Önmagában véve már nem számít kifejezetten újdonságnak a Ford Focus 250 lóerőssé vadított hot hatch verziója, viszont a kombi megközelítés annál inkább – igaz, ez a karosszériaforma is rendelhető már több hónapja idehaza a kereskedésekben. A napimagazin.hu korábban íródott autótesztjében már részletesen ki lett elemezve a klasszikus 5 ajtós felosztású modell, most pedig következzen a Focus ST kibővített rakodótérrel rendelkező variánsa.
Mi visz rá valakit arra, hogy kombit vásároljon? Ráadásul olyat, ami bizony nem lacafacázik, ha a teljesítményorientált autózás kerül előtérbe? Nos, egészen biztosan több tényező is szerepet játszhat, az első, összetettet már unalomig ismételtük több nekifutásban is – család, szabadidő, pakolhatóság, és a többi; a második pedig minden kétséget kizáróan olyanok kiváltsága-passziója, akik kifejezetten kultiválják a növelt teljesítményt, nem árt, ha a lóerőegyüttes 200 fölött jár, ami jól jöhet akár egy átlagos előzésnél, amikor is ugye nem hátrány, ha van erőtartalék. Vagy pedig egyszerűen olyan esetekben, amikor a família szállítmányozása után jól eshet egy kis kikapcsolódás mondjuk egy közeli versenypályán, ahol eltűntethetőek a korlátok – legalábbis ami a sebességet, dinamizmust és a gyorsulást illeti.
Ha kell, uralja a versenypályát. Ha kell, családi mindenessé szelídül
A Ford Focus ST kombi tehát pontosan ilyen. Egyszerre tud ideális középkategóriás családi munkagépként és utcai sportautóként is teljesíteni – akár párhuzamosan, akár külön-külön. Négy személlyel, jókora adag csomaggal, azért némi kompromisszum megkötése mellett tökéletesen hozhatja az elvárásokat. Nézzük is a részleteket.
Bő lére eresztett karosszéria taglalással tulajdonképp felesleges kezdenünk, ugyanis a Focus ST kombi a B oszlopig tökéletesen megegyezik az 5 ajtós testvér paramétereivel, tehát a frontrészt jellemző hatalmas légbeömlő kirívó ST feliratával óhatatlanul magára vonja a figyelmet, a nyújtott méhkaptár mintázat, a légterelő bordákat formázó sziluettekkel körülvont matt műanyag ködlámpafészkek mind elmaradhatatlan kellékei a sportos imázsnak.
Feltűnő a futómű pár centis ültetése is, ebbe a 18 colos keréktárcsák is „beleszólnak”, hiszen a sárvédőívekhez közelebb kerülve nagyobbnak tűnik a tényleges átmérő. A kombi fazon egyezik a hagyományos verziójú SW részleteivel, azonban a küszöbök spoilerezése, illetve a hátsó, ötödik ajtó felső részére integrált szolid szárny láttatja az érdeklődővel, hogy nem átlagos Focus-ról szól a fáma.
Jellegzetes részlet a far, azon belül is a krómozott kipufogóvég – középen
Diffúzoros kialakítás helyett a fókusz (szójáték…) leginkább a középre gondolt krómozott dupla kipufogóvégen van, nincsenek körkörös, vagy ovális formák, sokkal inkább a jelenlegi Focus dizájn markáns vonalvezetését kapta e kiegészítő is. A csomagtérajtón nincsen semmiféle utalás arra, hogy a Ford-nak mely modelljével van dolgunk, mindössze a hasonló szegmensek hasonló modelljeinél alkalmazott visszafogott jelzést kapjuk, esetünkben egy ST betűpáros formájában. Pontosan úgy, ahogyan a hűtőmaszkon is.
Tesztautónk speciális metálfényezést kapott, méghozzá a feláras Tangerine Scream elnevezésű masszívan sportos sugallatú sárga tónust – így a Focus ST kombi még inkább feltűnő, vonzza a tekinteteket. Pontosan úgy teszi mindezt, ahogyan a jelen trend megkívánja.
Igényes anyagválasztás, szolid és sportos eleganciával
Igényes, minőségi anyagokból építkezik a Ford Focus ST kombi enteriőrje, természetesen az ST3 felszereltségnek megfelelően teljes bőrkárpitozás és bevonat mindenfelé; a cockpit illetve az ajtók belső borítása puha, lágy tapintású műanyagokat hordoz. A többi Ford modellből már jól ismert kormánykerék köszön vissza itt is, az egyediséget mindössze a kormánykerék alsó ívére integrált krómezüst ST plakett jelenti.
A hatsebességes manuális kéziváltó karja egy az egyben megegyezik szintén az alap Focusokban alkamazottakéval, csakúgy, mint a Sony fejegységes, illetve apró monokróm LCD-t tartalmazó infotainment rendszer a középkonzolon. Azért a sportos mivoltra utaló tradicionális, a pilóta irányába fordított hármas műszeregység (olajnyomás- és hőmérséklet, turbónyomás) kiegészítőként jelen van, továbbá a komfortosított Recaro ülések is gyönyörű kiegészítői a beltér összhatásának, elöl, illetve hátul is.
Az első ülések tökélyre hangoltan tartanak széltében, illetve hosszában is, a sokrétűen konfigurálható beállítások segítenek szinte bármely, átlagosnak mondható testalkattal rendelkező delikvensek kényelmét biztosítani. A hátsó üléssor kialakítása is kellemes, igaz, az ülőpadok és háttámlák tömöttsége keményebb, mint elöl, a felületek némileg csúsznak combosabb kanyarvételezésnél, az 1862 milliméteres szélességnek megfelelően kényelmesen kettő felnőtt utazhat itt. A lábtér átlagos, a 2644 milliméternyi tengelytáv ugyan teret ad a lehetőségeknek, ám nagyban függ a tényleges férőhely az első ülések beállításaitól.
Ne szerénykedjünk a pakolásnál!
490 liter, tehát hajszál híján fél köbméternyi csomagtér áll rendelkezésére mindazoknak, akik a Ford Focus ST kombiját választják; ez illusztris számadat, figyelembe véve az autó aspektusát, továbbá azt, hogy számos rekesz, rögzítési pont található az utaskabinban – hasonlóan a hagyományos értelemben vett Focus SW-k felszereltségéhez.
A csomagtér egyébként a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssor előrehajtásával növelhető, 1516 literig, így két személlyel számolva igazán nagy pakolhatósággal rendelkezik az autó.
Sportos habitusa meggyőző: mindig akad bő erőtartalékunk, bárhol is autózzunk
250 lóerő, 360 Newtonméteres forgatónyomaték jellemzi a hajtáslánc középpontjába épített soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött erőforrást, mely maximális teljesítményét 5500-as percenkénti fordulatszámon, míg nyomatékcsúcsát 2400 percenkénti fordulaton adja le. Tapasztalataink szerint a turbótöltés opitmalizáltságának köszönhetően indulás után a szunnyadó erőtartalékok korábban, 1800 körül érkeznek meg, a felváltásoknál értelemszerűen kitolódik a tartomány.
Alacsony fordulaton fulladásra hajlamos a 2 literes EcoBoost egység, így hirtelen, masszív gázadásos indulásnál bizony lefulladhatunk, vagy épp az alacsonyabb fordulaton kiautózott és használt kettes fokozat is rángatást hozhat magával. Sajnos kifejezetten hiányzik a korábbi Focus RS-ben alkalmazott Quaife rendszerű sperr differenciálmű, mely ugyebár hihetetlenül kezesbáránnyá tudta varázsolni a 305 lóerős öthengeressel felvértezett monstrumot – akár vacak útviszonyok közt, akár gyengébb eső által feláztatott útburkolaton. Masszívabb gázadásokra sem kaptunk túl nagy ellenreakciót, az orrnehéz kialakítás hátrányait szinte 100 százalékban elfelejthettük, csak vajmi kis arányban érkezett (negatív) visszajelzés az autó viselkedéséről. Itt megtapasztaltuk, hogy akár 300 lóerő feletti teljesítményt is sikeresen rá lehet szabadítani egy elsőkerékhajtásra, nem szükséges a 4×4, sőt, páran azt is megkockáztatták, hogy a korábbi klasszikus Subaru Impreza WRX STi-hez hasonló menettulajdonságokat produkál az RS.
Kezelhetőség, vezethetőség
No de vissza az eredeti témánkhoz, a Focus ST kombihoz – ahogyan írtuk egy bekezdéssel feljebb, hiányérzetünk azért akadt a gyorsításoknál, ugyanis a kormánymű hajlamos a fals rángatásokra masszívan intenzív gázadások esetében.
Persze ehhez szükségeltetik némileg göröngyösebb, porosabb aszfalt is, számos esetben ellenkormányzást kellett alkalmazni ahhoz, hogy az autó visszanyerje eredeti irányát. Kisebb ívű kanyarok bevétele nagyobb sebességnél sem okozott gondot, a beépített hűtött első-hátsó tárcsafékes rendszer kitűnően teljesített. Kanyarodásnál intenzív gázadásokra orrtolás a reakció, tehát intenzíven alulkormányozottá válik a Focus ST kombi, az elöl Pseudo MacPherson, hátul multilink felfüggesztésű sportfutómű gyönyörűen simítja ki a dőléseket, a végállástól végállásig két és felet forduló kormány pedig igazán optimálisan irányíthatóvá teszi az autót.
Kategóriáján belül optimálisnak tekinthető az üzemanyagfelhasználás
Teljesítményéhez képest remekbeszabott a Ford Focus ST kombi fogyasztása is, autópályán nem sikerült 8 literig sem feltornászni a 100 kilométeres távra lebontott üzemanyagfelhasználást, 130 kilométer/óránál, 2990-as percenkénti fordulatszámnál hatodik fokozatban 7.8 literes eredményt kaptunk 160 kilométeres emelkedős-egyenes útszakaszon. A városi araszolgatás nem igazán lételeme a Ford hot hatch-ének, ugyanis zokszó nélkül sikerült benyakalnia 12.6 litert (átlag 100 kilométerre), viszont országúti, 90 kilométer/órás használattal akár 5.2 literrel is beérte az aggregát. Intenzívebb használattal viszont a fogyasztást jelentősen kitolhatjuk akár 17 literig is (pályakörülmények), ami összehasonlítva egyéb hasonszőrű típusokkal – átlagosnak definiálható.
Miért érdemes?
Szép formaterve, egyedi megközelítései és jól hangolt hajtáslánca mindenképp az egyik legjobb választási lehetőséget kínálja a Ford Focus ST kombi tekintetében azoknak, akik számára fontos a családi praktikum, illetve a sportos viselkedés is egy autó választásakor. Az ültetett futómű ellenére nem érezhető súlyos kényelmi mínusz, a hátul utazókból sem rázza ki a lelket a felfüggesztés, mely azért komolyabb úthibák, bukkanók hatására nem finomkodik. Terhelés esetén sem kell attól tartani, hogy például forgalomlassítón áthaladva a hátsó sárvédő íve beleér a gumiabroncsok futófelületeibe, ezt is próbáltuk 5 személlyel, ~80 kilogramm csomaggal.
Összegezve tehát: akár sportos beállítottságú családapáknak, akár azoknak, akik az alap Focus SW motorizáltságának adottságainál többre vágynak, kirándulások, rokonlátogatások, munkahelyi protokollok elvégeztével beirányozzák az aszfaltcsíkot – bátran ajánlható, csalódni nem fognak, ez egészen bizonyos. Ráadásul a sportos érzetű kombik mindig is vonzották a célréteg vásárlóit.
Árképzés, opciók
Végül pedig pillantsunk bele a Ford Focus ST kombijának árazásába (2014. február 1-től). Kettő opciós felszereltséggel érhető el az autó, ST2 és ST3 csomagokban; az ST2 8 825 000 forint bruttó listaáron kelleti magát (5 ajtós kivitelben 8 585 000 forint), míg az ST3 – tesztautónk is ilyen megközelítést kapott – 9 430 000 forint bruttó listaáron vásárolható meg (5 ajtós kivitelben 9 190 000 forint). A Ford Focus ST kizárólag 2 literes, 250 lóerős SCTi EcoBoost motorral és hatsebességes manuális váltóval kapható karosszéria kialakítástól függetlenül, s természetesen erre a modellre is vonatkozik a 2 év kilométerkorlátozás nélküli teljes körű garancia. Továbbá igénybe vehető a +3 év, vagy legalább 150 ezer kilométerre szóló Ford Extra Garancia is.
2013 Ford Focus ST 2.0 SCTi EcoBoost SW specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1999 cm³
Maximális teljesítmény: 250 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 360 Nm @ 2500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4556 mm
Szélesség: 1858 mm
Magasság: 1505 mm
Tengelytáv: 2648 mm
Első gumik mérete: 235/40 R18
Hátsó gumik mérete: 235/40 R18
Tömeg, üresen: 1367 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 1900 kg
Csomagtér mérete: 476 liter, 1515 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 55 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 248 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.5 másodperc, mért eredmény: 6.0 másodperc
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 12.6 l/100 km
Országúti: 5.2 l/100 km
Vegyes: 7.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.9 l/100km
Országúti: 5.6 l/100km
Vegyes: 7.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 169 g/km
Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI