Eddig is tudtuk, mit jelent maga a Ford Mustang: kifejezés, legenda, az izomautók origója, a mérce maximuma – és még napestig sorolhatnánk.
Korábbi kapcsolódó cikkeinkben már több ízben írtunk a kultikussá vált, alapjaiban V8-as, 5 literes szívó benzinessel szerelt jelenségről; teszteltük az automataváltós Mustang GT Fastback-et, valamint downsizing által utolért 2.3 literes sornégyessel szerelt Mustang Convertible-t is. Azonban a paletta csakis úgy lehet teljes, ha a klasszikus, manuális váltót kapott hajtáslánc is bekerül az archívumba.
Sokak szerint úgy igazán Mustang a Mustang, ha manuális váltót iktatnak az irdatlan erejű V8-as, valamint a hátsó hajtott kerekek közé. Ebben sok az igazság, azzal együtt, hogy a mai automataváltók sok esetben precízebben eltalálják azokat a megfelelő sebességtartományokat, ahol éppen az aktuális fokozatnak lennie kell, kapcsolódóan a mindenkori aktuális tempóhoz. Ugyanakkor a korábbi, automataváltós Mustang GT Fastback tesztünk lefolytatása alatt apró hiányérzetünk azért adódott, összehasonlítva számos hasonló teljesítménnyel bíró, azonos muscle kategóriába tartozó delikvenssel – azért más a szituáció.
Összehasonlítási alap
Korábban, még amikor a konkurens General Motors hivatalosan képviseltette magát Magyarországon a Chevrolet márkával, volt szerencsénk kipróbálni az akkori legerősebb, ZR-1 Corvette modellt a maga kompresszoros 647 lóerejével – manuális váltóval. Vagy a Camaro SS-t, 431 lóerővel, szintén manuális váltóval.
Ugyan az elsőként felhozott Corvette ZR-1 teljesen más kategória, de az alapok valahol ugyanazok, Mustang-nál is van Shelby, vagy GT500, és szinte kivétel nélkül ott a manuális váltómű.
Pályakörülmények közt sikerült tesztelnünk a Ford Mustang GT 5.0 Fastback modellt, tulajdonképp ez is volt a cél, hiszen a külsőt-belsőt már nem egy ízben szedtük szét darabokra az Autóaddikt.hu hasábjain.
Arra voltunk kíváncsiak, mekkora határok kellenek ahhoz, hogy kibillentsük „nyugodt” mivoltából az autót, ami nem túl bonyolult. Annak ellenére, hogy hihetetlen módon stabil tud maradni az egész egység, hátsókerékhajtás ide, vagy oda; jól szerepelt például a rajtautomatika, de a menetstabilitás is gyönyörűen tartotta a kocsiszekrényt, valamint a két felfüggesztést az aszfaltcsíkon.
A lényeg a részletekben rejlik. Főleg, ha egy Mustang kerül fókuszba
Tipikus V8-as karakterisztikával kel életre a 421 Mustang-erő, amely egyébként 6500-as percenkénti fordulatszámon teljesedik egésszé.
Azt gondolnánk, hogy a V8-asok leginkább az alacsony fordulatszámtartományokról híresek, ami olyan értelemben igaz is, hogy rendkívül kis RPM-nél jelentkezik a nyers vonóerő már, a maximális, 530 Newtonméteres forgatónyomaték-csúcs azonban 4250-nél jelentkezik.
A teljesítmény mindent félresöpör
Sok hasonló teljesítménnyel rendelkező autóhoz tudjuk hasonlítani a Ford Mustang GT 5.0 Fastback-et, azonban ilyen aspektusú, karakterű hot hatch, vagy izomautó kevés létezik.
Nem túlzás ez, hiszen sikerült a tervezőmérnököknek ténylegesen sikerült összehozni egy olyan összképet, amely külsőre és belsőre is maximálisan hozza az elvártat, azt, amire számítunk akkor, amikor a márkakereskedésben letesszük voksunkat a kék ovál legendája mellett.
No de maradjunk még egy kicsit az autó taglalásánál, ez még nem a lekonf, a végefőcím is arrébb van. Ott tartottunk, hogy a gyorsulás elsöprő, az 5.0-ás V8 szigorúan tudatja, hogy nem babra megy a játék, üvölt, mennydörög. Valamiféle folyamatos ideges mivolt érezhető a motor karakterisztikus viselkedésén, na persze nem úgy, mint mondjuk a hasonló teljesítménnyel operáló Maserati Gran Turismo esetében, nem, ez teljesen más. Már megint a különbözés, látják?
Erről írunk a cikkben folyamatosan, ezt emeljük ki: a Mustang, konkrétan maga a Ford Mustang GT 5.0 Fastback más, mint a többi hasonszőrű gépjármű. Tény, ez egy Mustang, csupa nagybetűvel, kiemelve, ahogy van, a maga nyersességével és gyönyörével.
Ömlengés, elfogultság? Ugyan, maximum annyiban, hogy köztudottan nagy rajongója az Autóaddikt.hu csapata a klasszikus értelemben vett V8-asoknak, ezért külön öröm, ha a Mustang kerül terítékre (még fog is jó pár alkalommal terveink szerint).
Mindezekhez elengedhetetlen, hogy Sport Plus módban legyünk, ugyanis ekkor változik teljesen sportautós jellegűvé az egész Ford Mustang GT 5.0 Fastback-hajtás. Összesen négy profilból szelektálhatunk, kiválasztva a leginkább illőt a vezetési környezethez – Normal (értelemszerű), Track, vagy Snow/Wet.
Utóbbi profilt is gyönyörűen tudtuk próbálgatni, miután jött egy esős nap is a teszthét folyamán, el is ugrottunk Visegrád felé, s a Mogyoró-hegy lankáin ideális szerpentines körülmények közt jól működhetett a teszt. Bár a korlátozások 50-60 kilométer/órában szabták meg a felső sebességhatárt, tökéletesen tudtuk vizsgálni azt, hogy átlagos, városi tempó esetében mennyire marad stabil az autó, ha netán hirtelen kormányzás-beavatkozásra lenne szükség. Büszkén jelentjük: teljesen megmarad a stabilitás, minimálisan sem érzékeltünk bármilyen kicsúszásra utaló hajlamot, vagy elbizonytalanodást.
Van egy titkos profil. A neve: Sport Plus
Tehát a Ford Mustang GT 5.0 Fastback tud vad, dühödt és erőteljes lenni, de kezesbáránnyá is szelidíthető. Vagyis helyesbítve: mindig kezesbárány, csak más és más viselkedéssel. Ami nagy szó, mert általában egy autó hangolásához megfelelően használható külön-külön környezetben – jelen esetünkben éppúgy alkalmas a Mustang túrázni, hétköznapibb módon autózni, mint a versenypályán erődemonstrálni.
A férőhely is megvan ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk. Nincsenek kőkemény ülő- és hátfelületű klasszikus értelemben vett Recaro székek, ezek inkább már-már fotelek, vaskos tartással, közepesen kemény ülőlapokkal, háttámlákkal.
Régi korokat idéző műszerfal, gombkiosztás jellemzik a belső kialakítást, pontosan annyi huszonegyedik századdal, amennyit elbír a rajongók, vagy az átlag felhasználó ízlésvilága, a műanyag felületek aránya nem zavaró, passzentos, jól tükrözi a koncepció szellemiségét.
Kell neki a benzin, de azért nem annyira torkos
Jelen esetben a range nagy jóindulattal is úgy 400 kilométer környékén alakult, ebből jól kimatekozható, hogy 12-14 literes átlaggal autóztunk a Ford Mustang GT 5.0 Fastback-kel – átlagos, városi-külvárosi, országutas és autópályás opciókkal.
Viszont pályán kicsit másak az arányok, a legmagasabb érték 24.6 literre jött ki, ami egyébként relatíve nem sok egy ilyen teljesítménnyel bíró monstrum csúcsra járatásánál.
2016 Ford Mustang GT 5.0 Fastback M6 specifikációk
Motor
Motortípus: V elrendezésű 8 hengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 4951 cm³
Maximális teljesítmény: 421 LE @ 6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 530 Nm @ 4250 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4784 mm
Szélesség: 1916 mm
Magasság: 1381 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Első gumik mérete: 275/40 ZR19
Hátsó gumik mérete: 275/40 ZR19
Tömeg, üresen: 1732 kg
Megengedett össztömeg: n/a
Csomagtartó mérete: 408 liter
Üzemanyagtartály mérete: 61 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: n/a
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.8 s (gyári), 4.6 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 14.3 l/100 km
Országúti: 10.9 l/100 km
Vegyes: 13.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: n/a
Országúti: n/a
Vegyes: 12.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 281 g/km
Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte