Főoldal Autóteszt Ford Ford Focus ST 2.0 TDCi DPF Turnier – sportosra hangoltan, dízellel

[TESZT] Ford Focus ST 2.0 TDCi DPF Turnier – sportosra hangoltan, dízellel

Nem elég, hogy sportkombi, de még dízel is: a Ford Focus ST 2.0 TDCI kihegyezett verziója igazán egyesít minden olyan pluszt és kiváltságot, amelyet elvárhat a felhasználó egy dinamikus, masszív gázolajos erőforrással szerelt autótól. A ST felirat nem dísz, valóban megkapjuk azt a lendületes aspektust, amire számítani szeretnénk, még a kipufogó is versenyszellemben lett hangolva – igaz, csak az utastérben érezhetjük a szimulált hatást.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-001

Több ízben taglaltuk már a Ford Focus modellt, annak minden részletét bemutattuk olvasóinknak. Igaz, a jelenleg aktuális Focus mindezidáig relatíve visszafogottabb variációkban látogatott el szerkesztőségünkhöz, valamint a korábbi szériás ST-ről is több ízben beszámoltunk 5 ajtós illetve kombi verziókban is – most itt az ideje tehát, hogy megvizsgáljuk az új, jelenleg aktuális ST-t, nevezetesen a Ford Focus ST 2.0 TDCI tekintetében. Korábban már pár napot töltött nálunk a hagyományos értelemben vett ST, benzines, 250 lóerős motorral, 5 ajtós kasznival – jön újra (akkor már a fotókat is elkészítjük), s véleményünket megosztjuk olvasóinkkal.

Újszerűnek hat, de mégis jól ismerjük

No de kanyarodjunk vissza a Ford Focus ST 2.0 TDCI-hez. A tesztautó igazán impozáns sárga fényezéssel érkezett, hozzá matt hatású fekete 19-es kerekekkel. Amolyan kirívó, kifejezetten sportos hatást keltett a megjelenés, s bár az ST2-t már tesztre fogtuk kombi karosszériával (benzines), itt sem kellett csalódnunk a tálalás kapcsán.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-016

Jót tett kétségtelenül a Focus-nak a következő generációs facelift, illetve az újragondolt körítés. Nyilván ez leginkább a front részleteinél szembetűnő elsősorban, a trapéz alakzatú, rendkívül hangsúlyos hűtőmaszk, a markánsra húzott alulra kialakított ködlámpafészkek, valamint a maszk alatti beömő-toldalék tekintetében.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-002Oldalnézetből ami leginkább látszik, az a gyári ültetés mikéntje: jelen van, de nem túlzóan, az 1484 milliméteres magasság ugyanakkor sejteti, hogy lapos(abb) a megközelítés, mint normál esetben. Kinek milyen az ízlése, de az bizonyos, hogy a sportosra húzott külalakkal rendelkező alsó-középkategóriások különösképp impozáns látványt nyújtanak, ha kombi kialakítással bírnak, a Ford Focus ST 2.0 TDCI esetében is így van ez: kecses, hátrafelé csapott vonalvezetés, küszöb toldások visszafogott szoknya-jelleggel, szélesített hatást keltő sárvédő-ívek, megannyi fényezett felület, króm nuku. Pontosan, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva, a Ford ismét tudta az eredeti receptúrát, és annak megfelelően jártak el a tervezőmérnökök – igaz, a korábbi ST-mivolthoz nem nem sokat tettek hozzá gyakorlatban.

Stílusjegyek

Természetesen a dupla, ám egybeöntött kipufogóvég (itt azért akad némi krómozás) középre került tradicionálisan, az ötödik ajtó pedig ismét elviszi a hangsúlyosságot, kimerítve azt – a hátsó zárófények LED tartalmat kaptak, a rajzolat hasonló az eddig megszokottakhoz, viszont az üvegfelület felső zárásként egy jól elkülönített légterelő szárnyat kapott optikai elemként.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-006

Nagyjából ennyi a Ford Focus ST 2.0 TDCI kombi külseje, ha körbejárjuk, nem több, nem kevesebb. Persze nyilván a kíváncsi szemek még több aprólékos részletet fel bírnak majd fedezni, de a Focus jelenlegi szériája pontosan azért kecsegtető, mert valamilyen szinten visszafogott, nincs eltúlozva egyetlen részletpont sem.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-003Az enteriőr sportossá tételének kialakításakor visszafogottan gondolták ki a dizájnt, az egész kimerül a kormánykerék alsó ívének kiegyenesítésében (ST felirat itt is játszik), valamint az ülések kagylósításában úgymond. A Recaro által jegyzett székek nem csapnak szélsőségesen kemény és kényelmetlen irányba át, a hangolás közepes, tehát közepesen hosszú utazásokhoz is kellő komfortot ad. Viszont ha hirtelen kanyarvételezésre szánnánk magunkat, vagy nem óhajtanánk nagyon visszavenni a tempót egy-egy élesebb íven, akkor is helytáll az első üléspáros, kitűnő oldaltartással, stabilitással. A hátsó traktusban már nem annyira fix a helyzet, itt intenzív csúszkálással reagálhatnak az utasok szlalomozás esetén, főként, ha szólóban, vagy duóban foglalnak helyet.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-008

A Ford Focus ST 2.0 TDCI központi műszeregysége nagyjából ugyanaz, mint a többi szériamodellében, néhány parányi változtatás, részletkiemelés kapott helyet, mattezüst berakásokkal, kiegészítőkkel.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-010

Az infotainment LCD-je viszont jelen esetben is jó szolgálatot tett (emlékezzünk csak vissza a korábbi kialakításra és alkalmazott felületre), a manuális, 6 sebességes kéziváltó karja pedig könyöklőn pihentetett karral is jól elérhető. Jó anyaghasználat és illesztések, minőségi kidolgozás jellemzi a legerősebb dízel Focus, a Ford Focus ST 2.0 TDCI belterét, úgy tűnik, több év múlva sem adódhat kifogás a minőséggel.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-011

Meglepően dinamikus a 2 literes, 185 lóerős TDCI

Lehet sportosnak aposztrofálni egy dízelt? Mindenképp. Most ne általánosítsunk a magasabb kategóriák irányába, tudjuk például, hogy például a Porsche is előrukkolt sokszáz lóerős fejlesztésekkel a kategóriában, vagy akár a Peugeot, illetve a BMW is rendelkezik nagyteljesítményű koncepciókkal a szegmensen belül.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-017

Épp ezért dicséretes, hogy a Ford tovább gondolta a kategóriák beszűkítésének határait, és kifejlesztette az egyébként már ismert alapokon nyugvó 4 hengeres, közös nyomócsöves turbódízelt, 185 lóerővel (3500-as percenkénti fordulatszámon).

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-012A hajtáslánc 400 Newtonméteres csúcsnyomatékot produkál, úgy, hogy az a rövid áttételezésű váltón keresztül a lehető legtöbbet hozza ki az autó teljesítményéből. A 2000 RPM-től rendelkezésre álló forgatónyomaték hasznos, főként, ha magasabb sebességfokozatban autózva szeretnénk úgy a gyorsításra összpontosítani, hogy nem váltunk vissza – 2750-ig meg is marad a nyomatékplafon, bár méréseink szerint a szufla 3000 felett valamivel kezdett gyengülni csak. A gázreakciók közvetlenek, a legjobb, ha a sebességhez megfelelő fokozatot társítunk, így alapvetően mindig az optimális fordulatszámtartományban tudunk kellő dinamikával autózni.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-007

Ahhoz, hogy a Ford Focus ST 2.0 TDCI a leginkább kedvező üzemanyag-fogyasztási értékeket produkálja, hathatós segítséget nyújt az integrált Start-Stop automatika, bár a rendszer reakcióideje néhol elhúzott, melynek következtében a gyors indítások lényegében kivitelezhetetlenek – minden piros lámpánál állásnál, zöldre váltáskor kalkuláljunk azzal a minimális időintervallummal, amíg az indított motor alapjárata beáll arra a szintre, amikor már különösebb forgatás nélkül is elkapja az intenzívebb fordulatszámot.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-013

Tehát a fogyasztás kitűnő, városi körülmények közt 6 liter/100 kilométeres érték jött ki, míg országúton, folyamatos 90 kilométer/órás tempóval haladva 4 literes átlagot konstatáltunk.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-014

ST2 felszereltséggel a Ford Focus ST 2.0 TDCI kombi 8 290 000 forintos árral indít, a tesztben szereplő modell ST3-as csomaggal 8 895 000 forintba kerül.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-004

2015 Ford Focus ST 2.0 TDCI kombi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 185 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 2000-2750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4566 mm

Szélesség: 1823 mm

Magasság: 1474 mm

Tengelytáv: 2648 mm

Első gumik mérete: 235/35 R19

Hátsó gumik mérete: 235/35 R19

Tömeg, üresen: 1413 kg

Megengedett össztömeg: 2025 kg

Csomagtartó mérete: 490 liter, 1516 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 217 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.3 s (gyári), 8.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.0 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 5.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.0 l/100km

Országúti: 3.8 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 110 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike