Ki hinné, hogy 50 évet kellett várnia Európának arra, hogy az ikonikus, legendás, és még számtalan jelzővel illethető Ford Mustang-ot bevezethessék hivatalosan is az öreg kontinensen.
Persze az elmúlt évtizedekben jelentős mennyiségű darab érkezett az itteni országokba, évjárattól, felszereltségtől függetlenül, valamint kifejezetten prioritást élveztek a korai, mára bőven old timer kategóriába sorolható járművek – egy ilyen, 1967-es évjáratú verziót mi is többször kipróbáltunk, illetve írtunk is róla a Napimagazin.hu hasábjain.
Egészen pontosan 2011-ben merült fel legelőször a Ford Mustang európai, ezáltal hazai forgalmazásának kérdése, mely akkor még egyáltalán nem volt egyértelmű, úgy, ahogyan a megjelenés részletei sem voltak ismertek. Akkoriban forgattunk egy riportfilmet egy 1965-ös évjáratú Ford Mustang Convertible kapcsán, melyben Varga Zsombor, a Ford Kelet- és Közép Európai Értékesítő Kft. akkori kommunikációs igazgatója nyilatkozott a közeli- és távlati tervekről egyaránt. Érdemes megnézni az alábbi videót:
2014-ben, Genfben találkoztunk először testközelből az új Ford Mustang-gal. Természetesen statikus megközelítésben, a forgó platformra kihelyezett autó tisztes távolságból volt csak feltérképezhető, ám Convertible (kabrió) jellegéből adódóan legalább fotózni lehetett jobbról-balról, így már az akkori tálalást is remekül sikerült megörökítenünk az utókornak.
Amikor felreppent, hogy a 2015-ös modellévű Ford Mustang 2.3 literes EcoBoost motorral (is) érkezik, picit megijedtünk, hiszen elkezdtek terjengeni olyasféle pletykák, hogy Európába csak ez a variáns érkezik majd. Szentségtörés? Aligha, bár kíváncsian várjuk, mit tud majd produkálni a 2015-ös Ford Focus RS-be is beépített 317 lóerős sornégyes aggregát, de azért legyünk őszinték: egy Ford Mustang valójában az echte V8-as erőforrással az igazi Ford Mustang. Nincs apelláta.
Épp ezért örültünk határtalanul, amikor kiderült, hogy a Ford magyarországi képviselete pontosan egy ilyen modellt állított be elsőnek a tesztflottába. Konkrétan egy GT jelzést kapott Ford Mustang-ot, lakkfekete fényezéssel, 421 lóerős ménest kiugrasztva a karámból.
Fellelhetőek a korábbi stílusjegyek, szerencsére
Sikerült úgy megtartani a Ford Mustang emblematikus fazonját, hogy az teljes mértékben megfeleljen a 2015-ös kívánalmaknak, de azért felfedezhetőek legyenek az egészen 1964-ig visszanyúló stíluselemek is. Ráadásként pedig – s ez nem lehetett egyszerű a tervezőmérnököknek – úgy lett az egész küllem megalkotva, hogy a jelenlegi Ford portfólió (amerikai, európai) ismérvei is mind megtalálhatóak az autón.
Mindent a külcsín érdekében?
„Rollin’ in my 5.0” – rappelte Vanilla Ice 1990-ben, az Ice Ice Baby című, akkori érát meghatározó slágerben, ezzel is népszerűsítve az akkor éppen gyártásban lévő, harmadik generációs modellt (1979-től 1993-ig gyártották). 1:31-nél található az ominózus jelenet:
Ez a dal egyike azon számtalan zeneműveknek, amely valamilyen formában hozzányúlt az intuitív Ford Mustang-életérzéshez, és megpróbálta azt lemodellezni több-kevesebb sikerrel. A five-point-o meghatározás az 5 literes V8 blokkra utal, pár generációra visszavezetve ez a számjelzés megjelent a Ford Mustang modellek első sárvédő-idomán, az A oszlop alatt – jelen esetben is megtalálható volt ez a plakett a tesztautón. Remek, hogy erre is gondoltak ismételten a skiccek formába öntésénél, még egy olyan elem, ami hordozza a legendás Ford Mustang feelinget.
Megmaradt a tradicionális fastback kupéforma is. Fő jellemzők: asztalfelületnyi motorháztető, cseppformát szimbolizáló utaskabin, a méretarányokhoz képest csapott far. Az oldalajtók gigantikusak, jól kihangsúlyozzák a 4784 milliméteres hosszt, valamint a 2720 milliméteres tengelytávolságot is, az összképhez nagyban hozzátesznek a 19-es keréktárcsák is.
Minden kétséget kizáróan a 2015-ös Ford Mustang leginkább hagyományörző felülete a far, itt szinte minden olyan, mint amilyennek emlékeinkben látjuk a több évtizedes jellegzetességeket: három, egymástól jól elkülönített részletből álló lámpatestek, a szélek felé szűkítve, középen pedig egy hatalmas GT-logó; mindez keskeny, összehúzott formátumban, helyet hagyva a két oldalra helyezett, a jellegzetesen összetéveszthetetlen Mustang-V8 hangzásért felelős kipufogóvégeknek, a diffúzorosra rajzolt kialakításnak.
Megfelel a huszonegyedik századi elvárásoknak
A 2015-ös Ford Mustang-nak sikerült hoznia a jellegzetességeket a beltérben is. Ikonikus elemekkel tarkítva természetesen, itt ismét előtérbe helyeződik a vágtató ló szimbóluma a kormánykeréken, a háromküllős kialakítás újra a múltat idézi (igaz, akkor a fogás jóval kényelmetlenebb volt nyilván, a vékony íveknek köszönhetően). A süllyesztett, egymástól jól elkülönített központi műszerek szigorúan analóg mivolta elengedhetetlen az igazi Ford Mustang-érzethez, a sebességmérő apró kiegészítő skálázása mérföldben is mutat annak rendje és módja szerint.
Minden olyan funkció- és módkapcsoló megtalálható a Ford Mustang 2015-ös modelljének kormánykerék küllőin, amelyek elengedhetetlenek mai szemmel, a két középpontban lévő műszeridom közé az alapvető információkat közvetítő LCD panel szintén jól közvetít.
Kényelem, komfort: visszafogottan ugyan, túraautósan
Kényelmes és elegáns fotelek kerültek a Ford Mustang-ba, ezek az ülések inkább komfortosak, mintsem sportosak – a Recaro jelleget felejtsük tehát el, de ez így is van rendjén: a Ford Mustang nem is a vad versenyzésről szól. Ennek megfelelően a székek oldal- és hossztartása teljesen rendben van, a variálhatóság része az alapból full extrás felszereltségnek, így tulajdonképp mindenki megtalálja a maga legkényelmesebb pozícióját. Az persze előny, ha nem nőttünk 190 centiméternél magasabbra, ugyanis ezen érték felett kezdődhetnek a gondok.
Mi is a szíve, lelke egy Ford Mustang-nak? Közhelyezzünk tovább, így nyilvánvalóan a motor, a hajtáslánc. Nézzük tehát, mit tud a 2015-ös modell e tekintetben.
Nyers és lényegre törő. Amerika szülöttje
530 Newtonméternyi forgatónyomatékot tudunk elszabadítani, ha úgy igazán combosan odalépünk az új Ford Mustang gázpedáljára.
Ilyenkor 4250-et forog a főtengely, mind a 8 henger hörögve, üvöltve adja hírül a kipufogókon keresztül igazán amerikai nyersességét, a klasszikus benzines szívómotor megkérdőjelezhetetlen karakterisztikáját. A big block egység amúgy 4951 köbcentiméter összlökettérfogattal rendelkezik, csúcsteljesítménye 421 lóerő 6500-as percenkénti fordulatszámon. A tesztautóba épített hatsebességes automataváltó tisztességesen tette dolgát, szinte észrevétlenül – igaz, a hatalmas hengerűrtartalom és a hozzá tartozó nyomaték mind segítség e téren, melynek megfelelően szinte alapjáraton lehet közlekedni az autóval bármely sebességtartományban, legalábbis, ami a városi korlátokat illeti.
Meglepően stabil és jó úttartású az új, 2015-ös Ford Mustang. Bár az előzetes információk alapján tudtuk, hogy az európai verziók teljesen átértelmezett futóművet kapnak, kaptak, de testközelből lehet igazán megtapasztalni a különbségeket.
Teljesen új szervokormányzást kapott például a Ford Mustang, elektronikus alapokon, három beállítási lehetőséggel. Az EPAS rövidítést kapott rendszer normál, komfort, illetve sport profilban bírható működésre, mindezek mellett a menet közben fellépő plusz behatások (oldalszél, esetleges sodródások) ellen is automatikusan hangolt.
Az első felfüggesztés kettős gömbcsuklós MacPherson, míg a hátsó teljesen újratervezett többlengőkaros kialakítást kapott. A beépített alumínium részegységek csökkentik a rugózatlan tömeget, így nincsenek fals kilengések erőteljesebben vett kanyaroknál egyebek mellett.
Végszó
Egyértelmű tehát: a Ford Mustang még mindig, a mai napig is egy életérzést képvisel. Megjelenésével, karakterisztikájábal összetéveszthetetlen, s bár tudjuk, hogy az amerikai autóipar jó néhány hasonszőrű izomautót tartogat tarsolyában, ne felejtsük el, hogy a Ford Mustang nevezhető meg kiindulópontnak, egy igazi alapnak, stílusteremtő ikonnak. Épp ezért nyilvánvaló az elhívatottság, nem csak bennünk, hanem mindenkiben, aki egy kicsit is ad a tradíciókra, az eredendő értékekre. S aki egy kedvező ár-érték arányú erőgépet keres, a Ford Mustang esetében nagy valószínűséggel megtalálja számításait, ugyanis jelenleg ilyen megközelítésű, ennyire kultikus szimbólum ekkora teljesítménnyel aligha szerezhető be más márkák kínálatában.
2015 Ford Mustang GT 5.0 Fastback specifikációk
Motor
Motortípus: V elrendezésű 8 hengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 4951 cm³
Maximális teljesítmény: 421 LE @ 6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 530 Nm @ 4250 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4784 mm
Szélesség: 1916 mm
Magasság: 1381 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Első gumik mérete: 275/40 ZR19
Hátsó gumik mérete: 275/40 ZR19
Tömeg, üresen: 1732 kg
Megengedett össztömeg: n/a
Csomagtartó mérete: 408 liter
Üzemanyagtartály mérete: 61 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: n/a
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.8 s (gyári), 4.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 15.6 l/100 km
Országúti: 11.9 l/100 km
Vegyes: 13.3 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: n/a
Országúti: n/a
Vegyes:12.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 281 g/km
Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte