Tavaly több márka is előrukkolt a maga személyszállító alternatívájával. Olyanokkal, amelyek alapvetően kishaszonjármű alapokra építenek, és némi módosítással családi egyterűvé avanzsálnak. A Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI pontosan ilyen, mi pedig megvizsgáltuk, hogyan teljesít egy relatíve hosszabb utazás során. Teszt.
Bár nagyjából az utolsó pillanatban jött az ötlet és maga a kapacitáslehetőség, hogy a teszten épp szerkesztőségünknél lévő Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI-t elvigyük egy hosszabb túrára, egész jól sikerült a megmérettetés. Több száz kilométert autóztuink, a legkülönbözőbb út- és terepviszonypk közepette, és egyöntetű véleményünk szerint nem bántuk meg egy pillanatig sem.
Sőt, kellemesen csalódtunk a Ford Tourneo Connect 1.5 TDCI képességeiben. Nagyjából 10 éve publikálunk folyamatosan autóteszt-cikkeket, és ez idő alatt bizony a Tourneo Connect több variánsába is belefutottunk már. A 2018-ban, tehát tavaly piacra dobott Tourneo Connect a második szériát képviseli, és eléggé egyértelmű, hogy a Transit Connect kisáruszállító „személyautósított” verziója.
Több karosszériaverzióban
A Ford Tourneo Connect 1.5 TDCI választható 5- illetve 7 személyes kivitelben. Ha az 5 fős hosszú tengelytávos modellt választjuk, értelemszerűen hatalmas csomagtérrel, és tágas férőhellyel rendelkezünk – eleve azért is, mert a hátsó traktus 3 ülése egyenként, sínen mozgatható és forgatható is. Mindezeken felül mindhárom ülés rendelkezik ISOFIX supporttal is, így megvan a felhasználóbarát mivolt is.
De mielőtt a belső taglalásába fognánk, nézzük a küllemet. Mivel a tesztelt Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI L2-es, avagy LWB-s kiszerelés volt (LWB, mint Long Wheel Base, azaz hosszú tengelytávos), így oldalnézetből leginkább a 4825 milliméteres hossz tűnik szembe. Ami külön pozitívum, hogy ennél a modellnél a szemlélődő nem kishaszonjárműre asszociál egyből, ugyanis a tervezőmérnököknek sikerült olyan univerzális formavilágot álmodni az autóhoz, ami mindkét szegmensben emészthetővé teszi. És ez külön jó érzést ad.
Szemből a Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI követi a Ford jelenlegi dizájnvilágát, tehát a hangsúlyos hűtőmaszk-felület dominál, immár a közepére biggyesztett kék ovál emblémával (az előző szériánál a maszk fölé került, a motorháztető alsó végződéséhez).
A forma tehát időtálló, modern és dinamikus. Még a feljebb említett hatalmas tengelytáv sem vesz el az optika harmóniájából, s igazából még vaskosabbnak tűnik így az összkép. Az L2-es LWB Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI 4825 milliméter hosszú, átlagos garázsba bőven befér.
No és a praktikum?
Praktikum terén sem fukarkodik a felhasználóval a Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI. Rögtön kezdjük a kétoldali tolóajtóval, amely jelentősen megkönnyíti a ki- és beszállást hátra, igaz, az első vezető- és utasoldali ajtók kellőképp szélesek, így szűkebb helyre parkolásnál illő figyelni a falra, vagy a melletünk parkoló autókra.
A beltér tele van mindenféle rekesszel, fiókkal, pakolófelülettel – kezdve a vezetőállás cockpit-részleteitől, folytatva a hátsó utasszekcióig, vagy épp a csomagtérig bezárólag.
S persze minden az egronómia és a komfort jegyében lett megvalósítva a Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI enteriőrjében. A járművezetőnek megvan minden olyan részlet, ami az átlagosnál könnyedebbé varázsolja az utazást: kézre eső kezelőszervek, jó fogású kormánykerék, remekül átlátható, a Fordtól megszokott kitűnő felépítésű műszeregységek személyében.
Titanium felszereltésghez hűen a Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI anyaghasználata hajaz a prémium minőségre. Puha, selymes tapintású bőr- és műanyagfelületek váltják egymást, néhol műanyagok, de nem a kopogós, csattogós fajtából.
Gigészi fejteret kapunk a Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI-ben. Tényleg hatalmas, ha feltérdelünk valamelyik ülésre, még úgy is bőségesen marad hely; ha nem lenne e téren bekorlátozva az utastér, akár állni is lehetne menet közben némi túlzással. A viccet félretéve tehát jól eltalált a beltér, optimális kialakítással, kényelmes, megfelelő ülő és hátlapokkal felvértezett első és hátsó ülésekkel.
Elegendő erő a dinamikus vezetési élményhez
A Ford jelenlegi modellpalettájának egyik nagy újdonsága az 1.5 literes TDCI gázolajos erőforrás. A tesztelt Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI-ben is ilyen dolgozott, Euro 6.2-es normát teljesítő, 120 lóerős kivitelben. A motor maximális forgatónyomatéka 270 Newtonméter, ez bőségesen elegendőnek tűnt a mindössze 1676 kilogramm (2280 megengedett össztömeg) saját tömegű kaszni dinamikus mozgatásához. A hajtáslánchoz társított 8 sebességes automataváltó levetközte a korábbi PowerShift-gyermekbetegségeket, a váltások ténylegesen közvetlenek, ha kell rövidek, ha kell megfelelően hosszabbak. Az egész menetkarakterisztika jól fel tudja venni azt a lendületet, amit a sofőr megálmodik, így a motor dinamikatartománya messzemenően kiaknázható.
Ugyanakkor sajnos negatívumot is tudunk említeni, méghozzá a fogyasztás tekintetében. A gyárilag előirányzott vegyes 5.2-5.3 liter 100 kilométerre sehogyan sem hozható, ahogyan a városi 5.3-5.4 is jóval alacsonyabb az általunk mértnél. Egyedül az országúti 5.0-5.2 értéket múltuk alul, 4.8 litert rögzítettünk.
A Tourneo Connect árazása
A tesztben szereplő Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI egyik nagy erénye minden kétséget kizáróan az árazás. A gazdag felszereltségű (szintén tesztünk alanya) Titanium csomagos Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI listaára nem lépi át a 9 millió forintos bruttó határt.
2019 Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCI specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres dízelmotor turbóval
Lökettérfogat: 2993 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: fronthajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4825 mm
Szélesség: 1835 mm
Magasság: 1820 mm
Tengelytáv: 2975 mm
Tömeg, üresen: 1676 kg
Megengedett össztömeg: 2280 kg
Csomagtartó mérete: 1529 liter, 2761 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásáva2
Üzemanyagtartály mérete: 62 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 171 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.6 s (gyári), 11.2 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.3 l/100 km
Országúti: 4.8 l/100 km
Vegyes: 6.3 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.4 l/100km
Országúti: 5.2 l/100km
Vegyes: 5.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 131 g/km
Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Panasonic LUMIX DC-G9
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Panasonic, Telenor Magyarország