Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line – konnektoros hibriddel Németországba? Egyértelmű!

Örök dilemma: hibriddel, vagy dízellel induljunk útnak? Klasszikus értelemben, kirándulni, utazni, több száz kilométert. Akár egyhuzamban. No és a hatótáv sem mindegy. Gondoltunk egyet, és nekifutottunk a feladatnak, méghozzá egy plug-in hybrid verzióval. Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line nagyteszt.

Szokásos felvezetés, taglalás most alapvetően azért nem lesz, mert már több ízben kiveséztük az új, aktuális (2021-es modellév) Kuga modelleket, legutóbb a MHEV dízel verziót mutattuk be. Jelen tesztünk inkább a hétköznapi használhatóságra, funkcionalitásra koncentrál.

Richtung: Deutschland, Bayern

Adott több, mint 2000 kilométer. Vagy inkább 3000, ami csak azért nem lett végül ennyi, mert kihagytuk Svájcot. Ugyanis amikor megfogalmazódott bennünk az, hogy nagytesztre visszük a Ford magyarországi képviselete és az Auto Fort jóvoltából a vadonatúj Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line-t, még tervben volt. Aztán a Walensee-t célzó kirándulás előtt egy nappal kiderült, hogy bizonyára vacak idő lesz arrafelé, viharokkal, jégesővel, heves szelekkel, és a többi. Így „csak” valamivel több, mint 2000 kilométert tekertünk bele a Kugába.

A tesztautó ténylegesen vadonatúj volt, írd és mondd összesen 22 kilométer volt az órájában. Az átadásnál Gábor, az Auto Fort kompetens embere meg is jegyezte, hogy örvendetes a hosszútáv, mert így masszívan be is járatjuk az autót; ráadásként autópályázással nagy részben – ami kifejezetten jótékony hatást fejt majd ki az autó későbbi állapotára.

Egyértelműen az volt fókuszban a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line nagytesztünknél, hogy mennyire élhető és használható hétköznapi célokra – mint például egy nagyobb lélegzetvételű nemzetközi kirándulás. Nyilván a fogyasztás volt az egyik legfontosabb tényező, mert ugyebár azért az ember olyan autóval szeret nagyobb távokat levezetni, ami nem apasztja látványosan a pénztárcát.

Remek a hatótáv, még a tisztán elektromos üzem nélkül is

Tesztalanyunk, a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line üzemanyagtankja 45 literes volt. Amikor felvettük az autót, 636 kilométer range-et mutatott a computer. Ehhez jött hosszá a nagyjából 50 kilométeres tényleges elektromos hatótáv, így 686 kilométert kaptunk az indulásnál.

Nagyjából 30 kilométert tettünk meg tisztán elektromosan, majd az M1-re kiérve átváltottunk vegyes üzemre. Meg is ragadjuk az alkalmat, hogy a hajtáslánc opcióit felfedjük a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line esetében: automaikus EV módban a rendszer dönti el, hogyan adagolja a hajtás mikéntjét, tehát mehetünk tisztán elektromosan (ha az akkumulátor töltöttségét a rendszer elegendőnek találja), mehetünk tisztán elektromosan, kiiktatva a benzinmotort (ha a rendszer engedi a töltöttség függvényében). Ami a legjobb, hogy menet közben tölthetjük az akkut, úgy, hogy emiatt semmiféle többletfogyasztást nem tapasztaltunk sem autópályán, sem pedig városi környezetben. Ilyen esetekben a benzinmotor egyfajta aggregátorként működik, és a prekuperáció (fékerő-visszatáplálás) segítségével tölti fel az akkupakkot. A töltési időtartam itt attól függ, hogy milyen körülmények közt használjuk az autót. Értelemszerűen nagyobb igénybevételnél – intenzív gyorsítások, folyamatos magasabb fordulatszám, és hasonlók – a töltés hatékonysága magasabb. Tehát autópályázás közben tölteni a legjobb, így körülbelül 2 óra leforgása alatt 100 százalékosra lehet tölteni a rendszert.

Esetünkben tehát úgy nézett ki az utazás, hogy a körülbelül 2 százalékosra merült akkumulátort kezdtük tölteni EV Charge módban autópályázás közben. Jó példa, hogy amikor átértünk Ausztriába, pont nulla közeli akkukapacitást mutatott a kijelző, elkezdtük a töltést, és az osztrák szakasz felénél-háromnegyedénél meg is volt a maximum.

Mint egy szimpla villanyautó?

Jöhetett is az Auto EV, redukálva ezáltal a fogyasztást, károsanyag-kibocsátást, a lehető leghatékonyabban. Az akku átlag 130 kilomléter/óránál így sebességarányosan merült, 1 óra időtartam kellett hozzávetőlegesen ahhoz, hogy ismét nullközeli legyen a státusza.

Miután már Németországba értünk, Augsburg végcélunk előtt tettünk egy rövid kitérőt Poing-ba. Eddigre az akkumulátor töltöttsége a menet közbeni töltésnek köszönhetően ismét 100 százalék volt, így a városi közlekedéshez ideális teljes EV módot választottuk.

Természetesen a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line tisztán elektromos profiljának esetünkben is a 40-70 kilométer/órás sebességtartomány kedvezett, így 1 kilométer hatótáv 2-3 kilométernek is megfelelt. Optimista számításaink alapján közel 100 kilométert meg lehet tenni gyakorlatban a konnektoros hibrid Kugával tisztán elektromosan, ami rendkívül kedvező érték.

Teljesen feltöltött üzemanyagtankkal indultunk neki a távolságnak az osztrák-magyar határtól. Ez cirka 550 kilomért jelentett, a feljebb említett kitérőnkkel egyetemben 570-et. A tankolásnál a range most nem ment 636 kilomléterig, 599 lett a végső érték, amellyel elstartoltunk.

Ahogyan részleteztük, felváltva használtuk a különböző vezetési profilokat – így végül mindennel együtt a königsbrunni benzinkútnál végzett gyors számítások alapján – 32 litert tankoltunk az autóba (kb. 13 liter maradt a tankban). Ez azt jelenti, hogy az átlagfogyasztást 5 liter körül teljesítette a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line, ami igen kellemes végeredmény.

Főként, hogy nem fogtuk vissza magunkat az utazás-vezetés során, tehát nem 80 kilométer/óra hátszéllel vitorláztunk végig, hanem a sebességkorlátozásokat figyelembe véve mindig a lehető legoptimálisabb tempót helyeztük fókuszba. Természetesen a német korlátozásmentes autópályaszakaszokon megnéztük azt is, hogy a végsebesség hogy alakul. A Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line esetében a gyárilag megadott adat 200 kilométer/óra, méréseink 195 kilométer/órát rögzítettek, egyenes szakaszon. Kraft lett volna még, de nem szerettük volna kihajtani a lelket maximálisan a még bejáratós motorból (maradhatott még egy jó 5-10 százalék). A pillanatnyi fogyasztás 195 kilométer/óránál 9.7-11.5 liter közt váltakozott, Auto EV módban, 38 százalékos akkumulátor-töltöttség mellett.

Ismerős volt, de vajon honnan

Tesztelt Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line modellünkbe a Toyota RAV4-ből is ismert sornégyes 2.5 literes Atkinson-ciklusú 225 lóerős, 230 Newtonmétert mozgósító szívó benzinmotor, soros és párhuzamos hibridként működő, két villanymotoros bolygóműves rendszerrel szerelt hajtáslánca kapott helyet. A karakterisztika kellően agilis, a gázreakciók közvetlenek, kiváltképp, ha hagyományos jelleggel hibrid módban használjuk az autót. Szimplán benzinmotorral is optimálisak a menettulajdonságok, s ha netán tartalékolni akarjuk az akkumulátor töltöttségét későbbre, akkor teljes mértékben kiiktathatjuk az EV-t menet közben.

Messzemenően halk a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line futása, autópályatempónál is elenyésző a zajszint. Olyannyira, hogy magasabb kategóriák képviselői is megirigyelhetnék ezt a tulajdonságot. Olyannyira, hogy a szél- és menetzaj is ténylegesen minimális, egyedül a futómű felől, a gumik surlódásából adódó zajszintet lehet, lehetett különválasztani a szél- és menetzajoktól. Hangsúlyozzuk: autópályatempó mellett.

Városi haladásnál, zárt ablakoknál sem menetzaj, sem szélzaj, sem futóműzaj nem hallatszott, egyedül a hirbid benzinmotor jellegzetes hangja volt érzékelhető bizonyos fordulatszám-tartományokban. Elenyésző, ténylegesen, és meglepően jó komfortérzetet kaptunk.

Kényelem, praktikum, pakolhatóság. Ahogyan a nagykönyvben meg van írva, legalábbis kategóriáján belül

Apropó, komfort: a hosszabbtávú utazás során nagyon fontos, hogy ne négykézláb szálljunk ki az autóból párszáz megtett kilométer után, ne fájjanak az ízületeink, ne legyen izomlázunk, satöbbi. A Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line remek első és hátsó ülései mind a kényelmet szolgálták, az ülő- és hátlapok közepes keménységgel, jó ergonómiával utaztatták csapatunkat. Ráadásul most, a nagy melegben az is előny volt, hogy a konfigurált tesztautónkba nem került bőrbelső, ezért sokkal kellemesebb volt így az utazás. Legalábbis Magyarországon, illetve Ausztria egy részén, ugyanis Németországban több, mint 20 fokos hőmérsékletkülönbség volt tapasztalható, mínuszban persze.

S végül a pakolhatóság. Kifelé menet nem vittül túlzásba a csomagtér kihasználását, visszafelé azonban bővült a létszám plusz 1 utassal, és rengeteg holmival. Olyannyira sokkal, hogy a 2/3-1/3 dönthetőségű hátsó üléseket kétharmadban előre döntve utaztunk, és még egy felnőtt méretezésű biciklit is sikerült szétszedés nélkül behajtogatni. Több bőrönddel, zsákkal, szatyorral egyetemben. Mi is csak ámultunk, hogy mennyi mindent képes elnyelni a Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line, ami praktikum és használhatóság tekintetében szintén nem egy utolsó szempont.

A cikkben is szereplő Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line 14.6 millió forintért vásárolható meg a márkakereskedésekben.

2021 Ford Kuga 2.5 PHEV specifikációk

Motor

Motortípus: soros 4 hengeres Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor + PHEV rendszer

Lökettérfogat: 2490 cm³

Maximális teljesítmény: 225 LE @ N!A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes eCVT

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4614 mm

Szélesség: 1883 mm

Magasság: 1661 mm

Tengelytáv: 2710 mm

Első gumik mérete: 225/60 R18

Hátsó gumik mérete: 225/60 R18

Tömeg, üresen: 1844 kg

Megengedett össztömeg: 2320 kg

Csomagtartó mérete: 504 liter, 1530 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h (gyári), 195 km/h (mért)

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.9-5.2 l/100 km

Országúti: 4.9-5.2 l/100 km

Vegyes: 4.9-5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.5 l/100km

Országúti: 6.5 l/100km

Vegyes: 6.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 148 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

Exit mobile version