Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Focus RS – rettegett hagyományőrzés

Nem lehetett túl egyszerű dolga a Fordnak, amikor is a nagyreményű Focus RS-t kellett újraéleszteni: a korábbi, Volvo-tól örökölt előző szériás 5 hengeres, 2.5 literes, 305 lóerős benzinmotor downsizingja már a kezdeti lépéseknél is hozta az aggályokat. Jelentjük: nincs ok az aggodalomra, az új, 2016-os modellévű Ford Focus RS igazán belevaló hot hatch, hozta az elvárásokat tesztünk során.

Emlékszünk biztosan mindnyájan, hogy az első RS-próbálkozás még „mindössze” 215 lóerőt hozott, ami akkoriban – s nyilván még most is – elegendő volt, lenne lelkünk üdvösségéhez. Azóta nagyot lépett a világ előre, az igények megváltoztak és ezzel együtt fokozódtak, ennek megfelelően kell eljárnia az autógyártóknak akkor, ha egy már jól bevált, mainstream kommerszebb modelljükhöz sportos aspektust társítanak.

Az új Ford Focus RS alapvetően küllemben nem sok mindenben tér el az alap verziótól. Persze van ültetés, mérgesebbre húzott arckarakterisztika, tekintélyes hátsó szárny (talán ez a leginkább kirívó és figyelmet felkeltő részlet az autón), dupla kipufogóvégek diffúzorral, és még néhány apróság. Alapvetően az ST-vel remekbeszabott párhuzamok vonhatók, a hatalmas légterelőt leszámítva nagyjából teljes a hasonulás.

Enteriőr tekintetében nincsenek túlspilázva a részletek, hozzávetőlegesen azt a jelleget kapjuk, mint az ST, vagy netán az ST line esetében. Itt azért ugyanakkor komolyabb kiegészítőkkel szembesülünk, mint például a első Recaro kagylóülések, vagy a középkonzol fölé helyezett, tradicionálisan RS-ben jelen lévő nyomásmérő analóg műszerhármas.

Kifinomultan hangolva a sportosságra

Üléspozíció tekintetében viszonylag magasan ülünk akkor is, ha a legaljára szintezzük a Recarokat, így a fejtér egy magasabb sofőr esetében sarakaltos lehet, csakúgy, mint a ki- és beszállási procedúra.

Az anyaghasználat optimális, közepesen puha anyagokból építkezik az utastér, a Focus jól megszokott ergonómiája és praktikus infotainment-elrendezése itt, az RS-ben is visszaköszönnek.

Ahhoz képest, hogy a Ford Focus RS egy hot hatch, rendkívül jó komfortot kapunk utazás közben, még akkor is, ha akár 4, vagy 5 fősre szabtuk a létszámot indulás előtt. Érdekes egyébként, hogy az ST-hez képest is lágyabbnak tűnik a rugózás, persze ehhez a megfelelő profilba kell kapcsolnunk, és félre kell tennünk az intenzív gyorsulgatós vezetési stílust is.

Jelenleg a Ford Focus RS 350 lóerőt produkál, ehhez a sornégyes, 2.3 literes EcoBoost turbómotor adja az alapokat. A maximális teljesítmény kerek 6000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, a turbótöltés remek, 4000 felett kap az egész még egy kimondottan nagy löketet gyorsulásnál, melynek következtében a görbe gyönyörűen felkúszik a 6800-nál bekövetkező leszabályozásig.

Mindezt Track üzemmódban természetesen. Ilyenkor a felfüggesztés keményebbé válik, csakúgy, mint maga a kormányzás, a gázreakciók közvetlenebbek lesznek, tehát a viselkedés sportautós lesz.

Bár méréseink szerint 5 másodperc alatt maradt a 0-100 kilométer/órás sprint, gyakorlatban többnek tűnt, valószínűleg a magasra járatott komfortráta miatt; az útviszonyok közvetítése az utaskabin felé meglehetősen sterilnek, kiegyensúlyozottnak tűnt.

Karakterisztika, komfort, összhatás

Ezzel nincs is baj, lehet, az okozta itt a hiányérzetet, hogy korábban több száz kilométert beletettünk a világoszöld színű, akkori tesztautóba. Nos, ott a helyzet teljesen más volt, a karakter sokkal vadabb, nyersebb, faragatlanabb volt. Igaz, a korábbi szériás RS teljesítményben alulmúlta a jelenlegit (305 LE), viszont önsúly tekintetében is mérsékeltebb volt a képlet, bár a jelenlegi modell súly-lóerőaránya jobb.

Mi is okozhatja ezt a visszafogottság-érzetet? Nyilván az ötödik henger hiánya, a hengerűrtartalom (lökettérfograt) csökkentése, illetve az összkerékhajtás jelenléte. A korábbi RS elsőkerekes, Sperr differenciálműves volt, és mintázni lehetett róla az elöl hajtó nagyteljesítményű sportkompaktok stabilitását. Akkori tesztünk során egyébként egy Subaru Impreza WRX STi-vel vontuk a párhuzamot, és nagyjából ugyanazt a viselkedést tudta produkálni az RS sima aszfalton stabilitás tekintetében.

Nyilván nem arról van szó, hogy az új Ford Focus RS bármiféle mínuszt tartogatna, vagy visszafejlődést jelentene az elődhöz képest, egyszerűen más lett a tálalás kicsit. Remek erővel rendelkezik, sőt, a kapcsolható összkerékhajtásnak köszönhetően a stabilitást még inkább sikerült csúcsra járatni.

Driftelni is tud

Apropó, kapcsolható összkerékhajtás: ha vágyjuk a hátsókerekes, mondjuk Mustang-érzetet (csak hogy házon belül maradjunk), nincs más dolgunk, mint Drift módba kapcsolni: a teljes, 440 Newtonméternyi nyomatékmaximum a hátsó kerekekre orientálódik, és kezdődhet a felfokozott izgalom – csak pénztárcánk bírja szuflával. S azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ezt a módozatot csak és kizárólag közúti forgalom elől elzárt, lekerített területen végezhetjük, de a legjobb, ha versenypályán feszegetjük a Ford Focus RS korlátait.

A Ford Focus RS kipufogói sportosra hangoltak, persze nem úgy, ahogyan azt elképzeljük első körben. Kívülről egy kellemes, de visszafogott négyhengeres sportos motor öblösségét hallhatjuk, az utastérben azonban változik a képlet: V8 hatás érkezik, igaz, a Sony hangrendszer membránjaiból.

Itt megint akad különbség az előd RS-hez képest, ott a tényleges sportkipufogórendszer muzsikált menet közben – annyi baj legyen, el kell fogadnunk, hogy meg kell felelni az elvárt szabványoknak e téren is.

Nem túl drága mulatság

Tesztjeink során a Ford Focus RS átlagosan 12.6 litert fogyasztott el, vegyes üzemmódban. Ha sportosan közlekedtünk, elérte a 15-16 litert is az átlag, ami még mindig nem vészes, viszont ha spórolós, visszafogott stílust vettünk fel vezetés közben, úgy akár 6 liter környékére is lecsökkenthető volt az érték.

Hagyományos közlekedéssel tehát városban 11.2, országúton 5.9 literes üzemanyagfogyasztást rögzítettünk 100 kilométerre átlagolva.

A Ford Focus RS alapára 12 180 000 forint, az RS+ variációért 13 465 000 forintot kér az importőr.

2017 Ford Focus RS specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2253 cm³

Maximális teljesítmény: 350 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 440 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4360 mm

Szélesség: 1823 mm

Magasság: 1484 mm

Tengelytáv: 2648 mm

Első gumik mérete: 235/35 R19

Hátsó gumik mérete: 235/35 R19

Tömeg, üresen: 1524 kg

Megengedett össztömeg: 2010 kilogram

Csomagtartó mérete: 363 liter, 1148 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 266 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.7 s (gyári), 4.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 11.2 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 7.9 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 10.0 l/100km

Országúti: 6.3 l/100km

Vegyes: 7.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 266 g/km

Bővebb információ a Volvo magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS
Exit mobile version