnját és terepjáró hagyományait ötvözi az elektromos hajtáslánc korszerűségével. A tágas belső tér, a minőségi anyagok és a hosszú hatótáv révén a Ford Explorer EV ideális választás lehet családosok és hosszabb utakat tervezők számára. Az Explorer EV összességében komoly szereplővé válhat az elektromos SUV-k piacán, és magabiztosan képviseli a Ford új, elektromos jövőképét.
2024 Ford Explorer EV Premium Extended Range RWD specifikációk
Motor
Motortípus: elektromotor, RWD
Lökettérfogat: N/A
Maximális teljesítmény: 286 LE @ N/A ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 545 Nm @ N/A ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, irányváltó
Akkumulátor: 77 kWh lítium-on, 288 cella,
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4468 mm
Szélesség: 1871 mm
Magasság: 1630 mm
Tengelytáv: 2767 mm
Gumiabroncsok elöl: 235/50 R20
Gumiabroncsok hátul? 255/45 R20
Tömeg, üresen: 2190 kg
Megengedett össztömeg: 2675 kg
Csomagtartó mérete: 536 liter, 1422 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: N/A liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.4 s (gyári), 6.1 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 14-18 kWh/100 km
Országúti: 14-18 kWhl/100 km
Vegyes: 14-18 kWh/100 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: N/A l/100km
Országúti: N/A l/100km
Vegyes: N/A l/100km
CO2 kibocsátás: 0 g/km
Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal