Site icon AutóAddikt

[TESZT] Ford Mondeo 2.0 SCTi EcoBoost Titanium – többet, vagy kevesebbet

2014 nyarának végén, azaz tavaly az új Ford Mondeo spanyolországi bemutatóján, menetpróbáján vettünk részt. Már akkor is mély benyomások övezték az autóval, konkrétan a motorvariánsokkal való folyamatos együttlétet, s bár a rövidnek nem mondható éles tesztelés ellenére vártuk az 1 hetes nagyteszt eljövetelét, mint a messiást.

Alapvetően azért, mert tudvalévő, hogy az alapvetően statikusabb környezet, a kötött útvonalak és helyszínválasztások némi távolságtartó ismerkedést engedélyeznek, viszont arra pontosan elegendőek az infók ilyenkor, hogy az elsők között számolhasson be az újságíró a frissen szerzett tapasztalatokról. Egyébként a Ford hazai képviselete nem sokkal rá szervezett egy magyarországi bemutatót is, GPS alapú túrával – érthető módon, hiszen az újonnan debütált információs rendszert is mindenféleképp pellengérre kellett állítani.

Minden földi jóval felvértezett középkategóriás

Szerkesztőségünkhöz első nekifutásra a csúcsfelszereltségű, csúcsbenzinessel szerelt modellváltozat érkezett. Nagyjából olyan konfigurációval, amelyet kifejezetten autóaddiktok fognak elsősorban összeválogatni maguknak, persze az sem kizárt, hogy elhívatott cégvezetők kedvenc alternatívájaként kaphat felemlegetést ez a variáns.

Elég az hozzá, hogy a jelenlegi Ford modellportfólióra jellemző új arculatot végre megkapta a Spanyolországban gyártott Ford Mondeo is, egy igen hosszú kifutású előző modellt nyugdíjazva a négyes széria személyében. S bár található némi hasonlóság, teljesen új elképzelések alapján született modellről beszélünk jelen esetben.

Hangsúlyos, trapéz alakzatot formáló, krómszegéllyel futtatott hűtőmaszk, mérges tekintetet szimuláló mellső lámpatestek sok-sok LED-del, dinamizmust és lendületet sugalló, az arányokhoz képest mélyre rajzolt és kicsinek számító ködlámpafészek-kialakításokkal: máris kész az új, 2015-ös modellévű Ford Mondeo-t meghatározó dizájn recept.

Semmi túlzó formaiság, vagy elszállt, megvalósítatlan elképzelés – az új Ford Mondeo nem akar többnek látszani, mint amit a beirányzott vásárlóközönség elvárhat. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a teszten nálunk vendégeskedett modell már-már annyira pedzegeti a sportlimuzin fogalomkörét, hogy a protokoll céges autó-besorolás itt elenyészik, sokkal inkább kecses, formatervezést dicsérő vonalvezetési megoldások kerülnek előtérbe.

Jól kiegészítik egymást az új Ford Mondeo részletei. Az egység jobb, mint korábban

19 colos papucsokat kapott a Ford Mondeo tesztautó, vizuális szempontból csalóka lehet, ugyanis az eleve ültetett hatás a háttérben nagyítja a szó szoros értelmében az összképet, és akár 20-as méretűnek is tűnhetnek a keréktárcsák.

Oldalnézetből azonnal látszik is, hogy az új Ford Mondeo elődjénél laposabb, alacsonyabb lett, jelenleg 1482 milliméternél tartunk. Mindenki döntse el maga, hogy ez még belefér-e a konzervatív limuzinos kategóriába, de az kijelenthető, hogy a ki- és beszállást nem befolyásolja negatív irányba az oldalajtók kialakításának és szélesre tárhatóságának tekintetében. Mindazonáltal a formai megvalósítás hűen von párhuzamot a karosszéria többi részletével, összesen egyetlen fénytöréssel játszó, felfelé húzó vonalat kapunk, mellé enyhén magasra rajzolt övvonalat, mely utóbbi szintén a vékonyított C oszlop irányába mutat. Jelen esetben a tesztautó spoilerezése a küszöböket is érintette, ezáltal az összhatás szintén az imént már emlegetett ültetés-jelleget hordozza még inkább, ezzel is kiemelve a sportosságot.

Talán a legkevesebb változtatás az előző szériához képest a far felületein találjuk, ugyanis a záró menetfények burái hasonló kialakítást kaptak, mint a korábbi Ford Mondeo-k esetében: hosszúra nyújtott ívelések, egészen a hátsó sárvédőívek felső vonaláig átlósan benyúló sarkok, valamint a középső lámparészek világos árnyalatot kaptak. A cikkben szereplő felszereltséget kapott Ford Mondeo alapvető kiegészítő kelléke az ötödik, csomagtérajtóra applikált légterelő, valamint az alsó sarkok egy-egy krómberakású kipufogóvégei vonják magukra a szemlélődő figyelmét.

Újítottak az utaskabinban is

Bár az alaphangulat megmaradt amolyan régi Ford Mondeo-s, az enteriőr hordozza talán a legtöbb változtatást szembetűnően és esztétikailag a hangsúlyos orr-megvalósítások mellett. A hatás tehát egyértelműen fedi fel magát, jól érzékelhető, hogy a kialakítás, valamint az alkalmazott stílus megvalósítása révén a sokat várt modellfrissítés meghozta a gyümölcsét e téren is.

Minden egyöntetűen a márkaimázs friss koncepcióinak megfelelően került kivitelezésre, a kormánykerék hangsúlyos keresztküllője (bal és jobb oldalon kiegészítést kapva) hordozza tradicionálisan az innen elérhető kezelőszervek gombjait. Egyébiránt a fogás masszív, a kormányút megszokott, direkt kormányzás garantálva, a központi, egyénre szabható műszeregység kiválóan látható át, köszönhetően az újfent optimális elrendezésnek.

Mint tudjuk, a Ford Mondeo – hiába minden olyan igyekezet, miszerint erőteljesen érezhető a prémiumszegmens közelsége – mégsem tartozik a kategóriába, ám minden apró részlet együtt van ahhoz, hogy megadja azt a számos opciót, amellyel egy ilyen szegmensbe pozícionált autónak meg kell adnia. Ennek megfelelően az első fotelek több irányba állíthatóak elektromos úton, a tesztautó Medium Soft Ceramic kárpitja remekbeszabottan illeszkedett az egész Mondeo-milliőhöz, ráadásként kiváló komfortot nyújtanak az utasoknak a comb- és deréktámaszok jelenlétének köszönhetően.

Jól illeszkedő háttámlák, ergonomikus ülőlapok várják a sofőrt és bal utasát, bőrözés ide, vagy oda, csúszásmentesen és strapabírónak tűnő felületekkel; ráncosodásra nem láttunk hajlamot – igaz, a kiadott Ford Mondeo még csak pár ezer kilométert futott csatasorba állítása óta. A hátsó szekció terei korlátozottságot hordoznak, főként, ha fejtérről ejtünk szót, itt kompromisszumköteles a történet, ugyanis az enyhén kupés jellegű hátsó ívek korlátot szabnak a komfortnak: 180 centiméteres testmagasság felett már érezhető a nem túl áldásos hatás.

Ha már felemlegettük pár sorral előrébb a prémium kifejezést, nézzük, rendelkezik-e a csúcsmodell minden olyasmivel, amelyre elvárt szükség adódhat. Jelentjük: igen. Nem meglepően sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávtartó asszisztens, holttérfigyelő automatika, parkolás asszisztens, ráfutásra figyelmeztető segédlet is rendelkezésre állt, ám a Ford Mondeo-nál kétségkívül a fókusz (Mondeo-Focus szójáték, nem lehetetett kihagyni) a biztonsági övekbe épített légzsák-rendszer jelenti.

Amikor Spanyolországban jártunk a bemutató kapcsán, az esti prezentáció fő hangsúlya eme kiegészítőre tevődött, crash test dummy babákon rekonstruálták a másodperc töredéke alatt működésbe lépő rendszert ütközés esetén.

Ugyanaz a karakter, ugyanaz a 240 lóerő. Igaz, adhatna többet is magából a hajtáslánc

Korábbi Ford Mondeo tesztünkben már bemutattuk a csúcsbenzines EcoBoost erőforrást, jelenlegi alanyunkban is hasonló specifikációkkal rendelkező szív dobogott.

240 lóerő 6000-es percenkénti fordulatnál, hozzá 340 Newtonméteres csúcsnyomaték már 1900-tól, egészen 3500-ig: minden együtt van a dinamikus autózáshoz, az 1552 kilogrammos tömeg ellenére hozható a gyári 7.9 másodperces nulla-százas sprint, sőt, alul is múlható majd’ fél másodperccel méréseink szerint. Mindehhez nagyban hozzásegít a hatsebességes automataváltó, ami derék fel- és visszaváltásokkal kápráztat, bár némely szituációban lassúnak tűnhet a reakcióidő.

Ez főként hirtelen beavatkozást igénylő szituációkban érződik, gyors előzéseknél például megtorpan a hajtáslánc, majd utána a megfelelő áttételt választva gyorsan zárkózik fel. Az automata egyébként precíz, hamar felvált a legmagasabb, hatodik sebességfokozatba, ez 90 kilométer/órás tempónál visszafog az egyébként kifejezetten magasra is tornászható átlagfogyasztáson. 130 kilométer/óránál, azaz autópályán a főtengely még mindig megmarad a 2400-2500 RPM tartománynál, így beirányozható az üzemanyag-felhasználás 6.5-7.2 liter környékére, domborzati viszonyoktól és terheléstől függően (tesztünk az M6-os autópálya egyes szakaszain zajlott, 3 felnőtt utassal, csomagok nélkül).

Kifinomult futóművet kapott az új Ford Mondeo, bár a felfüggesztés hajlamos a pattogásra, igaz, ehhez a tesztautóra szerelt felnik mérete is hozzásegített nagyban. A kormányzás rendkívül pontos, nagyobb sebességválasztásnál is megtartja az autót az íveken – ez már a külföldi menetpróba ideje alatt is világossá vált, amikor is szerpentineken, irdatlan szögű kanyarokkal spékelt hegyi útvonalakon teszteltünk.

Árképzés a 2015-ös modellévű Ford Mondeo-nál

7 765 000 forintért 5 ajtós, 8 200 000 forintért kombi kasznis belépő szintet képviselő, Trend csomagos új Ford Mondeo állítható garázsba, 1.5 literes EcoBoost benzinmotorral, mely 160 lóerő leadására képes, 6 sebességes manuális kéziváltóval. A cikkben szereplő modell Titanium felszereltségű, 2 literes SCTi EcoBoost négyhengeres benzinessel szerelt, 240 lóerőt mozgostíva, 6 gangos automataváltóval szerelten 10 020 000 forinttól indul, azonban a felextrázott tesztautó közelítette a 14 milliós küszöböt. Az új Ford Mondeo elérhető 2.0 literes benzines HEV hibrid hajtással, az alapár ebben az esetben 9 365 000 forint.

2015 Ford Mondeo 2.0 SCTi EcoBoost Titanium specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 240 LE @ 5400 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 345 Nm @ 2300 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4871 mm

Szélesség: 1852 mm

Magasság: 1482 mm

Tengelytáv: 2850 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1584 kg

Megengedett össztömeg: 2320 kg

Csomagtartó mérete: 550 liter, bővíthető 1446 literig

Üzemanyagtartály mérete: 63 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 240 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 10.1 l/100 km

Országúti: 5.8 l/100 km

Vegyes: 7.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 10.2 l/100km

Országúti: 5.6 l/100km

Vegyes: 7.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 169 g/km

Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
Exit mobile version